×

اصلاح آئین نامه اجرائی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و شهرک

اصلاح آئین نامه اجرائی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و شهرک

اصلاح-آئین-نامه-اجرائی-انتخابات-شوراهای-اسلامی-شهر-و-شهرک
شماره 59356/ت 28134ه 5/12/1381

هیئت وزیران در جلسه مورخ 27/11/1381 بنا به پیشنهاد شماره 61/6/1/11091 مورخ 20/11/1381 وزارت کشور و به استناد ماده ( 94 ) قانون تشکیلات ، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران - مصوب 1375 - تصویب نمود:
آئین نامه اجرائی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و شهرک. ، موضوع تصویبنامه شماره 18467/ت 26735ه مورخ 24/4/1381 بشرح زیر اصلاح گردد:
1 - در ماده ( 67 ) متن و بندهای ذیل قسمت ( ه - مرحله قرائت و شمارش آراء ) به عنوان ردیف ( یکم - شیوه دستی ) منظور شده و دو ردیف دیگر به عنوان ردیفهای ( دوم - با استفاده از سیستم رایانه ای در محل شعبه ) و سوم - با استفاده از سیستم رایانه ای در محل استقراردستگاهها ) اضافه می گردد:
( دوم - با استفاده از سیستم رایانه ای در شعبه :
چنانچه با توافق وزارت کشور و هیئت مرکزی نظارت مقرر شده باشد که کار قرائت وشمارش آرا با سیستم رایانه ای انجام شود اعضای شعبه پس از انقضای مدت اخذ رای و حصول اطمینان ازاینکه کلیه مراجعه کنندگان رای خود را در صندوقهای رای انداخته اند و دیگر کسی برای رای دادن در محل شعبه حضور ندارد با حضورنماینده فرماندار و ناظر هیئت نظارت کار شمارش آرا را بشرح زیر انجام می دهند:
1 - ابتدا رئیس یا نایب رئیس شعبه اخذ رای با همکاری یکی از منشی ها لاک و مهر صندوق اخذ رای را باز و تعداد برگهای داخل صندوق را بدون اینکه قرائت شود شمارش می کنند و پس از تطبیق تعداد آنها با تعداد برگهای تعرفه به یکی از دو حالت زیرعمل می نمایند:
1/1 - چنانچه تعداد اوراق رای داخل صندوق بیشتر از تعداد تعرفه ها باشد براسا بند ( ج ) ماده ( 20 ) قانون ، به تعداداضافی ابتدا از اوراق غیر چاپی ومتفرقه و سپس از مجموع برگهای رای ، بدون اینکه خوانده شود بر می دارند و جمله ( باطل شد ) را در پشت آن قید و تعداد آن را در صورت جلسه اخذ رای نیز درج و در پایان ضمیمه صورت جلسه می نمایند.
2/1 - در صورتیکه تعداد اوراق رای داخل صندوق مساوی یا کمتر از تعداد تعرفه ها باشد ، اقدام خاصی صورت نمی گیرد و فقط مراتب در صورتجلسه درج می شود.
2 - پس از اینکه شمارش آرا به ترتیب یاد شده انجام شد ، قرائت آرا با رعایت مواد ( 19 ) ، ( 20 ) ( 21 ) ، ( 22 ) و ( 23 ) قانون و بندها و تبصره های ذیل آنها انجام خواهد شد.
3 - چنانچه امکانات رایانه ای در محل شعبه فراهم شده باشد علاوه بر ورود اطلاعات حاصل از شمارش آرا توسط کاربر نتایج قرائت آرای هر یک از نامزدها نیز وارد سیستم رایانه ای می گردد. در پایان نتایج کلی شمارش و قرائت آرای شعبه توسط رایانه ارائه و طی صورت جلسه به امضای کاربر ، اعضای شعبه ، نماینده ، فرماندار و ناظر شعبه می رسد.
سوم - با استفاده از سیستم رایانه در محل استقرار دستگاهها:
1 - چنانچه با توافق وزارت کشور وهیئت مرکزی نظارت مقرر شده باشد که کار قرائت و شمارش آراء با سیستم رایانه ای انجام شود اعضای شعبه پس از انقضای مدت اخذ رای و حصول اطمینان از اینکه کلیه مراجعه کنندگان رای خود را در صندوقهای رای انداخته اند و دیکر کسی برای رای دادن در محل شعبه حضور ندارند با حضور نماینده فرماندار ناظر ، هیئت نظارت کار شمارش آرا را با شرح زیر انجام می دهند:
2 - ابتدا رئیس یا نایب رئیس شعبه اخذ رای با همکاری یکی از منشی ها لاک ومهر صندوق اخذ رای را باز و تعداد برگهای داخل صندوق را بدون اینکه قرائت شود شمارش می کنند و پس از تطبیق تعداد آنها با تعداد برگهای تعرفه به یکی از دو حالت زیرعمل می نمایند:
1/2 - چنانچه تعداد اوراق رای داخل صندوق بیشتر از تعداد تعرفه ها باشد براساس بند ( ج ) ماده ( 20 ) قانون ، به تعداداضافی ابتدا از اوراق غیر چاپی ومتفرقه و سپس از مجموع برگهای رای ، بدون اینکه خوانده شود برمی دارند و جمله ( باطل شد ) را در پشت آن قی و تعداد آن را در صورت اخذ رای نیز درج ودر پایان ضمیمه صورت جلسه می نمایند.
2/2 - در صورتی که تعداد اوراق رای صندوق مساوی یا کمتر از تعداد تعرفه ها باشد ، اقدام خاصی صورت نمی گیرد و مراتب درصورت جلسه درج می شود.
3 - پس از اینکه شمارش آراء به ترتیب یاد شده انجام شد ، قرائت آرا با رعایت مواد ( 19 ) ، ( 20 ) ، ( 21 ) ، ( 22 ) و ( 23 ) قانون وبندها و تبصره های ذیل آنها انجام خواهد شد.
4 - چنانچه امکانات رایانه ای در محل شعبه فراهم نباشد ، اعضای شعبه ثبت نام و اخذ رای موظفند همراه با نماینده فرماندار ، بخشدار ، ناظر شعبه مامورین محافظ صندوق ، صندوق یا صندوقهای محتوی تعرفه و آراء را برای قرائت و شمارش آراء به محل استقرار سیستم رایانه ای ، رایانه ای که از قبل مشخص شده است حمل نمایند. در صورت عدم امکان حضور تمامی اعضای شعبه ، حضور رئیس یا نایب رئیس آن الزامی است .
5 - پس از رسیدن مسئولان شعبه و صندوق اخذ رای به محل استقرار سیستم رایانه ای ، صندوق اخذ رای باز واز آرای ریخته شده در آن که قبلا" آرای باطله ماخوذه و باطله غیر ماخوذه از آنها جدا شده است علاوه بر ورود اطلاعات حاصل از شمارش آراء توسط کاربر نتایج قرائت آرای هر یک از نامزدها نیز وارد سیستم رایانه ای می گردد و در پایان نتیاج کلی شمارش و قرائت آرای شعبه توسط رایانه ارائه و طی صورت جلسه ای به امضای کاربر ، اعضای شعبه ، نماینده فرماندار و ناظر شعبه می رسد. )
2 - متن زیر بعنوان ماده ( 67 ) مکرر به آئین نامه الحاق می گردد:
( ماده 67مکرر - هرگاه بعضی از شعب ثبت نام و اخذ رای به علل مختلف از عهده قرائت آراء و تکمیل صورت جلسه برنیایند هیئتهای اجرائی می توانند مستقیما"یا با تعیین افراد جدید نسبت به شمارش و قرائت آراء و تکمیل صورت جلسه شعبه مذکور اقدام نمایند. )
این تصویبنامه از تاریخ تصویب لازم الاجراء می باشد.
معاون اول رئیس جمهور - محمدرضاعارف

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 16898

تاریخ تصویب : 1381/11/27

تاریخ ابلاغ : 1381/12/10

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.