×

با فرض اینکه خط خوردگی و اصلاح مشخصات خوانده در ردیف مربوطه ناشی از عمل خود او بوده یا دیگران ، این امر نتیجه بی توجهی دادگاه است که به لایحه تقدیمی خواهان در این خصوص ترتیب اثر نداده است

با فرض اینکه خط خوردگی و اصلاح مشخصات خوانده در ردیف مربوطه ناشی از عمل خود او بوده یا دیگران ، این امر نتیجه بی توجهی دادگاه است که به لایحه تقدیمی خواهان در این خصوص ترتیب اثر نداده است

با-فرض-اینکه-خط-خوردگی-و-اصلاح-مشخصات-خوانده-در-ردیف-مربوطه-ناشی-از-عمل-خود-او-بوده-یا-دیگران-،-این-امر-نتیجه-بی-توجهی-دادگاه-است-که-به-لایحه-تقدیمی-خواهان-در-این-خصوص-ترتیب-اثر-نداده-است
دادنامه شماره : 304 - 302 - 12/12/1371

رای شعبه اول دادگاه عالی انتظامی قضات
با وجودی که خواهان پرونده دادگاه حقوقی 2 در لوایح تقدیمی خود متذکر شده که دعوی نامبرده علیه آقای خوانده عنوان شده نه خانم ... و با فرض اینکه خط خوردگی و اصلاح مشخصات خوانده در ردیف مربوطه ناشی از عمل خود او بوده یا دیگران ، این امر نتیجه بی توجهی دادگاه است که به لایحه تقدیمی خواهان در این خصوص ترتیب اثر نداده است .
رئیس دادگاه دفاع کرده که چنین امری صراحت قانونی ندارد و ماده 117 قانون آئین دادرسی مدنی ناظر بر اصلاح خواسته ازجهات دیگری است که شامل موضوع مذکور نمی باشد.
با انصراف از اینکه چنین برداشتی از منطوق ماده مزبور صحیح نیست اصولا" موضوع قابل بررسی و امعان نظر بوده و دادگاهی که چنین امری را نادیده گرفته مرتکب مسامحه و تعلل شده است .
و نیز دفاع رئیس دادگاه حقوقی یک در رد تجدیدنظرخواهی خواهان بدوی موثر نیست و تخلف وی به عدم رعایت ماده 483 قانون آئین دادرسی مدنی مسلم است .
نسبت به مشاور دادگاه حقوقی یک نظر به اینکه بموجب ماده 3 قانون تشکیل دادگاههای حقوقی یک و دو، حق رای با رئیس یا عضو علی البدل دادگاه است و مشاور تکلیفی در این مورد ندارد لذا مسئولیتی متوجه او نبوده و برائتش اعلام می شود.

مرجع :
کتاب نظارت انتظامی درنظام قضائی (جلددوم ) تالیف احمدکریم زاده
ناشر: روزنامه رسمی کشور، چاپ اول سال 1378

141

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 304

تاریخ تصویب : 1371/12/12

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.