×

اعتراض معترض خارج از مهلت قانونی ثبت دفتر این دادگاه گردیده و خارج از مواعد مقرر است

اعتراض معترض خارج از مهلت قانونی ثبت دفتر این دادگاه گردیده و خارج از مواعد مقرر است

اعتراض-معترض-خارج-از-مهلت-قانونی-ثبت-دفتر-این-دادگاه-گردیده-و-خارج-از-مواعد-مقرر-است
دادنامه شماره : 136 - 8/8/1373

رای شعبه اول دادگاه عالی انتظامی قضات
با توجه به پرونده های کانون وکلا و این دادگاه و عنایت به اینکه در هر حال اعتراض به رد تقاضای مستدعی پروانه وکالت به مستفاد از ماده 71 آئین نامه لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری که وصول اوراق ارسالی کانون را در مرکز تا شعاع 60 کیلومتری ، 5 روز پس از تسلیم اوراق مربوط از طرف کانون به دفتر پست ، برای اشخاص قلمداد و تصریح نموده . و نظر به قسمت اخیر ماده 34 آئین نامه مرقوم که تسلیم اعتراض را به مدت 10 روز به این دادگاه مقررداشته است . و عنایت به اینکه تصمیم مورخ 16/4/72 کانون وکلا، مبتنی بر اعلام رد تقاضای پروانه قاضی بازنشسته در تاریخ 19/4/72 از طرف کانون به اداره پست تسلیم ، و اولین اعتراض معترض به شماره 1685 20/5/72 ثبت دفتر این دادگاه گردیده ، از مواعدمقرر درمواد مذکور خارج است .
و اظهارمعترض مبنی بر اینکه ابلاغ کانون وکلا که یا بر اثر اشتباه مامور یا علل دیگری صورت گرفته قانونی نمی باشد، دراثبات این قضیه که اوراق مربوط به همین مناسبت دیرتر از فرجه به او رسیده ، نیز موجه و مدلل نیست .
و با اقرار او به اینکه محل اقامت تعیین شده از سال 1368 بطور کلی متروکه و خالی از سکنه بوده و در پلاکهای آن اشکالاتی وجود داشته ، با وجود امکان تعیین نشانی صحیح که لازمه رفع اشتباهات مذکور بوده ، موجه بنظر نمی رسد.
علی هذا با انصراف از مدافعات دیگری که در ماهیت امر بعمل آورده است ،
بنظر این دادگاه چون اعتراض او خارج از فرجه قانونی تسلیم شده ، قابل ترتیب اثر نبوده و بنا به جهاتی که مذکور افتاد رد می شود.
رای اقلیت :
در ماده 71 آئین نامه لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری که ترتیب ارسال اوراق کانون به وسیله پست سفارشی را تعیین نموده اضافه شده (مگر کسی که اوراق برای او فرستاده شده ، ثابت نماید که بعداز مهلت مقرر رسیده که در اینصورت تاریخ رسیدن به او تاریخ ابلاغ محسوب است ) که با توجه به لایحه معترض و ملاحظه برگ استشهادیه محلی پیوست که صحت ادعای وی را تایید و گواهی نموده اند، بنظر اینجانب مدافعات وی در این زمینه موجه و شکایتش از کانون خارج از موعد نبوده و قابل طرح و رسیدگی در این دادگاه می باشد.

مرجع :
کتاب نظارت انتظامی درنظام قضائی (جلددوم ) تالیف احمدکریم زاده
ناشر: روزنامه رسمی کشور، چاپ اول سال 1378
147

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 136

تاریخ تصویب : 1373/08/08

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.