×

خدمت قضایی اعم است از کار قضایی یا ماموریت قضایی

خدمت قضایی اعم است از کار قضایی یا ماموریت قضایی

خدمت-قضایی-اعم-است-از-کار-قضایی-یا-ماموریت-قضایی

وکیل


دادنامه شماره : 50 - 12/4/1374

رای شعبه اول دادگاه عالی انتظامی قضات
بر حسب بند ب ماده 8 لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری پروانه وکالت درجه اول به کسانی که دارای دانشنامه لیسانس بوده و5 سال سابقه خدمت قضایی داشته باشند داده می شود.
بر حسب پرونده کارگزینی ، متقاضی از تاریخ 20/7/65 به سمت دادیار آزمایشی انتخاب و ماموریتهایی در چند شهرستان دردادسرای انقلاب داشته و دو سال هم مامور در دفتر خدمات حقوق بین الملل بوده است .
در تاریخ 30/9/70 رئیس قوه قضائیه به او ماموریت داده درحوزه معاونت قضایی انجام وظیفه نماید و در تاریخ 14/12/70 به بازپرسی درجه 2 منصوب شده .
مدیرکل کارگزینی هم اعلام نموده که وی در تاریخ 14/1/59 در دادگستری استخدام و در تهران اشتغال به کار داشته 0مدارک تحصیلی نامبرده گواهی نامه ای است که ضمیمه درخواست پروانه وکالت نموده و حاکی است که وی فارغ التحصیل رشته قضایی از دانشکده حقوق در سال 1364 می باشد.
کانون وکلا تقاضای او را به این استدلال که ماموریت در دفتر خدمات حقوقی بین المللی خدمت قضایی نبوده و کمتر از 5 سال سابقه قضائی دارد و واجد شرایط مذکور در بند ب ماده 8 لایحه نمی باشد، ردکرده است .
ولی همانطور که متقاضی اعتراض کرده نامبرده از دادگاه عالی انتظامی قضات به پایه 5 ترفیع یافته و پایه 6 او نیز از تاریخ 1/1/72 تصویب شده و دادگاه انتظامی چنین اظهارنظرکرده : ( نظربه اینکه ترفیع وی بنا به مراتب فوق و عنایت به اینکه ماموریت او به استناد ماده 46 لایحه اصلاح قسمتی از قانون اصول تشکیلات دادگستری و استخدام قضات مصوب 1333 جزء خدمت قضایی محسوب می گردد مورد موافقت قرار گرفته و تصویب می شود.)
و چون خدمت قضایی اعم است از کار قضایی یا ماموریت قضایی ، و نظر به اینکه خدمت قضایی مشارالیه در دادسرای عمومی از سمت دادیار تابازپرسی وماموریتهای محوله جمعا" 5 سال است نامبرده واجد شرایط مذکور بوده و مستحق دریافت پروانه وکالت می باشد.

مرجع :
کتاب نظارت انتظامی درنظام قضائی (جلددوم ) تالیف احمدکریم زاده
ناشر: روزنامه رسمی کشور، چاپ اول سال 1378
147

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 50

تاریخ تصویب : 1374/04/12

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.