×

آئین نامه اجرائی قانون رسیدگی به صلاحیت قضات

آئین نامه اجرائی قانون رسیدگی به صلاحیت قضات

آئین-نامه-اجرائی-قانون-رسیدگی-به-صلاحیت-قضات

وکیل


شماره 2803/82/1 1/3/1382
مدیریت عمل محترم روزنامه رسمی کشور
نسخه ای از آئین نامه اجرائی قانون رسیدگی به صلاحیت قضات مصوب 17/2/1376 ) که در تاریخ 28/2/1382 به تصویب ریاست محترم قوه قضائیه رسیده است ، به منظور درج و نشر در روزنامه رسمی کشور به پیوست ارسال می گردد.
رئیس نهاد قوه قضائیه - محمودشیرج

شماره 5444 28/2/1382
ریاست محترم نهاد قوه قضائیه
عطف به نامه شماره 2132/82/1 - 18/2/1382 بدینوسیله آئین نامه عمل کمیسیون محکمه عالی انتظامی قضات که در جلسه پنج شنبه 25/2/1382 با لحاظ نظرات اصلاحی ریاست معظم قوه قضائیه در متن پیشنهادی که به نحوی تقریبا" اکثر موارد در مواد و تبصره ها گنجانده شده و با اتفاق نظر اعضاء کمیسیون آماده شده ، مراتب جهت تصویب ریاست محترم قوه قضائیه به پیوست تقدیم میگردد.
دبیر کمیسیون محکمه عالی انتظامی قضات - کریمی راد

ماده 1 - در اجرای قانون رسیدگی به صلاحیت قضات مصوب 17/2/1376 مجلس شورای اسلامی ، که در این آئین نامه قانون نامیده می شود ، کمیسیون کارشناسی مرکب از:
الف - معاون قضائی رئیس قوه قضائیه
ب - معاون حقوقی و امور مجلس وزارت دادگستری
ج - معاون قضائی رئیس دیوانعالی کشور.
د - ماون قضائی دادستان کل کشور.
ه - دادستان انتظامی قضات .
تشکیل و بشرح آتی انجام وظیفه می نماید.
ماده 2 - جلسات کمیسیون با حضور حداقل سه نفر از اعضاء رسمیت می یابد و تصمیمات متخذه در هر حال به سه رای معتبر خواهدبود.
ماده 3 - در صورتی که لاحیت قاضی مورد تردید یکی از مقامات مذکور در ماده 2 قانون قرار گیرد موضوع همراه بامدارک ومستندات را جهت رسیدگی به کمیسیون کارشناسی ارجاع می نماید.
ماده 4 - دبیر کمیسیون کارشناسی ، دادستان انتظامی قضات خواهد بود و جلسات کمیسیون در دفتر کار ایشان تشکیل می شود وانجام کلیه امور کمیسیون زیر نظر دبیرخواهد بود.
ماده 5 - کمیسیون دارای دبیرخانه و به تعداد مورد نیازقاضی خواهد بود.
ماده 6 - انتخاب قضات جهت انجام وظایف موضوع ماده 7 این آئین نامه و آماده کردن پرونده و تهیه گزارشات لازم با پیشنهاد دبیر کمسیون از طرف ریاست قوه قضائیه واز بین دادیاران دادسرای انتظامی و یا سایر قضات همطراز آنان بعمل خواهد آمد.
تبصره - تعداد کارمندان اداری دبیرخانه حداقل 5نفر می باشد که یک نفر از آنها در سطح کارشناسی حقوق یا مدیر دفترخواهدبود
ماده 7 - کلیه گزارشها و ارجاعات واصله و سایر امور اداری در دفاتر مخصوص ثبت و پرونده پس از تکمیل در جلسه کمیسیون مطرح و اتخاذ تصمیم بعمل خواهد آمد.
ماده 8 - دبیر کمیسیون می تواند از طریق دادیاران در اختیار کمیسیون یا دادسرای انتظامی قضات و یا مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه یا به نحو دیگر که مقتضی بداند بازرسانی را به محل اعزام ، اقدام به تحقیق ، بررسی وانجام امور کارشناسی نماید ، در هر حال می بایست شئون قاضی رعایت گردد و همچنین از مدیران قضائی استانها صورت وضعیت عملکرد ودیگر مسائل مروبطه موردلزوم و خلاصه یا تصویر پرونده را درخواست نماید و مراجع مذکور مکلف به همکاری می باشند.
تبصره - ابلاغ ماموریت بازرسان توسط دبیرکمیسیون صادرخواهدشد.
ماده 9 - کمیسیون موظف است قبل از اتخاذ تصمیم و اعلام پیشنهاد به محکمه ، قاضی مورد نظر را جهت استماع مدافعات به طریق مقتضی به کمیسیون دعوت نماید. در صورت استمهال قاضی برای تدارک دفاع کتبی ، کمیسیون می تواند مهلت مناسبی تعیین نماید.
ماده 10 - پس از رسیدگی و اتخاذ تصمیم نهائی نتیجه کار به انضمام نظریه اعضاء در محدوده ماده 4 قانون توسط دبیر به محکمه عالی انتظامی قضات گزارش خواهد شد در صورت وجود اختلاف نظر ، انعکاس نظریه اقلیت در گزارش مذکور الزامی است .
ماده 11 - کمیسیون کارشناسی موظف است بقاء شرایط قضاوت ، ازنظر شرعی و قانونی و عرفی در قاضی مشتکی عنه را جهت ادامه کاراحراز کند.
ماده 12 - دبیر کمیسیون هنگام رسیدگی بعنوان مخبر در محکمه حضور یافته و در صورت ضرورت توضیح لازم را ارائه می دهد حضورسایر اعضای کمیسیون در محکمه نیز بلامانع است .
ماده 13 - چنانچه محکمه تحقیقات انجام شده را ناقص تشخیص دهد با ذکر مورد به کمیسیون اعاده می نماید ، کمیسیون موظف است دستور محکمه را اجراء و در صورت اقتضاء با اظهارنظر مجدد پرونده رابه محکمه ارسال دارد.
ماده 14 - محکمه پس از رسیدگی و انشاء رای پرونده را به کمیسیون اعاده می نماید دبیر کمیسیون موظف است در جهت اجرای حکم اقدام لازم را انجام دهد.
ماده 15 - در صورتی که کمیسیون صلاحیت قاضی را تایید کند.لکن ادامه اشتغال وی را در محل خدمت یا سمت فعلی مصلحت نداند ، دبیر کمیسیون مراتب را به محکمه عالی گزارش می نماید و موضوع ازطریق محکمه عالی به استحضار ریاست محترم قوه قضائیه می رسد تا در صورت مصلحت در اجرای اصل 164 قانون اساسی اقدام مقتضی صورت گیرد.
ماده 16 - این آئین نامه در16 ماد و 2 تبصره درتاریخ 28/2/1382 به تصویب رئیس قوه قضائیه رسید.
رئیس قوه قضائیه - سیدمحمدهاشمی شاهرودی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 16966

تاریخ تصویب : 1382/02/27

تاریخ ابلاغ : 1382/03/10

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.