×

قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به موافقتنامه تسهیل تشریفات اعطای روادید به بازرگانان کشورهای عضو گروه دی - 8

قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به موافقتنامه تسهیل تشریفات اعطای روادید به بازرگانان کشورهای عضو گروه دی - 8

قانون-الحاق-دولت-جمهوری-اسلامی-ایران-به-موافقتنامه-تسهیل-تشریفات-اعطای-روادید-به-بازرگانان-کشورهای-عضو-گروه-دی---8

وکیل


شماره 17387 13/3/1382
حضرت حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای سیدمحمدخاتمی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
لایحه شماره 23153/26879 مورخ 16/5/1381 دولت در مورد الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به موافقتنامه تسهیل تشریفات اعطای روادید به بازرگانان کشورهای عضو گروه دی - 8 که در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ 23/2/1382 مجلس شورای اسلامی عینا" تصویب وبه تایید شورای نگهبان رسیده است ، در اجرای اصل یکصد و بیست وسوم ( 123 ) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به پیوست ارسال می گردد.
رئیس مجلس شورای اسلامی - مهدی کروبی

شماره 130100 20/3/1382
قانون الخاق دولت جمهوری اسلامی ایران به موافقتنامه تسهیل تشیفات اعطای روادید به بازرگانان کشورهای عضو گروه دی - 8 که در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ بیست وسوم اردیبهشت ماه یکهزارو سیصد و هشتاد و دو مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 8/3/1382 به تایید شورای نگهبان رسیده و طی نامه شماره 17387 مورخ 13/3/1382 واصل گردیده است ، به پیوست جهت اجراء ابلاغ می گردد.
رئیس جمهور - سید محمدخاتمی

ماده واحده - به دولت جمهوری اسلامی ایران اجازه داده می شود به موافقتنامه تسهیل تشریفات اعطای روادید به بازرگانان کشورهای عضو گروه دی 8 مشتمل بر یک مقدمه و دوازده ماده امضاد شده در تاریخ 6/12/379 ملحق شود واسناد آن را تودیع نماید.
بسم الله الرحمن الحریم
موافقتنامه تسهیل تشریفات اعطای روادید به بازرگانان کشورهای عضو گروه دی - 8
دولتهای امضاء کننده زیر ( که از این پس ، بعنوان طرفهای متعاهد نامیده می شوند ) و کشورهای عضو گروه دی - 8 هستند،
با اعتقاد به اینکه روابط اقتصادی وتجاری باعث تسریع توسعه متقابل ملتها می گردد، به قرار زیر توافق نمودند:
ماده 1 - کلیه ماموریتهای دیپلماتیک و کنسولی کشورهای عضو گروه دی - 8، هستند،
با اعتقاد به اینکه روابط اقتصادی و تجاری باعث تسریع توسعه متقابل ملتها می گردد، به قرار زیر توافق نمودند:
ماده 1 - کلیه ماموریتهای دیپلماتیک و کنسولی کشورهای عضو گروه دی - 8، بعد از دریافت معرفی نامه ای از سوی مقامات ذیصلاح ملی عهده دار امور بازرگانی یا وزارتخانه های امور خارجه کشورهای عضو، باری بازرگانان دیگر کشورهای عضو گروه دی - 8 روادید ورود صادر خواهند نمود.
ماده 2 - کلیه ماموریتهای دیپلماتیک وکنسولی کشورهای عضوگروه دی - 8، روادید ورود را ظرف مدت پنج روز کاری بعد از دریافت درخواست صادر خواهند کرد یا در غیر این صورت به متقاضای پاسخ خواهند داد. روادید کثیرالمسافره نیز ظرف مدت ده روز کاری و حداکثر با اعتبار یک سال و حداکثر مدت اقامت سی روز برای این گوره باتشریفات مشابه صادر خواهد شد.
ماده 3 - مقامات ذیصلاح ، براساس مقرارت حاکم ، روادید بازرگانی را که در فعالیتهای صادرات ، واردات یا سرمایه گذاری اشتغال دارند تا زمان انقضای قرارداد منعقده بین طرفهای ذیربط تمدید خواهند نمود، مشروط بر اینکه دارنده روادید شخصا" از انجام هر گونه فعالیتی در کشور میزبان که مغایر با موقعیتش باشد، خودداری نماید.
ماده 4 - کلیه ماموریتهای دیپلماتیک و کنسولی کشورهای عضو گروه دی - 8، بعد از دریافت معرفی نامه ای از سوی مقامات ذیصلاح ملی عهده دار امور بازرگانی یا وزارتخانه های امور خارجه کشورهای عضو، در مورد تسهیل صدور جواز اقامت برای بازرگانان دیگر کشورهای گروه دی - 8 مساعدت خواهند نمود.
ماده 5 - هیچ یک از مفاد این موافقتنامه لطمه ای به اجرای تمامی موافقتنامه های دو یا چند جانبه قابل اجراء بین دو یا چند کشور عضو گروه دی - 8 یا قوانین ومقررات ملی حاکم بر صدور روادید ورود، جواز اقامت موقت یا اخراج اتباع خارجی در هر کشور ذیربط نخواهد زد.
ماده 6 - هرگونه اختلاف ناشی از تفسیر یا اجرای این موافتنامه به طور دوستانه واز طریق مشورت ومذاکره میان طرفهای متعاهد حل و فصل خواهد شد.
ماده 7 -
ال ف - هر طرف متعاهد می تواند نسبت به این موافقتنامه اصلاحیه پیشنهاد نماید. اصلاحیه پیشنهادی به امین اسناد تسلیم خواهدشد و او نیز بلافاصله آن را بین تمام طرفهای متعاهدتوزیع خواهدکرد. اصلاحیه مزبور منوط به تصویب شورای وزیران گروه دی - 8 خواهدبود.
ب - اصلاحیه برای هر طرف متعاهد که سند تنفیذ یا تصویب اصلاحیه خد را تودیع نموده باشد، در سی امین روز بعداز تاریخی که بیش از سه کشور عضو گروه دی - 8 اسناد تنفیذ یا تصویب خود رانزد امین اسناد تودیع کرده باشند، لازم الاجراء خواهد شد. بعد از آن ، اصلاحیه برای هر کشور عضو دیگری در تاریخ تودیع سند تنفیذ یا تصویب اصلاحیه مزبور لازم الاجراء خواهدشد.
ماده 8 -
الف - هر یک از طرفهای متعاهد به دلایل امنیت ملی ، نظم عمومی یا بهداشت عمومی ، می تواند لازم الاجراء شدن این موافقتنامه را به تاخیر انداخته یا اعمال تمام یا بخشی از آن را در قبال تمامی طرفهای متعاهد یا تعدادی از آنها به طور موقت به حالت تعلیق درآورد. اعمال و رفع چنین اقدامی ، باید از مجاری دیپلماتیک فوری به اطلاع مدیر اجرایی گروه دی - 8 برسد که وی نیز به نوبه خود آن را به تمامی طرفهای متعاهد ابلاغ خواهد نمود.
ب - طرف متعاهد یکه اعمال یک یاز موارد مندرج در بند ( الف ) را انتخاب نماید، نمی تواند تداوم اجرای این موافقتنامه رانسبت به اتباع خود، از سوی طرف متعاهدی که موارد مذکور علیه اتباعش به کار گرفته شده ، خواستار شود.
ماده 9 -
الف - این موافقتنامه برای امضای کشورهای عضو گروه دی - 8، که ممکن است بر طبق تشریفات ذیربط خود از راههای زیر عضو این موافقتنامه شوند، مفتوح خواهد بود:
1 - امضای بدون حق شرط در خصوص تنفیذ.
2 - امضای همراه با حق شرط در خصوص تنفیذ و متعاقب آن ،تنفیذ موافقتنامه .
ب - آندسته از کشورهای عضو که براساس جزء ( 1 ) بند ( الف ) عضو این موافقتنامه می شوند، باید سن تنفید یا الحاق خود را نزددفتر مدیر اجرایی گروه دی - 8 تودیع نمایند. همچنین ، آن دسته از کشورهای عضو که بر طبق جزء ( 2 ) بند ( الف ) عضو این موافقتنامه می گردند، باید سند تنفیذ خود را نزد دفتر مدیر اجرایی گروه دی - 8 تودیع نمایند.
ماده 10 - الف - این موافقتنامه در سی امین روز بعد از تاریخی لازم الاجراء خواهد شد که بیش از سه کشور عضو گروه دی - 8 طبق ماده ( 9 ) :
1 - موافقتنامه را بدون حق شرط در خصوص تنفیذ امضاء نموده و سند الحاق را نزد دفتر مدیر اجرایی گروه دی - 8 تودیع نمایند، ی
2 - موافقتنامه را امضاء و تنفیذ نموده و سند تنفیذ را نزد دفتر مدیر اجرایی گروه دی - 8 تودیع نمایند.
ب - در صورت الحاق یکی از کشورهای عضو به موافقتنامه بعد از لازم الاجراء شدن آن ، موافقتنامه نسبت به عضو جدید در سی امین روز بعد از تودیع سند الحاق یا تنفید آن ، لازم الاجراء خواهد شد.
ماده 11 - مدیر اجرایی گروه دی ، - 8 باید مراتب زیر را فوری کشورهای عضو ابلاغ نماید.
الف - تاریخ لازم الاجراء شدن این موافقتنامه و اسامی آن دسته از کشورهای عضو گروه دی - 8 که آن ار امضاء و تنفیذ نموده اند،
ب - هر گونه اطلاعیه دریافت ظده طبق ماده ( 9 ) یا ( 12 ) وتاریخ اجرای آن ،
پ - لازم الاجراء شدن هر گونه اصلاحیه این موافقتنامه .
ماده 12 - این موافقتنامه برای مدت نامشخص منعقد می گردد. هر یک از طرفهای متعاهد می تواند با دادن اطلاعیه شش ماهه قبلی به چمدیر اجرایی گروه دی - 8، از موافقتنامه خارج شود.
در تایید مراتب فوق ، امضاء کنندگان زیر که برای این منظور به طور مقتضی مجاز می باشن، این موافقتنامه را امضاء نموده اند:
این موافقتنامه در قاهره در تاریخ ششم اسفند ماه یکهزار و سیصد وهفتاد ونه هجری شمسی برابر با بیست وچهارم فوریه 2001 میلادی ، در دو نسخه اصلی به زبان انگلیسی تنظیم گردید و نزددفتر مدیر اجرایی تودیع گردید که نسخه تایید شده آن را برای هر طرف متعاهد ارسال خواهد نمود:
از طرف جمهوری مردمی بنگلادش - جناب آقای عبدالصمدآزاد، وزیر امورخارجه
از طرف جمهوری عربی مصر - جناب آقای عمروموسی ،وزیرامورخارجه
از طرف جمهوری اندونزی - جناب آقای عمرو موسی ، وزیرامور خارجه
از طرف جمهوری اسلامی ایران - جناب آقای کمال خرازی ، وزیرامور خارجه
از طرف جمهوری فدرال نیجریه - جناب آقای سوله لامیدو، وزیر امورخارجه
از طرف جمهوری اسلامی پاکستان - جناب آقای عبدالستار،وزیر امورخارجه
از طرف جمهوری ترکیه - جناب آقای اسماعیل جم ، وزیرخارجه
قانون فوق مشتمل بر ماه واحده منضم به متن موافقتنامه شامل مقدمه و دوازده ماده در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ بیست وسوم اردیبهشت ماه یکهزار و سیصد وهشتاد ودو مجلس اسلامی تصویب ودر تاریخ 8/3/1382 به تایید شورای نگهبان رسیده است .
رئیس مجلس شورای اسلامی - مهدی کروبی

نوع : قانون

شماره انتشار : 16978

تاریخ تصویب : 1382/02/23

تاریخ ابلاغ : 1382/03/26

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.