×

متقاضی از مامورین به خدمت مالیه بوده نه دادگستری

متقاضی از مامورین به خدمت مالیه بوده نه دادگستری

متقاضی-از-مامورین-به-خدمت-مالیه-بوده-نه-دادگستری
دادنامه شماره : 116 - 24/6/1375

رای شعبه اول دادگاه عالی انتظامی قضات
متقاضی پروانه وکالت دارای لیسانس حقوق در سال 1316 برای اخذ پروانه وکالت طبق مقررات با انجام یکسال کارآموزی به دریافت پروانه وکالت پایه 2 دادگستری نائل آمده . سپس بلحاظ قبول شغل در دیوان محاکمات مالیه آن زمان ، پروانه خود را به کانون وکلاسپرده است . و در دیوان محاکمات مالیه مدت 7 سال به کار محاکمات مربوط اشتغال داشته است .
در تاریخ 3/4/74 از کانون وکلا به استناد ماده 7 تقاضای صدور پروانه پایه یک (تبدیل پروانه از پایه 2 به یک ) نموده ، و اظهار داشته که شرایط مندرج درماده 7 لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری راواجد است چون هم دارای دانشنامه حقوق است و هم یکسال کارآموزی وکالت کرده . بعلاوه طبق ماده 8 قانون مزبور هم واجد شرایط اخذ پروانه وکالت پایه یک می باشد. زیرا طبق قسمت ب این ماده 5 سال سابقه خدمت قضایی در دیوان محاکمات مالیه دارد.
کانون وکلا تقاضای او را مردود دانسته و اعلام کرده ، استناد متقاضی به ماده 7 درست نیست . زیرا مندرجات این ماده از تاریخ اجرای لایحه استقلال به بعد لازم الاجراست و به گذشته تسری ندارد . و قسمت اخیر ماده (یکسال کارآموزی ) ناظربه کسانی است که فارغ التحصیل حقوق و متقاضی اخذ پروانه وکالت هستند نه کسانی که قبلا" پروانه وکالت دریافت داشته اند.
و وضعیت متقاضی برماده 8 مزبور هم انطباق ندارد. زیرا ماده 8 مختص قضات دادگستری است . و بر فرض که سوابق ایشان قضایی تلقی شود ، نامبرده نمی تواند از امتیاز این ماده استفاده نماید. زیرامتقاضی از مامورین به خدمت مالیه بوده نه دادگستری .
با توجه به مراتب فوق بنظر می رسد استناد متقاضی به ماده 7 صحیح نیست . زیرا
1 - شرط صدور پروانه پایه یک در ماده مزبور یکسال کارآموزی است که پس از اختبار و قبول متقاضی ، پروانه وکالت پایه یک داده می شود.
در صورتیکه نامبرده برای اخذ پروانه وکالت یکسال کارآموزی نموده و پروانه پایه 2 - به ایشان اعطا شده . و نمی توانند این کار آموزی را به جای کارآموزی مذکور در ماده 7 به حساب آورند. استناد نامبرده به بند ب ماده 8 و تبصره آن نیز صحیح نیست .
زیرا بند الف و ب ماده مزبورمخصوص قضات دادگستری است که تقاضای پروانه وکالت می نمایند.
چون مشارالیه قاضی دادگستری نبوده و در وزارت مالیه و در دیوان محاکمات مالیه به کار اشتغال داشته (هرچند کار ایشان نوعی کار قضایی باشد) واجد شرایط برای اخذ پروانه وکالت پایه یک نبوده و نظر کانون وکلا بر رد تقاضای او بر خلاف قانون نیست .

مرجع :
کتاب نظارت انتظامی درنظام قضائی (جلددوم ) تالیف احمدکریم زاده
ناشر: روزنامه رسمی کشور، چاپ اول سال 1378
147

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 116

تاریخ تصویب : 1375/06/24

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.