×

نظر به اینکه شاکیه به هیچ وجه او را در جریان قضایا و اقدامات خود قرار نداده ، نه تخلف را مشمول مقررات تخطی از سوگند دانسته ونه اصولا قصوری را متوجه خود می داند

نظر به اینکه شاکیه به هیچ وجه او را در جریان قضایا و اقدامات خود قرار نداده ، نه تخلف را مشمول مقررات تخطی از سوگند دانسته ونه اصولا قصوری را متوجه خود می داند

نظر-به-اینکه-شاکیه-به-هیچ-وجه-او-را-در-جریان-قضایا-و-اقدامات-خود-قرار-نداده-،-نه-تخلف-را-مشمول-مقررات-تخطی-از-سوگند-دانسته-ونه-اصولا-قصوری-را-متوجه-خود-می-داند
دادنامه شماره : 71 - 21/5/1374

رای شعبه اول دادگاه عالی انتظامی قضات
عمده اعتراض وکیل دادگستری به رای دادگاه انتظامی کانون وکلا که به یکسال ممنوعیت وی از شغل وکالت دادگستری به استناد بند 3 ماده 81 آئین نامه لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری ( تخلف از قسم ) صادر گردیده ، از دو جهت عنوان شده است .
اولا" چون بهرحال طبق قرارداد تنظیمی تکلیف ارسال اظهارنامه جهت شاکیه انتظامی موکول و متفرع بر صدور رای دادگاه کیفری 2 بر اعلام رفع اختلاف بین مالکین وشهرداری بوده که تاریخ مذکوراز طرف شاکیه مورخ 2/2/65 تعیین شده ، چون شکایت انتظامی در تاریخ 12/5/72 به کانون تقدیم شده ، تعقیب انتظامی او به علت شمول مرور زمان مستندا" به ماده 86 آئین نامه مزبور متعسر بوده است .
بااین وصف واینکه در تاریخ 25/9/72 از طرف دادستان انتظامی کانون ، ماهیتا" به منع تعقیب او در خصوص مورد اظهارنظرشده ، صدور حکم محکومیت وی از طرف دادگاه کانون ، متعاقب اعتراض شاکیه انتظامی به قرار مزبور، بدون توجه به این مسئله بوده است . از جهت دوم نیز اولا" علیرغم مندرجات حکم ، او در خصوص مورد وکیل شاکیه نبوده وصرفا" بلحاظ اینکه قبلا" وکالت داشته ، برای رفع اختلاف وفصل خصومت بین اعضای یک خانواده و بمنظور صیانت حقوق موکله سابق خود اقدام نموده است .
گرچه طبق بند 3 قرارداد تکلیفی هم برای او مقررشده ، ولی انجام آن مسئولیت شاکیه را برای مطلع ساختن او نسبت به آنچه که موجد تکلیف او بوده زایل ومنتفی نکرده است .ودرحقیقت مشارالیها که ذینفع در قضیه بوده متاسفانه عمدا" بمنظور فسخ معامله از آن غفلت کرده است . منصرف از این قضیه ، خود شاکیه برای خروج ملک از قید وثیقه نیز طبق قرارداد تکلیفی داشته ودر رفع این مانع اقدامی بعمل نیاورده .
ونیز همانگونه که مفاد دادنامه صادره از دادگاه حقوقی دلالت داردوبررد دعوی شاکیه راجع به اعلام فسخ معامله منتهی گردیده معلوم شده که مشارالیها طبق موافقت نامه مورخ 19/11/67 که مصون از انکاروتکذیب مانده وصحت امضای آن نیز به تایید دفترخانه اسناد رسمی رسیده ، موافقت کرده که خریدار بنام خود پروانه کسب تحصیل نماید.
با عنایت به اینکه طبق مندرجات حکم مذکور، خریدار با ارسال اظهارنامه های رسمی برای فروشنده ، ضمن تعهد پرداخت بقیه ثمن ، آمادگی خود را برای انجام معامله اعلام داشته است .
ونظر به اینکه شاکیه به هیچ وجه او را در جریان قضایا و اقدامات خود قرار نداده ، نه تخلف را مشمول مقررات تخطی از سوگند دانسته ونه اصولا" قصوری را متوجه خود می داند.
این دادگاه با عنایت به جامع مدافعات وی که موثر در مقام بنظر رسیده ، رای بر فسخ دادنامه دادگاه انتظامی کانون ورفع اثر از آن صادر می نماید.

مرجع :
کتاب نظارت انتظامی درنظام قضائی (جلددوم ) تالیف احمدکریم زاده
ناشر: روزنامه رسمی کشور، چاپ اول سال 1378
147

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 71

تاریخ تصویب : 1374/05/21

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.