×

دادگاه تقسیط مهریه بدون موافقت زوجه را غیر موافق و اجرای صیغه طلاق را متوقف به تادیه تمام مهریه نقدا در حق زوجه مینماید

دادگاه تقسیط مهریه بدون موافقت زوجه را غیر موافق و اجرای صیغه طلاق را متوقف به تادیه تمام مهریه نقدا در حق زوجه مینماید

دادگاه-تقسیط-مهریه-بدون-موافقت-زوجه-را-غیر-موافق-و-اجرای-صیغه-طلاق-را-متوقف-به-تادیه-تمام-مهریه-نقدا-در-حق-زوجه-مینماید
شماره‎دادنامه‎های : 885 ، 884 تاریخ : 6/8/74
پرونده‎های کلاسه : 3 /74 /853 ، 894
مرجع رسیدگی : شعبه سوم دادگاه تجدیدنظر دادگستری استان تهران
با حضور امضاکنندگان ذیل
تجدیدنظرخواه : عباس… بنشانی تهران…
تجدیدنظرخوانده : خانم ژیان… بنشانی تهران…
خواسته : تجدیدنظر از دادنامه 74/888 و 74/887 صادره از شعبه 158 دادگاه عمومی تهران
گردشکار : تجدیدنظرخواه دادخواستی بخواسته فوق تقدیم داشته که به شعبه سوم ارجاع و پس از ثبت بکلاسه فوق و انجام تشریفات قانونی مورد رسیدگی واقع و سرانجام در وقت فوق‎العاده دادگاه تشکیل و با بررسی اوراق و محتویات پرونده ختم دادرسی را اعلام و بشرح ذیل مبادرت بصدور رای مینماید.
رای دادگاه
درخصوص اعتراض آقای عباس… بطرفیت همسرش خانم ژیان… نسبت به آن قسمت از دادنامه‎های74/887 و 74/888 شعبه 158 دادگاه عمومی تهران که ناظر به تقسیط مهریه و نیز پرداخت نفقه است و نیز درخصوص تجدیدنظرخواهی بانو ژیان… به دادنامه‎های صادره از حیث تقسیط مهریه نظر به لوایح اعتراضیه و اوراق پرونده بدوی از آنجا که حسب تبصره سوم قانون اصلاح مقررات مربوط به طلاق مصوب 28/8/1371 مجمع تشخیص مصلحت نظام اجرای صیغه طلاق موکول به تادیه حقوق شرعی و قانونی زوجه از جمله بصورت نقد است دادگاه تقسیط مهریه بدون موافقت زوجه را غیر موافق و اجرای صیغه طلاق را متوقف به تادیه تمام مهریه نقدا در حق زوجه مینماید و با صدور رای به پرداخت نقد مهریه به ترتیب فوق تجدیدنظرخواهی زوج از این جهت موضوعا منتفی است و در مورد نفقه نیز چون اعتراض موثری که مستلزم نقض باشد بعمل نیامده و تقاضای تقسیط آن از ناحیه زوج با ترتیبات مذکوره مخالفت دارد ضمن رد اعتراض تادیه دادنامه صادره را اعلام مینماید. این رای قطعی است .
رئیس شعبه 3 دادگاه تجدیدنظر تهران - نادر دیوسالار
مستشار شعبه 3 دادگاه تجدیدنظر تهران - عبدالحمید باقری

تاریخ رسیدگی : 22/6/74
مرجع رسیدگی شعبه 158 دادگاه عمومی تهران
خواهان : آقای عباس… بنشانی تهران…
کلاسه پرونده : 74/421 شماره دادنامه : 74/888
خواسته : اعسار
کلاسه پرونده : 74/420 شماره دادنامه : 74/887
خواسته : طلاق
خوانده : خانم ژیان… تهران…
خوانده : آقای عباس…
پرونده کلاسه : 74/419 شماره دادنامه : 74/886
خواسته : طلاق و مطالبه نفقه
رای دادگاه
اولادرخصوص دادخواست آقای عباس… فرزند پرویز بطرفیت بانو ژیان… فرزند حسنقلی بخواسته اجازه طلاق نظر باینکه مساعی دادگاه در حصول سازش و بویژه انصراف زوج از طلاق منتج به نتیجه نگردیده و داوران نیز موفق باصلاح ذات‎البین نبوده‎اند لهذا دادگاه مستندا بماده 133 قانون مدنی بزوج اجازه میدهد که زوجه را مطلقه نماید. و با توجه باینکه طبق پرونده اعسار بشماره 74/421 شهود اقابر شده از ناحیه خواهان جملگی بر اعسار زوج شهادت داده‎اند و زوجه دلیلی بر رد دعوی اعسار وی ارائه نکرده لهذا ضمن قبول دعوی اعسار زوج و احراز آن زوج مکلف است در موقع طلاق مبلغ یکصد هزار تومان نقد بابت مهریه و مبلغ سیصد هزار ریال بابت نفقه ایام عده بزوجه پرداخت نماید و طلاق را به ثبت برساند. و بقیه مهریه را مکلف است بطور اقساطی از قرار ماهیانه دویست هزار ریال تا استهلاک کلیه دین پرداخت نماید بدیهی است هر زمان خواهان طلاق متمکن گردید و بستانکار اموال یا وجوه نقدی از بدهکار ارائه نماید که تکافوی بقیه مهریه را بطور یکجا و دفعتا واجب مینماید حق وصول آنرا خواهد داشت . و اما در خصوص دعوی زوجه به مطالبه نفقه - نظر باینکه در نکاح دائم نفقه زن به عهده شوهر است و هیچ تکلیفی پس از تحقیق ساقط نمیشود مگر آنکه ایفاد شود و نظر باینکه زوج صریحا اعلام نموده که زوجه را بخانه نمیبرد لهذا دعوی زوجه و استحقاق وی به دریافت نفقه ثابت است و مستندا بمواد 1106 و 1107 و 1206 قانون مدنی حکم بر محکومیت زوج بپرداخت ماهیانه مبلغ ده هزار تومان بابت نفقه زوجه از تاریخ 2/10/72 تا زمان وقوع طلاق صادر و اعلام میدارد - بدیهی است آنچه قبلا طی قبض رسید و با فیش بانکی زوج بابت نفقه زوجه پرداخت نموده باشد قابل احتساب خواهد بود. رای صادره حضوری محسوب است .
رئیس شعبه 158 دادگاه عمومی تهران - ناصح

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 885

تاریخ تصویب : 1374/08/06

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.