×

آئین نامه اجرائی قیمت گذاری سهام دولت در شرکتها جهت پرداخت دیوان به صندوقهای بازنشستگی و واگذاری به کارکنان برای اصلاح نیروی انسانی و بازخریدی آنان

آئین نامه اجرائی قیمت گذاری سهام دولت در شرکتها جهت پرداخت دیوان به صندوقهای بازنشستگی و واگذاری به کارکنان برای اصلاح نیروی انسانی و بازخریدی آنان

آئین-نامه-اجرائی-قیمت-گذاری-سهام-دولت-در-شرکتها-جهت-پرداخت-دیوان-به-صندوقهای-بازنشستگی-و-واگذاری-به-کارکنان-برای-اصلاح-نیروی-انسانی-و-بازخریدی-آنان

وکیل


نقل از روزنامه رسمی شماره 16988 مورخ 7/4/1382

شماره 16324/ت 27597ه 31/3/1382
هیات وزیران در جلسه مورخ 28/12/1381 بنا به پیشنهاد شماره 47739 مورخ 28/8/1381 وزارت امور اقتصادی و دارائی و به استناد اصل یکصد و سی وهشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، آئین نامه اجرائی قمیت گذاری سهام دولت در شرکتها جهت پرداخت دیون به صندوقهای بازنشستگی و واگذاری به کارکنان برای اصلاح ساختار نیروی انسانی بازخریدی آنان را بشرح زیر تصویب نمود :

ماده 1 - قیمت گذاری سهام دولتی در شرکتها جهت پرداخت دیون به صندوق بازنشستگی ، موضوع بند ( ذ ) تبصره ( 5 ) قانون بودجه سال 1382 کل کشور ، طبق ضوابط تعیین شده در مصوبه های مربوط به خودخواهد بود .
ماده 2 - قیمت سهام شرکتهایی که در شرف عرضه در بورس اوراق بهادار باشد ، طبق روش مورد عمل بورس اوراق بهادار ( اولین حراج ) تعیین خواهد شد . قیمت پایه حراج توسط دستگاه واگذارنده سهم بر اساس ضوابط مربوط در این آئنی نامه تعیین واعلام می گردد .
تبصره - سهامی که بیش از سه ( 3 ) ماه از تاریخ آخرین معامله بر روی آن گذشته است و با تغییر در حقوق صاحبان سهام آن اتفاق افتاده است ، مشمول مفاد ماده یک ( 1 ) این آئین نامه خواهد بود .
ماده 3 - قیمت سهام شرکتهایی که در زمان تصویب این آئین نامه در بورس اوراق بهادار عرضه شده ودارای قیمت تابلو می باشند ، برابر آخرین قیمت سهام مذکور در تابلو بورس تعیین می گردد .
ماده 4 - قیمت سهام شرکتهای سودده غیربورسی از حاصل تقسیم ( سود خالص قبل از مالیات ) بر ( نرخ بازده سرمایه گذاری ) وبا توجه به عوامل موثر در تعدیل سود شرکت وهمچنین تاثیر عوامل جانبی که قیمت سهام شرکت را تعدیل می نماید ، بشرح مندرج درتبصره ( 2 ) ذیل این ماده وماده ( 5 ) این آئین امه تعیین می گرددنرخ بازده سرمایه گذاری معادل نرخ موثر سود علی الحساب سپرده های سرمایه گذاری بلند مدت پنج ساله بانکی به اضافه پنج ( 5 ) درصد تعیین می شود .
تبصره 1 - شرکت سودده در این آئین نامه به شرکتی اطلاق می شود که نتیجه عملیات آن در سه سال متوالی قبل از سال واگذاری به سود خالص قبل از مالیات منجر شده باشد .
تبصره 2 - مبنای تعیین سود خالص قبل از مالیات ، میانگین سود سه سال آخر شرکت قبل از سال واگذاری و یا سود سال آخر قبل از واگذاری مشروط بر آنکه از میانگین سود خالص سه ( 3 ) سال آخر بیشتر باشد و با توجه به عوامل موثر در تعدیل آن بشرح زیر خواهد بود :
1 - درآمد وهزینه های استثنایی و نیز درآمدهای حاصل ازفروش دارائی های اسقاطی با موجودی ناباب ومانند آن در محاسبه سود خالص قبل از مالیات منظور نمی شود .
2 - چنانچه متوسط تولید سالهایی که مبنای محاسبه سود خالص قبل از مالیات قرار گرفته است ، کمتر از هفتاد ( 70 ) درصد بالاترین تولید هر یک از سنوات پنج سال آخر شرکت باشد ، جهت سالهای مزبور سود مربوط با احتساب هتفاد ( 70 ) درصد بالاترین تولید هر یک از سنوات پنج سال گذشته تقویم می گردد .
تبصره 3 - سود و زیان حاصل از فعالیت شرکت در سال واگذاری مشروط بر آنکه تاریخ واگذاری از اول سال مالی شرکت بیش از شش ماه گذشته باشد ، باید در محاسبه قیمت گذاری منظور و به ارزش کل سهام شرکت اضافه گردد .
ماده 5 - عوامل جانبی موضوع ماده ( 4 ) این آئین امه که باعث تعدیل قیمت سهام شرکت می شود ، بشرح زیر است :
1 - در صورتی ک سرمایه شرکت در سال واگذاری سهام یا سال ماقبل آن از محل آورده نقدی یا مطالبات سهامداران افزایش یافته باشد ، صد ( 100 ) درصد مبلغ افزایش سرمایه به ارزش کل شرکت افزوده می شود . همچنین مبالغ نگهداری شده در شرکت از محل سود سال قبل از واگذاری تحت هر عنوان به ارزش شرکت افزوده می شود .
2 - در مواردی که مالیات بردرآمد شرکت از طریق رسیدگی به دفتر و برگشت هزینه به حالت عادی تعیین گردیده ولی قطعی نشده است ، مالیاتهای قطعی نشده مزبور به نسبت تفاوت میانگین مالیاتهای قطعی شده ومحاسبه شده در آخرین سه سالی که مالیاتهای شرکت به حالت مذکور قطعی شده است ، محاسبه و تفاوت بین مالیاتهای مزبور و ذخایر مربوط در قیمت سهام ملحوظ می شود .
3 - هفتاد ( 70 ) درصد تفاوت بین قیمت دفتری وارزش روز دارائیهای منقول وغیرمنقول که برای علمیات شرکت ضروری نمی باشد ، به قمیت سهام اضافه خواهد شد .
4 - قیمت تمام شده طرحهای توسعه وتکمیل طرحهای نیمه تمام ویا آماده بهره برداری یا طرحهایی که کمتر از پنج سال از شروع بهره برداری آنها گذشته باشد ، بشرح زیر محاسبه وتفاوت حاصل به قیمت سهام اضافه می شود :
الف - در خصوص هزینه های ارزش اعم از خرید ماشین آلات یا سایر هزینه های سرمایه ای ، جمع هزینه های ارزی به قیمت روز ارز برای سرمایه گذاری و یا قیمت دارائی های مزبور براساس نظر کارشناسی رسمی محاسبه خواهد شد .
ب - در خصوص هزینه های ریالی براساس شاخص عمده فروشی دربخش مربوط ، اعلام شده از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و یا بر اساس نظر کارشناسی محاسبه خواهد شد . انتخاب کارشناس ازبین افراد خبره یا کارشناسان رسمی دادگستری توسط دستگاه واگذارنده انجام می شود .
ماده 6 - تفاوت بین قیمت دفتری و ارزش سهام و سرمایه گذاریهای انجام شده در سایر شرکتها بر حسب مورد به قیمت معامله شده در بورس یا رازیابی آن به روش ارزیابی انجام شده در شرکت سرمایه گذاری مطابق این آئین نامه اضافه و یا از آن کسر شود . در مواردی که سود این قبیل سرمایه گذاریها در حسابها ثبت شده باشد ، سود منظور شده بایستی از سودناخالص قبل ازمالیات کسر شود .
ماده 7 - قیمت سهام سایر شرکتها با توجه به شرایط خاص هر یک از آنها با اعمال یکی از شیوه های ذیل که توسط کار گروه موضوع بند ( ذ ) تبصره ( 5 ) قانون بودجه سال 1382 کل کشور مشخص می شود ، تعیین می گردد :
1 - ارزش روز خالص دارائی های شرکت ( قیمت روز دارائی ها پس از کسر کلیه بدهی ها ) .
2 - ارزش اسمی سهام .
3 - ارزش ویژه دفتری ( به شرط مثبت بودن ) .
4 - ارزش اسمی سهام حداکثر ده سال قبل از سال واگذاری با اعمال شاخص تورم عمده فروشی .
5 - ترکیبی از روشهای یاد شده .
تبصره - در مواردی که تعیین ارزش پایه سهام شرکتهابااستفاده از روشهای پنج گانه بالا منجر به تعیین ارزش سهام نگردد ، استفاده از شیوه قمیت گذاری مندرج در بندهای ( الف ) و ( ب ) جزء ( 4 ) ماده ( 5 ) این آئین نامه مجاز می باشد .
ماده 8 - دستگاههای اجرائی ذیربط مکلفند در قیمت گذاریهای سهام و دارائیهای موضوع این آئین نامه منحصرا" از حسابداران رسمی وموسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران و یا کارشناسان رسمی استفاده نمایند . در مورد واگذاری سهام ودارائی یاد شده به صندوقهای بازنشستگی بایستی از خدمات کارشناسان رسمی مرضی الطرفین استفاده شود .
معاون اول رئیس جمهور - محمد رضا عارف

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 16988

تاریخ تصویب : 1381/12/28

تاریخ ابلاغ : 1382/04/07

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.