×

تصویبنامه راجع به ماده ( 1 ) قانون نحوه اعمال نظارت برکاهش هزینه های غیر ضرور و جلوگیری از تجمل گرایی

تصویبنامه راجع به ماده ( 1 ) قانون نحوه اعمال نظارت برکاهش هزینه های غیر ضرور و جلوگیری از تجمل گرایی

تصویبنامه-راجع-به-ماده-(-1-)-قانون-نحوه-اعمال-نظارت-برکاهش-هزینه-های-غیر-ضرور-و-جلوگیری-از-تجمل-گرایی
شماره 18298/ت 27840ه 9/4/1382

هیات وزیران در جلسه مورخ 4/4/1382 بنا به پیشنهاد شماره 3812/م مورخ 1/10/1381 وزارت امور اقتصادی و دارائی و به استناد ماده ( 1 ) قانون نحوه اعمال نظارت بر کاهش هزینه های غیر ضرور و جلوگیری ازتجمل گرایی - مصوب 1370 - تصویب نمود :
آئین نامه چگونگی استفاده از اتومبیلهای دولتی و واگذاری امور نقلیه دستگاههای دولتی به بخش غیر دولتی ، موضوع تصویبنامه شماره 59590/ت 351ه مورخ 15/12/1372 بشرح زیر اصلاح می شود :
1 - عبارت ( واگذاری امور نقلیه دستگاه های دولتی به بخش غیر دولتی ) از عنوان آئین امه حذف می گردد .
2 - ماده ( 2 ) بشرج زیر اصلاح می گردد :
ماده 2 - خودروهای دولتی وسایط نقلیه ای هستند که حسب مورد جزو اموال دولت بوده و برای انجام امور اداری و خدماتی در اختیار دستگاه های اجرائی می باشند همچنین خودروهای شرکتهای دولتی و موسسات و شرکتهایی که شمول قانون نسبت به آنها مستلزم ذکرنام یا تصریح نام آنها است ، مشمول حکم لایحه قانونی نحوه استفاده ازاتومبیلهای دولتی وفروش اتومبیلهای زائد - مصوب 1358 شورای انقلاب - می باشند و به ترتیب زیر طبقه بندی می شوند :
الف - خودروهای دولتی خدمات عمومی : خودروهایی که دارای پلاک دولتی با برچسب شناسایی می باشند و نام دستگاه اجرائی استفاده کننده در آن درج و بر روی شیشه جلو اتومبیل از داخل نصب می گردد وانواع آن از جمله عبارتنداز : سواری ، وانت ( اعم از دوکابین وتک کابین ) ، مینی بوس ، اتوبوس ، کامیون ( مانند تریلی ، جرثتقیل ، بونکر ، آتش نشانی ) ، کامیونت ، پول رسان و آمبولانس .
ب - خوردوهای دولتی دارای پلاک عمومی : خودروهایی هستند که دارای پلاک عمومی می باشند . اختصاص پلاک عمومی یا نارنجی به انواع کامیونهای متعلق به دستگاه های دولتی وتردد آنهادرجاده ها و بزرگراه های کشور به موجب قسمت ( الف ) و ( ج ) بند ( 5 ) مصوبه یکصد و پنجاه ویکمین جلسه شورای عالی هماهنگی ترابری کشور و بنا به موافقت وزیر امور اقتصادی و دارائی بلامانعاست .
ج - خودروهای خدمات اختصاصی : خوردوهای غیر تشریفاتی بوده و دارای پلاک شخصی می باشند .
د - خودروهای تشریفاتی : اتومبیلهای دارای پلاک خاص تشریفات که تنها در اختیار نهاد ریاست جمهوری و وزارت امور خارجه بوده وبه منظور امور تشریفات استفاده می گردد .
تبصره - نصب پلاک دولتی و برچسب شناسایی برای خودروهای وزارت اطلاعات الزامی نیست .
3 - ماده ( 3 ) بشرح زیر اصلاح و یک تبصره بشرح ذیل به آن اضافه می گردد :
ماده 3 - کلیه خودروهای دستگاه های دولتی به استثنای خودروهای خدمات اختصاصی وتشریفاتی ، خودروی خدمات عمومی محسوب می شوند و نوع استفاده آنها از سوی دستگاه دولتی در اختیار دارنده ، به موجب دستورالعمل صادر شده توسط وزارت امور اقتصادی و دارائی معین می گردد و هر گونه استفاده غیر مجاز و بدون حکم ماموریت از این خودروها ممنوع است .
تبصره - نیروی انتظامی جمهنری اسلامی ایران موظف است هنگام تردد خودروهای دولتی موضوع بند ( الف ) ماده ( 2 ) این آئین نامه کنترل لازم را به عمل آورد واتومبیلهای فاقد برچسب دولتی را شناسایی ومتوقف ومراتب را به دستگاه اجرائی در اختیار دارنده اتومبیل و وزارت اموراقتصادی ودارائی گزارش نماید .
4 - تبصره ای بشرح ذیل به ماده ( 4 ) اضافه می شود :
تبصره - برای کارکنانی که نوع و حساسیت شغل یا اهمیت زیاد یا حجم بالای کار ضرورت استفاده از اتومبیلهای دولتی را ایجاب نماید ، با تائید تبالاترین مقام دستگاه مربوط می توانند از اتومبیلهای مذکور با پلاک دولتی استفاده نمایند .
5 - فصل سوم ومواد آن حذف و موادی بشرح ذیل جایگزین آنها می شود :
ماد5 - کلیه دستگاه های اجرائی مشمول موظفند حداکثر ظرف 3ماه از تاریخ ابلاغ این آئین نامه ، نسبت به تبدیل پلاک شخصی به دولتی آن دسته از اتومبیلهای در اختیار که در انطباق باماده ( 4 ) این آئین نامه می باشد در مرکز با هماهنگی وزارت امور اقتصادی و دارائی - اداره کل اموال دولتی ودر استانها با هماهنگی سازمان امور اقتصادی و دارائی استانها اقدام نمایند .
ماده 6 - خرید خودرو قبل ازکسب موافقت کمیسیون موضوع ماده ( 2 ) لایجه قانون نحوه استفاده از اتومبیلهای دولتی و فروش اتومبیلهای زاید با پلاک انتظامی شخصی از سوی دستگاه های اجرائی موضوع ماده ( 2 ) این آئین نامه تحت هر عنوان ممنوع می باشد .
ماده 7 - کلیه دستگاه های اجرائی موظفند به هنگام شماره گذاری اتومبیلهای خریداری شده یا تبدیل پلاک از شخصی به دولتی ، از آنجا که اتومبیلهای یاد شده جزو خودروهای دولتی خدمات عمومی محسوب می گردند ، برچسب شناسایی را که نام دستگاه اجرائی استفاده کننده بر آن درج شده ، بر روی شیشه جلوی اتومبیل الصاق نمایند .
6 - شماره فصل ( 4 ) به ( 3 ) تغییر می یابد و ماده ( 9 ) حذف می گردد و شماره مواد ( 10 ) ، ( 11 ) ، ( 12 ) و ( 13 ) به مواد ( 8 ) ، ( 9 ) ، ( 10 ) و ( 11 ) تغییر می یابد .
7 - ماده ( 12 ) بشرح ذیل اصلاح می گردد :
ماده 10 - مسئولیت حسن اجرای ضوابط این آئین نامه به عهده بالاترین مقام دستگاه اجرائی ذیربط می باشد . دستگاه های اجرائی موظفند بر نحوه استفده از خودروهای دستگاه مربوط براساس دستور العملی که وزارت امور اقتصادی و دارائی معین می کند ، نظارت کامل نماید . استفاده از خودروهای دولتی بدون رعایت مقررات این آئین نامه ، تخلف از مقررات مربوط به اموال دولتی تلقی شده و طبق مقررات ، رسیدگی می شود .
معاون اول رئیس جمهور - محمد رضا عارف

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار : 17000

تاریخ تصویب : 1382/04/04

تاریخ ابلاغ : 1382/04/21

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.