×

تصویبنامه در خصوص اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

تصویبنامه در خصوص اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

تصویبنامه-در-خصوص-اصل-یکصد-و-سی-و-هشتم-قانون-اساسی-جمهوری-اسلامی-ایران

وکیل


شماره 18119/ت 27722ه 8/4/1382

هیات وزیران در جلسه مورخ 4/4/1382 بنا به پیشنهاد شماره 13106/1 مورخ 13/9/1381 وزارت بازرگانی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب نمود :
1 - به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اجازه داده می شود تا مبلغ سیصد میلیون دلار اعتبار در حساب جاری در مواقع جنگ یا بروز شرایط ویژه ، در اختیار بیمه مرکزی ایران قرار دهد ، تا در موارد زیر استفاده شود :
الف - بیمه کلیه وسایل نقلیه آبی وشناورهای دریایی ایرانی یا خارجی که در اجاره شرکتهای کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و ملی نفتکش باشند و به حمل نفت یا سایر کالاها اعم از وارداتی یا صادراتی در بنادر کشور اشتغال دارند یا خدماتی را برای جمهوری اسلامی ایران در مناطق اعلام شده جنگی انجام می دهند .
ب - بیمه کالاهای صادراتی یا وارداتی از طریق دریا .
ج - بیمه خدمه ، کارکنان ومسافران وسایل نقلیه و شناورهای فوق الذکر .
2 - شرکتهای بیمه در چارچوب ضوابط این تصویبنامه و براساس نرخهای اعلام شده توسط بیمه مرکزی ایران و شرایط بازاربین المللی بیمه ، نسبت به صدور بیمه نامه در موارد فوق اقدام صددرصد حق بیمه های دریافتی از این بابت را پس از کسر کارمزد نماینده یا دلایل بیمه که توسط شورای عالی بیمه تعیین می شود ، به حساب متمرکزی که تحت عنوان حساب ویژه بیمه خطرات جنگ کالا و وسایل نقلیه آبی و شناورهای دریایی در بیمه مرکزی ایران ایجاد می گردد ، واریز نمایند . کلیه خسارات وارد شده به موارد بیمه موضوع بند ( 1 ) این تصویبنامه نیز با رعایت بند ( 3 ) ذیل از محل حساب مزبور پرداخت خواهد شد .
3 - در صورتی که خسارات وارد شده به موارد بیمه مذکور دربند ( 1 ) این تصویبنامه در طول اجرای مصوبه از100درصد حق بیمه های دریافتی موضوع بند ( 2 ) این تصویبنامه تجاوز کند ، بیمه مرکزی ایران مجاز خواهد بود مازاد آن را از محل اعتبار در حساب جاری موضوع بند ( 1 ) فوق استفاده نماید . بیمه مرکزی ایران همچنین مجاز است نسبت به درخواست و صدور ضمانت نامه های لازم برای اجرای بند ( 1 ) این تصویبنامه ، از محل اعتبار در حساب جاری مزبور اقدام نماید . معادل ریالی مبالغ استفاده شده از اعتبار در حساب جاری موضوع بند ( 1 ) و همچنین هزینه های مربوط سالانه از محل وجوه موضوع ماده ( 10 ) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ) مصوب 1380 تامین و به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران پرداخت خواهد شد .
4 - پس از برقراری وضعیت عادی و در نظر گرفتن تعهدات و خسارتهای معوق ، بنا به پیشنهاد بیمه مرکزی ایران و موافقت وزیر امور اقتصادی و دارائی ، چنانچه مازادی در ( حساب ویژه ) موجود باشد ، به ترتیب زیر تقسیم خواهد شد :
الف - بیمه جنگ بدنه : 35% مازاد حساب ویژه پس از کسر هزینه های مربوط به نسبت حق بیمه بین بیمه گذاران و مابقی به نسبت واگذاری بین شرکتهای بیمه .
ب - سایر موارد : به نسبت واگذاری بین شرکتهای بیمه .
معاون اول رئیس جمهور - محمد رضا عارف

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار : 16998

تاریخ تصویب : 1382/04/04

تاریخ ابلاغ : 1382/04/18

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.