×

آئین نامه اجرائی قانون ایجاد تسهیلات برای خرید ، احداث ویا تکمیل خوابگاهای دانشجویان

آئین نامه اجرائی قانون ایجاد تسهیلات برای خرید ، احداث ویا تکمیل خوابگاهای دانشجویان

آئین-نامه-اجرائی-قانون-ایجاد-تسهیلات-برای-خرید-،-احداث-ویا-تکمیل-خوابگاهای-دانشجویان
شماره 15058/ت 28568ه 8/4/1382
هیات وزیران در جلسه مورخ 28/2/1382 بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانه های علوم ، تحقیقات و فناوری ، مسکن و شهرسازی ، امور اقتصادی و دارائی و بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و به استناد تبصره ( 2 ) ماده واحده قانون ایجاد تسهیلات برای خرید، احداث و یا تکمیل خوابگاههای دانشجویان - مصوب 1369 - آئین نامه اجرائی قانون یاد شده را بشرح زیر تصویب نمود :

ماده 1 - در این آئین نامه اصطلاحات زیر در معانی مربوط به کار می روند :
الف - وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری و یا وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی .
ب - دستگاه بهره بردار : هر یک از دانشگاهها ومراکز پژوهشی مورد تائید وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری و یا وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی .
ج - قرارداد : قرارداد احداث و اجاره ای که بین دستگاه بهره بردار و متقاضی احداث خوابگاه منعقد می شود .
ماده 2 - اشخاص حقیقی و یا حقوقی متقاضی استفاده از تسهیلات قانون ایجاد تسهیلات برای خرید ، احداث و یا تکمیل خوابگاههای دانشجویان درخواست خود را به دستگاه بهره بردار تسلیم می نمایند . دستگاه بهره بردار پس از بررسی توان مالی و اجرائی متقاضی و موافقت اولیه وعقد قرارداد موضوع بند ( ج ) ماده ( 1 ) این آئین نامه و ابلاغ شرایط و ضوابط به وی ، مراتب را با ذکر مشخصات ، سرانه زیربنا و ظرفیت طرح خوابگاه جهت تائید به وزارت ارسال ووزارت نیز موارد مصوب را به وزارت مسکن و شهرسازی اعلام می نماید .
ماده 3 - وزارت مسکن وشهرسازی موظف است زمین مورد نیاز برا ی احداث خوابگاه را در موقعیت تعیین شده از سوی وزارت ذیربط ، با قید مشروط و در قبال دریافت بهای زمین به قیمت منطقه ای از متقاضی تائید شده تامین نماید .
تبصره 1 - هرگونه هزینه آماده سازی مصوب علاوه برای قیمت منطقه ای از متقاضی دریافت خواهد شد .
تبصره 2 - ساخت خوابگاههای دانشجویی در زمینهای با کاربری آموزشی ، با تصویب کمیسیون ماده ( 5 ) بلامانع است .
ماده 4 - مهلت شروع اجرای عملیات حداکثر شش ماه از تاریخ واگذاری زمین ومدت ساخت خداکثر سه سال می باشد . در صورت عدم اجرا در مهلت مقرر با اعلام هر یک از وزارتخانه های ذیربط ، قرارداد واگذاری زمین از سوی وزارت مسکن وشهرسازی فسخ ودر صورت عدم معرفی متقاضی جایگزین ظرف شش ماه توسط هر یک از وزارتخانه های مربوط ، وزارت مسکن و شهرسازی مجاز خواهد بود هر گونه اقدامی را درباره زمین موضوع قرارداد به عمل آورد .
تبصره - موارد خارج از اراده متقاضی بنا به پیشنهاد دستگاه بهره بردار و تائید وزارت از شمول این ماده مستثنی می باشد .
ماده 5 - متقاضی موظف است در متن قرارداد با مهندس ناظر ، موضوع ارسال گزارشهای مرحله ای و فنی به دستگاه بهره بردار را گنجانده ودستگاه بهره بردار موظف به نظارت و کنترل پیشرفت فیزیکی پروژه می باشد .
ماده 6 - مالکان اراضی غیر موات در داخل محدوده قانون شهرها با استفاده از تسهیلات این آئین امه و با اخذ مجوزهای قانون می تانند در ملک خود اقدام به احداث خوابگاه نموده و به دستگاه بهره بردار اجاره یا واگذار نمایند .
ماده 7 - بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بر اساس قراردادهای منعقد شده تسهیلات بانکی لازم را برای احداث ، تکمیل و خرید ساختمان وتبدیل آن به خوابگاه دانشجویی از طریق تعیین بانکهای عامل و تعیین کارمزد و سود بانکی بر اساس نرخ مصوب شورای پول و اعتبار تامین می نماید .
بازپرداخت اقساط تسهیلات حداکثر به مدت پانزده سال خواهد بود و این تسهیلات در قبال توثیق سند خوابگاه قابل پرداخت است .
تبصره - ساخت خوابگاههای دانشجویی مشمول کلیه تسهیلات قانون انبوده سازی مسکن می باشد .
ماده 8 - خوابگاههای موضوع این آئین نامه مشروط به رعایت شرایط و ضوابط اعلام شده توسط وزارتخانه های مسکن و شهرسازی ، بهداشت ، درمان وآموزش پزشکی و علوم ، تحقیقات و فناوری در کلیه مراحل ساخت و بهره برداری بعنوان خوابگاه دانشجویی ، فضای مسکونی تلقی شده وص رف رعایت سرانه مصرف مسکن مشمول معافیت موضوع تبصره ( 11 ) ماده ( 53 ) قانون مالیاتهای مستقیم خواهد بود .
ماده 9 - سازندگان در زمان عقد قرارداد با وزارت ، تعهد خواهند نمود خوابگاههای مذکور را از آغاز بهره برداری به مدت ده سال به دستگاه بهره بردار طرف قرارداد و یا دانشجویان معرفی شده از سوی دستگاه بهره بردار براساس ضوابط اجاره مستقیم به دانشجویان و اداره این خوابگاهها توسط مالیکن که در همان زمان ملاحظه و تائید خواهند نمود ، اجاره دهند .
ماده 10 - وزارت مسکن و شهرسازی موظف است پس از ارایه گواهی دستگاه بهره بردار مبنی بر انجام تعهد مندرج در قرارداد موضوع ماده ( 2 ) این آئین نامه ، سند مالیکت عرصه را به نام سازنده صادر نماید .
ماده 11 - مبلغ اجاره به قیمت توافقی میان دستگاه بهره بردار و سازنده که براساس ضوابط مندرج در ماده ( 9 ) بیشتر نباشد تعیین خاهد شد .
ماده 12 - خابگاههای نیمه وقت که قبلا" بر اساس قرارداد بخش خصوصی با دستگاههای بهره بردار در دست تکمیل می باشد ، با توافق سرمایه گذار و پس از تائید وزارت ، مشمول این آئین نامه می باشند
ماده 13 - ضوابط اجرائی اجاره خوابگاههای دانشجویی مصوب وزاری مسکن و شهرسازی ، علوم ، تحقیقات و فناوری و بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی موضوع بند ( 1 ) قانون ایجاد تسهیلات برای خرید، احداث و یا تکمیل خوابگاههای دانشجویان در مواردی که مغایر با این آئین نامه نباشد ، تنفیذ می گردد .
معاون اول رئیس جمهور - محمد رضا عارف

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 17004

تاریخ تصویب : 1382/02/28

تاریخ ابلاغ : 1382/04/25

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.