×

اذعان زوجه بر عصبی بودن زوج که از اوضاع و احوال خاصی راکه متهم (زوج) تحت تاثیر آن مرتکب توهین شده موجه جلوه می دهد

اذعان زوجه بر عصبی بودن زوج که از اوضاع و احوال خاصی راکه متهم (زوج) تحت تاثیر آن مرتکب توهین شده موجه جلوه می دهد

اذعان-زوجه-بر-عصبی-بودن-زوج-که-از-اوضاع-و-احوال-خاصی-راکه-متهم-(زوج)-تحت-تاثیر-آن-مرتکب-توهین-شده-موجه-جلوه-می-دهد

وکیل


تاریخ : 7/9/74 کلاسه پرونده : /454 شماره دادنامه : 386
مرجع رسیدگی : شعبه 14 دادگاه تجدیدنظر استان تهران
هیئت شعبه آقایان : قاسم چنگیزی رئیس، عباسیان مستشار
تجدیدنظرخواه : آقای اکبر ... به نشانی ...
تجدیدنظر خوانده : ...
تجدیدنظر خواسته : دادنامه شماره 585 - 8/8/74 شعبه 79 دادگاه عمومی تهران
تاریخ 7/9/74 در وقت فوق العاده شعبه 14 دادگاه تجدیدنظر استان تهران بتصدی امضاء کنندگان زیر تشکیل است پرونده ک-لاسه 74/454 تحت نظر با توجه به مندرجات آن و پس از مشاوره و اعلام ختم رسیدگی به شرح زیر مبادرت بصدور رای می نماید.
رای دادگاه
در پرونده 74/14 - 454 در خصوص تجدید نظرخواهی آقای غلامرضا ... نسبت به دادنامه 585 - 8/8/74 صادره از شعبه 79 دادگاه عمومی تهران اگر چه تجدی نظر خواه هیچیک از جهات تجدیدنظر خواهی موضوع ماده 25 قانون تشکیل دادگاههای عمومی و انقلاب را منظور نداشته و ضمن اعلام اعتراض به قید جمله تقاضای رسیدگی مجدد اکتفا نموده است النهایه با تلقی اینکه استمداد به تخفیف داشته و درحکم بدوی نیز جهات مخففه ، لحاظ نشده است . توجها به اوضاع و احوال خاص زوجیت فیمابین که مقتضی وقوع جرائمی چون توهین بوده و خصوصا اذعان زوجه بر عصبی بودن زوج که از اوضاع و احوال خاصی راکه متهم (زوج) تحت تاثیر آن مرتکب توهین شده موجه جلوه می دهد دادگاه تجدیدنظر ضمن ابرام دادنامه بدوی از حیث محکومیت متهم، مستندا به بند های 5و2 ماده 22 قانون مجازات اسلامی و در اجرای مفهوم مخالف تبصره 2 ماده 22 قانون تشکیل دادگاههای عمومی و انقلاب به جای محکومیت 30 ضربه شلاق متهم تجدید نظر خواه را به پرداخت مبلغ سیصد هزار ریال جزای نقدی محکوم می نماید این رای قطعی لازم الاجرا است در مورد محکومیت دیگر تجدیدنظر خواه از حیث پرداخت هفتصدو بیست هزار ریال به عنوان ارش به علت ارتکاب ایراد ضرب عمدی اگر چه در این قسمت نیز جهات معین قانونی منظور نشده است نظر به اینکه دیه معینه درکم بدوی کمتر از خمس دیه کامل است در اجرای بند 4 ماده 19 قانون تشکیل دادگاهها ی عمومی و انقلاب تجدید نظرخواهی را قابل استماع ندانسته و مردود اعلام می دارد.
رئیس شعبه 14 دادگاه تجدی نظر استان تهران - چنگیزی

تاریخ : 8/8/74 شماره پرونده : 74/79/687 شماره دادنامه : 585
مرجع رسیدگی : شعبه 79 دادگاه عمومی تهران
شاکیه : فاطمه ... به نشانی
متهم : غلامرضا ... به نشانی فوق ...
موضوع اتهام : ایراد ضرب و فحاشی و تهدید
گردشکار : با وصول و انجام تشریفات قانونی و ارجاع به این شعبه و ثبت بکلاسه فوق دروقت فوق العاده شعبه 79 دادگاه عمومی تهران به تصدی امضاء کننده زیر تشکیل است دادگاه با بررسی محتویات پرونده ختم رسیدگی را اعلام و به شرح زیر مبادرت بصدور رای می نماید.
رای دادگاه
در خصوص شکایت فاطمه ... از شوهرش غلامرضا ... دائر به ایراد ضرب و فحاشی و افتراء و تهدید با چاقو و اعلام شرب خمر نسبت به افتراءو تهدید با چاقو و شرب خمر نظر به اینکه براساس مالک و معیار شرعی و قانونی و با وجود انکار متهم ارتکاب بزه وسیله او ثابت نیست حکم برائت وی صادر و اعلام می گردد و لیکن در مورد ایراد ضرب و فحاشی با عنایت به گواهی پزشک قانونی و شهادت شهود که درمجموع و در قلمرو مدلول ماده 120 قانون اسلامی مفید علم به ارتکاب بزه وسیله متهم می باشد با انطباق مورد با ماده 481 قانون مجازات اسلامی به پرداخت هفتصدو بیست هزار ریال به عنوان ارش جنایت در حق شاکیه نسبت به ایراد ضرب و فحاشی با انطباق مورد به ماده 86 قانون تعزیرات به تحمل جلد سی ضربه شلاق با رعایت موازین قانونی محکوم می گردد و پرداخت ارش با رعایت تبصره 2 بند الف ماده 302 قانون مجازات اسلامی خواهد بود. رای برابر موازین مقرر قانونی قابل تجدیدنظر در دادگاه استان تهران است .
ر ئیس شعبه 79 دادگاه عمومی تهران - مهین پی

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 386

تاریخ تصویب : 1374/09/07

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.