×

موضوع مشارکت در سوء استفاده از معاملات دولتی (تدلیس) بلحاظ فقدان ادله شرعی و عدم احراز سوء نیت حکم به برائت آنان صادر می نماید

موضوع مشارکت در سوء استفاده از معاملات دولتی (تدلیس) بلحاظ فقدان ادله شرعی و عدم احراز سوء نیت حکم به برائت آنان صادر می نماید

موضوع-مشارکت-در-سوء-استفاده-از-معاملات-دولتی-(تدلیس)-بلحاظ-فقدان-ادله-شرعی-و-عدم-احراز-سوء-نیت-حکم-به-برائت-آنان-صادر-می-نماید
دادنامه شماره : 1319 - 23/7/1374
تاریخ : 23/7/74 پرونده کلاسه : 74/4/1304
در تاریخ 23/7/74 در وقت رسیدگی تحت نظر است با عنایت به محتویات پرونده و اخذ توضیحات کامل و تحقیقات لازم ختم رسیدگی اعلام و به شرح آتی اقدام به صدور رای می نماید.
کلاسه پرونده : 74/4/1304 مرجع رسیدگی شعبه 40 دادگاه عمومی تهران
شاکی : شرکت مخابرات ایران
متهمین : 1- عباس ... فرزند باقر 2- محمد حسین ... فرزن-د هاشم 3- ضیاءاله ... فرزند محمدرضا 4- پرویز ... فرزند علی 5- جواد ... فرزند علی بخش 6- علی ... فرزند اسداله 9- الهام ...
موضوع اتهام : مشارکت در سوء استفاده از معاملات دولتی (تدلیس در معامله) بدوا براساس گزارشی مبنی بر سوء استفاده مالی و سوء جریان اداری در شرکت ایران پرونده ای در وزارت اطلاعات تشکیل گردید که با انجام تحقیق مقدماتی موضوع در جانشین دادستانی در وزارت اطلاعات بررسی و منجر به انجام تصمیماتی شده است و پس از جمع آوری دلائل و اخذ توضیحات و اقاریر متهمین پرونده جهت رسیدگی و تعقیب به دادسرای عمومی سابق تهران ارسال گردید که در شعبه 2 دادیاری سابق دادسرای تهران تحقیقات کافی و انجام امور کارشناسی و صدور قرار تامین در مورخه 14/2/73 منجر به صدور قرار مجرمیت گردیده و در خلال مدت و در حین انجام رفع نقض پرونده مزبور استناد به پرونده که در سال 1369 با کلاسه 69/318 در شعبه 10 بازپرسی سابق بوده شده است که مسئولین شرکت مخابرات در این زمینه اعلام نموده اند پرونده در زمان اعلام جرم با کمبود دلائل و عدم امکان و عدم امکان اثبات تشکیل شده که بعدها با پیگیری موضوع و جمع آوری دلائل و مدارک کافی موضوع در شعبه 10 بازپرسی که تا آن لحظه هم ابلاغ نگردیده اعتراض نموده اند که با عنایت به م-راتب فوق الذکر و با توجه به تشکیلات جدید دادگاههای عمومی و ارجاع و رسیدگی کلی پرونده در این دادگاه ضمن فسخ قرار صادره از شعبه 10 بازپرسی سابق و جلب به دادرسی و رسیدگی توامان به شرح ذیل انشاء رای می نماید.
متهمین ردیف 1و2 که از کارکنان شرکت مخابرات بوده اند در حقیقت به عنوان کارمند دولت موظف به حفظ اسرار اولیه محرمانه اداری بوده اند که به خلاف رسالت مزبور با همفکری یکدیگر و ایجاد دفتر صوری اولیه یا نام شرکت ساختمانی و همکاری متهمین ردیفهای 3 الی 5 و با وارد نمودن عده ای دیگر که ناخود آگاه وارد ماجرا شده اند متهمین ردیف 6 الی 9 اطلاعات لازم را از طریق اداره املاک شرکت مخابرات در خصوص خریدهای زمینی و ساختمان مورد نیاز برای مراکز تلفن و توسعه و بهره برداری خود یا بستگان و یا دوستان خود خریداری و پس از مدت زمان کوتاهی با مقدماتی که جنبه اداری داشته املاک را به قیمتهای گزاف به شرکت واگذار و منتقل نموده و از این معاملات سود سرشاری را به دست آوده اند و در حقیقیت در این معاملات تدلیس نموده اند اظهارات کلی متهم ردیف 2 در صفحه 186 پرونده و متهم ردیف 4 در صفحه 130 پرونده دقیقیا مؤید استدلال فوق است فلذا با توجه به مجموع محتویات پرونده توضیحات و اقاریر ضمنی متهمین در جلسات مختلف رسیدگی ملاقه کامل در اوراق بازجوئی اظهار نظر صریح هیئت کارشناسی در باره عملکرد متهمین اعلام و میزان قیمتهای مورد سوء استفاده بزه انتسابی به متهمین ردیف 1 الی 5 محرز و مسلم بوده دادگاه نامبردگان را باستناد ماده 77 قانون مجازات اسلامی به شرح ذیل محکوم می نماید.
1- عباس ... فرزند باقر 48 ساله اهل سلماس به یک سال حبس تعزیری 2- محمد حسین ... فرزند هاشم 43 ساله اهل کارمند به 9 ماه حبس تعزیری 3- ضیاءاله ... فرزند محمد رضا 57 ساله 4- پرویز ... فرزند علی 54 ساله 5- جواد ... فرزند علی بخش 49 ساله را هر کدام به 6 ماه حبس تعزیری محکوم می نماید و در خصوص اتهام متهمین ردیفهای 6الی9 به نامهای شکوه ... فرزند علی بخش عطاءاله ... فرزند محمدرضا علی ... فرزند اسداله و الهام ... موضوع مشارکت در سوء استفاده از معاملات دولتی (تدلیس) بلحاظ فقدان ادله شرعی و عدم احراز سوء نیت حکم به برائت آنان صادر می نماید و در خصوص شکایت شرکت مخابرات علیه آقای محمود ... فرزند لطفعلی موضوع پلاکهای ثبتی 2/4476 - 17/4476 با توجه به نحوه اعلام شکایت و عدم احراز وقوع بزه و اینکه موضوع صرفا انجام معاملات و اختلاف قیمت و متراژ پلاکهای یاد شده بوده با عنایت به انجام امور کارشناسی دراین خصوص مجموعا امری است حقوقی که برائت متهم را صادر می نماید و در خصوص نحوه فعالیت متهمین در دفتر شرکت ساختمانی و به ثبت نرساندن شرکت و عدم پرداخت مالیات حقه دولت به شرح اظهارات متهم ردیف 1 در صفحه 24 پرونده مقرر می گردد دفتر رونوشت حکم یا مراتب جهت اقدامات لازم به اداره دارائی محل مربوطه اعلام گردد.% رای پس از ابلاغ 20 روز قابل اعتراض در محاکم تجدید نظر می باشد.
دادرس شعبه 40 مجتمع قضائی ویژه - زحمتکش

بسمه تعالی
تاریخ : 18/11/74 پرونده کلاسه : 74/23 - 241 74/دکام/23/290 - 21/11/74
مرجع رسیدگی : شعبه 23 دادگاه تجدید نظر استان تهران با تصدی امضاء کنندگان ذیل تشکیل است .
تجدید نظرخواه : آقای ایرج میرفاتحی به وکالت از آقایان : 1- محمدحسین ... 2- ضیاءاله ... 3- جواد ...
تجدید نظرخوانده : دادنامه 74/1319 شعبه 40 دادگاه عمومی تهران
گردشکار : آقای محمد ... و غیره به اتهام تدلیس در معاملات دولتی تحت تعقیب دادگاه واقع و پس از رسیدگی و رعایت تشریفات دادرسی به موجب دادنامه فوق الذکر به تحمل حبس محکوم شده از دادنامه صادره درخواست تجدید نظرخواهی شده پرونده به شعبه 23 دادگاه تجدید نظرارسال با بررسی اوراق پرونده ختم رسیدگی اعلام و به شرح مبادرت به صدور رای می نماید.
رای دادگاه
از ناحیه تجدید نظرخواه اعتراض موجه و مستدلی به دادنامه 74/1319 شعبه 40 به عمل نیآمده تا مستلزم رسیدگی بیشتری باشد دادنامه از حیث رسیدگی و رعایت تشریفات دادرسی و تطبیق اتهام با ماده قانونی و تعیین میزان مجازات بلااشکال است با رد اعتراض دادنامه صادره عینا تائید می شود رای قطعی است .
رئیس شعبه 23 دادگاه تجدید نظر استان تهران


نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 1319

تاریخ تصویب : 1374/07/23

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.