×

اتهام تبانی در معاملات دولتی بلحاظ اینکه متهم مسئول شعبه بانک ملی بوده و معامله ای برای بانک انجام نداده درست نیست

اتهام تبانی در معاملات دولتی بلحاظ اینکه متهم مسئول شعبه بانک ملی بوده و معامله ای برای بانک انجام نداده درست نیست

اتهام-تبانی-در-معاملات-دولتی-بلحاظ-اینکه-متهم-مسئول-شعبه-بانک-ملی-بوده-و-معامله-ای-برای-بانک-انجام-نداده-درست-نیست

وکیل


شماره دادنامه : 36372 - 3/7/1374
مرجع رسیدگی : شعبه 13 دادگاه انقلاب اسلامی تهران
مشخصات متهمین :
1- آقای اصغر ... فرزند حسین متولد 1330 به ش ش 769 صادره از قم با سواد، متاهل فاقد پیشینه کیفری ساکن تهران، ریاست وقت بانک ملی شعبه ...
2- خانم زهرا ... رضا به ش ش 2466 صادره از تهران با سواد متاهل (همسر متهم ردیف اول) فاقد پیشینه کیفری ساکن تهران سرهنگ بازنشسته نیروی انتظامی .
موضوع اتهامات : متهم ردیف اول : معاونت در تبانی در معاملات دولتی و همکاری با شبکه زنده دل، اخذ رشوه، شرکت در جلسات لهو و لعب، شرب خمر، استعمال مواد مخدر، شروع به غارت بیت المال (شرکت در پروژه محرم با همکاری زنده دل) تلاش برای نفوذ دادن زنده دل به دفتر حضرت امام خمینی (ره)
متهم ردیف دوم : معاونت در اخذ رشوه، شرکت در مجالس لهو و لعب، شرب خمر و استعمال مواد مخدر.
لازم به ذکر است رسیدگی به این پرونده که از جمله پرونده های مربوط به شبکه زنده دل می باشد حسب نامه شماره 72/1291/م مورخ 23/4/72 و ابلاغ شماره 17036/ق/ع مورخ 7/12/73 ریاست محترم قوه قضائیه به عهده دادگاه انقلاب اسلامی تهران نهاده شده است .
حسب محتویات پرونده شبکه غارت زنده دل با تبانی با مسئولین رده بالای وقت بانک ملی مانند آقای ... (مدیرعامل) آقای ... رئیس ادره تسهیلات و اعتبارات و با هماهنگی حسین ... معاون وزیر اقتصاد و دارائی وقت درخواست تسهیلاتی به میزان دویست میلیون تومان می نماید که بدوا با پرداخت شصت میلیون تومان آن موافقت می گردد (سی میلیون تومان برای تکمیل ساختمان بازار بزرگ میرداماد و سی میلیون تومان دیگر جهت خرید ژنراتور و وسایل برقی مورد نیاز) .
مصوبه مذکور به شماره 1909 ضمیمه نامه سرپرستی شمال بانک ملی به شعبه ... ارسال می گردد که مطابق این مصوبه و مفاد نامه اداره مرکزی به امضاء ... مدت یکسال برای بازپرداخت زمان تعیین شده و ترهین وام ساختمان آفتاب قرار گرفته و مقرر گردیده تسهیلات بتدریح و با نظارت اداره ساختمان و متناسب به پیشرفت کار و با نرخ بهره 12% پرادخت نماید. لازم به ذکر است با توجه به اینکه در محدوده بازار بزرگ میرداماد واقع در خیابان میرداماد تهران تعداد زیادی شعبه بانک ملی وجود دارد که علی القاعده می بایست در یکی از شعبه نزدیک این وام پرداخت می شد اما اینکه چرا این وام توسط بانک ملی شعبه ... و توسط آقای ... پرداخت می گردد خود نشانگر آن است که از قبل ایشان انتخاب شده بودند مضافا اینکه اقدامات محضری ترهین ملک مورد وثیقه در محضری که معمولا تخلفات شبکه را انجام می داده در نزدیکی صورت گرفته است (محضر 296 مربوط به آقای ...) ظاهرا در بدو آقای ... که متوجه غیر اصولی بودن اصل مصوبه که پرداخت مبلغ دویست میلیون تومان را تجویز نموده است می شود مقاومت نموده لکن با توافقی که بعدا بین ایشان و رهبر شبکه هدایت اله ... صورت می گیرد ومقرر می گردد مبلغ 2% از کل تسهیلات به ... پرداخت گردد که 2% از مبلغ شصت میلیون ابتدایی که رقم یک میلیون و دویست هزار تومان (000/200/1 - تومان) می باشد را طی دو مرحله و هر بار ششصد هزار تومان بار او از زنده دل و بار دوم از ... که از کارگزاران شبکه در امور بانکی بوده دریافت می دارد و بر خلاف مصوبه مبلغ شصت میلیون تومان را بدون توجه به پیشرفت کار و کنترل اقلامی که قرار بوده از محل دریافت تسهیلات خریداری نماید طی دو مرحله و هر بار سی میلیون تومان می پردازد در سوء نیت آقای ... و اینکه می دانسته این اقدامات را در جهت تقویت شبکه زنده دل انجام می دهد این نکته گواهی می دهد که با آنکه شرکت بازار بزرگ میرداماد به نام ابوالقاسم ... عبدالرضا ... و مرسده ... همسر زنده دل بوده است اما او رشوه را از زنده دل و ... دریافت می دارد. ... اظهار داشته که وقتی برای تشخیص بار به سراغ ... رفتم چون ریش داشت ابتدا ترسیدم که نکند کاری انجام ندهد ولی او که متوجه قضیه شده بود گفت از ریش من نترس من هم اهل بخیه هستم به هر حال بعدها پای آقای ... و همسرش به محافل خصوصی شبکه که با حضور خوانندگان و نوازندگان و رقاصان اداره میشد باز شده و به شرب خمر و استعمال مواد مخدر پرداخته که زنده دل اظهار می دارد یکبار آقای ... آنقدر درمصرف مواد مخدر و شرب خمر افراط کرد که حالش بد شد و خانمش از این وضع بشدت عصبانی شده و به وی با زبان فرانسه پرخاش کرد.
آقای ... همچنین تصمیم داشته زنده دل را به حاج آقای ... از اعضای دفتر حضرت امام (ره) معرفی کند تا با مساعدت ایشان مشکلاتش در دادسرای وقت انقلاب اسلامی تهران حل شود و گفته است چون بچه های دفتر معظم له در این شعبه حساب دارند من تو را به کندوی زنبور (تعبیر ... از دفتر حضرت امام ) معرفی می کنم که البته روشن نیست چه مقدار در این زمینه پیش رفته است، بعد از اینکه ارتباط ... با زنده دل نزدیکتر می شود قرار می شود در پروژه محرم که عهده دار احداث خط لوله نفت از جنوب به بندر شهید طاهری بوده و زنده دل به عنوان یک از شرکت کنندگان در مناقصه برنده شده بود با زنده دل همکاری نموده و 2% سود حاصله را دریافت کند که در این زمینه ... با نماینده یکی از شرکتهای انگلیسی به نام ( ویمپی ) قرار ملاقاتها ترتیب می دهد و یک شب به اتفاق زنده دل به دیدار او می روندکه زنده دل مدعی است نتیجه ای نداشته و از بیخ و بن منکر قضیه شده است .
آقای ... پس از دریافت وجوه رشوه به خاطر اینکه موضوع کشف نشود آنها را به حساب بانکی همسر زهرا ... واریز می کرد که با تلاش فراوان همکاران مطلب کشف و قضیه روشن می شود.
زنده دل مدعی است علاوه بر یک میلیون و دویست هزار تومان رشوه یکدستگاه آربی آتاری مخصوص بازی کودکان برای آقای ... از بندرعباس آورده است و به منزل ایشان برده که آقای ... و همسرش منکر آن هستند خانم زهرا ... همسر آقای ... مهتمه ردیف دوم نیز از ابتدا منکر اتهامات شده و اظهار داشته از واریز وجوه مورد رشوه توسط شوهرشان به حساب بانکی خود اطلاعی نداشته و فکر می کرده وجوه واریز شده از محل فروش سکه هایی بوده که به عنوان پس انداز از نزد آقای ... داشته اند در مورد شرکت در مجلس لهو و لعب نیز به حضور در تنها یک مجلس معترف است و می گوید خیلی زود آنجا را ترک کرده ایم و منکر شرب خمر و استعمال مواد مخدر نیز هستند لازم به ذکر است علت قبول کردن این مطلب که در یکی از مجالس شرکت داشته اند این بود که فیلم وید ئویی مکشوفه از شبکه اجازه کتمان حقیقت را نمی داد که در آن جلسه خوانندگان و نوازندگان و رقاصان می خوانند و می نوازند و می رقصند و ایشان تماشا می کنند بدون اینکه عجله ای برای ترک آنجا داشته باشند(برخلاف آنچه ادعا می کنند) در جلسه مواجهه حضوری که بین زنده دل و آقای ... و خانم ... ترتیب یافت آقای زنده دل شرب و خمر و استعمال مواد مخدر از سوی ... در آن مجلس و باع فرحزاد را تائید نموده ولی شرب خمر و استعمال مواد مخدر از سوی همسر آقای ... را تائید نکرد.
رای دادگاه
با توجه به محتویات پرونده، اظهارات متهمین در مراحل مختلف رسیدگی، شهادت شهود و اسناد و مدارک موجود بزه های انتسابی به آقای اصغر ... مبنی بر معاونت در تبانی درمعاملات دولتی و همکاری با شبکه زنده دل در این خصوص، اخذ رشوه به مبلغ یک میلیون و دویست هزار تومان، شرکت در حداقل یک جلسه لهو و لعب و اتهام انتسابی به خانم زهرا ... مبنی بر شرکت دریک جلسه لهو و لعب محرز و مسلم بوده و مستندا به ماده واحده قانونی مجازات تبانی در معاملات دولتی مصوب 19/3/1348 ماده 65 قانون تعزیرات و مسئله 4 از لوایح حدود کتاب تحریر الوسیله حضرت امام خمینی (ره) ج دوم ص 481 با رعایت مواد 16 ،19 ،47 قانون تعزیرات متهم ردیف اول را از جهت معاونت در تبانی در معامله دولتی به سه سال حبس تعزیری و انفصال ابد از خدمات دولتی و از جهت اخذ رشوه به تادیه آنچه دریافت کرده (مبلغ یک میلیون و دویست هزار تومان که خود اقرار نموده و قبلا به حساب دولت پرداخت نموده است) و انفصال دائم از شغل و 74 ضربه شلاق و از جهت شرکت در مجلس لهو و لعب به 65 ضربهت شلاق و به عنوان تتمیم مجازات به مدت دو سال تبعید به شهرستان خاش در استان سیستان و بلوچستان (پس از تحمل کیفر حبس) و خانم زهرا ... را از جهت شرکت در مجلس لهو و لعب به پانصد هزار ریال جزای نقدی بدل از شلاق محکوم می نماید ضمنا در خصوص اتهامات آقای ... مبنی بر شروع به غارت بیت المال بصورت همکاری درپروژه محرم، نفوذ دادن زنده دل به دفتر حضرت امام (ره) شرب خمر و استعمال مواد مخدر و اتهامات خانم زهرا ... مبنی بر معاونت در اخذ رشوه، استعمال مواد مخدر و شرب خمر به علت فقد دلیل کافی و انکار متهمین و وجود شبهه را برائت صادر می گردد همچنین آقای اصغر ... از جهت خسارات وارده به بیت المال از محل پرداخت تسهیلات اعطا شده به زنده دل با او مسئولیت تضامنی دارد، پرونده در خصوص سایر متهمین آقایان حسین ذاکر ... نجفی ... ، ... ، علی ... ، ... و کارشناس و رئیس اداره ساختمان وقت بانک ملی مفتوح است . این رای قابل تجدید نظر در محاکم تجدید نظر استان تهران می باشد دفتر وفق مقررات نسبت به ابلاغ رای اقدام گردد.
دادرس شعبه 13 دادگاه انقلاب اسلامی تهران

تاریخ : 30/10/1374 پرونده کلاسه : 74/23 - 69 74/دکام/23/292 - 21/11/74
تجدید نظرخواه : آقای اصغر ... فرزند حسین
تجدید نظرخواسته : دادنامه شماره 36372 مورخ 3/7/1374 شعبه دادگاه انقلاب اسلامی تهران
گردشکار پرونده : آقای اصغر ... به اتهام معاونت تبانی در معاملات دولتی و همکاری با باند زنده دل تحت تعقیب دادگاه انقلاب اسلامی تهران واقع و پس از رسیدگی و رعایت تشریفات دادرسی به موجب دادنامه 36372 محکوم و از دادنامه صادره درخواست تجدید نظرخواهی شده پرونده به شعبه 23 دادگاه تجدید نظراستان تهران ارجاع و دادگاه با تصدی امضاء کنندگان ذیل تشکیل و با بررسی اوراق ختم رسیدگی اعلام و به شرح ذیل مبادرت به صدور رای می نماید.
رای دادگاه
اعتراض آقای اصغر ... فرزند حسین به دادنامه 36372 مورخ 3/7/1374 شعبه 13 دادگاه انقلاب اسلامی تهران موجه و موثر نیست با تائید محکومیت شده النهایه دادنامه صادره اشتباهاتی در تطبیق اتهام با ماده قانونی دارد که ذیلا اصلاح می شود 1- اتهام تبانی در معاملات دولتی بلحاظ اینکه متهم مسئول شعبه بانک ملی ... بوده و معامله ای برای بانک انجام نداده زیرا هرگونه معامله دولتی مستلزم رعایت تشریفات مربوطه از قبیل آگهی مزایده و مناقصه و غیره است که این معامله واقع نشده بلکه مشارالیه با اخذ رشوه تسهیلاتی در اختیار آقای ... گذاشته و در واقع معاونت در ارتکاب بزه اختلاس توسط آقای ... نموده لذا با فسخ دادنامه در قسمت تبانی در معاملات دولتی مستندا به ماده 5 از قانون مجازات مرتکیین ارتشاء و کلاهبرداری و اختلاس و با عنایت به ماده 43 از قانون مجازات اسلامی از جهت ارتکاب بزه معاونت در اختلاس تعزیرا به تحمل یک سال حبس تعزیری و پانزده ضربه تازیانه محکوم می شود و مجازات حبس نیز مستندا به تبصره ماده 18 از قانون مجازات اسلامی با احتساب ایام بازداشت قبلی لازم الاجرا است این رای قطعی است
رئیس شعبه 23 دادگاه تجدیدنظر استان تهران

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 36372

تاریخ تصویب : 1374/07/03

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.