×

شکسته بندی - دادگاه اقدامات وی را دخالت غیر مجاز در امر پزشکی ندانسته

شکسته بندی - دادگاه اقدامات وی را دخالت غیر مجاز در امر پزشکی ندانسته

شکسته-بندی---دادگاه-اقدامات-وی-را-دخالت-غیر-مجاز-در-امر-پزشکی-ندانسته

وکیل


تاریخ : 21/7/76 کلاسه پرونده : 75/39 - 298 شماره دادنامه : 924
مرجع رسیدگی کننده : شعبه 39 مجتمع قضائی ویژه تهران
متهم : آقای روح اله ...
اتهام : دخالت غیر مجاز در امور پزشکی
گردشکار
حسب محتویات پرونده خانم ظریفه ... فرزند یوسف خانه دار ساکن تهران اهل بادکوبه شوروی طی شکوائیه ای اعلام داشته است که در سال 73 در حال عبور از روی جوی آب به داخل آن افتاده و از قسمت زانوی چپ درد شدیدی گرفته تا اینکه به بیمارستان شریعتی مراجعه بعد از انجام رادیولوژی به وی گفته اند چیز مهمی نیست شکستگی و ترک و در رفتگی ندارد ولی بعد از بازگشت به منزل دچار درد شدید می شود و با مراجعه به آقای ... تحت عنوان شکسته بند اقدامات وی موثر واقع نشد و با بستری شدن در بیمارستان تحت عمل جراحی به جهت لخته شدن خون قرار می گیرد و با اعزام به پزشکی قانونی و کمسیون مربوطه به تاریخ 28/1/74 اعلام می شود که آقای ... به هیچ وجه مجاز به انجام نجات مذکور نبوده است . و اقدام وی دخالت غیر مجاز و غیر صحیح در امر پزشکی تلقی می گردد. و در نهایت منجر به عرضه دائمی در اقدام تحتانی وی شد که نقص عضو ایجاد شده نسبت به عمل عضوی پای چپ به میزان 40% تعیین می گردد. آقای ... از طریق دادسرای ویژه رسیدگی به جرائم پزشکی تحت تعقیب قرار می گیرد. معاونت اجرائی و مالی سازمان نظام پزشکی نیز با ارسال نامه معاونت درمان و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی شهید بهشتی تقاضای تعقیب آقای روح اله ... معروف به ... را به اتهام مذکور می نماید. پرونده پس از حدوث اختلاف بین دادگاه انقلاب عمومی در نهایت به این شعبه ارجاع می گردد. با دعوت از شاکی و احضار متهم و تشکیل جلسه دادگاه شاکی با دریافت مبلغ یک میلیون تومان (ده میلیون ریال) از شکایت خویش صرف نظر می نماید. معاونت درمان و دانشگاه خواستار صدور رای و ابلاغ قطعی می باشد.
این جانب (دادرسی شعبه) طی شرح مکتوبی از محضر مقام عظمای ولایت خواستار رهنمود در پرونده با دو مقوله طب سنتی در بخش شکسته بندی و گیاه درمانی شده ام دفتر مقام معظم رهبری معاونت ارتباطات پاسخ آن را داشته اند.
دادگاه به توجه به شرح فوق ختم رسیدگی را اعلام به شرح آتی مبادرت به انشاء رای می نماید.
رای دادگاه
با توجه به اظهارات شاکی ... که بر اثر افتادن در جوی آب زانوی وی دچار درد شده است و با مراجعه به مرکز درمانی (بیمارستان شریعتی) که یکی از بیمارستانهای دانشگاه می باشد و به وی گفته می شود که شکستگی ، ترک و در رفتگی ندارد. ولی بلحاظ درد به شکسته بند مراجعه کرده است و در نهایت برای خارج نمودن لخته خون تحت عمل جراحی قرار گر فته است که بسیار جای بررسی و علت یابی داشته است که چرا بیمارستان بیمار را تحت نظر قرار نداده است . اساسا ایجاد خون مردگی ناشی از ضربه سخت و شدید می تواند که در این پرونده برخورد زانو با کناره های جوی آب می باشد و با ماساژ دادن با یک نوع روغن و اعمالی این چنین بعید است حادث شود و از طرفی به گواهی تائیدات زیاد از اعاظم پزشکی - روحانیون شناخته شده و صاحب نام اقدامات آقای ... را ستوده اند و اینکه وی از کسانیکه در این رشته صاحب نام است و مصداق بارز تجربه فوق علم می باشد دادگاه در خصوص شکایت شاکی با توجه به گذشت وی در جلسه رسمی دادگاه و قابل گذشت بودن آن را بر موقوفی تعقیب صادر و اعلام می دارد اما از حیث دخالت غیر مجاز در امر پزشکی با توجه به اقدامات پزشکی تعریف شده در مراکز دانشگاهی و عدم استفاده از شیوه های متداول پزشکی در امر شکسته بندی همانند جراحی و امثال آن توسط متهم و تبحر و تجربه کافی که تائیدات ارائه شده توسط متهم که در دادگاه موجود می باشد اقدامات وی را دخالت غیر مجاز در امر پزشکی ندانسته فلذا باستناد اصل 37 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران رای بر برائت وی از اتهام انتسابی صادر و اعلام می دارد. رای حضوری ظرف 20 روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی درمحاکم تجدید نظر استان تهران می باشد.
دادرسی شعبه 39 مجتمع قضائی ویژه تهران - نیک نهادی

بسمه تعالی
تاریخ : /10/76 پرونده کلاسه : /1541 شماره دادنامه : 1856
مرجع رسیدگی : شعبه هفتم دادگاه تجدید نظر استان تهران
هیات قضات رسیدگی کننده : علم خانی رفیع زاده
تجدید نظرخواه : دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی
تجدی نظرخوانده : آقای روح اله ... به نشانی ...
تجدید نظرخواسته : از دادنامه شماره 924 مورخ 21/7/76 صادره از شعبه 39 دادگاه عمومی تهران
گردشکار : تجدید نظرخواه دادخواستی به خواسته فوق تقدیم داشته که به این شعبه ارجاع و پس از ثبت به کلاسه فوق و انجام تشریفات قانونی مورد رسیدگی واقع و سرانجام در وقت فوق العاده دادگاه تشکیل و با بررسی اوراق و محتویات پرونده ختم دادرسی را اعلام و به شرح زیر مبادرت بصدور رای می نماید.
رای دادگاه
در خصوص تجدید نظرخواهی معاونت درمان و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی نسبت به دادنامه شماره 924 مورخ 21/7/76 صادره از شعبه 39 دادگاه عمومی تهران که اجمالا دلالت بر صدور حکم برائت آقای روح اله ... از حیث دخالت غیر مجاز در امر پزشکی دارد با توجه به مبانی استدلال قاضی محترم رسیدگی کننده و نظر به اینکه از جانب سازمان تجدید نظرخواه ایراد و اعتراض موجه و مدللی در محدوده مواد 19و25 قانون تشکیل دادگاههای عمومی و انقلاب به عمل نیامده و دادنامه مرقوم با عنایت به محتویات پرونده صحیحا و مطابق موازین قانونی صادر شده بنا براین دادگاه با رد تجدید نظرخواهی مطروحه دادنامه تجدید نظرخواسته را عینا تائید می نماید. این رای مستندا به ماده 20 قانون تشکیل دادگاههای عمومی و انقلاب قطعی است .
مستشاران شعبه هفتم دادگاه تجدیدنظر استان تهران -علم خانی ، رفیع زاده


نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 924

تاریخ تصویب : 1376/07/21

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.