×

اخذ رشوه، معاونت در تبانی در معاملات دولتی - لغو امتیازات مکتسبه ( ابطال معامله زمین آبعلی

اخذ رشوه، معاونت در تبانی در معاملات دولتی - لغو امتیازات مکتسبه ( ابطال معامله زمین آبعلی

اخذ-رشوه،-معاونت-در-تبانی-در-معاملات-دولتی---لغو-امتیازات-مکتسبه-(-ابطال-معامله-زمین-آبعلی

وکیل


تاریخ : 12/7/74 شماره دگام : 37177
مشخصات متهمین : 1- عبدالرضا ... فرزند قاسم، متولد 1330، به ش ش 481 صادره از کرمان، باسواد، فاقد پیشینه کیفری، مدیر منتخب دادسرای وقت انقلاب اسلامی تهران در شرکتهای ...
2- جعفر ... فرزند هاشم، متولد 1325، به ش ش 3694 صادره از مراغه، باسواد، فاقد پسشینه کیفری مدیر عامل شرکت ...
3- خانم زینت ... فرزند عدالت، متولد 1331، به ش ش 14722 صادره از سلماس، شغل پرستار همسر متهم ردیف اول.
موضوع اتهام : ردیف اول اخذ رشوه، معاونت در تبانی در معاملات دولتی، ردیف دوم پرداخت رشوه، تبانی معاملات دولتی ردیف سوم، معاون در اخذ و پرداخت رشوه.
تذکر : این پرونده از جمله پرونده های مربوط به شبکه زنده دل می باشد در اجرانامه شماره 72/1291/م مورخ 23/4/73 و ابلاغ شماره 17036/ق/ع مورخ 17/12/74 ریاست محترم قوه قضائیه در دادگاه انقلاب اسلامی تهران رسیدگی شده است .
گردشکار : متهم ردیف اول این پرونده آقای عبدالرضا ... که بدوا در شرکتی به نام مقام با فردی به نام شهیر همکاری داشته است پس از آنکه سروکار شهیر با دادسرای انقلاب افتاده و محکوم شده به مرور پای عبدالرضا ... نیز به اجراء احکام دادسرای انقلاب باز شده و بعدها به عنوان مدیر منتخب و نماینده دادسرای انقلاب در شرکتهای ... و ... و ... مربوط به شبکه زنده دل انتخاب و معرفی شده است البته زنده دل معتقد است ... عامل نفوذی ما بود و ما او را به دادسرای انقلاب نفوذ دادیم !
علی ایحال او نیز از این موقعیت سوءاستفاده نموده و در جریان مزایده صوری ... ( زمینی به مساحت تقریبی /36000 متر در ضلع جنوبی اتوبان شیخ فضل اله نوری ) با تبانی با اعضاء هیئت مدیره تعاونی مسکن فرهنگیان منطقه 14 تهران مبلغ /000/000/20 ریال رشوه دریافت کرده که بخشی از آن را به دو تن از پرسنل دادسرا داده و مابقی را خود تصاحب نموده است و همچنین در ماجرای مزایده صوری یکدستگاه ماشین راه سازی عظیم به نام تریمرا ... از مجتبی ... ( متهم ردیف دوم ) علاوه بر مبلغ 00/000/36 ریال که به ظاهر به عنوان بالاترین قیمت از سوی ... مطرح شده مبلغ /000/000/24 ریال نیز به عنوان رشوه دریافت نموده که موضوع کشف و ایشان دستگیر شدند همچنین نامبرده در مزایده ای که اجراء احکام دادسرای انقلاب ترتیب داده قطعه زمینی در حوالی آبعلی برنده شده است در این رهگذر ظاهرا همسر ایشان نیز در دریافت بعضی از وجوه و پرداخت بخشی از آن به افراد نقش داشته که خود منکر آن است .
رای دادگاه
با توجه به محتویات پرونده و تحقیقات انجام شده و اظهارات متهمین و شهود و مطلعین بزه های انتسابی به متهمین ردیفهای اول و دوم که محرز و مسلم بوده و مستندا به ماده 3 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری و تبصره های ذیل آن ماده واحده مجازات مرتکبین تبانی در معاملات دولتی مصوب 1348، ضمن رعایت مواد 16،43،47 و ماده 22 قانون مجازات اسلامی با توجه به اظهارات صادقانه متهمین درمحضر دادگاه و اظهار ندامت از اعمال گذشته و تنبیه آنان متهم ردیف اول را از جهت اخذ رشوه به تادیه آنچه دریافت داشته ( مجموعا 000/000/144ریال ) و ده میلیون ریال جزای نقدی و دو سال حبس و شصت ضربه شلاق و از جهت تبانی در معاملات دولتی به یک میلیون ریال جزای نقدی بدل از حبس محکوم می نمایم. مجازات انفصال از خدمات دولتی مندرج در هر دو قانون نیز به لحاظ اینکه نامبرده کارمند نمی باشد. منتفی است لکن از اشتغال در نهادها و سازمانها و کلیه تشکیلات وابسته به دولت محروم خواهد بود و از جهت پرداخت رشوه به دو تن از پرسنل اجراء احکام به ضبط وجوه پراخت شده به نفع دولت ( نسبت به اتهام دو نفر مرتشی بعدا در پرونده ای جداگانه حکم داده خواهد شد ) در دادگاه کیفری پرسنل و حفاظت دادسرا رسیدگی و تصمیم لازم اتخاذ می شود. و لغو امتیازات مکتسبه ( ابطال معامله زمین آبعلی ) محکوم می گردد. متهم ردیف دوم نیز از جهت پرداخت رشوه به ضبط وجوه پرداخت شده ( /000/000/24 ریال ) به نفع دولت و از جهت تبانی در معاملات دولتی نیز به ده میلیون ریال بدل از حبس محکوم می گردد مجازات انفصال نیز در خصوص ایشان به لحاظ اینکه کارمند دولت نیست منتفی است در خصوص اتهام خانم زینت ... ( متهم ردیف سوم ) بلحاظ فقد دلیل کافی و انکار شدید خودش مبنی بر دخالت در اتهامات شوهرش رای ب-رائت صادر می گردد ضمنا مبلغ /000/000/36 ریال وجه که متعلق به مدیر عامل شرکت ... می باشد و برای خرید دستگاه اسپریدر به ... پرداخت گردیده بایستی به وی مسترد گردد و چنانچه متهم ... با اجاره اجرا احکام از محل این وجوه هزینه نموده بایستی جبران گردد. این رای قابل تجدید نظردر دادگاههای تهران می باشد. ر
دادرس شعبه 13 دادگاه انقلاب اسلامی

بسمه تعالی
تاریخ : 10/11/74 پرونده کلاسه : 74/23 - 147 شماره : 74/دتا/23/281 -16/11/74
مرجع تجدید نظر : شعبه 23 دادگاه تجدید نظر استان تهران
تجدید نظرخواهان : آقای علیرضا ... فرزند قاسم
تجدید نظرخواسته : دادنامه 37177 مورخ 16/8/74 شعبه دادگاه انقلاب اسلامی تهران
گردشکار : آقای محمد رضا ... با اتهام اخذ و پرداخت رشوه و معاونت درتبانی معاملات دولتی تحت تعقیب دادگاه انقلاب اسلامی تهران واقع و پس از رسیدگی و رعایت تشریفات دادرسی به موجب دادنامه دکام 37177 محکوم و از دادنامه صادره درخواست تجدید نظرخواهی شده پرونده به شعبه 23 دادگاه تجدید نظر استان ارسال با بررسی اوراق پرونده ختم رسیدگی اعلام و به شرح ذیل مبادرت بصدور رای می نماید.%
رای دادگاه
از ناحیه تجدید نظرخواه اعتراض موجه و موثری به دادنامه 37177 مورخ 16/8/74 دگام شعبه 13 دادگاه انقلاب اسلامی تهران که موجبات فسخ دادنامه را فراهم نماید به عمل نیامده دادنامه صادره از حیث رسیدگی و رعایت تشریفات دادرسی و تطبیق اتهام با ماده قانونی و تعیین مجازات بلااشکال است با رد اعتراض دادنامه صادره را تائید، النهایه اتهام تبانی در معاملات دولتی مصوب 19 خرداد 1348 تعیین و تصرع شده بنابر این با پرداخت مبلغ یک میلیون ریال جزای نقدی و با توجه به اظهار ندامت و استرداد وجوه ماخوذه با رعایت ماده 22 از قانون مجازات اسلامی ده سال حبس معینه در دادنامه فوق الذکر به تحمل حبس تعزیری با احتساب ایام بازداشت قبلی محکوم می شود این رای قطعی است .
رئیس شعبه 23 دادگاه تجدید نظر استان تهران

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 37177

تاریخ تصویب : 1374/07/12

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.