×

راننده اتومبیل صحنه تصادف را تعمدا ترک کرده و فرار نموده است در حالیکه مصدوم احتیاج به کمک داشته و ضارب مکلف بوده او را به مراکز درمانی برساند لذا دادنامه نقض میشود

راننده اتومبیل صحنه تصادف را تعمدا ترک کرده و فرار نموده است در حالیکه مصدوم احتیاج به کمک داشته و ضارب مکلف بوده او را به مراکز درمانی برساند لذا دادنامه نقض میشود

راننده-اتومبیل-صحنه-تصادف-را-تعمدا-ترک-کرده-و-فرار-نموده-است-در-حالیکه-مصدوم-احتیاج-به-کمک-داشته-و-ضارب-مکلف-بوده-او-را-به-مراکز-درمانی-برساند-لذا-دادنامه-نقض-میشود
شماره دادنامه : 1442 - 2/8/1376
پرونده : 76/7 - 1196
بتاریخ 20/8/76 در وقت فوق العاده جلسه دادگاه تجدید نظر شعبه 7 استان تهران تشکیل شده است پرونده کلاسه فوق تحت نظر و بررسی قرار گرفت . لایحه تجدید نظر ... محکوم علیه پیوست است دادگاه با مرجعه به اوراق پرونده ملاحظه می شود راننده اتومبیلی که فرزند شکاه پرونده را زیر گرفته صحنه تصادف را تعمدا ترک کرده و فرار نموده است در حالیکه مصدوم احتیاج به کمک داشته و ضارب مکلف بوده او را به مراکز درمانی برساند و چون دادگاه تجدید نظر ... بدون لحاظ این امر و اینکه موضوع از مصادیق ماده 719 قانون مجازات اسلامی است نه ماده 714 اصدار یافته است و مجازات تعیین شده در دادگاه یاد شده منطبق قانون ارتکابی و موازین قانونی نیست و دادگاه تجدید نظر در قبال تجدید نظر ... محکوم علیه به موجب ماده 22 ( تبصره 2 و بند 5 این ماده ) قانون تشکیل دادگاههای عمومی انقلاب مجاز به تشدید کیفر تعزیری مقرر در دادنامه نمی باشد. دادنامه یاد شده اشتباه بنظر میرسد لذا دادگاه در اجرای بند 2 ماده 18 قانون اخیرالذکر به قاضی صادر کننده دادنامه مرحوم تذکر و پرونده را عودت می دهد تا پس از ملاحظه تذکر اقدام مقتضی معمول سپس پرونده را جهت رسیدگی به اعتراض یاد شده به دادگاه ارسال دارند.
مستشاران دادگاه تجدید نظر شعبه استان تهران
رفیع زاده علم خانی

دادنامه 1212 - 16/6/76
76/9 -550
بتاریخ 16/6/76 پرونده با حضور اولیاء دم و متهم تحت نظر قرار گرفت جلسه شعبه ششم محاکم عمومی تهران بتصدی امضاء کنندگان زیر تشکیل است دادگاه خطاب به رضا ... ( پدر مقتول ) شکایت دارید بفرمائید .
ج : بنده از علی ... که بر اثر تصادف موجب مرگ پسر ده ساله ام شده است شاکی هستم دلیلم محتویات پرونده است . متعاقبا خانم گلزار ... مادر مقتول اظهار داشت بنده نیز اظهارات شوهرم را در مورد مرگ پسرم ناصر تائید می نمایم.
دادگاه خطاب به علی ... فرزند حسن با توجه به شکایت اولیاء دم به گزارش معاینه جسد پزشکی قانونی نظر به کارشناسی و هیئت کارشناسان رسمی دادگستری و اظهارات مطلع و سایر محتویات پرونده اتهامت دائر به قتل غیر عمد ناصر ... محرز است آخرین دفاعت چیست؟
ج : من اتهام را قبول دارم من مرتکب قتل شده ام بقیه اتهاماتم بشرح صفحات قبلی پرونده است .
دادگاه ختم رسیدگی را اعلام و بشرح زیر مبادرت بصدور رای می نماید.
رای دادگاه
درخصوص اتهام آقای علی ... فرزند حسن 26 ساله دائر به قتل غیر عمد ناصر ... فرزند رضا 10 ساله بر اثر بی احتیاطی در رانندگی در تاریخ 10/2/76 که مصادف با محرم الحرام بوده با توجه به شکایت اولیاء دم - گزارش معاینه جسد پزشکی قانونی اظهارات مطلع، نظریه کارشناسی و هیئت کارشناسان رسمی دادگستری و سایر محتویات پرونده وقوع بزه محرز است مستندا به مواد 294 و 297 و 299 قانون مجازات اسلامی با رعایت فتوای مقام معظم رهبری حضرت آیت اله خامنه ای به پرداخت یکفقره دیه کامله از انواع ثلاثه یا قیمت آنها بعلاوه یک سوم دیه کامله بعنوان تشدید مجازات طی مدت دوسال از زمان وقوع بزه درحق اولیاء دم محکوم می گردد و از جنبه عمومی قضیه مستندا به ماده 714 قانون مرقوم به شش ماه حبس با احتساب ایام بازداشت قبلی محکوم می گردد حکم صادره ظرف بیست روز پس از ابلاغ در دادگاه تجدید نظر مرکز استان قابل اعتراض می باشد.
دفتر مفاد حکم به طرفین ابلاغ و طبق مقرر اقدام فرمائید.
رئیس شعبه ششم محاکم عمومی شهرری حیدری

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 1442

تاریخ تصویب : 1376/08/02

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.