×

در تعدادی از دادخواستها به جای استفاده از اصل تمبر فتوکپی تمبر را الصاق و وجه آن را برای خود دریافت کرده است

در تعدادی از دادخواستها به جای استفاده از اصل تمبر فتوکپی تمبر را الصاق و وجه آن را برای خود دریافت کرده است

در-تعدادی-از-دادخواستها-به-جای-استفاده-از-اصل-تمبر-فتوکپی-تمبر-را-الصاق-و-وجه-آن-را-برای-خود-دریافت-کرده-است

وکیل


تاریخ : 8/7/74 شماره دادنامه : 855 کلاسه پرونده : 74/2/3242
شاکی : مدیر کل مجتمع قضائی شهید ...
متهم : آقای ابراهیم ... نشانی ...
موضوع اتهام : تحصیل مال از راه نامشروع
دادگاه بنا به مراتب فوق ختم رسیدگی را اعلام و بشرح زیر مبادرت بصدور رای می نماید.
رای دادگاه
در خصوص اتهام آقای ابراهیم ... فرزند عبداله با سواد متاهل فاقد سابقه کیفری حدود 45 ساله کارمند دادگستری مبنی بر سوء استفاده از موقعیت شغلی خود بمنظور تحصیل مال از راه نامشروع با این توضیح که نامبرده متصدی فروش تمبر در مجتمع قضائی ... بوده و در تعدادی از دادخواستها به جای استفاده از اصل تمبر فتوکپی تمبر را الصاق و وجه آن را برای خود در یافت کرده است ( کپی دو فقره دادخواست پیوست پرونده میباشد ) با توجه به گزارش شماره 1 سیار مورخ 28/5/74 مدیر دفتر مجتمع قضائی مزبور و کشف دو فقره دادخواست منضم به فتوکپی تمبرها ( برگهای 1و2 ) و اعترافات صریح نامبرده در جلسه دادگاه مجرمیت وی به نظر محرز و مسلم بوده و عمل وی منطبق است به ذیل 2 ماده قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری اما از آنجائیکه متهم یاد شده شدیدا پشیمان گردیده و اظهار ندامت میکرده است و به عنوان اثبات حسن نیت مبلغ دو فقره قبض سه هزارتومان جمعا شش هزار تومان طی قبض های شماره 571560 و 571559 به حساب شماره 90055 در نزد بانک ملی ایران واریز نموده است علیهذا دادگاه نامبرده را مستندا به دلیل ماده 2 مارالذکر و رعایت جهات مخففه با مد نظر داشتن تبصره ذیل ماده مزبور ناظر به تبصره 1 ماده 1 قانون یاد شده به تحمل سه ماه حبس محکوم می نماید و در مورد در اصل مال از آنجائیکه تا بحال فقط دو فقره دادخواست منضم به کپی تمبر مشاهده شده و معادل وجوه آنها نیز به حساب دولت واریز گردیده است اقدام دیگری نیاز نیست مقرر است شعبه 97 دادگاه عمومی در خصوص دادخواست خانم اکرم السادات ... به خواسته حصر وراثت که تحت شماره 9054 به آن دادگاه ارجاع گردیده از نظر هزینه دادرسی تا میزان ششصد تومان مکمل تلقی فرماید و همچنین در مورد دادخواست خانم زهرا ... به طرفیت آقای سید اکبر ... به خواسته فسخ قرارداد که طی شماره 8484 -12/6/74 ارجاع شده است تا مبلغ سه هزار و هفتصدوپنجاه تومان ( 2750 ) هزینه دادرسی تودیع گردید احتساب شود. الباقی وجوه تودیعی محکوم علیه که مبلغ یکهزار و ششصد و پنجاه تومان ( 1650 ) میباشد قابل احتساب با موارد تخلف احتمالی است که در آینده ممکن است آشکار و معلوم گردد و در غیر اینصورت با تائید ریاست محترم مجتمع قضائی شهید محلاتی مبنی بر اینکه مورد دیگری وجود ندارد قابل برگشت به محکوم علیه میباشد این رای حضوری و ظرف مهلت بیست روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدید نظر خواهی در دادگاهها هیات تجدید نظر استان تهران میباشد.
رئیس شعبه 2 دادگاه عمومی تهران - شریفی

بسمه تعالی
تاریخ : 5/11/74 دادنامه : 538 کلاسه : 74/481
مرجع رسیدگی : شعبه 12 دادگاه تجدید نظر استان تهران
تجدید نظر خواه : آقای ابراهیم ...
تجدید نظرخوانده : آقای مدیر کل مجتمع قضائی ...
خواسته : تجدید نظر از دادنامه 855 - 8/7/74
گردشکار : تجدید نظر خواه دادخواستی به خواسته فوق تقدیم داشته که به این شعبه ارجاع و پس از ثبت بکلاسه فوق و تشریفات قانونی مورد رسیدگی واقع و سرانجام در وقت فوق العاده دادگاه تشکیل و با بررسی محتویات پرونده ختم دادرسی را اعلام و به شرح زیر مبادرت بصدور رای می نماید.
رای دادگاه
در خصوص تجدید نظرخواهی آقای ابراهیم ... فرزند عبداله نسبت به دادنامه شماره 858/7/74 صادره از شعبه دوم دادگاه عمومی تهران نظر به اینکه هر چند به موجب ماده 3 قانون وصول برخی از در آمدهای دولت مصوب 1374 تعیین مجازات حبس سه ماه و کمتر فاقد وجاهت قانونی است معذا با توجه بر وضع و موقعیت محکوم علیه و اظهار ندامت مشارالیه و استرداد وجوه برداشتی طی قبوض شماره 571560 و 57159 به شماره حساب 90055 و سایر جهات منعکس در پرونده استحقاق تخفیف را داشته و در دادگاه بدور نیز به این موضوع تصریح شده است علی ایحال با توجه به اینکه در ماده استنادی دادگاه بدوی دو نوع مجازات اعم از حبس و جزای نقدی پیس بینی شده و انتساب هریک را قانونگذار در اختیار دادگاه قرارداده است بنا علهذا بجای حبس موضوع دادنامه با عنایت به مراتب محکومیت تجدید نظر خواه را به پرداخت دو برابر وجه تحصیل نموده به عنوان جزای نقدی منظور با این اصلاح دادنامه تجدید نظر خواسته را مستندا به مواد 9 و 22 قانون تشکیل دادگاههای عمومی و انقلاب نتیجتا تائید و استوار مینماید.
رئیس شعبه 12 تجدید نظر استان تهران مستشار شعبه 12 تجدید نظر استان تهران
رامزی بهرامی

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 855

تاریخ تصویب : 1374/07/08

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.