×

تاریخ چک به خط متهم و شاکی نمی‎باشد و این موضوع نمی‎تواند مثبت ادعای متهم به بدون تاریخ بودن چک باشد

تاریخ چک به خط متهم و شاکی نمی‎باشد و این موضوع نمی‎تواند مثبت ادعای متهم به بدون تاریخ بودن چک باشد

تاریخ-چک-به-خط-متهم-و-شاکی-نمی‎باشد-و-این-موضوع-نمی‎تواند-مثبت-ادعای-متهم-به-بدون-تاریخ-بودن-چک-باشد

وکیل


تاریخ رسیدگی : 7/10/74 شماره پرونده : 2225 و 2224 - 74/128
شماره دادنامه : 1934 - 1933 - 7/10/74
مرجع رسیدگی شعبه 128 دادگاه عمومی تهران
شاکی : 1- آقای علی… فرزند ماشاالله تهران…
2- آقای سیروس… بوکالت از آقای علی… تهران…
متهم علی‎اصغر… فرزند محمدجعفر تهران…
اتهام صدور چک بلامحل
گردشکار متهم در اثر شکایت شاکی مورد تعقیب دادسرای عمومی تهران واقع که پرونده پس از صدور کیفر خواست و ارسال بدادگاه کیفری یک و ارجاع باین شعبه و رسیدگی ختم جلسه را اعلام و بشرح زیر انشا رای مینماید.
رای دادگاه
درخصوص اتهام علی‎اصغر… فرزند محمدجعفر دائر بصدور یکفقره چک بلامحل بشماره 8979 - 20/11/72 بانک ملت بمبلغ پنجاه میلیون ریال با عنایت به شکایت شاکی و گواهی عدم پرداخت بانک محال‎علیه و وجود اصل چک درید شاکی و با عنایت به نظریه هیئت سه نفره کارشناسان و اینکه طبق نظریه کارشناسان تاریخ چک به خط متهم و شاکی نمی‎باشد و این موضوع نمی‎تواند مثبت ادعای متهم به بدون تاریخ بودن چک باشد و با توجه به اظهارات و مدافعات غیرموجه متهم و سایر قرائن و امارات موجود در پرونده با احراز بزهکاری متهم و با استناد مواد 3 و 7 قانون صدور چک دادگاه متهم موصوف را به ششماه حبس تعزیری و پرداخت مبلغ دوازده میلیون و پانصد هزار ریال جزای نقدی معادل یک چهارم وجه چک محکوم و اعلام میدارد و درخصوص دادخواست مطالبه ضررو زیان تقدیمی خواهان علی… بطرفیت خوانده علی‎اصغر… بخواسته مطالبه مبلغ پنجاه میلیون ریال دادگاه با عنایت به محکومیت خوانده در امر کیفری و اینکه دفاع موثری از ناحیه وی بعمل نیامده با احراز اشتغال ذمه وی دادگاه خوانده را بپرداخت مبلغ پنجاه میلیون ریال معادل اصل وجه چک و مبلغ هفتصد و سی و یک هزار و سیصد و پنجاه ریال بابت هزینه دادرسی در حق خواهان محکوم و اعلام میدارد این رای حضوری و ظرف مهلت بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدید نظرخواهی در دادگاه تجدید نظر استان تهران میباشد.
دادرس شعبه 128 دادگاه عمومی تهران - پرواس


بتاریخ : 16/11/74 کلاسه پرونده : 4 1439ت شماره دادنامه : 1430
74
مرجع رسیدگی : شعبه چهارم دادگاه تجدید نظر دادگستری استان تهران
هیئت شعبه : آقایان سیدحسین جعفری ، رئیس - عباس عباس‎نژاد و سیدجعفر صابر، مستشاران.
تجدید نظرخواه : آقای علی ‎اصغر… با وکالت آقای رضا… تهران…
تجدید نظرخوانده : آقای علی… با وکالت اقای سیروس… تهران…
تجدید نظرخواسته : تجدید نظرخواهی نسبت به دادنامه‎ شماره 1933 و 1934 - 7/10/74 صادره از شعبه 128 دادگاه عمومی تهران
گردشکار : پس از وصول درخواست تجدید نظرخواه به دفتر کل محاکم تجدید نظر دادگستری استان تهران و ارجاع باین شعبه و ثبت آن بکلاسه بالا و انجام امور دفتری و رسیدگی اقدامات ضروری اینک جلسه دادگاه بتصدی امضا کنندگان ذیل تشکیل است . با بررسی اوراق و محتویات پرونده ختم رسیدگی را اعلام و بشرح ذیل مبادرت بصدور رای مینماید.
رای دادگاه
در مورد تجدید نظرخواهی آقای رضا … وکالت از آقای علی‎اصغر… نسبت به دادنامه شماره 1933 و 1934 مورخ 7/10/74 شعبه 128 دادگاه عمومی تهران با توجه بمجموع اوراق پرونده و نظرات کارشناسان خط و احراز عدم انتساب مرقومه ظهر قرارداد فیمابین متهم و شاکی به شاکی خصوصی و توجه بر اینکه صرف عدم انتساب تاریخ متن چک به متهم و شاکی بلحاظ تعارض حاصله در دعاوی طرفین برعلیه یکدیگر تساقط مینماید و اصالت چک نتیجتا محقق و مصون از تعرض قرار میگیرد و استدلال دادگاه بدوی در این جهت به حق بوده و تمامیت آن احراز میگردد. و نظر بر اینکه آقای وکیل تجدید نظرخواه مطالبی که موثر در مقام باشد در لایحه اعتراضیه خود بیان نداشته و دلیلی بر فسخ دادنامه تجدید نظر خواسته اقامه نکرده است و مطالب مفروضه در لایحه وی تکرار مطالب گذشته وی و موکل ایشان که دقیقا رسیدگی شده و مورد توجه دادگاه بدوی بوده است فلذا از حیث کیفری دادنامه تجدید نظر خواسته مصون از تعرض قرار داشته و ضمن رد تجدید نظرخواهی در این خصوص دادنامه کیفری عینا تائید میگردد. و در مورد دادنامه حقوقی از آنجا که آقای وکیل تجدید نظرخواه دادخواست حقوقی در مرحله تجدید نظرخواهی تقدیم نداشته است . دادگاه تجدید نظر مواجه با تکلیف نمیباشد. این رای قطعی است .
رئیس شعبه چهارم دادگاه تجدید نظر استان تهران
سیدحسین جعفری
مستشاران دادگاه تجدید نظر استان تهران
عباس عباس‎نژاد ،سیدجعفر صابر

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 1934

تاریخ تصویب : 1374/10/07

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.