×

دستورالعمل در رابطه با نحوه ، ترتیب و کیفیت بازرسی دستگاهها

دستورالعمل در رابطه با نحوه ، ترتیب و کیفیت بازرسی دستگاهها

دستورالعمل-در-رابطه-با-نحوه-،-ترتیب-و-کیفیت-بازرسی-دستگاهها

وکیل


شماره 7162/82/1 6/5/1382
مدیریت محترم عامل روزنامه رسمی کشور
نسخه ای از ( دستورالعمل در رابطه با نحوه ، ترتیب و کیفیت بازرسی از دستگاهها ) که در تاریخ 24/4/82 به تصویب ریاست محترم قوه قضائیه رسیده است بمنظور درج و نشر در روزنامه رسمی کشور به پیوست ارسال می گردد.
رئیس نهاد قوه قضائیه - محمودشیرج

1 - لازم است از رویه های اعتماد پذیری در شیوه بازرسی از قبیل قبول گزارشهای کتبی رسمی مدیران و توزیع فرمهای دقیق مناسب و تنظیم و تکمیل نمودن آنها از طرف مسئولان دستگاهها استفاده شود
2 - از بازرسی مسائل و مواردی که ارتباطی به وظیفه اصلی دستگاه مورد بازرسی ندارد خودداری شود.
3 - اصل در بازرسی عدم دخالت در امور شخصی و خانوادگی مقامات یا مسئولین مورد بازرسی است و گروه بازرسی نبایستی به اموری که چندان ارتباطی با موفقیت وکارآمدی آن دستگاه و مدیریت ندارد وارد شود.
4 - حفظ و تقویت حرمت جایگاه مسئولان و مدیران لازم است مراعات شود و از هرگونه عملی که منجر به تضعیف آن دستگاه و ایجاد حق و شایعه می نماید پرهیز شود.
5 - هرگونه اهانت و تهدید و تهمت و افتراء به مدیران و پرسنل دستگاهها چه قبل از بازرسی و چه حین بازرسی و چه بعد از آن ممنوع است ، تخلف از این امر موجب تعقیب قانونی خواهد بود.
6 - از هرگونه دستور شفاهی با کتبی مبنی بر توقیف پروژه ها و برنامه های عمرانی و اجرائی می بایستی خودداری شود مگر درمواردی که به حکم قانون لازم است این کار انجام گردد آن هم با رعایت صرفه و صلاح بیت المال و در نظر گرفته همه جهات .
7 - در بازرسی ها لازم است از نیروهای کارشناس و تیمهای تخصصی کارآمد و سابقه دار و دارای مدرک تحصیلات عالی ومتعهد وبا تجربه استفاده شد و از بکارگیری نیروهایی که ممکن است در انجام بازرسی به هر طریق ذینفع باشند بایستی خودداری گردد.
8 - لازم است برخوردها با رعایت اخلاق اسلامی وشئون مدیران انجام پذیرد.
9 - از هرگونه پیشداوری واظهارنظر قضائی در مورد انتساب جرم یا تخلف به مدیران قبل از انجام بازرسی و بررسی کامل قضیه و قطعی شدن آن و گزارش به رئیس سازمان بایستی خودداری شود.
10 - بازرس از عملکرد مدیران ارشد دستگاهها ( از قبیل وزراء ومعاونان روسای سه قوه ) توسط ریاست سازمان و یا با حضور نماینده ویژه ایشان توسط هیات بازرسی انجام گردد.
11 - لازم است نتیجه نهایی بازرسی قبل از ارسال برای ریاست قوه قضائیه یا سایر مراجع قانونی دیگر به رئیس آن دستگاه که مورد بازرسی قرار گرفته ابلاغ گردد و نظرات و دفاعیات او نیز در جلسه ای با حضور ریاست سازمان بازرسی یا نماینده ویژه ایشان استماع و بررسی شده و ضبط و ثبت گردد و سپس همراه اصل گزارش برای مقامات مسئول کشور ارسال شود.
12 - بازرسان با تیمهای بازرسی مسئولیت گزارشات وبازرسیهای خودرا از جهت انتساب جرم یا تخلف در دادگاه به عهده دارند باید در مقابل عملکرد خود پاسخگو باشند.
13 - در انجام بازرسی گروه بازرسی تنها به نقائص وتخلفات مدیران و پرسنل دستگاه بسند نکرده وکارهای مثبت و خوب انجام شده را نیز جهت اعلام به مراجع مربوطه به منظور تشویق مدیران و سایر پرسنل مورد توجه قرار دهند.
14 - به طور کلی بازرسی باید در چهارچوب قانون برنامه های مصوب پنج ساله و اهداف آن باشد و دقت شود چه نسبت از آن اهداف انجام گرفته است .
15 - میزان اشکالات به کل عملیات محاسبه عملکرد هر دستگاه مورد توجه قرار گیرد و به درصد اعلام گردد.
16 - هزینه های انجام شده هر پروژه با برآورد اولیه و سایر پروژه های مشابه و زمان اجرائی عملیات محاسبه گردد.
17 - لازم است با دستگاه هایی که نهاد بازرسی دارند هماهنگی لازم بعمل آید و در حد امکان از نیروهای آنها استفاده شود.
18 - بازرسی ها و سئوال و جوابها از مدیران ومسئولان دستگاه ها بازرسی شده و به صورت کتبی و یا تنظیم صورتمجلس انجام گیرد.
این دستورالعمل در تاریخ 24/4/1382 در18 بند تنظیم شده است .
رئیس قوه قضائیه - سید محمودهاشمی شاهرودی

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار : 17027

تاریخ تصویب : 1382/04/24

تاریخ ابلاغ : 1382/05/22

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.