×

بخشنامه به کلیه وزارتخانه ها، سازمانها وموسسات دولتی - قیمت تمام شده فعالیتها و خدمات

بخشنامه به کلیه وزارتخانه ها، سازمانها وموسسات دولتی - قیمت تمام شده فعالیتها و خدمات

بخشنامه-به-کلیه-وزارتخانه-ها،-سازمانها-وموسسات-دولتی---قیمت-تمام-شده-فعالیتها-و-خدمات
شماره 64832/101 21/4/1382

با سلام ، به پیوست دستورالعمل اجرائی جزء 2 بندب تبصره 4 قانون بودجه سال 1382 کل کشور که بر اساس مفاد قانون و آئین نامه اجرائی مربوط، موضوع فصل اول تصویبنامه شماره 18136/ت 28624ه مورخ 8/4/1382 هیات وزیران تنظیم شده است تحت عنوان ( قیمت تمام شده فعالیتها و خدمات ) ، جهت اجراء ابلاغ می گردد.
خواهشمند است با توجه به اهداف مترتب به این مهم شامل :
- ارتقاء کیفیت ارائه خدمات به مردم .
- فراهم آوردن زمینه استانداردسازی خدمات دستگاه های دولتی .
- افزایش انگیزه کارکنان ومدیران انجام دهنده فعالیت .
- استفاده بهینه از منابع و ظرفیتهای موجود و زمینه سازی اصلاح ساختار بودجه ریزی و اجراء بودجه ،
- اعطاء اختیارات لازم به مدیران جهت ارائه خدمات کیفی .
- کنترل نتایج فعالیتهای وخدمات به جای کنترل مراحل انجام کار.
ترتیبی اتخاذ گردد، در مهلت مقرر نسبت به احصاء حداقل ده درصد از فعالیتها و خدمات مربوط با اولویت خدمات قابل ارائه به مردم و شناسایی مدیران و مسئولین داوطلب واجد شرایط جهت تحقق آن اقدام لازم صورت پذیرفته و پیشنهادات اجرائی را حسب مورد به سازمان مدیرت و برنامه ریزی کشور و استان اعلام نمایند. بدیهی است مدیران سازمان مذکور موظفند یا استفاده از تمامی ظرفیتهای کارشناسی سازمان نسبت به انجام تکالیف مقرر در مهلت تعیین شده اقدام نمایند.
در پایان ، توفیق ، عزت و سربلندی جنابعالی را خواستاریم .
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور -
محمد ستاری فر

دستورالعمل اجرائی جزء2بند ( ب ) تبصره 4 قانون بودجه سال 1382 و آئین نامه اجرائی مربوط
( تصویبنامه شماره 18136ت ع 28624/ه مورخ 8/4/1382 هیات وزیران ) ( موضوع قیمت تمام شده فعالیتها وخدمات )
1 - تعاریف :
1 - 1 - فعالیت : مجموعه اقدامات به هم پیوسته از یک برنامه است که منجر به تولید خدمت یا خدمات مشابه آن یا کالای مشخصی می شود وکمیت پذیر می باشد نظیر:
آموزش دانش آموز ( نفر ) - صدور شناسنامه ( تعداد ) - مداوی بیمار ( نفر ) - آموزش دانشجو ( نفر ) - نگهداری معلولین ( نفر ) - انجام کار حسابداری ( یک واحد ) - ارائه خدمات یک خانه بهداشت ( یک واحد ) - تولید نهال یا بذر اصلاح شده ( در هکتار ) - نگهداری راه یا راهداری ( کیلومتر ) - اداره کتابخانه ( واحده ) - مبارزه با آفات نباتی ( در هکتار ) .
1 - 2 - قیمت تمام شده : به هزینه هایی اطلاق می شود که برای انجام هر واحد فعالیت و یا مجموعه ای از فعالیتهای مشابه هم صورت می گیرد. ( به استثناء هزینه های دارایی واموال یا سرمایه ای ، استهلاک وستادی ) .
1 - 3 - مدیر واحد مجری : فردی است که مدیریت واحد تولید کننده خدمت را به عهده دارد و در چارچوب آئین نامه اجرائی تبصره فوق الذکر ومفاد این دستورالعمل داوطلب عقد قرارداد با دستگاه دولتی متبوع می شود.
2 - احصاء فعالیتها و انتخاب واحد مجری :
وزارتخانه ها وموسسات دولتی موظفند حداقل 10% از میزان فعالیتها وخدمات فایل ارائه خود را در سال 1382 با عقد قرارداد با مدیران واحدهای مجری بصورت قیمت تمام شده انجام دهند.
3 - نحوه محاسبه قیمت تمام شده :
- در محاسبه قیمت تمام شده خدمات و فعالیتها عوامل ذیل مورد بررسی ومحاسبه قرار می گیرد:
3 - 1 - هزینه های پرسنلی :
محاسبه میزان پرداخت حقوق و مزایای پرسنلی که به طورمستقیم در انجام فعالیت ( یا واحد فعالیت ) براساس احکام قانونی شرکت دارند با شرایط زیر:
الف - براساس کارسنجی بعمل آمده توسط دستگاه اجرائی متناسب با انجام یک یا چند فعالیت مشابه تعداد کارکنان مناسب مورد نیاز تعیین می شود.
ب - تعداد کارکنان متناسب با فعالی احصاء شده در سال اول نباید از80% وضع موجود کمتر و از100% وضع موجود بیشتر باشند.
ج - حقوق ومزایای سال 1382 مبنای محاسبه پرداخت حقوق ومزایای هر نفر مجموع کارکنان می باشد.
د - آن تعداد نیروی انسانی که پس از محاسبه قیمت تمام شده و تنظیم توافقتنامه براساس درخواست مستخدم بازنشسته ، بازخرید و یا انتقال یابند، اعتبار مربوط به حقوق و مزایای آن افرادبرای واحد مجری باقی خواهد ماند.
3 - 2 - هزینه های مصرفی :
تعیین میزان هزینه ملزومات مصرفی ، لوازم اداری ، آب و برق ، سوخت و0000 که برای انجام آن فعالیت بر حسب واحد فعالیت مصرف شده است حداکثر به میزان 110% هزینه انجام شده سال قبل به استناد اسناد هزینه ( 110% متوسط واحدهای مشابه در یک شهرستان ) .
برای واحدهایی که در یک ساختمان مشترک مستقر هستند آب ، برق ، سوخت و000 در محاسبه قیمت تمام شده منظور نمی گردند.
3 - 3 - هزینه های تعمیر و نگهداری :
پش بینی هزینه های تعمیر و نگهداری ساختمان ،تاسیسات ،تجهیزات و ماشین آلات واحدی که خدمات و فعالتیها در آن انجام می شود ( بر اساس توافق در حد متعارف ) .
تذکر1: در محاسبه قیمت تمام شده فعالیت در سال 1382 هزینه استهلاک ، هزینه سرمایه ای ( اموال ودارایی ) وهزینه های ستادی سطح بالاتر، تعمیرات اساسی وهزینه های یک نوبته منظور نمی شود،اینگونه هزینه ها طبق رویه های متداول هزینه می گردد.
تذکر2 - کلیه امکانات ، تجهیزات ، ساختمانها، تاسیسات وماشین آلات ( کالاهای سرمایه ای با دوام ) مانند سال قبل ، در اختیارمدیر واحد قرارداد واحد مجری قرار می گیرد و به ازاء آن هزینه ای محاسبه نمی گردد.
3 - 4 - در صورتی که قیمت تمام شده مجموعه فعالیتهای مشابه یک واحد به طریق فوق محاسبه و تعیین گردد، هزینه های محاسبه شده برای فعالیتهایی که در یک واحد انجام می گیرد بر تعداد خدمات تولید شده تقسیم می شود تا قیمت تمام شده هر واحد فعالیت تعیین شود. بعنوان مثال جمع هزینه یک مدرسه با تعدادی مشخص دانش آموز بر همان تعداد دانش آموز تقسیم می گردد. در غیر این صورت مجموع فعالیتهای یک واحد مجزی مبنای محاسبه قرار می گیرد.
3 - 5 - در صورتی که میزان قیمت محاسبه شده فعالیتها به طریق فوق در واحدهای گوناگون ( در یک شهرستان یا یک منطقه مشخص جغرافیایی و با کیفیت مشابه ) متفاوت باشد به ترتیب ذیل اقدام می شود.
الف - واحدهایی که هزینه آنهااز متوسط هزینه های واحدهای مشابه مستقر در یک منطقه بیشتر باشد، متوسط هزینه های منطقه ای ملاک عمل قرار می گیرد.
ب - برای واحدهایی که کمتر از متوسط، هزینه نموده اند مشروط برآنکه کیفیت ارائه خدمات آنها افزایش یابد تا سطح متوسط قابل محاسبه می باشد، در غیر این صورت همان قیمت تمام شده مبنای محاسبه قرار می گیرد.
3 - 6 - در مواردی که برای انجام خدمات و یا فعالیتها، محاسبه تعداد استفاده کننده و یا تعداد خدمت ارائه شده قابل اندازه گیری و محاسبه دقیق نباشد، قیمت تمام شده ( واحد مجری ) ارائه دهنده خدمت ملاک عمل قرار می گیرد.
3 - 7 - کلیه مخاسبات فوق نباید ازمجموع اعتبارات هزینه ای دستگاه که در اعتبارات قانونی بودجه سال 1382 پیش بینی شده تجاوز کند.
3 - 8 - خدماتی که تولید آنها به سال مالی بعد موکول و باعث ایجاد تعهد مالی برای دستگاه می شود ) می بایست برآورد بودجه دستگاه منظور و در نیمه دوم سال به سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور یا استان اعلام گردد.
3 - 9 - قیمت تمام شده فعالیتهای وخدمات دستگاه های اجرائی که طبق روش فوق الذکر محاسبه می گردد براساس مفاد ماده 3 و یا تبصره ذیل آن ( موضوع تصویبنامه شماره 18136ت /28624ه مورخ 8/4/1382 هیات وزیران ) با تائید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور یا استان و یا کار گروه پیش بینی شده مورد عمل قرار می گیرد.
4 - بین مقامات ذیصلاح دستگاه اجرائی و مدیر واحد مجری توافقتنامه ای که حداقل شامل موارد و تعهدات طرفین بشرح ذیل باشد تنظیم و به امضاء طرفین می رسد.
- موضوع و عنوان فعالیت یا خدمت .
- تعیین دقیق کمیت وکیفیت خدمات مورد توافق .
- تعیین دقیق محل جغرافیایی واحد ارائه خدمات .
- زمان ونحوه شروع و پایان قرارداد ( توافقتنامه ) .
- نحوه پرداخت هزینه توسط دستگاه اجرائی به واحد مجری .
4 - 1 - تعهدات مجری :
- پذیرش انجام خدمات براساس کمیت وکیفیت تعیین شده .
- تعهد پرداخت کلیه حقوق ومزایای قانونی واستحقاقی کارکنان ( به استثنای پاداش پایان خدمت وموارد یک نوبته ) .
- تعهد پرداخت خسارتهای احتمالی .
- تعهد نحوه هزینه کردن اعتبارات حاصل از صرفه جویی در چار چوب آئین نامه اجرائی و دستورالعمل مربوط.
- پذیرش تعهد پرداخت هزینه های پرسنلی ، صمرفی ، تعمیر و نگهداری ( در موارد محاسبه شده در قیمت تمام شده ) .
4 - 2 - تعهدات دستگاه :
- واگذاری اختیارات لازم مدیریتی ، اداری ومالی برای اداره واحد مجری فعالیت ( طبق مقررات مربوط ) .
- پرداخت به موقع ( طبق قرارداد ) تعهدات مالی دستگاه .
- در اختیار گذاشته کلیه ساختمانها، تاسیسات و تجهیزات و امکانات موردنیاز واحد مجری فعالیت .
- پذیرش نیروهای مازاد ( حداکثر20% ) در طول زمان انجام قرارداد و بکارگیری آنها در سایر واحدها.
5 - نحوه تشویق کارکنان ومدیران واحد مجری :
5 - 1 - 50درصد رقم حاصل از صرفه جویی موضوع بند ( ب ) ماده 7آئین نامه اجرائی بند ( ب ) تبصره 4 بودجه سال 1382 و دستورالعمل مربوط به طریق ذیل بعنوان پاداش به مدیران وکارکنان واحد مجری ذیربط پرداخت می گردد.
الف - حداقل 10 و حداکثر20درصد رقم فوق الذکر به مدیر واحد مجری با نظر دستگاه براساس کیفیت ارائه خدمات و رضایت خدمت گیرندگان .
ب - پرداخت پاداش به کارکنان واحد مجری حداکثر معادل حقوق و مزایای ماهانه آنان با نظر مدیر واحد مجری ( پاداش به سایر کارکنان ، با نظر مدیر ومیزان تاثیرگذاری آنها در کیفیت اجرای فعالیت وارائه خدمات پرداخت می گردد. )
5 - 2 - 50% بقیه طبق مفاد ماده 7 آئین نامه اجرائی مربوط ( موضوع تصویبنامه 18136ت 28624ه مورخ 8/4/1381 هیات وزیران ) انجام می شود.
6 - نحوه تشویق واحدهای مجری موفق :
6 - 1 - هر یک از دستگاه های اجرائیی استان از بین واحدهاهای مجری این طرح با استفاده از شاخص های پیش بینی شده در این دستور العمل نسبت به ارزیابی ، رتبه بندی وانتخاب حداکثر سه واحد نمونه موفق اقدام و آنها را تشویق نموده و حائزین رتبه اول را به حوزه ستادی معرفی می نمایند.
6 - 2 - هریک از دستگاه های اجرائی ملی از بین بهترین های هر استان و واحدهای ستادی موفق در تطبیق با شاخصهای مذکور نسبت به ارزیابی وانتخاب واحدهای مجری موفق دستگاهی در سطح کشور مبادرت نموده و حداکثر سه واحد مجری را مورد تقدیر وتشویق قرار می دهند.
6 - 3 - سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور از بین نمونه های دستگاه های ملی و همچنین نمونه های استانی منتخب ستادهای مربوط استانها در تطبیق با شاخصهای ملی نسبت به انتخاب نمونه های موفق ملی طبق ضوابط مربوط مبادرت نموده و آنها را در جشنواره شهید رجایی بعنوان بهترین های کشور معرفی وتشویق می نماید.
تذکر: هزینه تقدیر تشویق اینگونه واحدها ومدیران واحدهای اجرائی که نسبت به اجراء این تبصره ودستورالعمل ، تلاش چشمگیری می نمایند از محل اعتبارات ( برنامه تحول اداری ) موضوع تصویبنامه شماره 776/ت 28426ه مورخ 20/1/1382 هیات وزیران قابل تامین و پرداخت است .
7 - شاخصهای کلی انتخاب واحدهای مجری نمونه استانی وملی :
- شاخص های اقتصادی ( میزان صرفه جویی ، افزایش بهره وری و000 )
- شاخص های مدیریتی ( انجام برنامه های تحول اداری و000 ) .
- شاخصهای رضایت مردمی ( خدمت گیرندگان ) و افزایش رضایت مردم و ایجاد اعتماد عمومی .
- شاخصهای مربوط به ارتقاء کیفیت ارائه خدمات ( تسهیل ،تسریع ، صحت ودقت ارائه خدمات ) .
- شاخصهای مربوط به ایجادنظم وانضباط مالی ،اداری ، پشتیبانی .
- شاخصهای مربوط به نگهداری ساختمان ، تاسیسات و تجهیزات و توسعه فعالیتهای وخدمات و ...

نوع : بخش نامه

شماره انتشار : 17023

تاریخ تصویب : 1382/04/21

تاریخ ابلاغ : 1382/05/18

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.