×

قانون اصلاح قانون تعرفه گمرکی و مالیات راه

قانون اصلاح قانون تعرفه گمرکی و مالیات راه

قانون-اصلاح-قانون-تعرفه-گمرکی-و-مالیات-راه

وکیل


ماده اول - از رسیده های به کشور و فرستاده های از آن طبق تعرفه های ضمیمه این قانون و تبصره های آنها حقوق گمرکی و مالیات راه به ریال گرفته می شود.
ماده دوم - دولت مجاز است حقوق گمرکی تمام یا قسمتی از کالاهای رسیده از کشورهایی که میزان حقوق گمرکی یا عوارض دیگر یا آیین های گمرکی آن کشورها صادرات ایران را دچار اشکال و تضییق می نماید تا حدود صد درصد تعرفه های ضمیمه این قانون ترقی دهد و نسبت به کالاهایی که طبق تعرفه واردات از پرداخت حقوق گمرکی بخشوده باشد حقوق به میزان مقتضی تعیین نماید.
مقررات مربوطه به وصول این گونه اضافات از طرف وزارت دارایی پیشنهاد و پس از تصویب هیات وزیران به موقع اجرا گذارده خواهد شد.
ماده سوم - علاوه بر کالاهایی که به موجب قوانین مخصوص و امتیازنامه ها از پرداخت حقوق و عوارض دولتی بخشوده است اشیا زیر به موجب این قانون از پرداخت حقوق گمرکی و مالیات راه در ورود و در صدور بخشوده خواهد بود:
1 - اشیا متعلق به دربار سلطنتی و همچنین اشیا متعلق به پادشاهان و رئیسان کشورهای خارجه و همراهان آنها.
2 - اشیا متعلق به نمایندگان سیاسی خارجه در ایران (سفیر کبیر - وزیر مختار کاردار - رایزن - دبیر وابسته های کشوری و نظامی ) به شرط رعایت معامله متقابل نسبت به اشیا این قبیل نمایندگان ایران در آن کشورها.
3 - اشیا مخصوص شخصی سرکنسولها و کنسولها و کنسول یارهای رسمی که در مدت نه ماه اول اقامتشان در ایران پس از انتصاب به آن سمت ها وارد شوند و یا در موقع انتقالشان از ایران صادر گردد با رعایت معامله متقابل نسبت به این قبیل مامورین کنسولی ایران در آن کشورها.
4 - علامت های کشوری و پرچم ها و نوشت افزار و اثاثیه مخصوص دفتر کنسولگری های خارجه بدون قید مدت معین و با رعایت معامله متقابل نسبت به اشیا متشابه کنسولگری های ایران در آن کشورها.
5 - اشیا مورد احتیاج وزارت جنگ برای تدارکات ارتش و امنیه .
6 - اسباب سفر و اشیا مستعمل متعلق به مسافرین در صورتی که با وضع اجتماعی آنها متناسب باشد و نیز خواربار و اشیا غیر مستعمل متعلق به مسافرین مشروط بر اینکه مبلغ حقوق گمرکی و مالیات راه آنها نسبت به هر شخص مسافر از یکصد ریال بیشتر نباشد.
7 - لوازم خانه و اثاثیه مستعمل ایرانیانی که دست کم دو سال در خارجه اقامت داشته و به ایران باز می گردند و در مورد مامورین دولت بدون قید مدت اقامت و همچنین لوازم خانه و اثاثیه مستعمل بیگانگانی که برای اقامت دائم به ایران می آیند.
8 - آلات و افزار کار مستعمل پیشه وران و کارگران ایرانی یا بیگانه که به ایران می آیند.
9 - اشیا شخصی و لوازم خانه مستعمل و افزار کار و دام های بارکش که مهاجرین بی بضاعت ایرانی در موقع بازگشت به میهن خود همراه می آورند مشروط بر اینکه اینگونه اشیا جنبه بازرگانی نداشته باشد.
تبصره - بخشودگی های موضوع بندهای 6 - 7 - 8 و 9 این ماده شامل پیانو ارک - هارمونیوم - رادیو - سینماتوگراف و وسائط نقلیه (جز دامهای بارکش مهاجرین ) نمی شود.
10 - لفاف و ظرف کالاهای فرستاده از ایران در موقع بازگشت به کشور.
11 - کالاهای فرستاده از ایران که به علت منع ورود به کشور مقصد یا عدم امکان فروش یا جهات موجه دیگری به ایران برگشت داده می شود.
12 - کالاهای ایرانی یا بیگانه که برای تکمیل یا تعمیر یا شرکت در نمایشگاه ها فرستاده شده و به ایران باز می گردد و همچنین کالاهای بیگانه که برای همین منظور به ایران وارد و پس از انجام منظور خارج می شود.
تبصره - چنانچه اینگونه کالاها در نتیجه تکمیل یا تعمیر در موقع ورود و یا خروج تفاوت وزن یا تفاوت بها حاصل کرده باشد به تفاوت وزن مالیات راه تعلق خواهد گرفت و از تفاوت بها صدی 15 از بها حقوق گمرکی دریافت خواهد شد.
13 - لکوموتیو، واگن و هواپیماها که به طور منظم در خطهای بین ایران و کشورهای بیگانه حرکت می کنند و همچنین مقدار سوخت و روغنی که برای مصرف آنها در راه لازم باشد.
14 - قطعات کشتی هایی که در کرانه های ایران غرق شده یا به خاک نشسته و همچنین متعلقات کشتیهای ایرانی که در آبهای بیگانه غرق گردیده و یا به خاک نشسته مشروط بر اینکه در ظرف یک سال به ایران حمل شود.
15 - مروارید محصول خلیج فارس .
16 - ماهیهای موتو و حشینه که در کرانه های خلیج فارس صید می شود.
17 - زر و سیم متعلق به دولت به شکل شمش - قرص - ورق - خاک و مسکوک .
18 - فیلم های سینماتوگراف که جنبه علمی یا فنی یا بهداشت عمومی دارد و توسط دولت یا شهرداریها وارد یا صادر شود.
19 - نمونه بی بها و اشیا و نمونه هایی که به منظور معرفی کالا وارد می شود.
20 - نامه و روزنامه و مجله .
ماده چهارم - کالاهای موضوع ترانزیت یا کابوتاژ و همچنین وسائط نقلیه که برای حمل کالا یا مسافر و دامهایی که برای تعلیف موقتا به کشور وارد و یا از کشور خارج می شود جز رسیده ها و فرستاده های قطعی محسوب نمی شود و حقوق ورودی و صدوری به آنها تعلق نمی گیرد ولی از حیث پرداخت عوارض مختلف و انجام آیین گمرکی تابع مقررات آیین نامه های مخصوص است که به تصویب هیات وزیران رسیده باشد.
تبصره - از کالاهایی که به عنوان ترانزیت از خاک ایران می گذرد فقط یک دفعه مالیات راه در موقع ورود گرفته می شود.
ماده پنجم - مالیات راه به وزن کالا به اضافه وزن ظرف و کلیه لفافهای داخلی و خارجی آن تعلق می گیرد لیکن حقوق گمرکی از روی یکه (واحد) حقوق به ترتیبی که در تعرفه ذکر شده گرفته می شود - در مواردی که یکه حقوق کیلو با ظرف تعیین گردیده منظور وزن خالص کالا به اضافه وزن ظرف و لفافی است که کالا مطابق رسوم بازرگانی با آن ظرف و لفاف به معرض فروش گذارده می شود.
ماده ششم - دولت مجاز است حقوق گمرکی کالاهایی که ورودشان به موجب سهمیه های اقتصادی ممنوع است در صورتی که بعدا مجاز گردد تا میزانی که مقتضی بداند ترقی دهد.
ماده هفتم - دولت مجاز است در موقع صدور کالاهای ایرانی مبلغی به عنوان جایزه صدوری تا میزان مالیات راه که از آن کالا گرفته می شود به صادرکننده بپردازد مدت و میزان جایزه صدوری و انواع کالاهای مشمول جایزه بر طبق تصویبنامه هیات وزیران معین می شود.
ماده هشتم - آیین نامه های مربوط به ورود و صدور کالا و دریافت عوارض مختلف گمرکی و سایر آیین نامه های اجرایی این قانون به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.
ماده نهم - این قانون از تاریخ تصویب بلافاصله به موقع اجرا گذاشته می شود و شامل کلیه کالاهایی است که تا آن تاریخ از گمرک مرخص نشده است .
ماده دهم - از تاریخ تصویب این قانون قوانین زیر نسخ می شود:
1 - قانون تعرفه گمرکی مصوب 31 اردیبهشت 1315.
2 - قانون مالیات راه مصوب 8 شهریور 1311.
3 - قانون بخشودگی تدارکات وزارت جنگ مصوب 20 آذر 1307.
4 - قانون بخشودگی اشیا مهاجرین ایرانی مصوب 10 آبان 1309.
5 - قانون بخشودگی حقوق گمرکی گوسفند پشم الوان مصوب 2 آبان 1310.
6 - قانون بخشودگی عوارض صدوری گندم و جو مصوب 9 شهریور 1309.
7 - قانون بخشودگی عوارض صدوری گچ و آهک و ساروج مصوب 27 آذر 1305.
8 - قانون بخشودگی صدور ماهیهای خلیج فارس مصوب 18 مرداد 1312.
9 - قانون بخشودگی ورود زر و سیم مصوب 3 دی 1312.
10 - ماده 14 قانون انحصار دولتی تریاک مصوب 26 تیر 1307 در قسمتی که راجع به بخشودگی حقوق و عوارض گمرکی تریاک است .
11 - ماده 12 قانون انحصار دخانیات مصوب 26/12/1310 راجع به بخشودگی حقوق ورودی ماشینهای توتون بری و سیگارپیچی .
12 - ماده 35 قانون متمم بودجه سال 1313 راجع به بخشودگی ورود فیلمهای علمی و فنی .
ماده یازدهم - وزارت دارایی مامور اجرای این قانون می باشد.
این قانون که مشتمل بر یازده ماده و صورت پیوست است در جلسه بیست و دوم تیر ماه یک هزار و سیصد و بیست به تصویب مجلس شورای ملی رسید.
رییس مجلس شورای ملی - حسن اسفندیاری

نوع : قانون

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1320/04/22

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.