×

قانون موافقتنامه حمل و نقل بین المللی از طریق جاده بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت جمهوری خلق بلغارستان

قانون موافقتنامه حمل و نقل بین المللی از طریق جاده بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت جمهوری خلق بلغارستان

قانون-موافقتنامه-حمل-و-نقل-بین-المللی-از-طریق-جاده-بین-دولت-شاهنشاهی-ایران-و-دولت-جمهوری-خلق-بلغارستان

وکیل


ماده واحده - موافقتنامه حمل و نقل بین المللی از طریق جاده بین دولت
شاهنشاهی ایران و دولت جمهوری خلق بلغارستان مشتمل بر یک مقدمه و 14 ماده و یک پروتکل ضمیمه که در تاریخ 26 اردیبهشت ماه 2535 برابر 16 مه 1976 در تهران به امضای نمایندگان مختار دو دولت رسیده است تصویب و اجازه مبادله آن داده می شود.
قانون فوق مشتمل بر یک ماده و متن موافقتنامه ضمیمه پس از تصویب مجلس شورای ملی در جلسه روز سه شنبه یازدهم بهمن ماه 2536 در جلسه روز دوشنبه هجدهم اردیبهشت ماه دو هزار و پانصد و سی و هفت شاهنشاهی به تصویب مجلس سنا رسید.
رییس مجلس سنا - جعفر شریف امامی
موافقتنامه حمل و نقل بین المللی از طریق جاده بین دولت شاهنشاهی ایران
و دولت جمهوری خلق بلغارستان
دولت شاهنشاهی ایران و دولت جمهوری خلق بلغارستان با تمایل به تحکیم و توسعه بیشتر روابط بازرگانی و اقتصادی و تسهیل حمل و نقل مسافر و کالا از
طریق جاده بین دو کشور و همچنین به صورت ترانزیت از سرزمین آنها در موارد ذیل توافق کردند:
ماده 1 - حوزه اجرا
طبق مواد این موافقتنامه دو طرف متعاهد متقابلا به یکدیگر اجازه می دهند که حمل و نقل مسافر و کالا را که در آن مبدا یا مقصد مسیر حمل و نقل در سرزمین یکی از دو طرف متعاهد واقع بوده یا عبور به صورت ترانزیت از سرزمین آنها را با وسایل حمل و نقل که در سرزمین طرف متعاهد دیگر به ثبت رسیده باشد انجام دهند.
وقتی که وسیله نقلیه دارای یدک یا نیمه یدک است ثبت ملی تنها در مورد نیروی کشش (قسمت کشنده ) مطالبه خواهد گردید.
ماده 2 - تعاریف
1 - اصطلاح "متصدی حمل و نقل " عبارت است از یک شخص حقیقی یا حقوقی مقیم در سرزمین یکی از طرفین متعاهد که حق دارد بر طبق قوانینی که در کشورش لازم الاجرا است حمل و نقل بین المللی مسافر یا کالا را از طریق جاده انجام دهد.
2 - اصطلاح "وسیله نقلیه " عبارت است از وسیله نقلیه ای که با نیروی محرکه مکانیکی مخصوص جاده ها ساخته شده و نیز در صورت اقتضا دارای یدک یا نیمه یدک مربوط به آن برای حمل و نقل :
الف - بیش از هشت نفر شخص نشسته بدون احتساب راننده ، یا
ب - کالاها.
3 - اصطلاح "اجازه " عبارت است از هر گونه اجازه ، امتیازنامه و یا
اجازه نامه که طبق مقررات جاری هر یک از دو طرف متعاهد مطالبه می گردد و فرم آن توسط کمیسیون مختلطی که در ماده 11 این موافقتنامه تصریح گردیده تعیین خواهد شد.
4 - "سرویس منظم اتوبوس " سرویسهایی است که به صورت رفت و برگشت های مکرر که به طور منظم به فاصله زمانی کمتر از 16 روز و به وسیله اتوبوس طبق مسیرهای جداول و تعرفه های موافقت شده قبلی توسط دو طرف صلاحیتدار متعاهد انجام می گیرد.
5 - "مسافرت دربست " سرویسهایی است که گروهی از مسافران را ظرف مدت زمان معینی از سرزمین یکی از طرفین به سرزمین طرف دیگر موافقتنامه برای یک اقامت موقت یا به طور ترانزیت از طریق این سرزمین حمل و نقل نماید.
بازگشت مسافرین توسط اتوبوس همان موسسه کشوری که از مبدا آن کشور حرکت نموده انجام خواهد گرفت . به هر حال اتوبوس در اولین مسافرت برگشت و همچنین آخرین مسافرت خود در مسیر اصلی باید خالی از مسافر باشد.
6 - "سرویس های توریستی یا اتفاقی " عبارت است از حمل و نقل اشخاص معین با وسائل نقلیه معین در طول تمام مسافرتی که در آن نقاط مبدا و مقصد در کشور محل ثبت وسیله نقلیه واقع بوده و در طول مسیر یا به هنگام توقف در خارج از کشور مزبور هیچ مسافری به وسیله نقلیه سوار و یا از آن پیاده نشود.
ماده 3 - حمل و نقل مسافر:
1 - حمل و نقل مسافر مذکور در بندهای 5 و 6 ماده 2 از تحصیل اجازه معاف
خواهد بود.
2 - غیر از حمل و نقلهای مسافر که در بند 1 این ماده ذکر گردید در مورد سایر انواع حمل و نقلهای مسافر دریافت اجازه نامه الزامی است .
ماده 4 - حمل و نقل کالا:
متصدیان حمل و نقل هر طرف متعاهد حق دارند وسائل نقلیه خود را که خالی یا دارای بار است برای حمل و نقل کالا به طور موقت به سرزمین طرف متعاهد دیگر وارد کنند.
ماده 5 - اجرای قوانین ملی :
متصدیان حمل و نقل و رانندگان وسائل نقلیه یک طرف متعاهد باید قوانین و
مقررات طرف متعاهد دیگر از جمله مقررات مربوط به طول ، عرض و ارتفاع بار و همچنین فشار وارده از محور را هنگام عبور از آن سرزمین رعایت نمایند، به استثنای مواردی که در این موافقتنامه پیش بینی شده است .
ماده 6 - حمل و نقل داخلی :
مواد این موافقتنامه به هیچ یک از متصدیان حمل و نقل هر طرف متعاهد اجازه
نمی دهد که در داخل سرزمین طرف متعاهد دیگر مسافر و یا کالاها را از نقطه ای به نقطه دیگر در همان سرزمین حمل نماید مگر اینکه مقامات صلاحیتدار طرف متعاهد مربوط اجازه دهد.
ماده 7 - تخلفات :
1 - مقامات صلاحیتدار دو طرف متعاهد نظارت خواهند کرد که متصدیان حمل و نقل مقررات این موافقتنامه را رعایت نمایند.
2 - مقامات کشور محل ثبت وسیله نقلیه موظف اند بنا بر تقاضای مقامات صلاحیتدار طرف متعاهد دیگر در مورد متصدیان حمل و نقل و رانندگان وسائل نقلیه که در سرزمین طرف متعاهد اخیرالذکر از مقررات این موافقتنامه یا از قوانین و مقررات مربوط به حمل و نقل یا عبور و مرور در سرزمین طرف متعاهد دیگر تخطی نموده اند اقدامات ذیل را معمول دارند:
الف - اخطار.
ب - سلب اجازه حمل و نقل اشخاص حقیقی در سرزمین طرف متعاهدی که تخلف در آنجا وقوع یافته است به طور موقت ، جزئی یا کلی .
3 - مقامات صلاحیتدار طرف متعاهدی که چنین تدبیری را اتخاذ نموده مقامات
صلاحیتدار طرف متعاهد دیگر را از اقدامات معموله که در بند 2 این ماده پیش بینی شده است مطلع خواهد کرد.
4 - هر طرف متعاهد مجازاتهایی را که ممکن است بنا بر قوانین و مقررات ملی توسط محاکم یا مقامات صلاحیتدار طرف متعاهد دیگر که تخلفات در سرزمین آن طرف متعاهد وقوع یافته اعمال گردد، محترم خواهد شمرد.
ماده 8 - مقامات صلاحیتدار:
دو طرف متعاهد مقاماتی را که مسئول اجرای این موافقتنامه هستند به یکدیگر
اعلام خواهند نمود.
مقامات مذکور مستقیما با یکدیگر تماس خواهند گرفت .
ماده 9 - نحوه اجرا
مقامات صلاحیتدار دو طرف متعاهد در مورد نحوه اجرای این موافقتنامه به وسیله پروتکلی که همزمان با این موافقتنامه تنظیم و منعقد خواهد گردید،
توافق خواهند نمود.
ماده 10 - معافیت از عوارض و مالیاتها
کلیه وسائل نقلیه ای که در سرزمین یکی از دو طرف متعاهد به ثبت رسیده و در سرزمین طرف متعاهد دیگر به منظور حمل مسافر و کالا طبق مواد این
موافقتنامه مورد استفاده قرار می گیرد، بر اساس عمل متقابل از پرداخت کلیه
عوارض و مالیاتهایی که به وسائل نقلیه خارجی تعلق می گیرد معاف خواهند
بود.
دریافت حق الامتیاز و نیز عنداللزوم حق عبور و عوارض پل و تونل و عوارض مربوط به کسب اجازه عبور و مرور در مواقع اضافه وزن و ابعاد وسیله نقلیه از حدود مقرر یا ممنوعیت حرکت در روزهایی که حمل و نقل ممنوع می باشد و دریافت حق الزحمه بابت خدمات ، رعایت و پرداخت خواهد شد.
ماده 11 - کمیسیون مختلط.
یک کمیسیون مختلط متشکل از نمایندگان دو طرف متعاهد به منظور بررسی جزییات و نظارت بر اجرای صحیح این موافقتنامه و حل مشکلات ناشی از آن
تشکیل خواهد شد.
این کمیسیون جلسات خود را بنا به تقاضای یکی از دو طرف متعاهد متناوبا در
ایران و بلغارستان برگزار خواهد نمود.
این کمیسیون حق دارد پروتکل مذکور در ماده 9 را اصلاح نماید.
ماده 12 - کلیه پرداختهای ناشی از اجرای این موافقتنامه طبق موافقتنامه پرداختهای موجود بین دو کشور تسویه خواهد شد.
ماده 13 - دو طرف متعاهد به یکدیگر این اجازه را می دهند که نمایندگیهای
حمل و نقل در سرزمین یکدیگر تعیین نمایند مشروط بر این که توسط مقامات
صلاحیتدار طرف های متعاهد تایید شود
ماده 14 - لازم الاجرا شدن و مدت اعتبار.
1 - این موافقتنامه و پروتکل ضمیمه آن از تاریخ مبادله یادداشت مبین بر تایید تصویب موافقتنامه و پروتکل مذکور از طرف مقامات مربوط طرفهای متعاهد لازم الاجرا خواهد گردید.
2 - این موافقتنامه به مدت یک سال منعقد می شود و همه ساله خود به خود تمدید خواهد شد مگر اینکه یکی از دو طرف متعاهد قصد خود را مبنی بر فسخ آن حداقل چهار ماه از تاریخ انقضای موافقتنامه کتبا اعلام نماید.
بنا به مراتب امضاکنندگان ذیل که از طرف دولتهای متبوع خود دارای اختیارات قانونی بوده اند این موافقتنامه را به تاریخ 16 مه 1976 در تهران امضا کردند این موافقتنامه و پروتکل ضمیمه در دو نسخه اصلی به زبان
انگلیسی تنظیم گردید که هر دو نسخه دارای اعتبار یکسان می باشد.
از طرف دولت شاهنشاهی ایران - مرتضی زمانی مدیر کل بازرگانی خارجی وزارت بازرگانی از طرف دولت جمهوری خلق بلغارستان - ایوان استوایمینوف مدیر کل وزارت حمل و نقل
پروتکل
بر طبق ماده 9 موافقتنامه بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت جمهوری خلق
بلغارستان در مورد حمل و نقل بین المللی از طریق جاده که به تاریخ امروز به امضا رسید دو طرف متعاهد در موارد ذیل توافق حاصل نمودند:
1 - حمل و نقل مسافر (مواد 2 و 3)
تقاضاهای لازم برای حمل و نقل اشخاص که منطبق با شرایط مذکور در بندهای 5 و 6 ماده 2 این موافقتنامه نباشد باید کتبا به مقامات صلاحیتدار طرف متعاهد دیگر ارائه گردند.
مقامی که اجازه را صادر می کند رونوشتی از آن را برای اطلاع طرف متعاهد دیگر ارسال خواهد داشت . اجازه باید همراه وسیله نقلیه باشد و در صورت تقاضای مقامات نظارت کننده ارائه گردد.
2 - اجرای قوانین ملی (ماده 5).
دو طرف متعاهد به این نکته توجه خواهند نمود که ماده 5 موافقتنامه به
خصوص ناظر است به قوانین مربوط به حمل و نقل و عبور و مرور در جاده ها، وزن و ابعاد وسائل نقلیه ، مدت کار و استراحت خدمه آنها و مدتی که به طور پیوسته وسیله نقلیه را هدایت می کند.
3 - وزن و ابعاد وسائل نقلیه .
در مورد وزن و ابعاد وسائل نقلیه مخصوص جاده ها هر یک از طرفهای متعاهد تعهد می نماید که وسیله نقلیه ای را که در سرزمین طرف متعاهد دیگر ثبت شده بیش از وسائل نقلیه ثبت شده در کشور خود تحت شرایط سخت تری قرار ندهد،
وسائل نقلیه هر یک از طرفهای متعاهد موظف اند که هنگام ورود به سرزمین طرف متعاهد دیگر وزن و ابعاد وسیله نقلیه خود را با قوانین و مقررات آن طرف متعاهد تطبیق دهند.
4 - مقامات صلاحیتدار (ماده 8)
مقامات صلاحیتدار برای اجرای این موافقتنامه عبارت اند از:
در مورد دولت شاهنشاهی ایران :
وزارت راه و ترابری - سازمان هماهنگی ترابری کشور.
در مورد دولت جمهوری خلق بلغارستان :
وزارت حمل و نقل .
5 - تشریفات گمرکی .
مواد سوختنی و نفتی موجود در مخازن معمول وسائل نقلیه ای که به طور موقت وارد می گردند از حقوق و عوارض وارداتی معاف بوده و مشمول ممنوعیت و محدودیت وارداتی نمی باشد.
ورود موقت قطعات یدکی برای تعمیر یک وسیله نقلیه معین که قبلا به طور موقت وارد شده از حقوق و عوارض وارداتی معاف بوده و مشمول ممنوعیت یا محدودیت وارداتی نمی باشد.
دو طرف متعاهد بایستی تقاضا نمایند که برای این قطعات یک سند ورود موقت
ارائه گردد.
قطعات تعویض شده تحت نظارت مقامات گمرک ترخیص ، منهدم یا مجددا صادر می گردند.
به تاریخ 16 مه 1976 در تهران در دو نسخه اصلی به زبان انگلیسی که هر دو نسخه دارای اعتبار یکسان می باشد تنظیم و امضا گردید.
از طرف دولت شاهنشاهی ایران - مرتضی زمانی از طرف جمهوری خلق
بلغارستان
مدیر کل بازرگانی خارجی وزارت بازرگانی ایوان استوایمینوف مدیر
کل وزارت حمل و نقل
موافقتنامه فوق مشتمل بر یک مقدمه و چهارده ماده و یک پروتکل منضم به قانون موافقتنامه حمل و نقل بین المللی از طریق جاده بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت جمهوری خلق بلغارستان می باشد.
رییس مجلس سنا - جعفر شریف امامی

نوع : قانون

شماره انتشار : 9758

تاریخ تصویب : 1357/02/18

تاریخ ابلاغ : 1357/03/24

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.