×

مصوبه شورای عالی اداری در خصوص نحوه اطلاع رسانی دستگاههای اجرائی به مردم

مصوبه شورای عالی اداری در خصوص نحوه اطلاع رسانی دستگاههای اجرائی به مردم

مصوبه-شورای-عالی-اداری-در-خصوص-نحوه-اطلاع-رسانی-دستگاههای-اجرائی-به-مردم

وکیل


شماره 122656/1901 31/6/1382

شورایعالی اداری در صد و چهارمین جلسه مورخ 25/5/1382 بنابه پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به منظور بالا بردن سطح کیفیت زندگی مردم ، ارائه خدمات با کیفیت سریع به شهروندان ، ساده سازی مراحل انجام کارهای اداری - خدماتی ، جلوگیری از سفرهای متعدد شهری ، فراهم آوردن امکان ارائه خدمات غیر حضوری و در راستای تحقق دولت الکترونیک موارد زیر را تصویب نمود:
ماده 1 - در اجرای ماده 21 مصوبه شماره 722/13.ط مورخ 22/4/1381 شورایعالی اداری ، مراکز خدمات رسانی الکترونیکی در چهار استان پیشرو با شرایط زیر در شهرستانهای مراکز استان ایجاد می گردد. ایجاد این نوع مراکز در سایر مناطق شهری پس از بررسی نتایج عملکرد این مراکز و بهسازی لازم به پیشنهاد وزارت کشور و تائید کمیسیون تخصصی اتوماسیون نظام اداری امکان پذیر می باشد.
مرحله اول : اطلاع رسانی به مردم
ماده 2 - استانداری و دستگاههای اجرائیی استان موظفند در راستای اطلاع رسانی نحوه ارائه خدمات به مردم اقدامات لازم را بشرح زیر انجام دهند:
1 - کلیه دستگاه های اجرائی استان موظفند حداکثر ظرف دو ماه پس از شرنع طرح ، موارد زیر را به کمیته اجرائیی مستقر در استانداری ، متشکل از مجری طرح ، نمایندگان سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ، شرکت مخابرات استان ودستگاه های ذیربط که خدمات آنها در اولویت اجرای این مصوبه قرار دارند، ارائه نمایند.
الف ) روش اداری همراه با زمانبندی انجام خدمات .
ب ) مدارک مورد نیاز جهت انجام خدمات .
ج ) فرمهای مورد نیاز جهت انجام خدمات که توسط مردم ( خدمات گیرندگان باید تکمیل شوند.
د ) آدرس ، تلفن ، دورنگار و پست الکترونیکی اداره با دستگاه اجرائی .
2 - استانداری موظف است حداکثر سه ماه پس از شروع طرح نسبت به اجرای موراد زیر اقدام نماید:
الف ) ایجاد بانک اطلاعاتی برای نگهداری و بازیابی کلیه فرمهای دستگاه های اجرائی با فرمت استاندارد.
ب ) ایجاد جایگاه اینترنتی پورتال استان به طوری که مردم قادر باشند با اتصال به این جایگاه :
* از مراحل انجام کارهای اداری ، مدارک موردنیاز ومدت زمان لازم آگاه شوند.
* فرمهای مورد نیاز خود را بدون مراجعه به ادارات مختلف از طریق اتصال به این جایگاه اینترنتی مشاهده و دریافت کنند.
* فرمهای مورد نیاز خود را بدون مراجعه به ادارات مختلف از طریق اتصال به این جایگاه اینترنتی مشاهده و دریافت کنند.
3 - مسئولیت بهنگام رسانی اطلاعات و صحت محتوای فرمها با دستگاه اجرائی ذیربط و پشتیبانی و نگهداری بانک اطلاعاتی و پورتال بااستانداری است .
تبصره 1 - برای اجرای مرحله یک ، از فضاهای موجود ادرای در استان ترجیحا" شهرداری ، استانداری و یا اداره پست استفاده شود.
تبصره 2 - استانداری و کلیه دستگاه های جرایی استان موظفند برای اجرای مراحل بعدی طرح مطابق برنامه زمانبندی شده که توسط کار گروه برنامه ریزی تحول اداری استان ( مصوبه شماره 16918/ت 26517ه مورخ 16/4/1382 هیات وزیران ، موضوع آئین نامه شورای برنامه ریزی اسان و کار گروه های تخصصی ) تعیین و ابلاغ می گردد، کلیه خدمات موضوع این مصوبه را با نگرش مشتری مداری ، به صورت مکانیزه و با تشکیل بانکهای اطلاعاتی لازم به مردم ارائه دهند.
مرحله دوم : ارائه خدمات به مردم
ماده 3 - به منظور فراهم آوردن امکان ارائه خدمات گوناگون الکترونیکی به مردم از طریق مراکز ایجاد شده و شبکه اینترانت استان ، استانداری و دستگاه های اجرائی استان مکلف به انجام اقدامات زیر هستند:
1 - استانداری موظف است با همکاری مجری طرح نسبت به تعیین محل و فضای مناسب ( حداکثر200 مترمربع ) برای ایجاد مرکزعملیاتی شبکه در سطح استان با همکاری سایر دستگاه های اجرائی ذیمدخل اقدام نماید.
2 - شرکت مخابرات استان موظف است همکاری مستمر و همه جانبه با مجری طرح در خصوص تامین زیربنای مخابراتی بعمل آورد . بطوری که مراکز خدمات رسانی الکترونیکی به کلیه دستگاه های اجرائی با پهنای باندمناسب جهت تبادل اطلاعات متصل شوند.
3 - استانداریها موظفند تا اول مهرماه 1383 نسبت به راه اندازی اولین مرکز خدمات رسانی الکترونیک با حداقل خدمات قابل ارائه اقدام نمایند.
4 - سازمانهای مدیریت و برنامه ریزی استانها موظفند برای عملیاتی کردن این طرح اعتبارات لازم را در بودجه سنواتی استان پیش بینی ونسبت به تخصیص به موقع آن اقدام کنند.
ماده 4 - ستاد برنامه ریزی تحول اداری استان موظف است حداقل 5 خدمت اول ءیت دار و فراگیر را که در زمان تعیین شده قابل مکانیزه هستند بر حسب شرایط در هر یک از استانهای پیشرو با همکای مجری ، انتخاب و نسبت به ارائه آنه از طریق مراکز خدمات رسانی الکترونیکی اقدام نماید.
خدمات اولویت دار بشرح زیر می باشند:
الف - امور سجلی شامل صدور شناسنامه گواهی فوت ، تغییرات سجلی و ... ( سازمان ثبت احوال ) .
ب - خدمات مالیاتی موردنیاز مردم و ... ( سازمان امورمالیاتی ) 0
ج - خدمات مالیاتی مورد نیاز مردم و ... ( سازمان امور مالیات ) .
ج - خدمات صدور وتمدید گواهینامه رانندگی ، ارائه عدم خلافی شماره گذاری و ... ( نیروی انتظامی - ( راهنمایی و رانندگی ) .
د - خدمات درخواست انشعاب ، تعمیرات پرداخت قبوض و ...
( شرکتهای آب ، برق ، مخابرات ، پست و ... ) .
ه - خدمات مربوط به صدور پروانه ساختمان ، عدم خلافی ، پایان کار، عوارض نوسازی و ... ( شهرداری ) .
و - خدمات مربوط به صدور و پروانه کسب کرات بازرگانی و ... ( وزارت بازرگانی
تشکیلات و ساختار اجرائی
ماده 5 - مجری طرح در هر استان توسط استاندار و با شرایط زیر انتخاب می شود:
الف ) دارای تحصیلات دانشگاهی در رشته های مرتبط 0
ب ) دارای سابقه کار موثر در زمنیه فناوری اطلاعات 0
تبصره - کلیه امور اجرائی طرح حتی الامکان از طریق مشارکت با بخش خصوصی انجام می شود.
ماده 6 - کمیسیون اتوماسیون نظام اداری مسئول برنامه ریزی ، هدایت ، هماهنگی و نظارت بر اجرای طرح ایجاد مراکز خدمات رسانی الکترونیکی بوده وموظف است حداکثر تا پایان سال 1383 نسبت به ارزیابی ، بهسازی و یا باز طراحی مراکز اقدام و نتیجه را جهت تعمیم به سایر مناطق شهری با هماهنگی وزارت کشور به تمام استانها ابلاغ نماید.
ماده 7 - سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور واستانداری هاموظفند زمینه لازم جهت مشارکت بخش یر دولتی را در ایجاد، بهره برداری و توسعه این مراکز به وجود آورده و مجریان و داوطلبان انجام این امر را در گسترش مراکز، مورد حمایت قرار دهند.
ماده 8 - کمیسیون اتوماسیون نظام اداری بر اساس ضوابطی که تعیین می نماید، اسامی آن دسته از افراد ودستگاههای اجرائی راکه در تحقق مفاد این مصوبه بیشترین تلاش را داشته اهند جهت تقدیر به شورای عالی اداری اعلام می نماید.
ماده 9 - استانداران استانهای پیشرو موظف هستند هر سه ماه یکبار گزارش پیشرفت طرح را به کمیسیون اتوماسیون نظام اداری ارسال نمایند و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور موظف است گزارش عملکرد این مصوبه را به شورای عالی اداری ارائه نماید.
معاون رئیس جمهور و دبیر شورایعالی اداری - محمدستاری فر

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار : 17075

تاریخ تصویب : 1382/05/25

تاریخ ابلاغ : 1382/07/19

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.