×

قانون اصلاح قانون تشکیلات ، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب 1375

قانون اصلاح قانون تشکیلات ، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب 1375

قانون-اصلاح-قانون-تشکیلات-،-وظایف-و-انتخابات-شوراهای-اسلامی-کشور-و-انتخاب-شهرداران-مصوب-1375

وکیل


شماره 50988 23/7/1382
حضرت حجت الاسلام المسلمین جناب آقای سید محمدخاتمی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
طرح اصلاح قانون تشکیلات ، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب 1375 که یک فوریت آن در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ 5/4/1381 تصویب شده بود جلسه علنی روزیکشنبه مورخ 6/7/1382 مجلس شورای اسلامی با اصلاحاتی تصویب و به تایید شورای نگهبان رسیده است ، در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم ( 123 ) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به پیوست ارسال می گردد.
رئیس مجلس شورای اسلامی - مهدی کروبی

شماره 42857 1/8/1382
قانون اصلاح قانون تشکیلات ، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب 1375 که در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ شش مهرماه یکهزار و سیصد و هشتاد و دو مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 16/7/1382 به تایید شورای نگهبان رسیده و طی نامه شماره 50988 مورخ 23/7/1382 واصل گردیده است به پیوست جهت اجرا ابلاغ می گردد.
رئیس جمهور - سید محمدخاتمی

ماده 1 - ماده زیر بعنوان ماده ( 1 ) مکرر به قانون الحاق می شود:
ماده 1مکرر - در کلیه مواد تبصره ها و بندهای شهرداران مصوب 1/3/1375، کلمه ( شهرک ) و موضوعات مربوط به آن حذف می گردد.
ماده 2 - ماده ( 3 ) قانون بشرح زیر اصلاح و یک تبصره به آن الحاق می شود.
ماده 3 - دوره فعالیت شوراهای روستاو شهر از تاریخ تشکیل چهار سال می باشد که از نهم اردیبهشت ماه ، سالروز فرمان تاریخی حضرت امام خمینی ( ره ) مبنی بر تشکیل شوراها شروع و در هشتم اردیبهشت ماه چهارسال بعد خاتمه می یابد.
تبصره - انتخابات شوراهای روستا و شهر باید به صورتی برگزار شود که حداقل پانزده روز قبل از نهم اردیبهشت ماه اعضای شوراها مشخص شده باشند.
ماده 3 - ماده ( 8 ) قانون بشرح زیر اصلاح می شود:
ماده 8 - در صورت استعفا، فوت یا سلب عضویت هر یک از اعضاء شورای روستا، بخش شه، عضو علی البدل به ترتیب آراء جایگزین می شود.
ماده 4 - ماده ( 9 ) قانون حذف و ماده وتبصره زیر جایگزین می شود:
ماده 9 - چنانچه یک یا چند روستا به شهر تبدیل شود، شورای شهر از میان اعضای شوراهای آن روستاها به ترتیب آراء در انتخابات و به نسبت جمعیت روستاها تشکیل می شود.
تبصره - در شهرهای جدیدالتاسیس ( به تشخیص وزارت کشور ) انتخابات شورای شهر برای بقیه دوره چهارساله برگزار می شود.
ماده 5 - ماده وتبصره های زیر بعنوان ماده ( 10 ) مکرر به قانون الحاق می شود:
ماده 10مکرر - شورای شهرستان از نمایندگان شوراهای شهرها و بخشهای واقع در محدوده آن شهرستان که در مرحله اول را رای اکثریت مطلق و در صورت عدم احراز در مرحله دوم با رای اکثریت نسبتی هر یک از شوراهای مزبور انتخاب و معرفی شده اند، تشکیل می گردد.
تبصره 1 - در شورای شهرستان ، از شورای هر بخش یک نفر و از شورای هر یک از شهرهای تا پانصد هزار نفر جمعیت یک نفر و بیش از پانصد هزار نفر جمعیت دو نفر و شهر تهران سه نفر عضیت خواهند داشت .
تبصره 2 - تعداد اعضای شورای شهرستان حداقل پنج نفر می باشد. چنانچه تعداد شهرهاو بخشهای یک شهرستان کمتر از پنج باشد، کسری تعداد اعضای شورای شهرستان تا پنج نفر به نسبت جمعیت هر بخش یا شهر، از شورای بخش یا شهر مربوط تامین می شود. در هر صورت هر بخش یا شهر نباید بیش از و نفر نماینه در شورای شهرستان داشته باشد.
تبصره 3 - شورای شهرستان حداکثر ظرف یک ماه پس از تشکیل دو سوم شوراهای شهرها وبخشهای واقع در محدوده آن شهرستان به دعوت فرماندار تشکیل می شود.
ماده 6 - ماده ( 11 ) قانون حذف و ماده و تبصره های زیرجایگزین می شود.
ماده 11 - شورای استان ازنمایندگان منتخب شوراهای شهرستانهای تابعه که در مرحله اول با رای اکثریت طلق و در صورت عدم احراز، در مرحله دوم با اکثریت نسبی از بین اعضای شورای شهرستان انتخاب و معرفی شده اند تشکیل می شود.
تبصره 1 - تعداد شورای استان حداقل پنج نفر است . چنانچه یک استان کمتر از پنج شهرستان داشته باشد کسری تعداد اعضای شورای استان تا پنج نفر به نسبت جمعیت از شوراهای شهرستانهای ذیربط تامین می شود. در هر صرت هر شهرستان نباید بیش از دو نماینده در شورای استان داشته باشد و در صورتی که استان فقظ یک شهرستان داشته باشد، اعضای شورای استان همان اعضای شورای شهرستان خواهند بود.
تبصره 2 - شورای استان حداکثر یک ماه پس از تشکیل دو سوم شورایهای شهرستانهای واقع درمحدوده آن استان به دعوت استاندارد تشکیل می شود.
ماده 7 - ماده ( 12 ) قانون حذف و ماده زیر جایگزین می شود.
ماده 12 - شورای روستا، بخش ، شهر، شهرستان واستان درواحدهائی از تقسیمات کشوری تشکیل می شود که طبق قوانین ومقررات مربوط، به نام ده ( روستا ) ، بخش ، شهر،شهرستان و استان شناخته شده باشد.
ماده 8 - ماده ( 13 ) قانون حذف و ماده زیر جایگزین می شود:
ماده 13 - در صورت دعوت شورای بخش از بخشدار، شورای شهر مرکز شهرستان یا شورای شهرستان از بخشدار یا فرماندار، شورای استان از استاندار، یا سایر مسئولین اجرائی سطوح فوق الذکر، مقامات مذکور در جلسات شورا شرکت خواهند نمود. این دعوت باید کتبی و با تعیین وقت و ذکر دستور جلسه باشد.
ماده 9 - ماده ( 14 ) قانون حذف و ماده و تبصره های زیر جایگزین می شود:
ماده 14 - شورای عالی استانها، از نمایندگان منتخب شوراهای استانها که در مرحله اول با رای اکثریت مطلق و در صورت عدم احراز، در مرحله دوم با اکثریت نسبتی انتخاب و معرفی می شوند، تشکیل می گردد.
تبصره 1 - از استانهای تا دو میلیون نفر جمعیت ، دو نماینده و از استانهای دارای بیش از دو میلیون نفر جمعیت ، سه نماینده و از استان تهران چهار نماینده در شورای عالی استانها عضویت دارند.
تبصره 2 - حداکثر یک ماه پس از تشکیل دو سوم شوراهای استانها، شورای عالی استانها به دعوت وزیر کشور تشکیل می شود.
تبصره 3 - شورای عالی استانها با درخواست وزیر کشور موظف به تشکیل جلسه فوق العاده می باشد.
تبصره 4 - وزیران ، روسای موسسات و سازمانهای دولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی با درخواست شورای عالی استانها ک باید به صورت کتبی با تعیین وقت قبلی و ذکر دستور جلسه باشد، در جلسات آن شرکت می نمایند.
ماده 10 - ماده و تبصره های زیر بعنوان ماده ( 14 ) مکرر به قانون الحاق می شود:
ماده 14مکرر - عضویت در کلیه شوراهای موضوع این قانون افتخاری است و شغل محسوب نمی شود.
تبصره 1 - هر فرد می تواند فقط عضو یک شورای روستا یا شهرباشد.
تبصره 2 - پذیرش استعفای هر یک از اعضای شورا منوط به تصویب شورا است .
تبصره 3 - نامزد شدن اعضای شوراهای اسلامی روستاوشهر در انتخابات مجلس شورای اسلامی منوط به پذیرش استعفای آنها از سوی شورا درمهلت مقرر قانونی می باشد.
ماده 11 - ماده ( 15 ) قانون بشرح زیر اصلاح می شود:
ماده 15 - جلسات شوراها علنی و با حضور دو سوم اعضای اصلی رسمیت می یابد و تصمیمات با اکثریت مطلق آرای حاضرین معتبر است و تشکیل جلسات غیر علنی منوط به تصیب دوسوم اعضای حاضر در جلسه می باشد.
ماده 12 - ماده ( 16 ) قانون بشرح زیر اصلاح می شود:
ماده 16 - اولین جلسه شوراهای موضوع این قانون به دعوت مسئولین واحدهای تقسیمات کشوری مربوط و با هایت رئیسه سنی تشکیل می شود تا هیات رئیسه شورا شامل یک رئیس و یک نایب رئیس و حداقل یک منشی انتخاب شوند.
ماده 13 - ماده زیر بعنوان ماده ( 16 ) مکرر به قانون الحاق می شود:
ماده 16مکرر - در صورت استعفا، فوت یا سلب عضویت هریک ازاعضاء شوراهای شهرستان ، استان و عالی استانها، عضو جدید حداکثر ظرف مدت یک ماه باید جایگزین شود.
ماده 14 - ماده زیر بعنوان ماده ( 17 ) مکرر به قانون الحاق می شود:
ماده 17مکرر - وزارت کشور می تواند با هماهنگی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات ، قرائت و شمارش آراء را در تمام یاتعدادی از حوزه های انتخابیه با استفاده از رایانه انجام دهد.
ماده 15 - تبصره زیر به ماده ( 18 ) قانون الحاق می شود:
تبصره - در انتخابات میان دوره ای ، در هر حوزه کسانی حق رای دارند که در انتخابات قبلی آن دوره در همان حوزه رای داده باشند یا در انتخابات شرکت نکرده باشند.
ماده 16 - بند ( ج ) ماده ( 26 ) قانون حذف و بند ( و ) بشرح زیراصلاح می شود:
و - دارا بودن سواد خواندن و نوشتن برای شورای روستا وداشتن حداقل مدرک دیپلم یا معادل آن برای شورای شهرهای دارای تا یک میلیون نفر جمعیت ومدرک فوق دیپلم یا معدل آن برای شورای شهرهای دارای بیش از یک میلیون نفر جمعیت .
ماده 17 - دربندهای ( 1 ) ، ( 2 ) و ( 3 ) ماده ( 28 ) قانونن ، عبارت ( دوماه ) حذف می شود.
ماده 18 - در ماده ( 31 ) قانون ، مدت ، شش ماه ، به ( هجده ماه ) افزایش می یابد.
ماده 19 - ماده ( 32 ) قانون و تبصره آن بشرح زیر اصلاح و یک تبصره بعنوان تبصره ( 2 ) به آن الحاق می شود:
ماده 32 - به منظور برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر،هیات اجرائی شهرستان به ریاست فرماندار و عضویت رئیس اداره ثبت احوال ، رئیس آموزش و پرورش و هشت نفر از معتمدان در محدوده شهرستان تشکیل می شود.
تبصره 1 - برای تعیین هشت نفر معتمدان هیات اجرائی ، فرماندار سی نفر از معتمدان اقشار مختلف مردم از کلیه شهرهای محدوده شهرستان را انتخاب و از آنان دعوت به عمل می آورد.
تبصره 2 - اعضاء هیات اجرائی شهرستان ومعتمدان دعوت شده از سوی فرماندار نباید داوطلب عضویت در شورای شهر باشند.
ماده 20 - ماده ( 33 ) قانون و تبصره آن بشرح زیر اصلاح و یک تبصره بعنان تبصره ( 2 ) به آن الحاق می شود:
ماده 33 - برای برگزرای انتخابات شوراهای اسلامی روستا، هیات اجرائی بخش به ریاست بخشدار و عضویت نمایندگان دستگاههای مذکور در ماده ( 32 ) و مسئول جهاد کشاورزی بخش یا معاون وی و هفت نفراز معتمدان محدوده بخش تشکیل می شود.
تبصره 1 - برای تعینی هفت نفر از معتمدان هیات اجرائی ،بخشدار سی نفر از معتمدان اقشار مختلف مردم از روستاهای محدوده بخش را انتخاب واز آنان دعوت به عمل می اورد.
تبصه 2 - اعضاء هیات اجرائی بخش و معتمدان دعوت شده از سوی بخشدار نباید داوطلب عضویت در شورای روستا باشند.
ماده 21 - ماده ( 34 ) قانون بشرح زیر اصلاح می شود:
ماده 34 - معتمدان منتخب موضوع مواد ( 32 ) و ( 33 ) به دعوت فرماندار و بخشدار ( یا نماینده وی ) ظرف دو روز پس از انتخابات تشکیل جلسه داده ، پس از حضر دو سوم مدعوین ( حداقل بیست نفر ) از بین خود به ترتیب هشت و هفت نفر را به عنوان معتمدان اصلی و پنج نفر را بعنوان معتمدان علی البدل هیات اجرائی شهرستان و بخش با رای مخفی واکثریت نسبی آراء انتخاب می نمایند.
ماده 22 - ماده ( 35 ) قانون بشرح زیر اصلاح می شود:
ماده 35 - فرماندار و بخشدار ( یا نماینده وی ) مکلف است به ترتیب هشت و هفت نفر از معتمدان اصلی را برای شرکت در جلسات هیات اجرائی انتخابات دعوت نماید.
ماده 23 - تبصره ( 3 ) ماده ( 36 ) قانون بشرح زیر اصلاح می شود:
تصره 3 - در صورتی که با دعوت از اعضای اصلی و علی البدل ، اکثریت حاصل نگردید، اعضای اداری هیات اجرائی بقیه معتمدان ( تا سی نفر ) را دعوت نموده تا کسری اعضاء را از میان خود انتخاب نمایند.
ماده ( 24 ) در تبصره ماده ( 38 ) قانون عبارت ( و بخشدار ) پس از کلمه ( فرماندار ) اضافه می شود.
ماده 25 - ماده ( 48 ) قانون بشرح زیر اصلاح می شود:
ماده 48 - نظر هیاتهای اجرائی بخش و شهرستان مبنی بر تایید صلاحیت داوطلبان قطعی است ونظر هیاتای مذکور در خصوص رد صلاحیت داوطلبان حسب مورد با تایید هیاتهای نظارت معتبر است .
ماده 26 - تبصره زیر به ماده ( 58 ) قانون الحاق می شود:
تبصره - ابطال آراء باید مستند به قانون همراه با اسناد و مدارک معتبر باشد. در غیر این صورت ابطال آراء جرم تلقی شده و مرتکب یا مرتکبین و نیز کسانی که گزارش یا شهادت کذب داده باشند طبق قانون مجازات می شوند.
ماده 27 - ماده ( 59 ) قانون بشرح زیر اصلاح می شود:
ماده 59 - اقدامات هیات نظارت شهرستان و هیات نظارت استان جز در مورد تایید صلاحیت کاندیداها و تائید صحت انتخابات نافی اختیاترات هیات مرکزی نظارت نبوده و تصمیم هیات مرکزی نظارت قطعی و لازم الاجرا است .
ماده 28 - در عنوان فصل سوم قنون عبارت ( و اختیارات ) بعد از کلمه ( وظایف ) اضافه می شود.
ماده 29 - بندهای ( ب ) ، ( ج ) ، ( ط ) و ( ل ) از ماده ( 68 ) قانون حذف و بندهای زیر به ماده مذکور الحاق می شود:
ب - ارائه پیشنهاد جهت رفع کمبودها، نارسایی ها و نیازها به مقامات ذیربط.
مقامات مذکور موظف به بررسی پیشنهادهاو ارائه پاسخ ، حداکثر ظرف مدت دو ماه ، به شورا هستند. در صورت عدم ارائه پاسخ در موعد مقرر، مراتب برای پیگیری قانونی به اطلاع مقامات مافوق می رسد.
ج - تشکیل گردهمایی عمومی جهت ارائه گزارش کار و دریافت پیشنهادها و پاسخ به سوالات جلب مشارکت وخودیاری مردم برای پیشبرد امر روستا حداقل دو بار در سال و با پانزده روز اعلام قبلی .
ط - پیگیری شکایات اهالی روستا از ادارات حوزه مربوط از طریق مقامات مسوول .
ل - فراهم نمودن زمینه مشارکت جلب همکاری مردم در جهت ایجاد و توسعه نهادهای مدنی ، کتابخانه و مراکز فرهنگی ، بهبود و ارتقای فرهنگی اقشار مختلف به ویژه جوانان و بانوان و برنامه ریزی در انجام خدمات اجتماعی ، اقتصادی ، عمرانی ، بهداشتی ، فرهنگی ، آموزشی ، سوادآموزی و سایر امور با موافقت و هماهنگی مراجع ذیربط.
ن - ایجاد زمینه مناسب برای توسعه اشتغال و جلب مشارکتهای عمومی در جهت گسترش فعالیتهای تولیدی .
س - مشارکت در تهیه طرحهای هادی در روستا و بهسازی بافتهای فرسوده و ضوابط ومقرارت ساخت وساز.
ع - نظارت بر حسن اجرای مقررات مربوط به حفاظت و بهسازی محیط زیست و روستا و بهره برداری از منابع طبیعی و جلوگیری از فرسایش خاک و حفظ عمران ، مزارع ، باغها، مراتع ، جنگلها، محدوده های زیست محیطی ، احیاء و لایروبی قنوات و نهرهای متروکه و ارائه طرح و پینشهاد در این زمینه ها به شورای بخش .
ف - بررسی برنامه های پیشنهادی ارگانهای اجرائی در زمینه های اجتماعی ، اقتصادی ، عمرانی ، بهداشتی ، فرهنگی ، آموزشی سایرامور رفاهی از نظر تطبیق با ضرورتهای موجود در حوزه انتخابیه شورا و ارائه گزارش نارسایی ا به شورای مافوق و مراجع اجرائی ذیربط.
ص - نظارت بر حفظ و نگهداری تاسیسات عمومی عمرانی واموال و دارایی های روستا.
ص - نظارت بر حفظ و نگهداری تاسیسات عمومی وعمرانی واموال و دارایی های روستا.
ماده 30 - ماده زیر بعنوان ماده ( 68 ) مکرر به قانون الحاق می شود:
ماده 68 مکرر - هر تیره از عشایر کوچ رو و کشور با حداقل بیست خانوار در حکم روستا ( ده ) بوده و شورای عشایری با وظایف و اختیاترات شورای روستا درآن تیره تشکیل می گردد. شورای عشایری مذکور در زمان تشکیل شورای بخش محل استقرار خود همانند شورای روستامشارکت خواهد داشت .
همکاری در امور مربوط به دام ، مرتع و کوچ جزو وظایف شورای عشایری خواهد بود.
ماده 31 - ماده ( 69 ) قانون و بندهای آن بشرح زیر اصلاح می شود:
ماده 69 - دهیار به مدت چهار سال انتخاب و وظایف زیر را به عهده دارد:
1 - اجرای مصوبات شورای روستا.
2 - همکاری با نیروی انتظامی در خصوص اعلام وقوع جرائم ، اجرای مقررات خدمت وظیفه عمومی ، حفظ نظم عمومی و سعی در حل اختلافات محلی .
3 - اعلان فرامین و قوانین و مقررات عمومی .
4 - همکاری در حفظ ونگهداری تاسیسات عمومی و عمرانی واموال و دارائی های روستا.
5 - همکاری با سازمانهاو نهادهای دولتی وایجاد تسهیلات لازم در جهت ایفای وظایف آنان .
6 - مراقبت در اجرای مقررات بهداشتی و حفظ نظافت وایجاد زمینه مناسب برای تامین بهداشت محیط.
7 - همکاری با سازمانهای ثبت احوال و اسناد در جهت ثبت وقایع چهارگاه سجلی و اسناد واملاک .
8 - همکاری با مسیولین ذیربط در جهت حفظ، نگهداری وبهره برداری منابع طبیعی و میراث فرهنگی واقع در روستا.
9 - اجرای طرحهای عمرانی و خدماتی در محدوده روستا در صورت آمادگی با تایید کمیته برنامه ریزی شهرستان .
10 - تشکیل پرونده برای ایجاد بناها، تاسیسات وتفکیک اراضی در محدوده قانونی روستا و ارجاع به بخشداری جهت صدور مجوز.
تبصره - درآمد حاصل از وصول عوارض مربوط به اجرای این بند در امور عمومی روستا و زیر نظر شورای روستا هزینه می شود.
ماده 32 - ماده ( 70 ) قانون و بندهای آن بشرح زیر اصلاح می شود:
ماده 70 - وظایف و اختیارات شورای اسلامی بخش عبارت است از:
1 - ارائه طرحها و پیشنهادهای اصلاحی به مسئولین اجرائی منطقه جهت رفع کمبودهای اجتماعی ، فرهنگی ، آموزشی ، اقتصادی ، عمرانی ، بهداشتی و سایر امور رفاهی بخش .
تبصره - مقامات اجرائی ذیربط موظف به بررسی طرحهاوپیشنهادهای مذکور و ارائه پاسخ حداکثر ظرف مدت دو ماه به شورا هستند. در صورت عدم ارائه پاسخ در موعد مقرر مراتب جهت انجام اقدامات قانونی به اطلاع مقامات مافوق خواهد رسید.
2 - ایجاد هماهنگی لازم بین شوراهای روستاهای واقع در محدوده بخش .
3 - نظارت بر شوراهای روستاها به منظور رعایت وظایف قانونی .
4 - حل و فصل مشکلات واختلافات میان دو یا چند روستا یا شراهای روستایی واقع در محدوده بخش ، در مواردی که قابل پیگیری قضایی نیست .
5 - رسیدگی به امور عمرانی بخش که خارج از حیطه اختیارات و وظایف شورای روستا است .
6 - ایفای وظایف شورای روستا در مزارع مستقل ، مکانها و آبادی ها و روستاهایی که به هر دلیل فاقد شورای روستا می باشند.
7 - تشویق مردم به همکای و سرمایه گذاری در امور و برنامه های عمرانی بخش از قبیل توسعه کشاورزی ، حمل و نقل ، بهداشت ، صنایع روستایی و دستی ، امور فرهنگی و مذهبی بخش .
8 - بررسی و تایید طرحهای هادی روستاهای واقع در محدوده بخش وارسال به مراجع ذیربط جهت تصویب نهایی .
ماده 33 - بندهای زیر به ماده ( 71 ) الحاق می شود:
30 - نظارت بر حسن اداره امور مالی شهرداری و کلیه سازمانها، موسسات ، شرکتهای وابسته وتابه شهرداری و حفظ سرمایه ، دارائی ها، اموال عمومی و اختصاصی شهرداری ، همچنین نظارت بر حساب درآمد و هزیه آنها با انتخاب حسابرس رسمی و اعلام موارد نقض و تخلف به شهردار و پیگیریهای لازم براساس مقررات قانونی .
تبصره - کلیه پرداختهای شهرداری در حدود بودجه مصوب با اساد مثبته و با رعایت مقررات مالی ومعاملاتی شهرداری به عمل می آید که این اسناد باید به امضای شهردار و ذیحساب یا قائم مقام آان که مورد تایید شورای شهر باشند برسد.
31 - شورا موظف است در پایان هر سال مالی صورت بودجه و هزینه خود را جهت اطلاع عموم منتشر نماید و نسخه ای از آن را جهت بررسی به شورای شهرستان و استان ارسال کند.
32 - واحدهای شهرستانی کلیه سازمانها و موسسات دولتی و موسسات عمومی غیر دولتی که در زمینه ارائه خدمات شهری وظایفی را به عهده دارند، موظفند برنامه سالانه خود در خصوص خدمات شهری را که در چارچوب اعتبارات و بودجه سالانه خود تنظیم شده به شورا ارائه نمایند.
33 - همکاری با شورای تامین شهرستان در حدود قوانین ومقررات .
34 - بررسی و تایید طرحهای هادی و جامع شهرسازی و تفصیلی و حریم و محدوده قانونی شهرها پس از ارائه آن توسط شهرداری و ارسال به مراجع ذیربط قانونی جهت تصویب نهائی .
ماده 34 - ( 74 ) قانون بشرح زیر اصلاح می شود:
ماده 74 - شوراهای موضع این قانون یا هر یک از اعضاء آنها حق ندارند در نصب و عزل کرکنان دهیاری ها، شهردای ها و یا شرکتها و موسسات وابسته به آنها دخالت نمایند یا به آنها دستور دهند و واگذاری مسئولیت اجرائی ، عضویت هیات مدیره و مدیریت عامل به اعضاء شوراهای مذکور در دهیاریها، شهرداریها، شرکتها و سازمانهای تابعه ممنوع می باشد.
تبصره 1 - اعضاء شوراهای مذکور و بستگان درجه یک آنها به هیچ وجه حق انجام معامله یا دهیاری ، شهرداری ، سازمانها و شرکتهای وابسته به آن را نخواهند داشت و انعقاد هر نوع قرارداد با آنها ممنوع می باشد.
تبصره 2 - هر گونه استفاده شخصی از اموال ، دارائی ها وامکانات شوراها، دهیاری ، شهرداری ، موسسات و شرکتهای ابسته توسط اعضاء شوراها ممنوع می باشد.
ماده 35 - ماده ( 75 ) قانون بشرح زیر اصلاح می شود:
ماده 75 - آئین نامه سازمانی ، تشکیلاتی و تعداد و نحوه تشکیل جلسات شوراها و امور مالی دبیرخانه کلیه شوراها و تعداد کارکنان آنها و هزینه های مربوط وهرگونه پرداختی به اعضای شوراها توسط شورای عالی استانها تهیه و به تصویب هیات وزیران می رسدژ به کارگیری کارکنان وهرگونه پرداختی خارج از این آئین نامه ممنوع می باشد.
ماده 36 - ماده ( 76 ) قانون حذف و ماده زیر جایگزین می شود:
ماده 76 - شورای شهر و شهرداری و شرکتها و سازمانهای وابسته موظفند به نحو مقتضی و در صورت امکان با راه اندازی پایگاه رایانه ای ، زمینه اطلاع عموم مردم را به طر مستمر از مصوبات ، تصمیمات ، عملکرد، بودجه ، هزینه و درامد خود فراهم نمایند.
ماده 37 - ماده ( 78 ) قانون حذف و ماده زیر جایگزین می شود:
ماده 78 - وظایف و اختیارات شورای شهرستان عبارت است از:
1 - ارائه پیشنهادات لازم در زمینه توسعه اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و عمرانی شهرستان به دستگاههای اجرائی ذیربط و کمیته برنامه ریزی شهرستان و شورای استان .
2 - نظارت بر حسن اجرای تصمیمات شورای شهرستان .
3 - تصویب ، اصلاح ، تتمیم و تفریغ بودجه در دبیرخانه شورای شهرستان .
4 - هماهنگی و رسیدگی به مسائل و حل و فصل مشکلات فی مابین شوراهای شهر و بخش ، در مواردی که قابل پیگیری قضایی نیست .
5 - نظارت بر عملکرد و فعالیتهای شوراهای بخش و شهر.
ماده 38 - ماده زیر بعنوان ماده ( 78 ) مکرر1 به قانون الحاق می شود:
ماده 78 - وظایف مکرر1 - وظایف و اختیارات شورای استان عبارت است از:
1 - بررسی مسائل ومشکلات استان و ارائه پیشنهادهای لازم به منظور رفع تبعیض و توزیع عادلانه امکانات ومنابع و جلب همکاری در تهیه برنامه های عمرانی و رفاهی استان به شورای عالی استانها.
تبصره - سه نفر از اعضای شورای استان به انتخاب آن شورا در جلسات شرای برنامه ریزی و توسعه استان شرکت می نمایند.
2 - نظارت بر حسن اجرای تصمیمات شورای عالی استانها درمحدوده استان .
3 - ایحاد ارتباط و هماهنگی لازم میان شوراهای شهرستان در محدوده استان جهت حسن انجام وظایف و حل و فصل اختلافات شوراهای سطح استان ، در مواردی که قابل پیگیری قضایی نیست .
4 - همکاری با شورای برنامه ریزی و توسعه استان در نظارت بر حسن اجرای طرحهای عمرانی استانی وملی در محدوده استان وارائه گزارش و پینشهاد در جهت بهبود امور به رئیس شورای برنامه ریزی شورای عالی استانها و دستگاههای ذیربط.
5 - تصویب ، اصلاح ، تتمیم تفریغ بودجه دبیرخانه شورای استان .
6 - نظارت بر عملکرد شوراهای شهرستانها در محدوده استان و نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورای استان .
ماده 39 - ماده زیر بعنوان ماده ( 78 ) مکرر2 به قانون الحاق می شود:
ماده 78 مکرر2 - وظایف و اختیارات شورای عالی استانها عبارت است از:
1 - بررسی پیشنهادهای واصل از طرف شوراهای استانها و تعیین اولویت هر یک و ارجاع به مقامات اجرائی ذیربط.
2 - اعلام نارسائی ها و اشکالات نهادا و سازمانهای اجرائی در حدود اختیارات و وظایف شوراها به مسئولین مربوطه و پیگری آنها
3 - بررسی پیشنهادها و ارائه آنها در قالب طرح به مجلس شورای اسلامی یا دولت .
4 - تصویب ، اصلاح ، تتمیم و تفریغ بودجه دبیرخانه شورای عالی استانها.
5 - سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور موظف است یک نسخه از پیش نویس لوایح برنامه های توسعه و بودجه عمومی کشور واستانها را پس از تهیه در اختیار شورای عالی استانها قرار دهد. شورای عالی استانها پیشنهادهی اصلاحی خود در مورد برنامه و بودجه مذکور به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اعلام خواهد کرد.
6 - تهیه آئین نامه نحوه هزینه بودجه شوراها و ابلاغ آن پس از تصویب هیات وزیران به شوراها.
7 - برنامه ریزی به منظور آموزش آشنایی اعضاء شوراها با وظایف خویش از طریق برگزاری دوره های کوتاه مت کاربردی در قالب امکانات موجود کشور.
8 - جلسات عادی شورای عالی استانها هر دو ماه یکبار و حداکثر به مدت سه روز تشکیل می گردد. در موارد ضروری شورا می تواند جلسات فوق العاده تشکیل دهد.
ماده 40 - ماده زیر بعنوان ماده ( 78 ) مکرر3 به قانون الحاق می شود:
ماده ( 78 ) مکرر3 به قانون الحاق می شود:
ماده 78مکرر3 - شورای عالی استانها موظف است حداکثر یک سال پس از تشکیل ، ضمن مشخص نمودن آن دسته از امور شهری که توسط وزارتخانه ها و سازمانهای دولتی انجام می شود و انجام آن در حد توانایی شهرداری ها می باشد طرح لازم جهت واگذاری آن امور به شهرداریها را تههیه و به دولت یا مجلس شورای اسلامی تقدیم نماید
ماده 41 - ماده زیر به عنوان ماده ( 78 ) مکرر4 به قانون الحاق می شود.
78 مکرر4 - کلیه شوراهای موضوع این قانون مکلفند حداکثر ظرف مدت ده روز مصوبات خود را به نمایندگان حوزه انتخابیه وشورای مافوق ، مسئولین اجرائی ذیربط و عالیترین مقام اجرائی مربوط ودر مورد شورای عالی استانها به مجلس شورای اسلامی و وزارت کشور ارسال نمایند.
ماده 42 - ماده زیر به عنوان ماده ( 78 ) مکرر5 به قانون الحاق می شود:
و کمیته های تخصصی مرتبط با وظایف شوراها ( بجز کمیته برنامه ریزی شهرستان ) که در سطح منطقه تشکیل می دهند از نماینده شورای بخش ، شهر، شهرستان و استان به عنوان ناظر جهت شرکت در جلسات دعوت به عمل آورند.
ماده 43 - ماده زیر به عنوان ماده ( 78 ) مکرر6 به قانون الحاق می شود:
ماده 78 مکرر6 - استانداران ، فرمانداران ، بخشداران و سایر مقامات کشوری که از طرف دولت تعیین می شوند در حدود اختیارات شوراها ملزم به رعایت تصمیمات آنها هستند. موارد تخلف به مقامات مافوق اعلام و در مراجع ذیصلاح رسیدگی می شود.
ماده 44 - ماده ( 79 ) قانون و تبصره های ان بشرح زیر اصلاح می شود:
ماده 79 - به منظور رسیدگی به شکایات مبنی بر انحراف شوراها از وظایف قانونی ، هیاتهائی به نام هیات حل اختلاف و رسیدگی به شکایات به ترتیب زیر تشکیل می شود:
1 - هیات مرکزی حل اختلاف و رسیدگی به شکایات با عضویت یکی از معاونی رئیس جمهور به انتخاب و معرفی رئیس جمهور، معاون ذیربط وزارت کشور، رئیس یا یکی از معاونین دیوان عدالت اداری به انتخاب رئیس این دواین ، یکی از معاونین دادستان کل کشور به انتخاب دادستان کل کشور، دو نفر از نمایندگان مجلس وشورای اسلامی به پیشنهاد کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و تصویب مجلس شورای اسلامی ، سه نفر از اعضای شورای عالی استانها به انتخاب آن شورا جهت رسیدگی به شکایات از شورای استان و شورای عالی استانها و شورای شهر تهران تشکیل می شود. هیات در اولین جلسه یکی رئیس و یک نایب رئیس از بین خود انتخاب خواهد نمود.
2 - هیات حل اختلاف و رسیدگی به شکایات استان به عضویت و ریاست استاندار و عضویت رئیس کل دادگستری استان ، دو نفر از اعضای شورای استان به انتخاب آن شورا و یکی نفر ازنمایندگان استان مربوطه در مجلس شورای اسلامی جهت رسیدگی به شکایات از شورای شهر و شورای شهرستان تشکیل می شود.
3 - هیات حل اختلاف و رسیدگی به شکایات شهرستان به عضویت و ریاست فرماندار و عضویت رئیس دادگستری شهرستان و دو نفر از اعضای شورای شهرستان به انتخاب آن را و یک نفر به انتخاب هیات حل اختلاف استان جهت رسیدگی به شکایات از شورای روستا و بخش تشکیل می شود.
تبصره - دبیرخانه هیاتهای حل اختلاف مرکزی ، استان وشهرستان به ترتیب در وزارت کشور، استانداری و فرمانداری مستقر می شود. معاون ذیربط وزارت کشور دبیر هیات مرکزی خواهد بود.
ماده 45 - ماده ( 80 ) قانون بشرح زیر اصلاح و یک تبصره به آن اضافه می شود:
ماده 80 - مصوبات کلیه شوراهای موضوع این قانون در صورتی که پس از دو هفته از تاریخ ابلاغ مورد اعتراض قرار نگیرد لازم الاجراء می ،باشد ودر صورتی که مسوولین ذیربط آن را مغایر با قوانین و مقررات کشور و یا خارج از حدود وظایف و اختیارات شوراهاتشخیص دهند می توانند با ذکر مورد و به طور مستدل حداکثر ظرف دو هفته از تاریخ ابلاغ مصوبه اعتراض خود را به اطلاع شورا رسانده و درخواست تجدیدنظر نمایند. شورا موظف است ظرف ده روز از تاریخ وصول اعتراض تشکیل جلسه داده و به موضوع رسیدگی و اعلام نظر نماید. در صورتی که شورا در بررسی مجدد از مصوبه مورد اختلاف عدول ننماید موضوع برای تصمیم گیری نهایی به هیات حل اختلاف ذیربط ارجاع می شود. هیات مزبور مکلف است ظرف پانزده روز به موضوع رسیدگی و اعلام نظر نماید.
تبصره - اعتراض به مصوبات شوراهای روستا و بخش توسط بخشدار یا شورای شهرستان ، در مورد مصوبات شوراهای شهر و شهرستان توسط فرماندار یا شورای استان و در مورد مصوبات شورای استان توسط استاندار، مسوولین دستگاههای اجرائی ذیربط یا شورای عالی استانها و در مور مصوبات شورای عالی استانها توسط وزیر کشور یا عالیترین مقامات دستگاههای ذیربط صورت می گیرد. رسیدگی به اعتراض موضوع این قانون مانع از رسیدگی به شکایات سایراشخاص در محاکم صلاحیتدار نخواهد بود.
ماده 46 - ماده ( 82 ) قانون بشرح زیر اصلاح می شود:
ماده 82 - چنانچه هر یک از اعضاء شوراهای موضوع این قانون شرایط عضویت را از دست داده و یا در انجام وظایف قانونی خود مرتکب قصور یا تقصیر شود یا اقدامی که موجب توقف یا اخلال در انجام وظایف شوراها گردد یا عملی خلاف شئون اعضاء شورا انجام دهد بشرح زیر به صورت موقت یا برای مدت باقیمانده دوره شورا، سلب عضویت می گردد:
1 - در مورد اعضاء شوراهای روستا و بخش به پیشنهاد شورای شهرستان و یا فرماندار و ر مورد شورای شهر و شهرستان به پیشنهاد شورای استان و یا استاندار و تصویب شورای حل اختلاف استان .
2 - در مورد اعضاء شورای استان به پیشنهاد شورای عالی استانها و یا استاندار و در مورد شورای عالی استانها به پیشنهاد وزیر کشور و تصویب هیات حل اختلاف مرکزی .
تبصره 1 - سلب عضویت اعضاء شورای مافوق موجب سلب عضویت از شورای مادون نمی گردد مگر به تشخیص هیات حل اختلاف ذیربط.
تبصره 2 - فرد یا افرادی که سلب عضویت می گردند می توانند به دادگاه صالح شکایت نمایند. دادگاه مذکور خارج از نوبت به موضوع رسیدگی و رای آن قطعی و لازم الاجراء خواهد بود.
ماده 47 - ماده زیر بعنوان ماده ( 82 ) مکرر1 به قانون الحاق می شود:
ماده 82مکرر1 - غیبت غیر وجه اعضاء شورا در طول یک سال با تشخیص و تصویب شورا به شرح زیر منجر به سلب عضویت می شود:
1 - شورای روستا و شهر دوازده جلسه غیرمتوالی ویاشش جلسه متوالی .
2 - شورای بخش هشت جلسه غیرمتوالی ویاچهارجلسه متوالی .
3 - شورای شهرستان شش جلسه غیرمتوالی ویا سه جلسه متوالی .
4 - شورای استان چهارجلسه غیر متوالی ویادوجلسه متوالی .
5 - شورای عالی استانها سه جلسه غیر متوالی و یا دوجلسه متوالی .
ماده 48 - ماده زیر وتبصره های آن به عنوان ماده ( 82 ) مکرر2 به قانون الحاق می شود:
ماده 82مکرر2 - رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان دبیرخانه شوراها طبق قانون رسیدگی به تخلف اداری مصوب 7/9/1372 و آئین نامه اجرائی آن صورت می گیرد.
تبصره 1 - هیات بدوی و تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان شوراها در مرکز هر استان تشکیل و اعضاء آن با حکم رئیس شورای استان منصوب می شوند. رسیدگی به تخلفات کارکنان شورای عالی استانها در هیاتهای رسیدگی به تخلفات اداری شورای استان تهران صورت می گیرد.
تبصره 2 - رسیدگی به تخلفات اداری شهرداران ، طبق قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب 7/9/1372 در هیات رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان وزارت کشورانجام می شود.
ماده 49 - ماده زیر به عنوان ماده ( 95 ) به قانون الحاق می شود:
ماده 95 - هر گونه اصلاح در آئین نامه اجرائی قانون شوراهای اسلامی کشور توسط وزارت کشور تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.
قانون فوق مشتمل بر چهل ونه ماده در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ شش مهرماه یکهزار و سیصد وهشتاد و دو مجلس وشورای اسلامی تصویب در تاریخ 16/7/1382 به تایید شورای نگهبان رسیده است .
رئیس مجلس شورای اسلامی - مهدی کروبی

نوع : قانون

شماره انتشار : 17092

تاریخ تصویب : 1382/07/06

تاریخ ابلاغ : 1382/08/10

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.