×

اصلاح مواد ( 4 ) ، ( 5 ) ، ( 20 ) ، ( 21 ) ، ( 22 ) ، ( 47 ) و ( 51 ) آئین نامه اجرائی قانون تشکیلات و اختیارات سازمان حج و اوقاف و امور خیریه

اصلاح مواد ( 4 ) ، ( 5 ) ، ( 20 ) ، ( 21 ) ، ( 22 ) ، ( 47 ) و ( 51 ) آئین نامه اجرائی قانون تشکیلات و اختیارات سازمان حج و اوقاف و امور خیریه

اصلاح-مواد-(-4-)-،-(-5-)-،-(-20-)-،-(-21-)-،-(-22-)-،-(-47-)-و-(-51-)-آئین-نامه-اجرائی-قانون-تشکیلات-و-اختیارات-سازمان-حج-و-اوقاف-و-امور-خیریه

وکیل


شماره 17792/ت 28653ه 7/8/1382

هیات وزیران در جلسه مورخ 4/8/1382 بنا به پیشنهاد شماره 201/230/2/1 مورخ 30/1/1382 سازمان اوقاف و امور خیریه و به استناد ماده ( 17 ) قانون تشکیلات واختیارات سازمان حج واوقاف وامورخیریه - مصوب 1363 - تصویب نمود:
ماده ( 4 ) ، ( 5 ) ، ( 20 ) ، ( 21 ) ، ( 22 ) ، ( 47 ) و ( 51 ) آئین نامه اجرائی قانون تشکیلات و اختیارات سازمان حج و اوقاف و امور خیریه ، موضوع تصویبنامه شماره 95270 مورخ 22/2/1365 بشرح زیر اصلاح می شود.
( ماده 4 - ادارات اوقاف وامور خیریه در مورد موقوفات خاصه که فاقد متولی منصوص بوده و یا به تشخیص سازمان معتمد یا محل وثوق نباشند ، به منظور رعایت مصلحت وقف و بطون لاحقه ، باتشخیص و اجازه نماینده ولی فقیه و تا زمان رفع مانع نسبت به اداره امور موقوفه اقدام خواهند کرد.
ماه 5 - در موقوفات ( اعم از عام وخاص ) ، موضوع قسمت اخیر بند ( 1 ) ماده ( 1 ) قانون تشکیلات واختیارات سازمان حج واوقاف وامورخیریه در صورت اختلاف موقوف علیهم و همچنین در موارد تعدی و تفریط متولی و ناظر یا به خطر افتادن مصالح بطون لاحقه طبق ماده ( 7 ) قانون تشکیلات واختیارات سازمان حج واوقاف وامورخیریه بنا به درخواست ادارات اوقاف وامور خیریه و تشخیص شعبه تحقیق و حکم دادگاه تعیین تکلیف واقدام خواهد شد.
ماده 20 - در موقوفاتی که دارای متولی منصوص و قادر به انجام وظائف شرعی و قانونی نمی باشند ، متولی موظف است بودجه فردی موقوفات و اماکن مذهبی که حاوی مشخصات رقبات و ریز ارقام درآمد و هزینه ، موجودی ، بدهی و مطالبات می باشد را حداکثر در سه ماهه آخر هر سال برای سال آتی ، طبق مدلول وقف نامه و مطابق نمونه ای که سازمان معین می نماید ، در پنج نسخه به اختلاف مورد بشرح زیر تنظیم نماید.
الف - ادارات اوقاف وامور خیریه ، بودجه موقوفات متصرفی را ظرف مدت یک ماه از تاریخ تنظیم به اداره کل اوقاف وامور خیریه استان مربوط ارسال می نمایند تا در صورتی که طبق مقررات ومدلول وقف نامه یا سیره جاریه تنظیم شده باشد ، تایید و در غیر این صورت جهت رفع نقص اعاده نماید.
ب - موقوفاتی که متولیان آنها در مظان تعدی و تفریط قرار دارند و بار عایت طرح توجیهی شماره 5931/120 مورخ 23/7/1369 و مجوز مورخ 7/8/1369 مقام معظم رهبری با نظارت سازمان اوقاف و امور خیریه اداره می شوند متوفی مربوط بودجه تنظیم را ظرف یک ماه برای بررسی و تایید به اداره اوقاف و امور خیریه محل تسلیم می نماید.
تبصره 1 - یک نسخه از بودجه های تایید شده در موقوفات غیر متصرفی موضوع بند ( ب ) - به متولی و در موقوفات متصرفی به حسابداری و یک نسخه به اداره اوقاف و امور خیریه محل و یک نسخه به اداره تحقیق مربوط و یک نسخه به سازمان ارسال خواهد شد و سازمان نیز به نوبه خود بودجه های واصله را مورد رسیدگی قرار داده و انطباق و یا عدم انطباق آن را با وقف نامه و مقررات و دستورالعملهای صادره به اداره اوقاف وامور خیریه محل اعلام می دارد.
تبصره 2 - موقوفاتی که دارای متولی نصوص و قادر به انجام وظایف شرعی و قانونی هستند از تسلیم بودجه به ترتیب یاد شده مستثنا می باشند ، مگر آنکه طبق نظر شعب تحقیق و حکم دادگاه فاقد شرائط مذکور یا مشمول بند ( ب ) این ماده شوند. این متولیان در هر حال به منظور تنظیم امور مالیاتی طبق قانون مالیاتهای مستقیم و آئین نامه و ضوابط مربوط جهت اخذ گواهی و مفاصا حساب عملکرد سالیانه موقوفه اقدام خواهند کرد.
تبصره 3 - موقوفات و اماکنی که از طرف سازمان دارای امنای منصوب هستند در حکم متصرفی بوده وامنای مذکور در تنظیم بودجه با ادارات حج و اوقاف و امور خیریه همکاری خواهند نمود.
ماده 21 - در مورد تعمیر و عمران موقوفات وتامین و انجام هزینه های موردنیاز به ترتیب زیر اقدام خواهد شد:
ماده 21 - در مورد تعمیر وعمران موقوفات و تامین و انجام هزینه های موردنیاز به ترتیب زیر اقدام خواهد شد:
الف - در موقوفاتی که واقف درصدی از درآمد را برای تعمیر و امور عمرانی پیش بینی کرده باشد طبق نیات واقف عمل خواهدشد.
ب - در سایر موارد برای انجام تعمیرات و عمران موقوفات با رعایت ماده ( 6 ) قانون تشکیلات واختیارات سازمان حج واوقاف وامورخیریه از درآمد موقوفه هزینه های لازم تامین و پرداخت خواهد شد.
ج - ادارات اوقاف و متولیات می توانند در صورتی که مغایر وقف نامه نباشد از طرق دیگر نظیر اخذ وام نیز برای این منظور استفاده نمایند.
ماده 22 - در صورتی که منابع مذکور در ماده ( 21 ) و عواید یک ساله موقوفه برای تعمیر یا بازسازی آن تکافو ننماید متولیان و ادارات اوقاف وامور خیریه وامنا می توانند درآمد دو یا چند سال موقوفه را به اضافه عواید موجود به مصرف برسانند.
تبصره - حکم این ماده ، همچنین حکم ماده ( 21 ) این آئین نامه در مورد اماکن مذهبی اسلامی با رعایت مقررات مربوط به این اماکن نیز جاری است .
ماده 47 - اداره اثلاث باقیه ، محبوسات ، نذور ، صدقات و سایر اموال موضوع بند ( 7 ) ماده ( 1 ) قانون تشکیلات واختیارات سازمان حج واوقاف وامورخیریه که فاقد متولی یا متصدی بوده یا مجهول التولیه باشد ، طبق مفاد بند ( 7 ) و تبصره ( 3 ) ماده ( 1 ) قانون مذکور با اذن ولی فقیه و یا نماینده ایشان اداره امور آنها به ادارات اوقاف و امور خیریه محل وقوع رقبات مذکور محول می شود.
ماده 51 - در آمد موقوفات مجهول المصرف و موقوفاتی که به صورت مبرات مطلقه وقف شده باشند در صورت نداشتن متولی یا مجهول التولیه بودن با رعایت ماده ( 8 ) قانون تشکیلات واختیارات سازمان حج و اوقاف و امور خیریه طبق بودجه ای که به تصویب سرپرست سازمان برسد توسط سازمان به مصرف خواهد رسید.
تبصره 1 - رسیدگی به صورتحساب بودجه مذکور و صدور مفاصاحساب سالانه به عهده سازمان خواهد بود.
تبصره 2 - درآمد موقوفات مجهول المصرف و مبرات مطلقه که دارای متولی منصوص باشد توسط متولی در مطلق خیرات ومبرات به مصرف خواهد رسید. )
معاون اول رئیس جمهور - محمد رضا عارف

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 17096

تاریخ تصویب : 1382/08/04

تاریخ ابلاغ : 1382/08/14

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.