×

راهبردهای توسعه بلند مدت منابع آب کشور

راهبردهای توسعه بلند مدت منابع آب کشور

راهبردهای-توسعه-بلند-مدت-منابع-آب-کشور
شماره 44712/ت 27443ه 11/8/1382
هیات وزیران در جلسه مورخ 27/7/1382 بنا به پیشنهاد شماره 100/31/50909 مورخ 20/8/1381 وزارت نیرو و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران راهبردهای توسعه بلند مدت منابع آب کشور را بشرح زیر تصویب نمود:

1 - مدیریت ملی آب کشور باید براساس مدیریت توامان عرضه و تقاضا ، جامع نگری در کل چرخه آب واصول توسعه پایدار و آمایش سرزمین در حوضچه های آبریز کشور ومشترک ، تقویت شده و به منظور تحقق مدیریت یکپارچه ( جامع ) منابع آب هماهنگیهای متقابل بین بخشهای مختلف اقتصادی ، اجتماعی ، زیربنایی وخدماتی با بخش آب فراهم گردد.
2 - بهره برداری از منابع آب کشر در هر یک از حوضچه های آبریز با رعایت ظرفیت تحمل آنها به گونه ای برنامه ریزی شود که میزان استحصال از آبهای زیرزمینی حسب مورد ( بیلان منفی ) از میزان فعلی تجاوز نکرده و اقدامات سازه ای و غیر سازه ای برای تعادل بخشی آنها و تامین نیازهای جدید کشور صورت گیرد ، به طوری که سهم بهره برداری از منابع آب سطحی از رقم چهل و شش درصد ( 46% ) فعلی به حدود پنجاه و پنج درصد ( 55% ) در بیست سال آتی افزایش یابد و حداقل نیاز محیط های طبیعی آبی به طور پایدار تامین گردد.
3 - اصلاح ساختار مصرف آب در کشور ، به گونه ای که سهم مصارف آب کشاورزی از نود ودو درصد ( 92% ) در وضع فعلی بااحتساب سایر نیازها به حداکثر هشتاد وهفت درصد ( 87% ) در بیست سال آینده تغییر یابد و در عین حال افزایش راندمان آبیاری و تخصیص آب به محصولات با ارزش اقتصادی بیشتر ، بازدهی آب در بخش کشاورزی به ازای یک مترمکعب آب از وضع فعلی به دو برابر در بیست سال آتی افزایش یابد. اولویت تخصیص های جدید آب به ترتیب به مصارف شرب و بهداشت ، صنعت و خدمات ، باغداری و زراعت خواهد بود.
4 - مدیریت آب کشور باید ارزش اقتصادی آب ، شامل ارزش ذاتی آن در هر یک از حوضچه های آبریز. متناسب با شرایط طبیعی و اقلیمی دسترسی به آب ، ارزش سرمایه گذاریهای تامین ، انتقال ، توزیع و بازیافت آب برای بخشهای مخلتف مصرف را تعیین و اعلام نماید تا در برنامه های توسعه بخشهای مصرف منظور گردد.
5 - مدیریت فعالیت مصرف کنندگان مختلف آب ، به گونه ای اعمال شود که ابتدا آلودگیهای منابع آب ناشی از فعالیتهای این بخشها کنترل و سپس شاخصهای کیفی آب به تدریج ارتقاء یابد. برای تحقق این هدف رعایت استانداردهای ملی حفاظت کیفی منابع آب ، توسط مصرف کنندگان برای پساب خروجی الزامی است .
6 - تعیین نرخ آب در مصارف مخلتف به گونه ای انجام شود تا نیازهای پای آب شرب و بهداشت مردم ( در چهارچوب الگوی مصوب برای شهر وروستا ) به صورت ترجیحی تامین گردد و برای مصارف فراتر از آن و سایر مصارف با توجه به تامین منابع مالی و تنوع بخشی به این منابع ، در مرحله اول هزینه های بهره برداری و نگهداری پوشش داده ودر مراحل بعدی بازیافت هزینه های سرمایه گذاری را تامین نماید.
7 - با توجه به نقض آب در توسعه ملی وارزش اقتصادی آن در بازارهای منطقه با لحاظ منافع ملی و براساس طرح جامع آب کشور ، مبادله آب با کشورهای همجوار با رعایت توجیهات فنی ، اقتصادی ، زیست محیطی واجتماعی در برنامه های توسعه لحاظ گردد.
8 - در تهیه طرحهای توسعه کالبدی و آمایش سرزمین ، محدودیت منابع آب کشور از نظر کمی وکیفی و توزیع مکانی و زمانی آن به لحاظ هزینه فرصت وارزش ذاتی آب مورد توجه و عمل قرار گرفته و برنامه های توسع بخشهای آب و کشاورزی ، صنعت و معدن ، انرژی ، عمران شهرها و رستاها و سایر بخشها در هر یک از حوضه های آبریز با رعایت ظرفیت تحمل آنها تهیه و به اجرا در آید.
9 - طرحهای انتقال آب بین حوضه ای از دیدگاه توسعه پایدار ، با رعایت حقوق ذی نفعان و برای تامین نیازهای مختلف مصرف ، مشروط به توجیهات فنی ، اقتصادی ، اجتماعی و منافع ملی مورد نظر قرار گیرد.
10 - ساختارمدیریت آب کشور در جهت تمرکززدایی در اجرا و بهره برداری با افزایش نقش مشارکت مردم وسازمانهای محلی و جامع نگری در چرخه آب و با ملحوظ نمودن حوضه های آبریز بعنوان واحدهای طبیعی مدیریت آب و واحدهای استانی برای عملیات اجرائی ومشارکت بهره برداران ، با رعایت قوانین و مقررات بهبود یافته واصلاح گردد
11 - در برنامه های توسعه استانی ، حوضه های آبریز بعنوان قلمرو موثر در توسعه اقتصادی و اجتماعی استان مورد توجه گیرد.
12 - تهیه و اجرای برنامه های مدیریت خشکسالی و سیلاب با مشارکت کلیه دستگاههای ذیربط و با تکیه بر مدیریت پیشگیری ( ریسک ) انجام پذیرد.
13 - اعمال شیوه های مختلف مدیریت مصرف و جلوگیری از هدر رفت آب درخطوط انتقال آب و شبکه های توزیع آب شهری و روستایی ، بعنوان اولویت اول فعالیتها در مدیریت آبرسانی شهری وروستایی لحاظ گردد.
14 - برنامه های آگاه سازی عمومی برای حفاظت کمی وکیفی آب و بهره برداری بهینه از آن تدوین و به مرحله عمل گذاشته شود.
15 - مهار آبهای خروجی ، استفادهاز آبهای مشترک و ساماندهی رودخانه های مرزی با رعایت جنبه های اقتصادی و زیست محیطی تحقق یابد.
16 - تجهیز و تکمیل شبکه های اندازه گیریهای کمی وکیفی منابع و مصارف آب ونیز تکمیل سامانه های اطلاعاتی واطلاع رسانی مورد توجه قرار گیرد.
17 - حفظ ، احیاء و بهره برداری پایدار از سازه های تاریخی آبی در تهیه و تدوین برنامه های آب کشور مورد توجه قرار گیرد.
18 - هماهنگی سیاستگذاریها در زمینه تامین ، توزیع ومصرف آب ، مطابق ماده ( 10 ) قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی - مصوب 1379 - با شورای عالی آب خواهد بود.
معاون اول رئیس جمهور - محمد رضا عارف

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار : 17098

تاریخ تصویب : 1382/07/27

تاریخ ابلاغ : 1382/08/17

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.