×

قانون اصلاح موادی از آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی

قانون اصلاح موادی از آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی

قانون-اصلاح-موادی-از-آئین-نامه-داخلی-مجلس-شورای-اسلامی-
شماره79237                                                            29/10/1382
حضرت حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای  سیدمحمد خاتمی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
طرح اصلاح موادی از آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی که دو فوریت آن در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ 30/9/1382 تصویب شده بود ، درجلسه علنی روز چهارشنبه مورخ 24/10/1382 مجلس شورای اسلامی با اصلاحاتی تصویب و به تایید شورای نگهبان رسیده است ، در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم ( 123 ) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به پیوست ارسال می گردد.
رئیس مجلس شورای اسلامی - مهدی کروبی
  شماره60670                                                          30/10/1382
مجلس شورای اسلامی قانون اصلاح موادی از آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی که درجلسه علنی روز چهارشنبه مورخ بیست و چهارم دی ماه یکهزار و سیصد و هشتاد و دو مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 25/10/1382 به تایید شورای نگهبان رسیده و طی نامه شماره 79237 مورخ 29/10/1382 واصل گردیده است ، به پیوست جهت اجرا ابلاغ می گردد.
 رئیس جمهور - سیدمحمد خاتمی

ماده 1 - متن زیر جایگزین ماده ( 126 ) آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی مصوب 18/7/1378 می گردد:
ماده 126 - در مواردی که نتیجه اخذ رای با قیام و قعود بلافاصله توسط دو نفر از منشیان هیات رئیسه و یا ظرف مدت پانزده دقیقه بعد از اعلام رای مذکور توسط بیست و پنج نفر از نمایندگان حاضر در مجلس مورد تردید باشد بدون بحث با ورقه نسبت به تردید به عمل آمده رای گیری خواهد شد. درصورتی که درخواست تردیدکنندگان به تصویب نصف به علاوه یک نمایندگان حاضر در جلسه برسد نتیجه آن ملاک عمل قرار خواهد گرفت. چنانچه تردید در پانزده دقیقه آخر جلسه باشد می توان در جلسه بعد نسبت به تردید رای گیری نمود.
تبصره1 - تردیدکنندگان باید اسامی خود را شخصا در برگ مخصوصی در جایگاه هیات رئیسه ثبت و امضاء نمایند.
تبصره 2 - تردیدکنندگان پس از گذشت مدت پانزده دقیقه از زمان رای گیری نمی توانند از درخواست خود انصراف بدهند.
ماده 2 - متن زیر به عنوان تبصره ، ذیل ماده ( 213 ) الحاق می گردد: تبصره - کمیسیون تلفیق با حضور اکثریت مطلق اعضاء رسمیت می یابد.
ماده 3 - ماده ( 214 ) آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به شرح زیر اصلاح و مواد ( 215 ) تا ( 222 ) آن لغو می گردند:
ماده 214 - رسیدگی به لوایح برنامه توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران یک شوری و به شرح زیر خواهد بود:
الف - نمایندگان مجلس از زمان چاپ و توزیع لایحه برنامه ظرف مدت پنج روز ( بدون احتساب ایام تعطیل ) پیشنهادهای خود در مورد کلیات و جزئیات برنامه را به کمیسیون تخصصی ذی ربط ارائه می نمایند.
ب - کمیسیونهای تخصصی مکلفند حداکثر ده روز پس از چاپ و توزیع لایحه نسبت به بررسی مفاد برنامه شامل مواد ، تبصره ها ، جداول و ضمائم و نیز پیشنهادهای نمایندگان اقدام و گزارش خود را به کمیسیون تلفیق رسیدگی کننده ارائه نمایند.
ج - کمیسیون تلفیق موظف است پس از پایان مهلت مذکور در بند ( ب ) به گزارشهای کمیسیونهای تخصصی و کلیات و جزئیات برنامه و پیشنهادهای نمایندگان ظرف حداکثر سه هفته رسیدگی و گزارش نهائی خود را به مجلس ارائه نماید.
د - در صحن جلسه علنی پس از ارائه گزارش کمیسیون تلفیق ، ابتدا کلیات برنامه موردبحث قرار می گیرد. در کلیات پنج نفر مخالف و پنج نفر موافق به ترتیب یک نفر مخالف و یک نفر موافق و حداکثر هر نفر پانزده دقیقه دیدگاههای خود را مطرح می کنند. پس از آن کمیسیون و دولت هرکدام حداکثر چهل و پنج دقیقه برای دفاع زمان خواهند داشت. سپس راجع به کلیات برنامه رای گیری خواهد شد. در بررسی کلیات ، کفایت مذاکرات پذیرفته نمی شود.
ه - پس از تصویب کلیات ، رسیدگی به جزئیات برنامه آغاز و به مواد و تبصره ها و جداول برنامه به ترتیب رسیدگی می شود. در این بخش ، جایگزین متن ماده ، یا جزئی از ماده و یا تبصره لایحه دولت ، حذف کل ، مصوبات جایگزینی کمیسیونهای تخصصی و پیشنهادات چاپ شده نمایندگان برای هر ماده یا تبصره یا هریک از اجزاء در صورتی که آن جزء ماهیت مستقل داشته باشد و حذف جزء و پیشنهادات چاپ شده کمیسیون های تخصصی به ترتیب مورد رسیدگی قرار می گیرند. سپس در مورد اصل ماده یا تبصره یا اجزاء در صورتی که ماهیت مستقل داشته باشند رای گیری خواهد شد. چنانچه اصل رای نیاورد ، موضوع برای رسیدگی مجدد به کمیسیون تلفیق برگشت داده خواهد شد تا در اسرع وقت و حداکثر طبق مهلتی که هیات رئیسه تعیین خواهد کرد گزارش مجدد خود را به مجلس ارائه دهد. نمایندگان می توانند حداکثر تا پایان همان روز پیشنهادهای خود را به کمیسیون تسلیم نمایند.
و - مادام که لایحه برنامه در صحن مجلس مورد بررسی است مجلس نطق قبل از دستور نخواهد داشت و هیچ طرح یا لایحه ای جز طرحها و لوایح سه فوریتی در دستور قرار نخواهد گرفت و مجلس در تمامی ایام به جز ایام تعطیل حداقل شش و حداکثر هشت ساعت جلسه علنی خواهد داشت.
در موارد استثناء با تصویب مجلس ، این زمان تا ده ساعت قابل افزایش است.
ز - مهلت های مذکور در بندهای ( ب ) و ( ج ) حسب مورد با تصویب هیات رئیسه تا دو برابر قابل افزایش است.
ماده 4 - این قانون از تاریخ تصویب لازم الاجراء می باشد.
قانون فوق مشتمل بر چهار ماده در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ بیست و چهارم دی ماه یکهزار و سیصد و هشتاد و دو مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 25/10/1382 به تایید شورای نگهبان رسیده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی - مهدی کروبی

نوع : قانون

شماره انتشار : 17161

تاریخ تصویب : 1382/10/24

تاریخ ابلاغ : 1382/11/04

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.