×

آئین نامه اجرائی حمایتهای دولت از صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی

آئین نامه اجرائی حمایتهای دولت از صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی

آئین-نامه-اجرائی-حمایتهای-دولت-از-صادرکنندگان-خدمات-فنی-و-مهندسی

وکیل


شماره59339/ت27213ک                                        23/10/1382
وزارت بازرگانی - وزارت امور خارجه - بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران - سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور
وزرای عضو شورای عالی توسعه صادرات غیرنفتی به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با رعایت تصویبنامه های شماره 42655/ت25691ه - مورخ 26/10/1380 و شماره 15157/ت26269ه - مورخ 5/4/1381 آئین نامه اجرائی حمایتهای دولت از صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی را به شرح زیر تصویب نمود:
آئین نامه اجرائی حمایتهای دولت از صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی
ماده 1 - صادرات خدمات فنی و مهندسی عبارتست از صادرات فعالیتهای هدفدار مهندسی ، تدارکات ، طراحی ، اجرا ، ساخت ، تعمیر کالا و تجهیزات و ماشین آلات صنعتی ، نصب ، راه اندازی ، نظارت و آموزشهای مربوط ، انتقال دانش فنی ، فعالیتهای نرم افزاری ( مدیریت ، طراحی ، مشاوره ، خدمات انفورماتیک ) ، مطالعات توسعه و نظایر آنها به نحوی که صدور کالای صرف محسوب نشود.
ماده 2 - صادرکننده خدمات فنی و مهندسی عبارتست از اشخاص حقیقی یا حقوقی ایرانی که اقدام به صادرات خدمات فنی و مهندسی می نمایند که به اختصار در این آئین نامه ، «صادرکننده» نامیده می شود.
ماده 3 - کلیه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی برای استفاده از تسهیلات این آئین نامه باید توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تشخیص صلاحیت شوند.
ماده 4 - شعب ، دفاتر و شرکتهای متعلق به صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی در خارج از کشور از تسهیلات این آئین نامه برخوردار می باشند.
تبصره - شرکتهای ثبت شده در خارج که سهامدار خارجی داشته باشند در صورتی که اکثریت سهام آن متعلق به شرکتهای خدمات فنی و مهندسی ایرانی باشد ، با تایید کمیته موضوع ماده ( 19 ) این آئین نامه می توانند از تسهیلات این آئین نامه استفاده کنند.
ماده 5 - امور مربوط به سیاست گذاری ، رفع موانع اجرائی ، برقراری تسهیلات و هماهنگیهای لازم جهت صدور خدمات فنی و مهندسی ، توسط شورای عالی توسعه صادرات غیرنفتی کشور صورت می پذیرد.
ماده 6 - بانکها موظفند ضمانت نامه های موردنیاز صادرکنندگان را به صورتهای ذیل صادر نمایند:
الف - ضمانتنامه شرکت در مناقصه با تایید صلاحیت سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور.
ب - انجام تعهدات ، پیش پرداخت ، استرداد کسور وجه الضمان و همچنین گواهی سقف ضمانتنامه ای و اعتباری موردنیاز برای صادرکنندگان پس از تایید کمیته موضوع ماده ( 19 ) این آئین نامه.
ماده 7 - در راستای تسهیل صدور خدمات فنی و مهندسی ، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است ترتیبی اتخاذ نماید که صدور ضمانت نامه توسط بانکها در چارچوب مصوبه شورای پول و اعتبار در مقابل سه درصد ( 3% ) وجه نقد یا سایر وثایق موردقبول سیستم بانکی و نود و هفت درصد ( 97% ) سفته نسبت به ارزش ضمانت نامه حداکثر به ( 5/0 ) درصد معادل ریالی ارزش ضمانت نامه در طول اجرای یک پروژه محدود شود.
ماده 8 - چنانچه پرداخت مبلغ ضمانت نامه صادره از طرف بانکها به ذی نفع موضوعیت یافت ، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است طبق ضوابط و در چهارچوب مقررات قانونی ، مبلغ مورد نیاز و در صورت لزوم تسهیلات ریالی لازم را با سود مورد انتظار و کارمزد مربوط در اختیار بانک صادرکننده ضمانتنامه قرار دهد. بانکها مکلفند در هر مورد بلافاصله پس از وصول مطالبات خود از صادرکننده نسبت به تسویه مانده بدهی تسهیلات ریالی دریافتی از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اقدام کنند.
سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مکلف است همه ساله با اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعتبار لازم ، معادل مانده مطالبات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از بانکها را برای تسویه بدهیهای معوق مذکور ، در لایحه بودجه منظور کند. تسویه بدهیهای معوق یادشده از محل اعتبارات منظور شده در قانون بودجه کل کشور نباید مانع از تعقیب قانونی بانکها در مورد وصول مطالبات خود از صادرکننده گردد و مطالبات معوق بانکها پس از وصول ( معادل وجوه دریافتی از بودجه عمومی ) باید به حساب درآمد عمومی مسترد شود.
ماده 9 - به منظور تقویت بنیه مالی صادرکننده و انجام سریع تجهیز کارگاه و سایر مقدمات ضروری طرح ، بانکها می توانند از محل منابع ارزی خود حداکثر تا سقف هفتاد درصد ( 70% ) هزینه های یادشده به صادرکننده ، اعتبار پرداخت کنند. اعتبار ارزی یادشده در قبال ارایه ابلاغیه رسمی ارجاع کار و با قرارداد معتبر ، پرداخت خواهد شد. دریافت کننده اعتبار باید از محل اقساط پیش پرداخت طرح نسبت به تسویه آن اقدام کند.
ماده 10 - ماشین آلات و تجهیزاتی که برای اجرای کار به صورت موقت از کشور خارج می شود با اخذ سفته توسط گمرک ، معادل ارزش صادراتی اقلام مذکور مجاز می باشد.
ماده 11 - صادرکنندگان علاوه بر تسهیلات این آئین نامه مشمول کلیه تسهیلات و امتیازات صادرات کالاهای غیرنفتی خواهند بود.
ماده 12 - وزارت امور خارجه موظف است از طریق نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور ، درخصوص گسترش صدور خدمات فنی و مهندسی با رعایت موارد ذیل اقدامات لازم به عمل آورد:
الف - نمایندگیهای سیاسی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور ، در کوتاهترین زمان نسبت به ارسال اطلاعات مربوط به مناقصه های بین المللی به مرکز توسعه صادرات ایران اقدام کند تا مرکز یادشده مراتب را به تشکلها و سایر مراجع ذی ربط منعکس نماید.
ب - نمایندگیهای سیاسی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور برای معرفی توانمندیهای فنی و مهندسی شرکتهای ایرانی در مطبوعات و رسانه های گروهی کشور متوقف فیه ، تمهیدات لازم را به عمل خواهند آورد.
ج - وزارت امور خارجه با معرفی مرکز توسعه صادرات ایران جهت اخذ روادید صادرکنندگان برای عزیمت به کشورهای هدف ، برای جمع آوری اطلاعات و بازاریابی اقدام و همچنین صدور روادید برای هیاتها یا نمایندگان کشورهای خارجی که به منظور مذاکره با شرکتهای ایرانی یا بازدید از طرحهای اجرا شده توسط آنها قصد عزیمت به ایران را دارند ، تسهیلات لازم را با رعایت مقررات تسریع نماید.
د - نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور در صورت تقاضای صادرکننده ، نهایت مساعدت و رایزنی در خصوص رفع مشکلات و پشتیبانی حقوقی و قضایی از صادرکنندگان در کشورهای هدف را معمول دارند.
ماده 13 - سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران که امور اجرائی نمایندگی کشورمان در بانک جهانی ، بانک توسعه اسلامی و سایر موسسات مالی بین المللی را به عهده دارد ، موظف است اطلاعات مربوط به طرحهای مصوب این موسسات را به منظور  بهره مندی شرکتهای صادرکننده به موقع در اختیار مرکز توسعه صادرات ایران قرار دهد.
ماده 14 - وزارتخانه های مسئول برگزاری اجلاس کمیسیونهای مشترک جمهوری اسلامی ایران ، موظفند برنامه های زمان بندی شده سه ماهه برگزاری اجلاس و زمینه های فعالیت شرکتهای ایرانی در دیگر کشورها را به مرکز توسعه صادرات ایران جهت اقدامات زیر ارایه نمایند:
الف - در یادداشت تفاهم کمیسیونهای مشترک ، موضوع استفاده از توانمندیهای فنی و مهندسی شرکتهای ایرانی و زمینه سازی مشترک این شرکتها در اجرای طرحهای کشورهای ذی ربط ، تاکید و درج شود و مرکز توسعه صادرات ایران برای تحقق موارد درج شده در خصوص صادرات در یادداشت تفاهمها از طریق تشکلهای مربوط و وزارتخانه های مسئول ، پیگیری لازم را به عمل آورد.
ب - برنامه برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک با دیگر کشورها با فاصله زمانی مناسب ، به مرکز توسعه صادرات ایران اعلام تا مرکز یادشده با مشارکت شرکتهای فعال در عرصه خدمات فنی و مهندسی ، نمایندگان تعدادی از شرکتهای ذی ربط و علاقمند فعالیت در بازار کشورهای هدف را جهت همراهی هیئت رسمی و حضور در جلسات مرتبط سازماندهی نماید.
ماده 15 - سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور موظف است به منظور تامین هزینه های مربوط به توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی از جمله تبلیغات ، بازاریابی ، سمینارهای آموزشی ، شرکت در نمایشگاههای مرتبط ، اعتبار لازم را در قوانین بودجه سنواتی پیش بینی نماید. انجام هزینه های مذکور پس از تایید کمیته ماده ( 19 ) این آئین نامه و با رعایت ماده ( 53 ) قانون محاسبات عمومی کشور - مصوب 1366 - صورت می گیرد.
ماده 16 - سازمان تامین اجتماعی موظف است به منظور استمرار بیمه تامین اجتماعی کارکنان ایرانی که در ارتباط با اجرای قراردادهای صدور خدمات به خارج از کشور اعزام می شوند با دریافت حق بیمه مربوط به صورت ریالی اقدام کند.
ماده 17 - به منظور تشویق صادرات خدمات و کاهش خطر موسسات و شرکتهای صادرکننده خدمات ، شرکتهای بیمه ایرانی موظفند نسبت به بیمه نمودن قراردادهای مربوط و نیز فراهم کردن سایر تسهیلات بیمه ای متداول برای این قبیل امور اقدام کنند.
ماده 18 - صادرکنندگان مجازند نیروی کار ماهر و ساده خود را به هر تعداد ، از طریق وزارت کار و امور اجتماعی تامین کنند. وزارتخانه  یادشده موظف است در مورد صدور کارنامه شغلی کارگران ایرانی اعزامی اقدام کند.
تبصره 1 - کارگران اعزامی به خارج از کشور که دارای کارنامه شغلی هستند ، مطابق قوانین مربوط از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف خواهند بود.
تبصره 2 - وزارت کار و امور اجتماعی موظف است در مواردی که کارنامه شغلی کارگران ایرانی اعزامی را در داخل کشور صادر می نماید ، عوارض و هزینه های مربوط را به صورت ریالی دریافت کند.
تبصره3 - اختلافات ناشی از رابطه کار بین موسسات و شرکتهای صادرکننده و کارکنان ایرانی آنها در خارج از کشور در صورتی که قانون کشور مربوط در این زمینه حاکم نباشد ، مطابق مقررات قانون کار جمهوری اسلامی ایران و در مراجع حل اختلاف موضوع فصل نهم قانون یاد شده رسیدگی خواهد شد.
ماده 19 - کمیته ای با مسئولیت وزارت بازرگانی و عضویت نمایندگان سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ، دستگاه اجرائی و یا تخصصی ذی ربط و عنداللزوم تشکل صنفی - صادراتی مربوط تشکیل می گردد. دبیرخانه کمیته یادشده درمرکز توسعه صادرات ایران مستقر می باشد. این کمیته در موارد زیر اتخاذ تصمیم می نماید:
الف - تصمیم گیری در مورد نحوه هزینه نمودن موضوع ماده ( 15 ) این آئین نامه.
ب - تعیین سقف اعتباری و ضمانتنامه های قابل صدور توسط بانکها در چهارچوب این آئین نامه حسب مورد برای هر یک از صادرکنندگان. ج - نظارت بر حسن اجرای پروژه های خدماتی فنی و مهندسی که از سوی پیمانکاران ایرانی در خارج از کشور اجرا می شود.
ماده 20 - آئین نامه مقررات حمایتی دولت برای صادرات خدمات فنی و مهندسی ، موضوع تصویبنامه شماره 677/ت22738ه - مورخ 23/1/1379 لغو می شود.
این تصویبنامه در تاریخ 21/10/1382 به تایید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده است.
معاون اول رئیس جمهور - محمدرضا عارف

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 17169

تاریخ تصویب : 1382/10/23

تاریخ ابلاغ : 1382/11/04

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.