×

تصویبنامه درخصوص فروش اوراق مشارکت به منظور تسریع در اجرای عملیات طرحهای تملک داراییهای سرمایه ای

تصویبنامه درخصوص فروش اوراق مشارکت به منظور تسریع در اجرای عملیات طرحهای تملک داراییهای سرمایه ای

تصویبنامه-درخصوص-فروش-اوراق-مشارکت-به-منظور-تسریع-در-اجرای-عملیات-طرحهای-تملک-داراییهای-سرمایه-ای
شماره2870/ت30459 ه -                                         29/1/1383
وزارت اموراقتصادی و دارایی - سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور - بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
      هیئت وزیران در جلسه مورخ 16/1/1383 بنا به پیشنهاد شماره 2884/101 مورخ 16/1/1383 سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و به استناد بند ( ن ) تبصره (21) قانون بودجه سال 1383 کل کشور تصویب نمود:
      1 - به منظور تسریع در اجرای عملیات طرحهای تملک داراییهای سرمایه ای مندرج در پیوست شماره (1) قانون بودجه سال 1383 کل کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی به نمایندگی از سوی دولت تا مبلغ ده هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت، موضوع جزء (1) بند ( ن ) تبصره (21) قانون یاد شده را به شرح زیر منتشر و وجوه حاصل از فروش اوراق مزبور را به حساب بانکی خزانه نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موضوع ردیف شماره920100 مندرج در قسمت سوم قانون یادشده واریز می نماید . وجوه یادشده به طرحهای زیر اختصاص می یابد:
      الف - دوهزارمیلیارد ریال برای طرحهای فصل راه و ترابری .
      ب - دوهزاروپانصد میلیارد ریال برای طرحهای فصل منابع آب .
      ج - پنج هزار و پانصد میلیارد ریال برای سایر طرحها .
      وجوه حاصل از فروش اوراق مشارکت یادشده به نسبت مبالغ مندرج در این بند به کل مبلغ فروش توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برای طرحهای مذکور تعیین و با رعایت مقررات تخصیص داده می شود .
2     - عاملیت توزیع و فروش، پرداخت سود و بازپرداخت بهای اصل اوراق مشارکت موضوع بند(1) این تصویبنامه به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران واگذار می گردد و بانک یادشده می تواند عاملیت خود را به سایر بانکهای دولتی در کشور واگذارنماید .
3     - اوراق مشارکت موضوع بند (1) این تصویبنامه بر روی کاغذ مخصوص که مشخصات آن را وزارت اموراقتصادی و دارایی (خزانه داری کل) تعیین می نماید، تحت نظر هیئت نظارت چاپ و تحویل اوراق بهادار، موضوع ماده (46) قانون محاسبات عمومی کشور - مصوب 1366 - چاپ و به عامل یا نماینده وی تحویل می گردد .
      بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است مانده فروش نرفته اوراق مشارکت، موضوع بند (1) این تصویبنامه را تا پایان سال مالی 1383 حداکثر تا اردیبهشت ماه سال 1384 تحت نظر نماینده هیئت نظارت چاپ و تحویل اوراق بهادار امحا و مراتب را به تفکیک نوع، تعداد و ارزش آنها حداکثر یک ماه پس از آن به وزارت اموراقتصادی و دارایی اعلام نماید .
4     - وزارت اموراقتصادی و دارایی به نمایندگی از طرف دولت پرداخت بهای اوراق مشارکت یاد شده و سود متعلقه را از طریق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تضمین می نماید و سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور اعتبارات لازم به منظور پرداخت سود و بازپرداخت بهای اصل اوراق مشارکت موضوع بند (1) این تصویبنامه را طی ردیفهای خاصی در لوایح بودجه سالیانه کل کشور پیش بینی نموده و هزینه های مربوط به چاپ، حق عاملیت، تبلیغات و سود علی الحساب سال جاری را از محل اعتبارات قانون بودجه سال 1383 کل کشور تأمین می نماید .
5     - برای تکمیل عملیات اجرایی طرحهای تملک داراییهای سرمایه ای، موضوع جزء(3) بند ( ن ) تبصره(21) قانون بودجه سال1383 کل کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی به نمایندگی از سوی هیئت وزیران تا مبلغ سه هزار و دویست میلیارد ریال از سرمایه های مردم اوراق مشارکت منتشر و وجوه حاصل از فروش اوراق مزبور را به حساب دستگاههای استفاده کننده (شرکتهای تابع ذیربط) که فهرست طرحهای استفاده کننده آنها توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور وفق مقررات تعیین و تأیید می گردد با رعایت ترتیبات مقرر در این تصویبنامه واریز نماید .
6     - بازپرداخت اصل و جایزه (سود) اوراق مشارکت جزء (3) بند ( ن ) تبصره(21) قانون یادشده از محل منابع داخلی شرکتهای استفاده کننده تأمین و پرداخت خواهد شد . پس از تصویب فهرست طرحهای استفاده کننده از اوراق مزبور و تضمین بازپرداخت اصل و سود اوراق مشارکت توسط هیئت مدیره و مجمع عمومی شرکتهای ذی ربط مبنی بر بازپرداختها از محل منابع داخلی شرکتها با رعایت ترتیبات لازم، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مجاز به تضمین بازپرداختها خواهد بود .
      به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اجازه داده می شود ضمن انتخاب بانک عامل نسبت به انتشار و فروش، پرداخت سود و بازپرداخت بهای اصل اوراق مشارکت موضوع جزء (3) بند یادشده از طریق بانک عامل اقدام نماید . طرح و مندرجات اوراق مشارکت اخیرالذکر بنا به پیشنهاد دستگاه استفاده کننده مربوط و پس از تأییدیه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به چاپ خواهد رسید .
7     - اوراق مشارکت موضوع این تصویبنامه با امضای رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و وزیر اموراقتصادی و دارایی منتشر می گردد .
8     - هیئتی مرکب از وزیر اموراقتصادی و دارایی و رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تاریخ انتشار هر سری، مدت، انواع و سایر جزییات مربوط به اوراق مشارکت موضوع این تصویبنامه را تعیین می نماید .
9     - سود علی الحساب اوراق مشارکت بی نام موضوع این تصویبنامه به صورت روز شمار و براساس نرخ سالانه هفده درصد (17%) محاسبه و در مقاطع سه ماهه پرداخت خواهد شد .
      سود متعلق به اوراق مشارکت موضوع این تصویبنامه وفق مفاد بند(5) ماده (145) قانون مالیاتهای مستقیم - مصوب 1380 - از پرداخت مالیات معاف خواهد بود .
10     - یک نمونه چاپی از هر نوع اوراق مشارکت موضوع این تصویبنامه که به مهر چاپی ( نمونه ) مهر شده است، نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نگهداری می گردد .
11     - اوراق مشارکت بازپرداخت شده موضوع این تصویبنامه و کوپنهای سررسید شده مربوط که سود آنها پرداخت گردیده است، توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران امحا خواهد شد .
      اعتبارات لازم به منظور پرداخت هزینه های امحای اوراق موضوع این تصویبنامه بنا بر اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران حسب مورد توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در لوایح بودجه سالیانه کل کشور پیش بینی و یا از محل منابع داخلی دستگاههای استفاده کننده (شرکتهای تابع ذیربط) موضوع جزء(3) بند ( ن ) تبصره (21) قانون بودجه سال 1383 کل کشور تأمین می گردد .
12    - بانک عامل موظف است در صورت تمایل دارندگان اوراق مشارکت موضوع این تصویبنامه به فروش اوراق خود قبل از پذیرش در بورس اوراق بهادار و قبل از انقضای سررسید آن نسبت به بازخرید اوراق به مبلغ اسمی و محاسبه سود علی الحساب متعلقه در تاریخ بازخرید اقدام و نسبت به عرضه و فروش مجدد اوراق مشارکت بازخرید شده مذکور به عموم اقدام نماید و در صورت عدم تحقق فروش مجدد اوراق یادشده، با کسب موافقت وزارت اموراقتصادی و دارایی اوراق مشارکت مزبور را از محل منابع داخلی بانک و به حساب خود خریداری نماید .
13    - بانک عامل مکلف است وجوه حاصل از فروش اوراق مشارکت موضوع بند(5) این تصویبنامه را حسب مورد و بلافاصله و به تفکیک به حسابهای مستقل جاری ویژه ای که برای این منظور توسط اداره کل خزانه و به نام خزانه نزد بانک عامل افتتاح می گردد، واریز نماید .
      وجوه واریزشده به حساب خزانه داری کل حاصل از فروش اوراق مشارکت موضوع بند (5) این تصویبنامه طبق شرح عملیات موافقتنامه مبادله شده بین دستگاههای اجرایی ذی ربط و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تخصیص و هزینه می گردد .
14     - دستگاههای استفاده کننده تمهیدات لازم را برای تأمین هزینه های مربوطه به تبلیغ، کارگزاری، حسابرسی و انتشار اوراق مشارکت موضوع بند (5) این تصویبنامه از محل منابع داخلی دستگاههای یادشده (شرکتهای تابع ذی ربط) معمول می دارند .
15     - سازمان حسابرسی به عنوان امین موضوع بند (5) این تصویبنامه تعیین می گردد تا ضمن نظارت بر حسن اجرای مصارف وجوه اوراق مشارکت در قالب موافقتنامه مبادله شده با سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور نسبت به تعیین سود قطعی اوراق مشارکت موضوع بند یادشده اقدام کند . درصورت تحقق، سود قطعی اوراق مشارکت موضوع بند (5) با کسر سودهای علی الحساب پرداخت شده طی مدت اوراق مشارکت از محل منابع داخلی دستگاههای ذیربط (شرکتهای ذیربط وابسته) تأمین و وفق مقررات مربوط پرداخت خواهد شد .
16     - بانکهای عامل مجازند با همکاری سازمان بورس اوراق بهادار تمهیدات لازم را برابر مقررات مربوط نسبت به پذیرش و انجام معامله اوراق مشارکت بی نام موضوع این تصویبنامه در بورس اوراق بهادار به عمل آورند .
      بانکهای عامل خدمات لازم را از قبیل نگهداری اوراق مشارکت مذکور و صدور تأییدیه به نام خریداران اوراق مشارکت ارائه می نمایند . بورس اوراق بهادار ترتیبات لازم را برای قبول معامله تأییدیه های صادر شده از سوی بانک عامل فراهم می آورد و در شهرستانها برای انجام معامله به بانکهای عامل نمایندگی خواهد داد .
معاون اول رئیس جمهور - محمدرضا عارف

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار : 17225

تاریخ تصویب : 1383/01/16

تاریخ ابلاغ : 1383/02/05

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.