×

آئین نامه اجرائی قانون حمایت از تاسیس و اداره مجتمعهای بزرگ و متمرکز قالیبافی

آئین نامه اجرائی قانون حمایت از تاسیس و اداره مجتمعهای بزرگ و متمرکز قالیبافی

آئین-نامه-اجرائی-قانون-حمایت-از-تاسیس-و-اداره-مجتمعهای-بزرگ-و-متمرکز-قالیبافی
شماره2841/ت26884 ه -                                         29/1/1383
وزارت بازرگانی - وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی - سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور
      هیئت وزیران در جلسه مورخ26/1/1383 بنا به پیشنهاد شماره6570/1 مورخ 31/4/1381 وزارت بازرگانی و به استناد ماده (5) قانون حمایت از تاسیس و اداره مجتمع های بزرگ ومتمرکز قالی بافی - مصوب1381 - آئین نامه اجرائی قانون حمایت از تاسیس و اداره مجتمع های بزرگ و متمرکز قالیبافی را به شرح زیر تصویب نمود:
      ماده 1 - بافنده در این آئین نامه به فردی اطلاق میشود که حداقل دارای 18سال سن بوده و طبق قرارداد پیمانکاری در مجتمع های قالیبافی مشمول این آئین نامه به بافت قالی،گلیم،جاجیم، ورنی و نظایرآن اشتغال داشته باشد .
      ماده 2 - کارگاههای قالیبافی که مبادرت به تولید محصولات مندرج در ماده (1) این آئین نامه به صورت دستباف می نمایند در صورت داشتن شرایط زیر به عنوان مجتمعهای بزرگ و متمرکز قالیبافی شناخته شده و از مزایای مندرج در قانون حمایت از تاسیس و اداره مجتمع های بزرگ ومتمرکز قالی بافی - مصوب1381 - برخوردار می شوند:
1    - در زمینی به مساحت حداقل هفتصد (700) مترمربع و با سطح زیربنای حداقل پانصد (500) مترمربع - شامل مدیریت مجتمع، کارگاه بافت و تأسیسات و خدمات جانبی - و با رعایت استانداردهای نور و روشنایی ، تهویه ، امکانات بهداشتی و ایمنی مطابق با ضوابط ایمنی و بهداشت کار مصوب شورای عالی حفاظت فنی ، تأسیس و اداره شوند .
2    - تعداد دار قالی فعال و در حال بافت در این مجتمعها برای روش بافت دار عمودی حداقل چهل(40) دستگاه با ظرفیت بافت حداقل دویست و چهل (240) مترمربع و برای روش بافت دار افقی حداقل بیست (20)دستگاه با ظرفیت بافت حداقل یکصد و بیست (120) مترمربع در هر دوره تولید و با حداقل پنجاه (50)نفر بافنده برای دار عمودی  و بیست (20) نفر برای دار افقی متناسب با مشخصات یادشده باشد .
      تبصره - حداقل مساحت مجتمع قالیبافی به ازای اضافه شدن هر ده دستگاه دار قالی سیصد (300) متر افزایش می‏یابد .
3    - مواداولیه مصرفی ، ابزار و دار قالی در مجتمعها باید مطابق استانداردهای ملی کشور باشد؛ استفاده از الیاف مصنوعی ، پشم دباغی ، بافت گره جفتی یا بدون گره و خامه های رنگ شده - با ثبات نوری ، شست و شو و سایشی کمتر از حد استاندارد در مجتمعهای قالیبافی ممنوع است و مدیر مجتمع موظف است با رعایت کلیه استانداردهای مرتبط با صنعت فرش دستباف به صورت مدون و یکجا - اعم از خامه پشم، کرک ، ابریشم، نخ پنبه‏ای ، رنگهای طبیعی و غیرطبیعی، نحوه گره زدن، عملیات تکمیلی و غیره - کلیه مراحل تولید و فراوری محصولات در حال تولید مجتمع را بر اساس ضوابط و استانداردهای مشخص شده به انجام رساند .
      ماده 3 - صدور کارت شناسایی و تطبیق مشخصات برای مجتمع های قالیبافی، برعهده وزارت بازرگانی است که با حداقل تشریفات انجام خواهد شد .
      ماده 4 - گواهی تطبیق مشخصات مجتمعهای قالیبافی برای استفاده از مزایای این قانون به عهده وزارت بازرگانی است که با حداقل تشریفات انجام خواهد شد .
      تبصره - وزارت بازرگانی موظف است فرم و مشخصات شناسنامه را تعیین و در اختیار مجتمع ها قرار دهد .
      ماده 5 - سازمان بیمه خدمات درمانی موظف است در خصوص برقراری بیمه خدمات درمانی برای بافندگان مجتمعهای قالیبافی و خانواده درجه یک آنها اقدام نموده و حق بیمه سهم مجتمعها و  بافندگان را از مبلغ قرارداد کسرنماید .
      تبصره 1 - بیست درصد(20%) حق بیمه موضوع این ماده توسط بافنده و بقیه توسط مجتمع قالیبافی پرداخت می شود .
      تبصره 2 - سی درصد (30%) حق بیمه خانواده درجه یک بافنده توسط خود بافنده و بقیه توسط مجتمع پرداخت می شود .
      ماده 6 - صاحبان مجتمع های قالیبافی در هنگام اخذ مجوز، ملزم به عقد قرارداد با ادارات کل بیمه خدمات درمانی استانها یا سایر نمایندگان سازمان بیمه خدمات درمانی و معرفی کلیه بافندگان بیمه نشده و افراد تحت تکفل آنان به ادارات کل بیمه خدمات درمانی استانها جهت بیمه نمودن آنان می باشند .
      تبصره - صاحبان مجتمع های قالیبافی موظفند در پایان هر ماه به ازاء هر فرد معرفی شده مبلغ حق سرانه ماهانه را به حساب سازمان بیمه خدمات درمانی واریز و فیش مربوط را به همراه لیست اسامی به اداره کل بیمه خدمات درمانی استان تحویل نمایند .
      ماده 7 - تسهیلات و امتیازات صاحبان مجتمعهای قالیبافی که در امر کیفیت تولید مرتکب تخلف شوند، در صورت ادامه تخلف پس از دریافت دو بار اخطار کتبی از وزارت بازرگانی ، قطع و در صورت اصرار بر تخلف با تشخیص وزارتخانه یادشده نسبت به ابطال کارت شناسایی و گواهی تطبیق مجتمعها اقدام خواهد شد .
      ماده 8 - سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور موظف است همه ساله بنا به پیشنهاد وزارت بازرگانی در لایحه بودجه کل کشور اعتبارات ویژه ای با حداکثر سود چهار درصد (4%) جهت حمایت از تأسیس و اداره مجتمع های بزرگ و متمرکز قالیبافی و تأمین نقدینگی مجتمع های یاد شده،  پیش بینی نماید .
معاون اول رئیس جمهور - محمدرضا عارف

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 17225

تاریخ تصویب : 1383/01/26

تاریخ ابلاغ : 1383/02/05

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.