×

آئین نامه اجرائی بند ( پ ) تبصره (19) قانون بودجه سال 1383 کل کشور

آئین نامه اجرائی بند ( پ ) تبصره (19) قانون بودجه سال 1383 کل کشور

آئین-نامه-اجرائی-بند-(-پ-)-تبصره-(19)-قانون-بودجه-سال-1383-کل-کشور
شماره1396/ت 30254 ه -                                       19/1/1383
وزارت بازرگانی
      هیئت وزیران در جلسه مورخ 9/1/1383 بنا به پیشنهاد وزارتخانه های بازرگانی و امور اقتصادی و دارایی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و به استناد بند  ( پ ) تبصره (19) قانون بودجه سال 1383 کل کشور، آئین نامه اجرائی بند یادشده را به شرح زیر تصویب نمود:
      ماده 1 - مبلغ یک هزار میلیارد (000‚000‚000‚000‚1) ریال اعتبارات موضوع ردیف 503611 قانون بودجه سال 1383 کل کشور جهت بسترسازی به منظور تحقق استراتژی جهش صادراتی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، پرداخت جوایز و مشوقهای صادراتی متناسب با سهم صادرات کالاها و خدمات در سبدصادرات غیرنفتی کشور، ارزش افزوده، مزیت رقابتی، رعایت استانداردهای کیفیت، رعایت استانداردهای زیست محیطی، توسعه تجارت الکترونیک، پرداخت یارانه های غیرمستقیم به منظور کاهش هزینه های صادراتی و هزینه های ناشی از سود تسهیلات بانکی و هزینه های بیمه، تبلیغات و بازاریابی محصولات و خدمات صادراتی،کمک به توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور، توسعه زیر ساختهای صادراتی کشور، گسترش خدمات اطلاع رسانی، تهیه، تولید و توزیع انواع نرم افزارهای تجاری، اجرای پروژه های تحقیق و توسعه در سطوح ملی و منطقه ای در راستای خلق مزیتهای رقابتی جدید در عرصه صادرات، اعمال مشوقهای ویژه به منظور توسعه صادرات، پرداخت بخشی از هزینه های مشارکت واحدهای تولیدی و صادراتی در نمایشگاههای خارج از کشور، پرداخت بخشی از هزینه های هیئتهای تجاری و بازاریابی اعزامی به بازارهای هدف، کمک به ایجاد شرکتهای بزرگ و توانمند صادراتی، کمک به ایجاد و تقویت دفاتر نمایندگیهای سازمان توسعه تجارت به منظور ارائه خدمات مورد نیاز به صادرکنندگان، کمک به اجرای برنامه های کارگروههای توسعه صادرات استانها و فعال کردن توانمندیهای منطقه ای در فرآیند توسعه صادرات، کمک به صندوقهای غیردولتی توسعه صادرات و تشکلهای صادراتی و سایر طرحها و برنامه های مربوط به توسعه صادرات غیر نفتی کشور اختصاص می یابد .
      ماده 2 - پنجاه درصد (50%) اعتبارات ردیف 503028 در اجرای بند ( پ ) تبصره (19) قانون بودجه سال 1383 کل کشور نیز حسب پیشنهاد مرکز توسعه صادرات ایران و تصویب کارگروه کارشناسی شورای عالی توسعه صادرات غیرنفتی به پرداخت یارانه های صادراتی، هزینه های اجرای برنامه های جهش صادراتی وپرداخت جوایزصادراتی اختصاص می یابد . پنجاه درصد (50%) دیگر از اعتبار این ردیف صرف افزایش سرمایه صندوق ضمانت صادرات ایران خواهد شد .
      ماده 3 - به منظور تشویق صادرات غیر نفتی، ( جوایز صادراتی ) متناسب با میزان ارزش افزوده کالاهای صادراتی و براساس مقررات زیر پرداخت می شود:
      الف - کارگروهی به مسئولیت مرکز توسعه صادرات ایران و عضویت وزارتخانه تولیدی ذی ربط (حسب مورد) و گمرک ایران، ارزش افزوده کالاهای صادراتی را تعیین خواهدنمود .
      ب - جوایز صادرکنندگان متناسب با ارزش افزوده کالاهای صادراتی بر مبنای جدول زیر پرداخت می شود: (جدول)
      پ - مبنای پرداخت جوایز صادراتی، آخرین قیمتهای پایه صادراتی تعیین شده از سوی کارگروه قیمت گذاری کالاهای صادراتی خواهدبود .
      تبصره - در صورتی که قیمت اظهارشده در اظهارنامه صادراتی کمتر از قیمت پایه صادراتی باشد، مبنای پرداخت جوایز صادراتی قیمت درج شده در اظهارنامه صادراتی خواهدبود .
      ت - جوایز صادراتی،مشمول شرکتهای دولتی صادرکننده کالا و خدمات که از منابع عمومی استفاده می کنند، موضوع ماده (2) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت نخواهد بود . مرجع تشخیص این امر سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور می باشد .
      ماده 4 - به منظور تشویق و توسعه شرکتهای بزرگ و توانمند صادرات - ی به شرکتهایی (بجز افراد حقیقی) که بیش از پنج میلیون (000‚000‚5) دلار در سال 1383 صادرات داشته باشند، نسبت به مازاد پنج میلیون (000‚000‚5) دلار صادرات یک درصد (1%) علاوه بر مبالغ تعیین شده در جدول ذیل ماده (3) این آئین نامه جایزه تعلق خواهد گرفت .
      ماده 5 - جوایز صادراتی مشمول آن دسته از کالاهای صادراتی می گردد که منشاء تولید داخلی داشته باشند .
        ماده 6 - جوایز صادراتی این دستورالعمل مشمول صادرکنندگانی که برابر مصوبات شورای اقتصاد و حسب اعلام مرکز توسعه صادرات ایران، یارانه یا جایزه صادراتی طی سال 1383 از منابع مختلف دریافت می نمایند، نخواهد بود .
      ماده 7 - جوایز صادراتی به صادرکنندگانی تعلق می گیرد که مهر خروج مندرج در ظهر پروانه صادراتی آنها از تاریخ 1/1/1383 لغایت 28/12/1383 باشد .
      ماده 8 - جوایز صادراتی به صورت غیر متمرکز، توسط شبکه بانکی کشور یا سازمانهای بازرگانی استانها و یا تشکلهای صادراتی با نظارت مرکز توسعه صادرات ایران به صادرکنندگان واجد شرایط پرداخت می شود صادرکنندگان می بایست برای دریافت جوایز صادراتی به استان محل صدور کارت بازرگانی خود یا تشکل صادراتی مربوط (حسب مورد) مراجعه نمایند .
      ماده 9 - جوایز صادراتی به صادرکنندگانی تعلق می گیرد که دارای کارت بازرگانی معتبر بوده و اظهارنامه، پروانه صادراتی و بارنامه های حمل کالا به نام دارنده کارت بازرگانی باشد .
      ماده 10 - برای دریافت جوایز صادراتی، احراز صادرکننده بودن متقاضی از طریق تایید عضویت وی در لوح فشرده بانک اطلاعات صادرکنندگان مرکز توسعه صادرات ایران ضروری می باشد .
      ماده 11 - ارائه مدارک زیر برای دریافت جوایز صادراتی از سوی صادرکنندگان کالا ضروری می باشد:
      الف - تکمیل فرمهای شماره یک و دو به شرح پیوست .
      ب - اصل اظهارنامه صادراتی تایید شده به مهر خروج گمرک مربوط .
      پ - بارنامه حمل کالا که تاریخ خروج کالا در آن مشخص شده باشد .
      تبصره - در صورت فروش به روش یا تحویل درب کارخانه ارائه مدارک ذیل به جای بارنامه حمل کالا الزامی است:
1    - تاییدیه ارزی - ابگمرک که اقدام به پلمپ کالا در درب کارخانه نموده است . (در پشت اظهارنامه)
2    - اسناد مربوطه به مبادله کالا دردرب کارخانه با خریدار خارجی یا کپی  بارنامه حمل خریدار خارجی .
      ماده 12 - به صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی در سقف حداکثر هشت درصد (8%) کل مبلغ قراردادها جایزه تعلق می گیرد و توسط انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران با نظارت مرکز توسعه صادرات ایران قابل پرداخت خواهدبود .
      تبصره 1 - آن دسته از  شرکتهای خدمات فنی و مهندسی که از مواد ومصالح داخلی در رابطه با پروژه های خارج از کشور استفاده می نمایند به تشخیص کارگروه ماده (19) آئین نامه حمایتهای دولت از صادر کنندگان خدمات فنی و مهندسی ازجایزه بیشتری نسبت به سایر شرکتها برخوردار خواهندشد . درصد جایزه به نسبت سهم مواد و مصالح داخلی در اجرای پروژه ها و در سقف حداکثر هشت درصد(8%) مبلغ قراردادها توسط کارگروه ماده (19) مشخص خواهدشد .
      تبصره 2 - این جایزه در برابر ارایه قراردادمعتبر با کارفرمای خارجی و صورت وضعیت های شرکتها به میزان کارکرد در سال 1383 محاسبه و پرداخت می شود . صورت وضعیت ها یا صورت حسابها یا سایر اسناد مثبته باید به تایید کارفرما رسیده باشد و پس از کنترل و تایید انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران و تصویب کار گروه ماده (19) آئین نامه حمایتهای دولت از صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی قابل پرداخت خواهدبود .
      ماده 13 - به صادرکنندگان نرم افزار و محصولات فرهنگی هنری مطابق دستورالعملی که به تایید کارگروه کارشناسی شورای عالی توسعه صادرات غیرنفتی می رسد حداکثر به میزان سه درصد (3%) جایزه تعلق می گیرد .
      ماده 14 - با توجه به اینکه ارایه مدارک مثبته دال بر انجام فعل صادرات کالا و خدمات از سوی صادرکنندگان نیاز به زمان کافی دارد، لذا مطالبات معوق صادرکنندگان در سال 1382 که مدارک آنها به طور کامل حداکثر تا پایان خردادماه سال 1383 ارائه شده باشد، ازمحل منابع قانون بودجه سال 1383 کل کشور قابل پرداخت می باشد . 
      تبصره - مطالبات تعهد شده سال 1382 صادرکنندگان در سال 1383 قابل پرداخت می باشد .
      ماده 15 - در صورت مشاهده هرگونه تقلب یا تخلف از سوی متقاضی (اعم از غیرمعتبر بودن اسناد، عدم صحت مندرجات، صدور غیرواقعی کالاوغیره) نسبت به معرفی آنان به مراجع ذی صلاح جهت هرگونه برخورد قانونی اقدام خواهد شد و ضمن لغو هرگونه امتیازی که در چارچوب این دستورالعمل به این گونه متقاضیان تعلق گرفته باشد، از سوی مرکز توسعه صادرات ایران به آنها اخطار خواهد شد که حداکثر ظرف 15 روز کلیه وجوه دریافتی را به حساب مربوط عودت نمایند .
      ماده 16 - مرکز توسعه صادرات ایران موظف است عملکرد این تصویبنامه را در پایان هر فصل و تحلیل تاثیرات آن در روند صادرات در پایان هر نیمه از سال به شورای عالی توسعه صادرات غیرنفتی گزارش نماید .
معاون اول رئیس جمهور - محمدرضا عارف

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 17225

تاریخ تصویب : 1383/01/09

تاریخ ابلاغ : 1383/02/05

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.