×

قانون موافقتنامه بازرگانی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری تاجیکستان

قانون موافقتنامه بازرگانی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری تاجیکستان

قانون-موافقتنامه-بازرگانی-بین-دولت-جمهوری-اسلامی-ایران-و-دولت-جمهوری-تاجیکستان
شماره14335                                                            4/3/1382
حضرت  حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای سیدمحمد خاتمی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
لایحه شماره30163/27118 مورخ 25/6/1381 دولت در مورد موافقتنامه   بازرگانی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری تاجیکستان  که در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ 23/2/1382 مجلس شورای اسلامی عینا تصویب و به تایید شورای نگهبان رسیده است ، در اجرای اصل یکصد وبیست و سوم ( 123 ) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به پیوست ارسال می گردد .
رئیس مجلس شورای اسلامی - مهدی کروبی
شماره12545                                                 13/3/1382
وزارت بازرگانی
قانون موافقتنامه بازرگانی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری تاجیکستان که در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ بیست و سوم اردیبهشت ماه یکهزار و سیصد و هشتاد و دو مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 31/2/1382  به تایید شورای نگهبان رسیده  و طی نامه شماره 14335 مورخ 4/3/1382 واصل گردیده است ، به پیوست جهت اجراء ابلاغ می گردد .
رئیس جمهور - سیدمحمد خاتمی
قانون موافقتنامه بازرگانی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری تاجیکستان
ماده واحده - موافقتنامه  بازرگانی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری تاجیکستان  مشتمل بر یک مقدمه و بیست و دو ماده به شرح  پیوست  تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می شود .
بسم الله الرحمن الرحیم
موافقتنامه بازرگانی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری تاجیکستان
مقدمه :  دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری تاجیکستان  که از این پس ( طرفهای متعاهد ) نامیده می شوند ، نظر به  علاقه متقابلی که به تحکیم و توسعه روابط بازرگانی و  گسترش و تنوع مبادلات تجاری و ارتقاء سطح همکاریهای تجاری بر پایه برابری ، عدم تبعیض و حفظ منافع متقابل دارند به شرح ذیل توافق نمودند :
ماده 1 -  دامنه شمول موافقتنامه مبادلات تجاری و خدمات بین طرفهای متعاهد و قراردادهای منعقده بین اشخاص حقیقی و حقوقی دو کشور  در چارچوب این موافقتنامه  و با رعایت قوانین و مقررات جاری هریک از طرفهای متعاهد انجام خواهدشد .
ماده2 - صدور به کشور ثالث کالاها و خدماتی که براساس این موافقتنامه بین طرفهای متعاهد مبادله می شوند با رعایت قوانین و مقررات کشور طرف صادرکننده قابل صدور به کشور ثالث خواهدبود .
ماده 3 -  صدور گواهی مبداء هریک از  طرفهای متعاهد طبق قوانین و مقررات خود نسبت به صدور گواهی مبداء برای کالاهایی که به کشور طرف متعاهد دیگر صادر می کند اقدام خواهدکرد .
ماده 4 - استانداردها مبادله کالاها و خدمات بین دو طرف در چارچوب این موافقتنامه و براساس استانداردهای موردتوافق سازمانهای ذیربط طرفهای متعاهد صورت خواهدگرفت .
ماده 5 - حقوق گمرکی ، سود بازرگانی و هزینه ها هیچ یک از طرفهای متعاهد نباید در مورد محصولات صادراتی طرف متعاهد دیگر حقوق گمرکی ، سود بازرگانی و مالیاتها را به میزان بیش از محصولات مشابه سایر کشورها اخذ کند . میزان حقوق گمرکی ، سود بازرگانی و مالیاتها طبق قوانین و مقررات جاری هریک از دو طرف متعاهد خواهدبود .
ماده 6 - اقدامات غیرتعرفه ای طرفهای متعاهد به منظور توسعه روابط بازرگانی بین دو کشور ، موافقت نمودند نسبت به حذف یا کاهش موانع غیرتعرفه ای یا اعطای ترجیحات غیرتعرفه ای به طورمتقابل در چارچوب قراردادهای جزیی که عنداللزوم دستگاههای اجرائی هر طرف منعقد خواهندکرد ،  اقدام نمایند .
ماده 7 - نظام  پرداخت ها و دریافت های ارزی تسویه مبادلات تجاری میان دو کشور به ارز قابل تسعیر  و بنابر عرف و مقررات بانکداری بین المللی انجام می پذیرد ، به جز در مواردی که ترتیب دیگری میان بانکهای مرکزی دو کشور توافق شده باشد .
ماده 8 - شرکت در نمایشگاهها و بازار مکاره هریک از طرفهای متعاهد ، موسسات و شرکتهای تجاری خود را به شرکت در نمایشگاههای بین المللی ، اختصاصی و یا بازارهای مکاره با حق فروش که در قلمرو طرف متعاهد دیگر برگزار می شود ، ترغیب خواهدکرد و حتی الامکان تسهیلات لازم را طبق قوانین و مقررات جاری خود در اختیار موسسات و شرکتهای تجاری طرف متعاهد دیگر قرارخواهدداد .
ماده 9 - تسهیلات کنسولی طرفهای متعاهد جهت گسترش روابط بازرگانی فی مابین دو کشور توافق نمودند نسبت به ایجاد تسهیلات کنسولی برای اعطای روادید تجاری و تسجیل مدارک تجاری براساس عمل متقابل اقدام لازم را معمول دارند .
ماده 10  -  تاسیس دفتر یا مرکز بازرگانی هریک از طرفهای متعاهد به منظور تسهیل و توسعه مبادلات کالا ، خدمات واطلاعات بازرگانی بین دو کشور اجازه خواهدداد که طرف متعاهد دیگر یک دفتر یا مرکز تجاری براساس مقررات و قوانین کشور میزبان در قلمرو آن تاسیس نماید . عده کارکنان و تجهیزات دفتر یا مرکز مزبور و تعداد شعب آن منوط به توافق آتی طرفهای متعاهد خواهدبود .
ماده 11  - همکاری اتاق های بازرگانی و تبادل هیاتها طرفهای متعاهد موافقت نمودند که اتاقهای بازرگانی خود را به حفظ همکاری موثر و نزدیک و در صورت لزوم ایجاد اتاق بازرگانی مشترک و تبادل هیاتهای بازرگانی و برگزاری هم اندیشی ها و فراهمایی های تخصصی به منظور آشنایی با محصولات یکدیگر و بازاریابی آنها ترغیب کنند و برای نیل به این منظور تسهیلات لازم را فراهم آورند .
ماده 12  -  گسترش و تنوع روابط تجاری طرفهای متعاهد به منظور توسعه روابط تجاری ، اشخاص حقیقی و حقوقی کشور خود را به اجرای روشهای تجارت بین الملل از قبیل بیع متقابل ( بای بک ) و مبادلات جبرانی و نیز تشکیل مشارکتهای بازرگانی و همکاریهای بلندمدت تجاری تشویق و معاملات مزبور را تجهیز خواهندنمود .
ماده 13  - عبور کالا هریک از طرفهای متعاهد تسهیلات لازم را برای عبور کالاهای طرف متعاهد دیگر از قلمرو خود ، در چارچوب قواعد و مقررات جاری خود ، فراهم خواهدآورد .
ماده 14 - توسعه همکاریهای بازرگانی طرفهای متعاهد موافقت نمودند اشخاص حقیقی و حقوقی خود را نسبت به استفاده بیشتر از رمزینه و تجارت الکترونیکی جهت بهبود کیفی کالا و خدمات مبادلاتی به منظور ارتقاء سطح روابط تجاری بین دو کشور تشویق و ترغیب نمایند .
ماده 15 - همکاری و هماهنگی های گمرکی طرفهای متعاهد به منظور اعمال مقررات تعرفه ای و غیرتعرفه ای متحد الشکل اقتصادی و تجاری دوجانبه ، تبادل اطلاعات آماری و انجام تشریفات گمرکی ، در فعالیتهای  اقتصادی و تجارت خارجی خود از اختیارات نظام توصیف و کدگذاری کالا که توسط سازمان جهانی گمرک تهیه گردیده است ،  استفاده خواهندنمود .
ماده 16 - همکاریهای فروشگاههای زنجیره ای هرطرف متعاهد در قلمرو خود اجازه تاسیس نمایندگی های بازرگانی وفروشگاههای زنجیره ای را به شرکتها و سازمانهای طرف متعاهد دیگر خواهدداد ونظامی  را که در مورد این نمایندگی ها و فروشگاههای زنجیره ای اتخاذ خواهدکرد نامساعدتر از نظامی که به نمایندگی های بازرگانی سازمانها و شرکتهای کشورهای ثالث ارائه کرده است نخواهدبود .
ماده 17 - دسترسی به مراجع قضایی طرفهای متعاهد موافقت خود را نسبت به رفتار مساوی بین اتباع  دو طرف برای دستیابی به محاکم قضایی در قلمرو  دیگری و نیز معافیت اتباع طرف متعاهد دیگر از سپردن تامینی که به لحاظ تابعیت خارجی آنها در قوانین هریک از دو طرف مقررشده ، اعلام نمودند .
ماده 18 - کمیسیون مشترک بازرگانی طرفهای متعاهد موافقت نمودند که کمیسیونی مرکب از تعداد مساوی از نمایندگان هر دو طرف تشکیل شود و سالانه یک بار به طور متناوب در قلمرو هریک از دو طرف تشکیل جلسه دهد . وظایف کمیسیون به قرار زیر خواهدبود :
1 - نظارت بر حسن اجرای مفاد این موافقتنامه .
2 - ارائه  راه حل برای رفع مشکلاتی که ممکن است در جریان اجرای این موافقتنامه حادث شود .
3 - بررسی و مطالعه راههای افزایش و تنوع تجارت فی مابین و تقدیم پیشنهادات اجرائی در این خصوص به طرفهای متعاهد .
4 - پیشنهاد اصلاح و تجدیدنظر این موافقتنامه .
ماده 19 - کمیسیون حل اختلاف طرفهای متعاهد کلیه مسایل و اختلافاتی که ممکن است در رابطه با تفسیر واجرای مفاد این موافقتنامه حادث شود از طریق مذاکرات و مشاوره دوستانه حل وفصل خواهندنمود . درغیر این صورت مسایل را جهت ارائه راه حل ، به کمیسیون مشترکی مرکب از یک نماینده از هریک از طرفهای متعاهد و یک یا سه شخصیت بین المللی که تابعیتی غیر از تابعیت طرفهای متعاهد را دارا بوده و باتوافق نمایندگان  مزبور انتخاب می شوند ارجاع خواهدشد . کمیسیون مکلف است با توجه به قواعد ومقررات و عرف مربوط ، وقایع را بررسی و راه حل مناسب را به طرفهای متعاهد ارائه کند .
ماده 20 - حفظ بهداشت عمومی و منافع ملی مفاد این موافقتنامه حقوق هریک از طرفهای متعاهد را  در اعمال هرنوع ممنوعیت یا محدودیت در خصوص حفظ منافع ملی ،  حفظ بهداشت عمومی و یا جلوگیری از امراض و آفات حیوانی یا نباتی تحدید نمی نماید .
ماده 21 - فسخ موافقتنامه موافقتنامه بازرگانی که  در تاریخ 27 تیرماه 1374 مطابق با 18 جولای 1995  میلادی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری تاجیکستان منعقد شده از تاریخ لازم الاجراء شدن این موافقتنامه فسخ خواهدشد .
ماده 22 - مدت اعتبار موافقتنامه این موافقتنامه از تاریخ آخرین اطلاعیه هریک از طرفهای متعاهد به طرف متعاهد دیگر مبنی براینکه اقدامات لازم را طبق قوانین و مقررات خود درباره لازم الاجراءشدن موافقتنامه حاضر به عمل آورده است برای مدت سه سال به موقع اجراء گذارده خواهدشد . پس از انقضاء مدت مزبور ، این موافقتنامه خود به خود برای دوره های یکساله تمدید خواهدشد مگراینکه یکی از طرفهای متعاهد شش ماه قبل از خاتمه دوره مربوطه عدم تمدید آن را کتبا به اطلاع طرف متعاهد دیگر برساند . پس از  انقضاء مدت اعتبار این موافقتنامه ، مقررات آن در مورد قراردادهایی که به موجب آن به امضاء رسیده و درحال اجراء می باشد تا حداکثر یک سال پس از انقضاء این موافقتنامه معتبر خواهدبود . مگراینکه طرفهای متعاهد به نحو دیگری توافق نمایند .
این موافقتنامه در یک مقدمه و بیست و دو ماده در دوشنبه در تاریخ 10 اردیبهشت 1381 هجری شمسی مطابق با 30 آوریل 2002  میلادی در دو نسخه به زبانهای فارسی ، تاجیکی و انگلیسی تنظیم گردید که تمامی متون از اعتبار یکسان برخوردار می باشد . درصورت بروز هرگونه اختلاف در تفسیر متون این موافقتنامه ، متن انگلیسی ملاک عمل قرارخواهدگرفت .
از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران
  از طرف دولت جمهوری تاجیکستان
قانون فوق مشتمل بر ماده واحده منضم به متن موافقتنامه شامل مقدمه  وبیست و دو ماده در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ بیست و  سوم اردیبهشت ماه یکهزار وسیصد و هشتاد و دو مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 31/2/1382 به تایید شورای نگهبان رسیده است .
رئیس مجلس شورای اسلامی - مهدی کروبی

نوع : قانون

شماره انتشار : 16976

تاریخ تصویب : 1382/02/23

تاریخ ابلاغ : 1382/03/24

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.