×

تصویبنامه راجع به جزء 5 بند ب ماده 1 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت

تصویبنامه راجع به جزء 5 بند ب ماده 1 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت

تصویبنامه-راجع-به-جزء-5-بند-ب-ماده-1-قانون-تنظیم-بخشی-از-مقررات-مالی-دولت

وکیل


شماره37945/1901 6/3/1382

وزارتخانه ها ، سازمان ها و شرکتهای دولتی
شورای عالی اداری در یکصد و یکمین جلسه مورخ 27/2/1382 بنا به پیشنهاد مشترک سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و وزارت کشور به منظور نیل به اهداف برنامه سوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران تصریح شده در جزء 5 بند ب ماده 1 و با توجه به ماده 88 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت در جهت استفاده از تواناییها و ظرفیتهای شهرداریها برای انجام امور مربوط به مدیریت شهری موارد زیر را تصویب نمود :
1 - فعالیتهای مشروحه ذیل از دستگاههای اجرائی مربوطه منتزع و به شهرداریها در محدوده قانونی و حریم شهرها واگذار می شود :
الف - ایجاد و اداره امور کتابخانه های عمومی ، سینماها ، سالنهای نمایش ، موزه های محلی و سایر مراکز فرهنگی و هنری از فعالیتهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی .
ب - تاسیس دفاتر ، موسسات و تاسیسات گردشگری از فعالیتهای سازمان ایرانگردی و جهانگردی در چارچوب ضوابط ابلاغی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی .
ج - ایجاد و اداره مجتمع های توریستی و خدماتی و واحدهای تفریحی ، اقامتی وپذیرایی از فعالیتهای سازمان ایرانگردی و جهانگردی .
د - واگذاری امر حفاظت ، احیاء و توسعه منابع طبیعی و ایجاد ، نگهداری وبهر ه برداری از پارکهای جنگلی واقع در محدوده و حریم استحفاظی شهرها در چارچوب طرح مصوب از فعالیتهای سازمان جنگلها ، مراتع و آبخیزداری کشور .
ه - ساخت ، تجهیز ، نگهداری و اداره مراکز بهداشتی و درمانی شهری از فعالیتهای وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی .
2 - به منظور برآورد و تعیین امکانات تجهیزات ، اعتبارات ، پیشنهاد تغییرات واصلاحات لازم در قوانین ، تصویبنامه ها ، آئین نامه ها ، تنظیم برنامه زمانبندی اجرای مصوبه حداکثر تا پایان برنامه سوم توسعه و سایر اقدامات موردنیاز در جهت واگذاری فعالیتهای فوق الذکر به شهرداریها کمیسیونی متشکل از نمایندگان سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ، وزارت کشور و دستگاه دولتی ذیربط تشکیل می شود . دبیرخانه کمیسیون مذکور در وزارت کشور ( سازمان شهرداریهای کشور ) مستقر خواهدبود . این کمیسیون برای واگذاری فعالیتهای مربوط به هریک از دستگاههای اجرائی ذیربط کمیته های تخصصی متشکل از نمایندگان وزارت کشور ، سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور و دستگاه مربوط تشکیل می دهد تا برای نحوه انتقال اموال ، ماشین آلات ، تجهیزات فنی و اراضی ، ابنیه ، نیروی انسانی و منابع مالی تصمیم گیری نمایند .
3 - تغییرات و اصلاحات لازم در تشکیلات داخلی شهرداریها به منظور ایجاد توانمندیهای لازم برای انجام فعالیتهای فوق و فعالیتهایی که ازسایر دستگاهها منتزع و با تصویب شورای عالی اداری به شهرداریها واگذار خواهدشد ، با پیشنهاد وزارت کشور ( سازمان شهرداریهای کشور ) به تایید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور می رسد .
4 - سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ، موظف است با همکاری وزارت کشور ودستگاههای اجرائی ذیربط اقدام به اعلام اعتبارات مربوط به فعالیتهای واگذارشده براساس قیمت تمام شده هر واحد از فعالیتها در بودجه سنواتی ذیربط نموده تا براساس مفاد ماده 90 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ، اعتبارات مربوطه از بودجه سنواتی دستگاهها به شهرداریها با تصویب هییت وزیران جابجا شود . اعتبارات مذکور در سال اول واگذاری از اعتبارات دستگاه ذیربط کسر می گردد و در سالهای بعد به پیشنهاد وزارت کشور توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در لوایح بودجه پیش بینی می شود .
تبصره : اعتبارات آن قسمت از فعالیتهایی که به صورت رایگان یا با پرداخت یارانه انجام می شده است کماکان توسط دولت تامین می گردد .
5 - نظارتهای فنی و تخصصی بر انجام فعالیتهای موضوع ماده 1 توسط دستگاههای مربوطه اعمال می گردد و اجرای ضوابط و معیارهای تدوین شده بر انجام فعالیتهای واگذارشده برای شهرداریها لازم الاجرا است .
6 - واگذاری فعالیتهای فوق الذکر به شکل تدریحی صورت پذیرفته و دارای مراحل ذیل می باشد :
الف - احصاء و واگذاری آن دسته از فعالیتهای پآئین دستی شهرداری که قابل واگذاری به بخش خصوصی و بخش تعاونی می باشند .
ب - درجه بندی شهرداریها با توجه به توانایی ها ، قابلیتها و موقعیت جغرافیایی توسط کمیسیون بند 2 این مصوبه .
ج - واگذاری فعالیتهای دستگاههای دولتی به شهرداریها در کوتاه مدت ، حداقل در 10 شهرداری منتخب در طی 6 ماه اجرا می گردد . عنوان فعالیت و برنامه زمانبندی واگذاری این فعالیتها به تصویب کمیسیون بند2 این مصوبه به انجام خواهدرسید .
د - پس از مدت مذکور و طی برنامه زمانبندی که توسط کمیسیون بند2 این مصوبه تهیه می شود اجرای مصوبه به سایر شهرداریها تسری می یابد .
ه - نظارت مستمر بر اجرای طرح و احصاء مشکلات و نارساییهای ناشی از اجرای طرح و ارائه راه حلهای مربوطه جهت رفع موانع توسط وزارت کشور ( سازمان شهرداریهای کشور ) .
7 - دستگاههای اجرائی که بخشی از ماموریتهای آنها به شهرداریها واگذارشده مکلفند تشکیلات خود را بازنگری و پیشنهاد تشکیلات جدید را برای تایید به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ظرف مدت 3 ماه ارسال نمایند .
8 - فعالیتهای واگذارشده به شهرداریها با استفاده از روشهای تعیین شده در ماده 88 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت یا با عقد قرارداد با بخش غیردولتی انجام خواهدشد .
9 - کلیه دستگاههای دولتی موضوع ماده 1 موظف به همکاری با وزارت کشور بوده تا در حداقل زمان ممکن زمینه واگذاری فعالیتهای اشاره شده به شهرداریها فراهم گردد .
10 - وزیر کشور و سایر وزرای مرتبط بر اساس زمانبندی تعیین شده توسط کمیسیون موضوع بند2 مسئول اجرای این مصوبه می باشند .
11 - کمیسیون موضوع بند 2 موظف است گزارش چگونگی واگذاری فعالیتها به شهرداریها را هر 6 ماه یکبار به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور جهت طرح در شورای عالی اداری ارائه نماید .
12 - فعالیتهای مذکور در ماده یک ، فعالیتهایی هستند که در اولویت واگذاری به شهرداریها می باشند . سایر دستگاه های اجرائی موظفند تصدیهای مربوط به مدیریت شهری را بررسی و با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ظرف مدت 3 ماه برای طرح در شورای عالی اداری پیشنهاد نمایند .
13 - سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برحسن اجرای این مصوبه نظارت داشته و موظف است گزارش اقدامات انجام شده را در مقاطع 6 ماهه به شورای عالی اداری ارائه نماید .
معاون رئیس جمهور و دبیر شورای عالی اداری - محمد ستاری فر

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار : 16976

تاریخ تصویب : 1382/02/27

تاریخ ابلاغ : 1382/03/24

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.