×

ضوابط نظارت فنی بر بهره برداری از معادن شن ، ماسه و خاک رس

ضوابط نظارت فنی بر بهره برداری از معادن شن ، ماسه و خاک رس

ضوابط-نظارت-فنی-بر-بهره-برداری-از-معادن-شن-،-ماسه-و-خاک-رس

وکیل


شماره 53066/ت27986ه- 23/9/1382
وزارت نیرو - وزارت کشور - سازمان حفاظت محیط زیست - سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور
هیات وزیران در جلسه مورخ 4/8/1382 بنا به پیشنهاد شماره 100/40/65798 مورخ 28/10/1381 وزارت نیرو و به استناد تبصره ماده ( 48 ) قانون توزیع عادلانه آب - مصوب 1361 - و تبصره ( 66 ) قانون بودجه سال 1363 کل کشور و ماده ( 4 ) قانون معادن - مصوب 1377 - ضوابط نظارت فنی بر بهره برداری از معادن شن ، ماسه و خاک رس را به شرح زیر تصویب نمود :
ضوابط نظارت فنی بر بهره برداری از معادن شن ، ماسه و خاک رس
1- صدور اجازه بهره برداری یا واگذاری بهره برداری از شن ، ماسه و خاک رس بستر و حریم رودخانه ها ، انهار و مسیل ها و حریم قانونی سواحل دریاها و دریاچه ها منوط به کسب موافقت قبلی وزارت نیرو می باشد .
2- وزارت نیرو موظف است هر پنج سال یکبار مطالعات شناسایی محدوده های مجاز جهت برداشت مصالح رودخانه ای را انجام و با رعایت ضوابط و محاسبات فنی که با هماهنگی با سازمان حفاظت محیط زیست تهیه خواهد شد ، به تناسب نیازهای شن ، ماسه و خاک رس هر استان و امکانات موجود ، با درخواست های استانداری ها و فرمانداری ها موافقت نمایند .
3- استانداری ها و فرمانداری ها در هر استان پس از اخذ موافقت وزارت نیرو با رعایت ضوابط زیست محیطی نسبت به صدور اجازه بهره برداری یا واگذاری بهره برداری از شن ، ماسه و خاک رس در محدوده های مذکور در بند ( 2 ) اقدام و یک نسخه از مجوزهای صادر شده را برای شرکت های آب منطقه ای یا ادارات کل آب استان ارسال نمایند .
4- برداشت هرگونه شن ، ماسه و خاک رس در محدوده های مذکور باید با تایید ناظران واجد صلاحیت که صلاحیت آن ها توسط وزارت نیرو تایید شده باشد ، انجام گیرد .
5 - ناظر موظف است ماهانه گزارش میزان برداشت و نقشه های تغییرات ایجادشده در بستر و حریم محدوده های مذکور را براساس دستورالعمل های وزارت نیرو ، تهیه و برای شرکتهای آب منطقه ای و یا ادارات کل آب استان و استانداری مربوط ارسال نماید .
6 - حقوق مالکانه و درآمد ناشی از برداشت شن ، ماسه و خاک رس از محدوده های مذکور توسط استانداری ها و فرمانداری های مربوط وصول و به حساب درآمد عمومی کشور واریز می گردد .
7 - سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور موظف است هزینه های مطالعات و انجام وظایف حاکمیتی فوق الذکر را در بودجه های سنواتی شرکت های تابع وزارت نیرو پیش بینی نماید .
8 - کارگروهی متشکل از معاونان وزارت نیرو ، وزارت کشور و سازمان حفاظت محیط زیست عملکرد سالانه میزان برداشت شن ، ماسه و خاک رس در محدوده های مذکور و تغییرات حاصل شده در محدوده های مذکور را تدوین و منتشر می نماید .
9 - استمرار مجوزهای بهره برداری از شن ، ماسه و خاک رس واقع در بستر و حریم رودخانه ها ، انهار و مسیل ها منوط به حصول اطمینان وزارت نیرو در خصوص امکان عبور جریان ها و سیلاب های احتمالی از رودخانه ها ، انهار و مسیل ها با حداقل خسارات قابل پیش بینی می باشد .
معاون اول رئیس جمهور - محمدرضا عارف

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار : 17133

تاریخ تصویب : 1382/08/04

تاریخ ابلاغ : 1382/10/01

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.