×

مصوبه شورای عالی اداری در مورد اجرای سیاست ها ، برنامه ها و طرح های مربوط به نظام آماری کشور

مصوبه شورای عالی اداری در مورد اجرای سیاست ها ، برنامه ها و طرح های مربوط به نظام آماری کشور

مصوبه-شورای-عالی-اداری-در-مورد-اجرای-سیاست-ها-،-برنامه-ها-و-طرح-های-مربوط-به-نظام-آماری-کشور

وکیل


شماره 172792/1901 12/9/1382
مصوبه شورای عالی اداری در مورد اجرای سیاست ها ، برنامه ها و طرح های مربوط به نظام آماری کشور وزارتخانه ها ، سازمان ها ، موسسات و شرکت های دولتی
شورای عالی اداری در صد و ششمین جلسه مورخ 17/8/1382 بنا به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به منظور تحقق بخشیدن به اهداف نظام آماری کشور مصوب اسفند ماه 1379 شورای عالی آمار و ساماندهی واحدهای مسئول آمار و اطلاعات در دستگاه های اجرائی ، تصویب نمود :
1- به منظور اجرای سیاست ها ، برنامه ها و طرح های مربوط به نظام آماری کشور و همچنین ایجاد انسجام در تهیه آمارهای ثبتی و غیرثبتی وزارتخانه ها و سازمان های دولتی موظفند با تبدیل عناوین واحدهای فعال در زمینه آمار و اطلاعات و تجمیع آنها و با هماهنگی و تایید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور نسبت به ایجاد واحد آمار و منابع اطلاعات با شرح وظایف و ماموریت های زیر اقدام نمایند :
- شناسایی نیازهای آماری کشور در بخش مربوط به فعالیت دستگاه
- استقرار نظام آماری ثبتی در داخل دستگاه به منظور تولید نیازهای آماری کشور اعم از نیازهای آماری عمومی و نیازهای آماری مدیریت دستگاه با همکاری و هماهنگی مرکز آمار ایران
- تهیه و اجرای طرح های آمارگیری در قالب برنامه مصوب شورای عالی آمار و با رعایت آئین نامه نظارت بر تهیه و اجرای طرح های آمارگیری دستگاه ها و انجام اقدامات لازم به منظور استخراج نتایج آماری و اطلاع رسانی در این زمینه
- جمع آوری آمارها و داده های موردنیاز حساب های ملی بخش ذیربط در سطح ملی و منطقه ای
- تهیه ، اجرا و استخراج طرح های آمارگیری برای تولید آمارهای موردنیاز و پردازش و تحلیل آن در جهت استفاده از نتایج در برنامه های دستگاه متبوع و همچنین در راستای طرح ها و برنامه های مرکز آمار بر اساس ضوابط ، دستورالعمل ها ، بخشنامه ها و راهکارهای ابلاغی مرکز آمار ایران
- ایجاد پایگاه اطلاعات آماری دستگاه و انجام هماهنگی های لازم با مرکز آمار ایران برای اتصال آن به پایگاه اطلاعات آماری بخشی و شبکه اطلاع رسانی کشور
- اطلاع رسانی و ارائه آمارهای تولیدشده حاصل از نظام آمارهای ثبتی و آمارگیری ها به کاربران آمار
- پیگیری اجرای مصوبات شورای عالی آمار در داخل دستگاه
- تهیه طرح های آموزشی لازم برای ارتقاء دانش آماری کارکنان واحد و انجام اقدامات لازم در این زمینه
- تهیه سالنامه ، فصلنامه و ماهنامه آماری برحسب نیاز
تبصره - در مورد دستگاه های اجرائی که در زمان ابلاغ این مصوبه فاقد واحد آمار و منابع اطلاعات بوده اند ، بر اساس ضوابط موضوع تبصره بند 7 این مصوبه اقدام خواهد شد .
2- واحدهای مسئول آمار و منابع اطلاعات دستگاه های اجرائی موظفند در انجام فعالیت های آماری و آمارگیری ها از تعاریف ، مفاهیم ، روش ها ، معیارها و طبقه بندی های آماری مرکز آمار ایران تبعیت نمایند . لازم است این واحدها بر مبنای مطالعات و بررسی های خود برای نیل به برداشت یکسان و معادل از تعاریف و مفاهیم کاربردی آماری ، هماهنگی های لازم را با مرکز آمار ایران به عمل آورند .
3- واحدهای مسئول آمار و منابع اطلاعات دستگاه های اجرائی موظفند در انجام وظایف فوق و فعالیت های آماری و سایر وظایف و فعالیت های مربوط به توسعه و تقویت نظام آماری کشور ، همکاری و هماهنگی لازم را بامرکز آمار ایران ، دبیرخانه شورای عالی آمار و کمیسیون تخصصی آن به عمل آورند .
مرکز آمار ایران در جهت تامین هماهنگی ، ضوابط ، دستورالعمل ها ، شیوه نامه ها و راهکارهای مورد نیاز را به دستگاههای اجرائی ابلاغ می نماید و حسب درخواست دستگاه ها راهنمایی و همکاری لازم را معمول می دارد .
4- بر اساس مفاد این مصوبه واحد آمار و منابع اطلاعات در تشکیلات تفصیلی در کلیه وزارتخانه ها و سازمان های مستقل وابسته به ریاست جمهوری از محل تجمیع و تغییر عناوین واحدهای مشابه در سطح دفتر یا مدیریت ایجاد می شود . سطح سازمانی این واحد در موسسات وابسته به وزارتخانه ها ، حسب طبقه بندی انجام شده در بخشنامه شماره 167393/101 مورخ 13/9/1381 سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در موسسات نوع ( الف ) یا ( ب ) مدیریت یا گروه تعیین می شود . در سایر دستگاه های اجرائی با توجه به مفاد بخشنامه اخیرالذکر و با رعایت مقررات و منظور داشتن عوامل موثر ، سطح سازمانی واحد مسئول آمار ومنابع اطلاعات تعیین می گردد .
تبصره - دارا بودن تخصص آماری ، علاوه بر سایر شرایط مورد نیاز ، برای انتصاب مسئول واحد آمار و منابع اطلاعات ضروری است .
5 - مسئولیت هماهنگی واحدهای مسئول آمار و منابع اطلاعات دستگاه ها در استان ها به عهده سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان است و این واحدها موظفند در انجام وظایف خود و فعالیت های آماری ، بر اساس راهکارهای ابلاغی توسط شورای عالی آمار ، مرکز آمار ایران و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همکاری و هماهنگی لازم را به عمل آورند .
6 - انجام امور دبیرخانه کمیته آمار بخشی مربوط و اقدامات اجرائی ناشی از انجام وظیفه این کمیته و همچنین انجام بررسی های کارشناسی برای فعالیت بهینه آن به عهده واحد مسئول آمار و منابع اطلاعات دستگاه اجرائی می باشد .
7 - وزارتخانه ها و سازمان های دولتی موظفند ظرف مدت 3 ماه پس از ابلاغ این مصوبه پیشنهاد تشکیلات واحد مسئول آمار و منابع اطلاعات را بر اساس ضوابط ساختار سازمانی وزارتخانه ها و سازمان های مستقل تحت نظر رئیس جمهور ( موضوع بخشنامه های شماره 28216/105 مورخ 25/2/1381 و 167393/101 مورخ 13/9/1381 سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ) به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ارسال نمایند .
تبصره - ایجاد پست سازمانی در واحدهای استانی دستگاه های اجرائی و دستگاه های اجرائی که فاقد واحد آماری می باشند به موجب ضابطه ای خواهدبود که توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تهیه و ابلاغ خواهد شد .
8 - کلیه اصلاحات تشکیلاتی موضوع این مصوبه از محل پست های سازمانی موجود دستگاه های اجرائی انجام خواهد شد .
9 - وزراء و یا بالاترین مقام اجرائی دستگاه های اجرائی ، مسئول حسن اجرای این مصوبه می باشند و مرکز آمار ایران ضمن همکاری با دستگاه ها در جهت اجرای صحیح و به موقع مصوبه ، پیگیری های لازم را به عمل می آورد و گزارش عملکرد این مصوبه را برای طرح در شورای عالی اداری به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ارائه می نمایند .
معاون رئیس جمهور و دبیر شورای عالی اداری - محمد ستاری فر

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار : 17133

تاریخ تصویب : 1382/08/17

تاریخ ابلاغ : 1382/10/01

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.