×

قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

قانون-وظایف-و-اختیارات-وزارت-ارتباطات-و-فناوری-اطلاعات
شماره68159 24/9/1382
حضرت حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای سیدمحمدخاتمی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
لایحه شماره 23886/24815 مورخ 21/5/1380 دولت در مورد وظایف و اختیارات و تغییر نام وزارت پست و تلگراف و تلفن که در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ19/9/1382 مجلس شورای اسلامی با اصلاحاتی در عنوان و متن تصویب و به تایید شورای نگهبان رسیده است ، در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم ( 123 ) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به پیوست ارسال می گردد .
رئیس مجلس شورای اسلامی - مهدی کروبی
شماره54412 30/9/1382
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ نوزدهم آذرماه یکهزار و سیصد و هشتاد و دو مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 19/9/1382 به تایید شورای نگهبان رسیده و طی نامه شماره 68159 مورخ 24/9/1382 واصل گردیده است ، به پیوست جهت اجرا ابلاغ می گردد .
رئیس جمهور - سیدمحمد خاتمی
قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
ماده1- نظربه تحول چشمگیر علوم و فنون مرتبط با صنایع الکترونیک ، مخابرات ، ارتباطات رادیوئی و رایانه ای و نقش مهم موثر خدمات پستی ، مخابراتی ، پست بانک و سنجش از راه دور ، در امور فرهنگی و اقتصادی ، تعمیق علایق و پیوستگی بین جوامع انسانی ، تحول نظام اداری ، کاهش مسافرتهای غیرضرور ، حفظ محیط زیست و تشخیص منابع زمینی ، هواشناسی ، اقیانوس شناسی در برنامه ریزی توسعه و لزوم تدوین و تعیین وظایف و اختیارات قانونی برای دستگاه متولی نظارت بر عرضه خدمات مذکور و هماهنگ کردن نام و عنوان این دستگاه ، متناسب با ضرورتها و نیازهای زمان ، قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در چارچوب سیاستهای کلی نظام به شرح مواد آتی تدوین می شود .
ماده 2- به منظور اعمال حاکمیت برطیف فرکانس و حفاظت از حقوق رادیوئی کشور در سطح منطقه و بین الملل و تمرکز امور سیاستگذاری ، تدوین ضوابط و استانداردها و نظارت برحسن اجرای آنها در بخشهای مختلف ارتباطات پستی و مخابراتی نظیر خدمات جدید و متعارف پستی ، مخابراتی ، ارتباطات فضایی ، ارتباطات رادیوئی ، انتقال داده ها ، انتقال صدا و تصویر ، سنجش از راه دور ، ارتباطات رایانه ای و ایجاد بستر مناسب برای ارتباطات و آمایش و پردازش اطلاعات و روشهای دورسنجی و پشتیبانی آنها و همچنین سیاستگذاری در زمینه توسعه امکانات و خدمات ارتباطی مذکور ، هماهنگ با آخرین پیشرفتهای علمی ، تجربی و فناوری اطلاعات در جهان ، در چارچوب سیاستهای کلی نظام به موجب این قانون نام وزارت پست و تلگراف و تلفن به ( وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ) تغییر می یابد و کلیه وظایف ، اختیارات و مسؤولیتهای وزیر و وزارت پست و تلگراف و تلفن به وزیر و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تفویض می گردد .
ماده 3- وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات :
الف - تدوین سیاستها و ضوابط کلی در زمینه توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات در چارچوب سیاستهای کلی نظام .
ب - سیاستگذاری و برنامه ریزی کلان و هدایت و نظارت بر شبکه های پستی ، پست بانک و مخابراتی و فناوری اطلاعات کشور در چارچوب سیاستهای کلی نظام .
ج - ایجاد ، نگهداری ، بهره برداری و توسعه شبکه های مادر پستی و مخابراتی کشور .
د - تنظیم ، مدیریت و کنترل فضای فرکانس کشور و تدوین مقررات و تصویب ضوابط و جداول و معیارهای استفاده بهینه از فرکانس و مدارهای ماهواره ای و نظارت و حاکمیت بر طیف و جدول ملی فرکانس کشور .
ه- به منظور تحقق حاکمیت دولت ، ایجاد و حفظ شبکه های مادر مخابراتی ، تنظیم فضای فرکانسی کشور و تضمین استمرار ارائه خدمات پستی و مخابراتی به عهده دولت خواهدبود . به منظور جلوگیری از ضرر و زیان جامعه و تحقق رشد و توسعه اقتصادی کشور ، بخش غیردولتی در قلمرو شبکه های غیرمادر بخش مخابرات شبکه های مستقل و موازی پستی و مخابراتی ، با رعایت اصل چهل و چهارم ( 44 ) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و حسب مجوز هیات وزیران اجازه فعالیت خواهند داشت .
و - نظارت کلان بر فعالیتهای بخش غیردولتی در امور مربوط به مخابرات ، پست ، پست بانک ، خدمات هوائی پیام و فناوری اطلاعات در چارچوب قوانین و مقررات و با رعایت اصل چهل و چهارم ( 44 ) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران .
ز - صدور مجوز تاسیس و بهره برداری واحدهای ارائه خدمات پستی و مخابراتی و فناوری اطلاعات در سطح کشور در چارچوب قوانین و مقررات و با رعایت اصل چهل و چهارم ( 44 ) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران .
ح - طراحی و تدوین نظام ملی فناوری اطلاعات کشور .
ط - توسعه و ترویج ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور و تامین زیرساختهای موردنیاز آن به منظور دسترسی آحاد مردم به خدمات پایه ذیربط .
ی - حمایت از تحقیق و توسعه برای استفاده وسیعتر فناوری جدید در زمینه فناوری اطلاعات و اشاعه فرهنگ کاربردی آنها .
ک - تدوین و پیشنهاد استانداردهای ملی مربوط به ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور به مراجع ذیربط .
ل - اعمال استانداردها ، ضوابط و نظامهای کنترل کیفی و تایید نمونه تجهیزات در ارائه خدمات و توسعه و بهره برداری از شبکه های مخابراتی ، پستی و فناوری اطلاعات در کشور .
م - فراهم نمودن زمینه مشارکت بخش غیردولتی در توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات .
ن - تدوین ضوابط حل اختلاف و تعیین اسناد مورد قبول محاکم قضایی در اختلافات و تخلفات مربوط به ارتباطات و فناوری اطلاعات و ارائه به دولت جهت طی مراحل قانونی .
س - عضویت در اتحادیه ها و مجامع بین المللی ارتباطی و فناوری اطلاعات به نمایندگی از سوی دولت و اهتمام به انجام تعهدات و قراردادهای بین المللی و دوجانبه پستی و پست بانک و مخابراتی و فناوری اطلاعات .
ع - تصویب سیاستها و هدایت امور مربوط به طرح و چاپ و انتشار تمبر و اوراق بهادار پستی و صدور اجازه ورود و استفاده و ساخت ماشینهای نقش تمبر و اعمال نظارت بر کلیه امور مربوط به آن .
ف - حفاظت و حراست و عدم ضبط و افشای انواع مراسلات و امانات پستی و همچنین مکالمات تلفنی و مبادلات شبکه اطلاع رسانی و اطلاعات مربوط به اشخاص حقیقی و حقوقی طبق قانون .
ماده 4- به منظور سیاستگذاری و تدوین راهبردهای ملی در قلمرو فناوری اطلاعات ، تدوین برنامه های میان مدت و بلندمدت برای توسعه پژوهشهای بنیادی و کاربردی در قلمرو فناوری اطلاعات و همچنین گسترش کاربری فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و برنامه های توسعه بخشهای مختلف ، شورای عالی فناوری اطلاعات با استفاده از امکانات و نیروی انسانی دفتر مدیریت و تجهیز منابع اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و در چارچوب سیاستهای کلی نظام تشکیل می گردد . تصمیمات شورا با رعایت سیاستهای کلی نظام در چارچوب قوانین و مقررات پس از تایید رئیس جمهور توسط وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ابلاغ می گردد و مسوولیت و نظارت برحسن اجرای آن به عهده وی خواهدبود .
الف - ریاست شورای عالی با رئیس جمهور بوده و در غیاب ایشان ، معاون اول وی این وظیفه را به عهده خواهدداشت .
ب - دبیرخانه شورای عالی در وزارت ارتباطات و فناوری با استفاده از امکانات و نیروی انسانی دفتر مدیریت و تجهیز منابع اطلاعات وزارت مذکور تشکیل و دبیر آن به پیشنهاد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و با حکم ریاست جمهور منصوب می شود .
ج - اساسنامه شورا ی عالی توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهدرسید .
د - سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور موظف است تشکیلات لازم متناسب با اهداف و وظایف این شورای عالی را با هماهنگی دبیرخانه شورای عالی تهیه و تصویب نموده و برای اعتبارات مربوط ، ردیف مستقل درنظربگیرد .
ه- وظایف شورای عالی فناوری اطلاعات به شرح ذیل می باشد :
1- تدوین اهداف کلان و راهبردی توسعه فناوری اطلاعات در کشور .
2- سیاستگذاری و تدوین راهبردهای لازم برای گسترش بکارگیری فناوری اطلاعات در زمینه های مختلف اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی .
3- تمهید و تدوین نظام جامع فناوری اطلاعات و تعیین وظایف بخشهای مختلف کشور در نظام جامع مذکور .
4 - تدوین مقررات و آئین نامه ها و ضوابط لازم برای قلمرو فناوری اطلاعات .
5 - تدوین برنامه های کلان پژوهش در جهت توسعه فناوری اطلاعات در کشور .
6 - تدوین برنامه های همکاری های ارتباطات بین المللی در قلمرو فناوری اطلاعات .
تبصره - کلیه موارد موضوع این بند پس از طی مراحل قانونی لازم الاجراست .
ماده 5- کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات با استفاده از امکانات و نیروی انسانی سازمان موضوع ماده ( 7 ) این قانون با اختیارات و وظایف ذیل تشکیل می گردد :
الف - اصلاح و تجدید ساختار بخشهای ارتباطی کشور .
ب - به منظور جلوگیری از ضرر و زیان جامعه و تحقق رشد و توسعه اقتصادی کشور ، بخش غیردولتی ، در قلمرو شبکه های غیرمادر بخش مخابرات ، شبکه های مستقل و موازی پستی و مخابراتی با رعایت اصل چهل و چهارم( 44 ) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و حسب مجوز هیات وزیران اجازه فعالیت خواهندداشت .
ج - تعیین سیاست نرخ گذاری بر کلیه خدمات در بخشهای مختلف ارتباطات و فناوری اطلاعات و تصویب جداول تعرفه ها و نرخهای کلیه خدمات ارتباطی در چارچوب قوانین و مقررات کشور .
د - تدوین مقررات ارتباطی کشور در چارچوب قوانین و مقررات کشور واعمال و نظارت برحسن اجرای آن .
ه- سیاستگذاری درخصوص صدور مجوز فرکانس و تعیین و دریافت حق الامتیاز صدور مجوز در چارچوب قوانین و مقررات کشور .
و - تحقق اهداف موردنظر در بخش ارتباطات رادیوئی و رادیوآماتوری .
ماده 6- کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات از افراد زیر با استفاده از امکانات معاونت امور مخابراتی و اداره کل ارتباطات رادیویی تشکیل می گردد :
الف - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ( رئیس ) .
ب - معاون وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ( دبیر ) .
ج - نماینده سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور .
د - نماینده وزارت امور اقتصادی و دارائی .
ه- سه نفر صاحب نظر مرتبط در امور ارتباطات و فناوری اطلاعات با پیشنهاد وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و تصویب هیات وزیران .
تبصره - آئین نامه اجرائی مربوط به وظایف و طرز کار کمیسیون ظرف مدت سه ماه پس از تصویب این قانون به وسیله وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تهیه و پس از تصویب هیات وزیران به موقع اجراءگذارده خواهدشد .
ماده 7- در جهت اجرای مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و تحقق اهداف موردنظر در بخش ارتباطات رادیویی و ایفای وظایف ، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از تجمیع معاونت امور مخابراتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و اداره کل ارتباطات رادیویی با استفاده از امکانات و نیروی انسانی موجود تاسیس می شود و رئیس سازمان معاون وزیر خواهدبود .
تبصره 1- دبیرخانه کمیسیون در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با استفاده از نیروی انسانی و امکانات مذکور تشکیل می گردد . دبیرخانه دارای ردیف خاص اعتباری در بودجه سالانه کشور خواهدبود و تشکیلات آن با پیشنهاد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و تایید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ظرف مدت سه ماه پس از تصویب این قانون تهیه و اعلام خواهدشد .
تبصره 2- سازمان مذکور که وظایف و اختیارات حاکمیتی ، نظارتی و اجرائی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را در بخش تنظیم مقررات ارتباطی و ارتباطات رادیویی ایفاء خواهدکرد دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی است و اعتبارات جاری و عمرانی موردنیاز آن همه ساله از محل وجوه و اعتبارات عمومی زیر ردیف بودجه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در لایحه بودجه سالانه کل کشور پیش بینی و تامین خواهدشد .
تبصره 3- اساسنامه سازمان مذکور حداکثر ظرف مدت شش ماه توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید .
ماده 8- به منظور استفاده از فناوری های فضایی و استفاده صلح آمیز از فضای ماورای جو و حفظ منافع ملی و بهره برداری منسجم از علوم و فناوری فضایی در جهت توسعه اقتصادی ، فرهنگی ، علمی و فناوری کشور ، شورای عالی فضایی با ریاست رئیس جمهور و با استفاده از امکانات و نیروی انسانی سازمان موضوع ماده ( 9 ) این قانون تشکیل می گردد . مصوبات شورا با رعایت سیاستهای کلی نظام در چارچوب قوانین و مقررات پس از تایید رئیس جمهور توسط وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ابلاغ می گردد و مسوولیت نظارت برحسن اجرای آن به عهده وی خواهدبود . وظایف و اختیارات شورای عالی فضایی به شرح زیر خواهدبود :
الف - سیاستگذاری برای استفاده از فناوریهای فضایی در بخشهای امنیتی و استفاده صلح آمیز از فضای ماورای جو ، در چارچوب سیاستهای کلی نظام و رعایت قوانین و مقررات کشور .
ب - سیاستگذاری ساخت و پرتاب و استفاده ماهواره های ملی تحقیقاتی در چارچوب سیاستهای کلی نظام و رعایت قوانین و مقررات کشور .
ج - ایجاد هماهنگی لازم میان کلیه دستگاههای ذیربط .
د - ارائه پیشنهاد و تدوین برنامه های بلندمدت و میان مدت مربوط به امور فضایی دستگاهها و سازمانهای دولتی و غیردولتی برای طی مراحل قانونی .
ه- تصویب برنامه های بلندمدت و میان مدت در بخش فضائی کشور .
و - هدایت و حمایت از فعالیتهای بخش خصوصی و تعاونی در امر استفاده بهینه از فضا .
ز - ارائه پیشنهاد در خصوص خط مشی همکاریهای منطقه ای و بین المللی در مسائل فضایی و تعیین مواضع دولت جمهوری اسلامی ایران در مجامع یادشده به هیات وزیران جهت طی مراحل قانونی و در چارچوب سیاستهای کلی نظام .
تبصره1- اساسنامه شورای عالی فضایی توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید .
تبصره2- دبیرخانه شورای عالی در سازمان فضایی ایران با استفاده از امکانات و نیروی انسانی مرکز سنجش از راه دور ایران و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و اداره کل طرح و مهندسی و نصب ارتباطات ماهواره ای شرکت مخابرات ایران و اداره کل نگهداری ارتباطات ماهواره ای شرکت مخابرات ایران تشکیل و رئیس سازمان فضایی ایران دبیر شورای عالی خواهدبود .
ماده 9- به منظور انجام مصوبات شورای عالی فضایی کشور و امور مطالعاتی و پژوهشی و طراحی و مهندسی و اجرا در زمینه فناوری های خدمات فضایی و سنجش از راه دور و تقویت شبکه های ارتباطی و فناوری فضایی در داخل و خارج از کشور و تجمیع فعالیتهای حاکمیتی مرکز سنجش از راه دور ایران و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و با استفاده از امکانات و نیروی انسانی اداره کل طرح و مهندسی و نصب ارتباطات ماهواره ای شرکت مخابرات ایران و اداره کل نگهداری ارتباطات ماهواره ای شرکت مخابرات ایران و سازمان فضایی ایران وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تشکیل می گردد .
سازمان مذکور دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی است و برابر اساسنامه خود اداره خواهدشد و رئیس سازمان معاون وزیر خواهدبود . اساسنامه سازمان مذکور ظرف مدت شش ماه توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهدرسید .
ماده10- هرکس به تمام یا قسمتی از امکانات ، تاسیسات ، تجهیزات و دستگاههای ارتباطی مربوط به شبکه های عمومی پست ، پست بانک ، خدمات هوائی ( پیام ) ، مخابرات ، اطلاع رسانی ، مایکروویو ، مراکز فرکانسی ، خطوط انتقال مخابرات ( کابلهای هوائی یا زمینی یا نوری ) و تجهیزات ماهواره ای و سنجش از راه دور اعم از دولتی و غیردولتی که حسب استانداردهای لازم احداث شده است به هرنحوی صدمه واردنماید ، به جبران خسارت وارده به تاسیسات و تجهیزات مذکور ملزم می گردد .
ماده 11- به منظور صیانت از منابع ملی ، نیل به عدالت اجتماعی ، توسعه ارتباطات نقاط غیربرخوردار ، بالابردن بازده ملی و بازده بخش ، شفاف سازی اقتصادی و بهبود رفاه اجتماعی ، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات می تواند موارد زیر را به اجراء گذارد :
الف - جابجائی اعتبار و درآمد بین شرکتهای مخابرات استانی و شرکت مخابرات ایران و کمک به استانهای غیربرخوردار با تایید وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در چارچوب سهم دولت و برطبق ماده ( 19 ) اساسنامه شرکتهای مخابرات استانی و بند ( الف ) ماده ( 125 ) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی^، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران عمل می گردد .
ب - وجوه سرمایه گذاری شده در طرحهای مصوب شرکتهای مخابراتی ( استانی و ایران ) و پستی و دیگر موسسات ، سازمانها و شرکتهای وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و طرحهای عمرانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از محل درآمدها و منابع داخلی خود آنها و یا از محل منابع داخلی شرکتهای مخابراتی به عنوان افزایش سرمایه دولت و یا شرکت مخابرات ایران ( حسب مورد ) منظور می گردد و مشمول ماده ( 32 ) قانون برنامه و بودجه مصوب 5/12/1351 نمی باشد .
ماده 12- شرکتها و سازمانها و مراکز تابعه و وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظفند در موقع تهیه و تنظیم بودجه سالانه شرکت یا سازمان و یا مرکز حداقل دو درصد ( 2% ) از بودجه خود را جهت فعالیتهای تحقیقاتی و توسعه فناوریهای نوین در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات ، در فصل تحقیقات پیش بینی و به دولت جهت درج در لایحه بودجه سالانه کل کشور ارائه نمایند .
ماده 13- شرح وظایف تفصیلی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات حداکثر ظرف شش ماه پس از تصویب این قانون براساس مفاد این قانون و بندهای لازم الرعایه مندرج در ماده ( 2 ) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی^، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و با جهت گیری واگذاری وظایف اجرائی به بخش غیردولتی ، حذف وظایف تکراری و غیرضروری و انتقال وظایف قابل واگذاری به دیگر وزارتخانه ها توسط وزارتخانه و سازمان ذیربط به تفکیک وظایف ملی واستانی ( واحد ستادی و واحد استانی ) تنظیم و پس از تایید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در حدود مقررات و با رعایت اصل یکصدوسی و سوم ( 133 ) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به تصویب هیات وزیران می رسد .
ماده 14- این قانون از زمان تصویب لازم الاجراء است و کلیه قوانین و مقررات مغایر با این قانون لغو می گردد .
اختیارات و وظایف مربوط به این وزارت مندرج در این قانون شامل محدوده وظایف و اختیارات سازمان صدا و سیما و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نمی شود و قوانین ومقررات مربوط به آنان به قوت خود باقی است .
قانون فوق مشتمل بر چهارده ماده و هفت تبصره در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ نوزدهم آذرماه یکهزار و سیصد و هشتاد و دو مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 19/9/1382 به تایید شورای نگهبان رسیده است .
رئیس مجلس شورای اسلامی - مهدی کروبی

نوع : قانون

شماره انتشار : 17137

تاریخ تصویب : 1382/09/19

تاریخ ابلاغ : 1382/10/06

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.