×

آئین نامه نحوه انتخاب و ارجاع کار به مشاوران

آئین نامه نحوه انتخاب و ارجاع کار به مشاوران

آئین-نامه-نحوه-انتخاب-و-ارجاع-کار-به-مشاوران
شماره17234/ت28422هـ 7/4/1383
سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور
هیات وزیران در جلسه مورخ 3/4/1383بنابه پیشنهاد شماره 243587/101 مورخ 25/12/1381 سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و به استناد ماده ( 22 ) قانون برنامه و بودجه کشور - مصوب 1351ـ آئین نامه نحوه انتخاب و ارجاع کار به مشاوران را به شرح زیرتصویب نمود :
آئین نامه نحوه انتخاب و ارجاع کار به مشاوران
ماده1ـ هدف و دامنه کاربرد
الف - هدف این آئین نامه ، تعیین روش انتخاب مشاوران و ارجاع کار به آنان ، ازسوی دستگاههای اجرائی است .
ب - این آئین نامه ، انتخاب و ارجاع کار به مشاوران برای تمام طرحهای تملک داراییهای سرمایه ای ( طرحهای عمرانی ) را دربرمی گیرد .
ماده2ـ تعاریف و مفاهیم :
الف - سازمان : سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور می باشد .
ب - دفتر امور مشاوران : دفتر امور مشاوران و پیمانکاران سازمان است .
پ - مشاور : شخص حقیقی یا حقوقی است که از سوی سازمان و براساس آئین نامه تشخیص صلاحیت مشاوران ، تشخیص صلاحیت شده است .
ت - کار : هریک از انواع خدمات مشاوره است که در آئین نامه تشخیص صلاحیت مشاوران تعریف شده و براساس نظام فنی و اجرائی قابل واگذاری به یک مشاور و یا گروه همکاری مشاوران می باشد .
ث - حق الزحمه مصوب : حق الزحمه و یا تعرفه خدمات مشاوره است که برای کارهای معین ازسوی سازمان تعیین و ابلاغ شده است و یا خواهدشد .
ج - شرح خدمات مصوب : شرح خدمات مشاوره است که از سوی سازمان تـهیه و ابلاغ شده است و یا خواهدشد .
چ - متن موافقتنامه و شرایط عمومی مصوب : متن موافقتنامه و شرایط عمومی است که از سوی سازمان تهیه و ابلاغ شده است و یا خواهدشد .
ح - دستـگاه اجرائی : وزارتخـانه ها ، نیروها و سازمـانهـای تـابـع ارتش جمهوری اسلامی ایران ، استانداری ، شهرداری و موسسات وابسته به شهرداری ، موسسه دولتی ، موسسه وابسته به دولت ، شرکت دولتی و موسسه عمومی غیردولتی که عهده دار قسمتی از برنامه سالانه شود .
خ - شرح وشرایط کار : کارها و خدمات مورد درخواست از مشاور و شرایط انجام آن می باشد .
ماده3ـ اقدامات پیش نیاز :
پیش از انتخاب مشاور ، اقدامات زیر باید صورت گرفته باشد :
الف - مبادله موافقـتنامه با سازمـان کـه انتخاب مشاور برای انـجام کار مربوط و اعتبار لازم در آن پیش بینی شده باشد .
ب - شناخت اجزای طرح و درصورت لزوم تفکیک آن به اجزای مستقل و تعیین بخشهای مهندسی هریک از اجزاء که به صورت جداگانه قابل ارجاع به یک مشاور یا گروه همکاری مشاوران باشد .
پ - جمع آوری اطلاعات ومطالعات انجام شده قبلی و داده های موردنیاز .
ت - دراختیار داشتن اسناد مربوط به مطالعات مراحل قبل از مرحله ارجاع کار موردنظر .
تبصره1ـ ارجاع خدمات مراحل بعدی به مشاوری که مطالعات توجیه فنی ، اقتصادی ، اجتماعی و زیست محیطی ( امکان سنجی ) آن کار را انجام داده است ، مجاز نمی باشد .
تبصره2ـ قراردادهای مربوط به مطالعات تهیه طرح شامل شناسایی ، توجیه فنی ، اقتصادی ، اجتماعی و زیست محیطی ( امکان سنجی ) و به طورکلی فعالیتهایی که منجر به پذیرش و یا ردطرح ( به مبنای توجیه به سرمایه گذاری و یا عدم سرمایه گذاری در طرح ) می شود ، خدمات دوره ساخت و تحویل کار ، کارهای تحقیقاتی ، مهندسی ارزش و ارزیابی طرحها جزو ظرفیت کاری مشاوران منظور نمی گردد .
ث - تهیه برنامه زمانی برای مراحل مختلف انتخاب مشاور ، با توجه به ماهیت کار و ضوابط بیان شده در این آئین نامه .
ماده4ـ تهیه شرح و شرایط کار و برآورد حق الزحمه کار
الف - پس از حصول اطمینان از انجـام اقدامهای موضوع ماده( 3 ) ، دستگاه اجرائی باید نسبت به تهیه شرح و شرایط کار در مدت تعیین شده در برنامه زمانی بیان شده در بند ( ث ) ماده( 3 ) و درچهارچوب اعتبارات مصوب اقدام نماید . چنانچه دستگاه اجرائی نیروی کارشناسی لازم را جهت تهیه شرح و شرایط کار و یا ارزیابی پیشنهادها دراختیار نداشته باشد ، می تواند از خدمات یک مشاور مستقل ( حقیقی یا حقوقی ) به روش مندرج در بند ( ث ) ماده ( 12 ) این آئین نامه استفاده نماید .
ب - شرح و شرایط کار شامل مواردی به شرح زیر می باشد :
1ـ هدفها و انتظارات از پروژه .
2 ـ شرح خدمات موردنیاز ( خدمات اصلی ، آموزش و انتقال فناوری و سایر خدمات موردنیاز ) .
3 ـ خلاصه نتایج موردانتظار .
4 ـ داده ها ، نتایج بررسیها و برداشتها ، نتایج مطالعات و سایر کارهای انجام شده و قابل ارایه به مشاور منتخب به عنوان مطالعات مبنایی و تفکیک مسئولیتهای کارفرما و مشاور در این راستا .
پ - در مورد کارهـایی کـه متـن موافقـتنامه و شرایـط عمومی ، شرح خدمات و حق الزحمه مصوب برای آنها از سوی سازمان ابلاغ شده است ، این موارد با توجه به نوع ابلاغ آنها ملاک عمل می باشد و در سایر موارد ، شرح خدمات تنظیمی توسط دستگاه اجرائی باید ضمن آنکه به طور مشخص اهداف و خدمات موردنیاز را بیان کند ، امکان ارایه نحوه رویکرد و روش شناسی موردنظر مشاوران پیشنهاددهنده را فراهم نماید .
درمورد کارهایی که شرح خدمات و حق الزحمه مصوب برای آنها موجوداست ، تنظیم شرایط کار نیز باید باشرایط پیش بینی شده درآنها هماهنگ باشد .
ت - چنانچه هیات انتخاب مشاور ( موضوع ماده6 ) در مرحله نهایی کردن شرح و شرایط کار ، استفاده از حق الزحمه مصوب را مناسب نداند ، باید مراتب را همراه با ارایه گزارش توجیهی ، ازطریق دستگاه اجرائی به دفتر امور فنی سازمان اعلام نماید تا درصورت تایید آن دفتر ، نحوه تنظیم پیشنهاد مالی توسط مشاوران در مدارک ( دعوت به ارائه پیشنهاد ) ( موضوع ماده9 ) منعکس شود .
ث - به منظور کنترل هزینه انجام کار درمقایسه با اعتبارات مصوب و همچنین مقایسه با قیمتهای پیشنهادی ، لازم است برآورد هزینه انجام کار ، براساس حق الزحمه ها و تعرفه های مصـوب سازمـان ( درمـورد خدماتی که این حق الزحمه ها و تعرفه ها موجود است ) و یا براساس نرخهای متعارف نفر - ماه محاسبه گردد .
ماده5 - طبقه بندی کار و تعیین پایه مشاور موردنیاز
الف - روش انتـخاب مشاور متناسب با نوع طبقه بندی کار به شرح مواد این آئین نامه و براساس طبقه بندی موضوع بند ( ب ) ماده( 5 ) می باشد .
ب - طبقه بندی کاربراساس سه عامل زیر و با رعایت بند ( پ ) ماده( 5 ) ازسوی هیات انتخاب مشاور انجام می شود :
( جدول )
ابتدا برای هریک از دو عامل پیچیدگی و آثار جانبی ، امتیازهای نسبی 1 ( کم ) ، 2 ( متوسط ) و 3 ( زیاد ) و برای حجـم ریالی یا بزرگی پروژه ، امتیازهای نسبی2 ( کم ) ، 4 ( متوسط ) و 6 ( زیاد ) منظور می گردد ، سپس طبقه بندی کار و پایه متناسب ، براساس جمع امتیازهای حاصل شده به شرح زیر انجام می شود :
( جدول )
تبصره - پایه مشاور درخواستی دستگاه اجرائی با توجه به برآورد ریالی کار نباید از پایه مشاور متناسب با مبلغ حداکثر کار مناسب و یا حق الزحمه ( برای تخصصهایی که حق الزحمه همان برآورد کار می باشد ) تعیین شده در آئین نامه تشخیص صلاحیت ، کمتر باشد .
پ - دستورالعمل طبقه بندی کارها برای رشته های مختلف تخصصی به تدریج توسط سازمان تهیه و به دستگاههای اجرائی ابلاغ خواهدشد تا ملاک عمل هیات انتخاب مشاور قرار گیرد . تا هنگام ابلاغ این دستورالعمل ، تعیین امتیازهای نسبی هریک از عوامل برای طبقه بندی کارها ، از مقایسه کارهای مربوط به هررشته تخصصی و به طور هماهنگ و با حفظ وحدت رویه در داخل هریک از دستگاههای اجرائی و سازمانهای متبوع آنها انجام می شود .
ت - انتخاب مشاور در مورد پروژه هایی که طرح معماری یا شهرسازی آن به صورت مسابقه برگزار می شود ، طبق ضوابط سازمان ( نشریه شماره240ـ راهنمای برگزاری مسابقات معماری و شهرسازی در ایران ) انجام می شود .
ماده6 - تشکیل هیات انتخاب مشاور
الف - مسئولیت مراحـل انتخـاب مشاور ، از نهـایی کـردن شرح و شرایـط کـار و طبقه بندی آن تا انتخاب نهایی مشاور به عهده ( هیات انتخاب مشاور ) می باشد که در دستگاه اجرائی تشکیل خواهدشد .
ب - ترکیب اعضای هیات یادشده ، به شرح زیر می باشند :
1 ـ مجری طرح یا مسئول دفتر فنی طرح یا کارشناس ارشد فنی دستگاه اجرائی با تایید مجری طرح .
2 ـ دونفر کارشناس فنی متخصص در زمینه مربوط به انتخاب دستگاه اجرائی .
3 ـ ذی حساب یا نماینده وی .
پس از طبقه بندی کار توسط اعضای ردیفهای ( 1 و 2 ) ، برای کارهای موضوع گروههای ( 4 و 5 ) جدول ماده ( 5 ) این آئین نامه ، علاوه بر ردیفهای فوق ، افراد زیر نیز به عضویت هیات انتخاب مشاور درمی آیند :
4 ـ مسئول امور حقوقی - قراردادی طرح یا کارشناس ارشد حقوقی - قراردادی دستگاه اجرائی .
5 ـ نماینده نهاد صنفی مشاوران ( متخصص در زمینه مربوط ) .
پ - تصمیمات هیات انتخاب مشاور به شرح زیر نافذ خواهدبود :
1 ـ تایید شرح و شرایط و طبقه بندی کار و ارزیابی فنی پیشنهادها از سوی اعضای ردیفهای ( 1 و 2 ) .
2 ـ تایید مراتب رعایت ضوابط قراردادی ( فقط برای کارهای گروه4 و 5 ) از سوی عضو ردیف ( 4 ) .
3 ـ ارزیابی پیشنهادهای مالی و جمع بندی نهایی مراحل مختلف انتخاب مشاور با رای اکثریت اعضای هیات انجام می شود . در موارد برابری آرا ، نظر مجری طرح نافذ خواهدبود .
ت - اعضای ردیفهای 1 ، 2 و 5 باید تخصص و تجربه کافی در زمینه های طراحی و مهندسی و نظارت پروژه های مشابه و یا مدیریت بر تهیه این گونه طرحها را داشته باشند . حداقل سالهای تجربه برای کارشناسان مسئول ارزیابی فنی پیشنهادها ، برای کارهای موضوع گروههای ( 1 ) تا ( 3 ) ، شش سال و برای گروههای ( 4 ) و ( 5 ) ، هشت سال می باشد .
ماده7ـ درخواست فهرست مشاوران از سازمان ( فهرست بلند ) الف - پس از تشکیل هیات انتخاب مشاور در دستگاه اجرائی ، مجری طرح با تکمیل فرم شماره یک پیوست ، درخواست معرفی مشاوران ذیصلاح و دارای ظرفیت آماده به کار را به دفتر امور مشاوران و در مـورد پـروژه های استانی ، به سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مربوط ارسال می نماید .
ب - دفتر امور مشاوران ( یا سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ) ظرف حداکثر یک هفته از تاریخ دریافت تقاضای دستگاه اجرائی ، اسامی مشاوران ذیصلاح را همراه با سوابق کاری ( مربوط به5 سال گذشته ) و نتایج ارزشیابی آنان به دستگاه اجرائی اعلام می نماید .
پ - سازمان موظف است ظرف یک سال ، بانک اطلاعاتی سوابق مشاوران را به صورت مکانیزه و شبکـه ای در دفـتر امور مشاوران ایـجاد نموده و امکان دسترسی و ارتباط با سیستم را برای دستگاههای اجرائی مربوط فراهم نماید . با اجرای سیستم فوق درخواست و دریافت اسامی و سوابق مشاوران توسط دستگاههای اجرائی به طور مستقیم ازطریق سیستم مکانیزه انجام خواهدشد .
ماده8ـ تنظیم فهرست کوتاه
پس از دریافت فهرست اسامی و سوابق مشاوران از سازمان ، هیات انتخاب مشاور ، طی بررسیهای لازم ، تعداد محدودی از میان آنان را انتخاب می نماید تا از آنان به عنوان فهرست کوتاه برای ارایه پیشنهاد دعوت به عمل آورد . تنظیم فهرست کوتاه برحسب نوع کار به شرح بندهای ( الف ) و ( ب ) ماده ( 8 ) انجام می گیرد .
الف - کارهای موضوع گروههای ( 1 تا 3 ) :
ابتدا ، مشاوران فهرست بلند براساس اطلاعات دریافت شده از سازمان به شرح زیر ، رده بندی می شوند :
1 ـ سوابق کارهای انجام شده یا دردست انجام مرتبط با کار موردنظر طی 5سال اخیر .
2 ـ ظرفیت خالی ( تعداد کار ) .
3 ـ شاخص ارزشیابی مشاور ( در مواردی که موجود باشد ) .
4 ـ استقرار دفتر مرکزی مشاور در منطقه اجرای طرح .
پس از رده بندی مشاوران ، حداقل 4 و حداکثر 6 مشاور ، از میان فهرست یادشده ، انتخاب می شود .
تبصره - در مواردی که تعداد مشاوران فهرست بلند که دارای حداقل توان فنی قابل قبول برای دستگاه اجرائی می باشند ، 4 یا کمتر باشد ، همه آنان در فهرست کوتاه قرار می گیرند .
ب - کارهای موضوع گروههای ( 4 و 5 ) :
تنظیم فهرست کوتاه برای این نوع کارها از طریق ارزیابی توان انجام کار مشاوران فهرست بلند و به شرح بندهای زیر انجام می شود :
1 ـ دستگاه اجرائی دعوت نامه ای ( مطابق فرم شماره2 پیوست ) به عنوان ( دعوت به اظهار توان انجام کار ) برای هریک از مشاوران فهرست بلند ارسال می نماید وطی آن اطلاعات زیر را درخواست می نماید :
- فهرست کارهای انجام شده یا دردست اجرای مرتبط با موضوع کار موردنظر ، اعم از طرحهای عمرانی و غیرعمرانی طی 5 سال اخیر .
- معرفی مدیران و کارشناسان کلیدی به همراه معرفی سازمان مشاور .
- معرفی مشاوران دیگر که آماده همکاری با مشاور می باشند به عنوان مشاور همکار برای انجام بخشی از کار با توجه به بند ( ب ) ماده( 10 ) .
- اطلاعات دیگری که ازنظر مشاور ، توان انجام کار وی را نشان دهد .
- در مورد رشته های ژئوتکنیک ، ژئوفیزیک و نقشه برداری و نظایر آنها علاوه برموارد فوق ، مشخصات تجهیزات و دستگاههای در اختیار مشاور نیز درخواست می شود .
تبصره1ـ درمواردی که تعداد مشاوران فهرست بلند از 10 مشاور بیشتر باشد ، دستگاه اجرائی می تواند ابتدا به روش بیان شده در بند ( الف ) ماده( 8 ) ، 10 مشاور را انتخاب نموده ، سپس فرم ( دعوت به اظهارتوان انجام کار ) برای آنها ارسال نماید .
تبصره2ـ دستگاه اجرائی می تواند با درج آگهی در یکی از روزنامه های کثیرالانتشار نیز از مشاوران دارای صلاحیت مطابق بند ( فوق ) دعوت به اظهار توان انجام کار به عمل آورد .
1 ـ بادریافت ( اظهارنامه توان انجام کار ) از مشاوران داوطلب کار در زمان تعیین شده ، هیات انتخاب مشاور نسبت به ارزیابی توان مشاوران ، براساس عوامل یادشده در جزء ( 1 ) بند ( ب ) ماده ( 8 ) و همچنین عوامل :
- شاخص ارزشیابی مشاور .
- ظرفیت باقیمانده تعدادکار مشاور .
اقدام و پس از رده بندی مشاوران ، حداقل 3 و حداکثر5 مشاور را به عنوان فهرست کوتاه انتخاب می نماید .
تبصره - چنانچه تعداد مشاورانی که اظهارنامه صلاحیت ارسال نموده و دارای حداقل توان فنی قابل قبول برای هیات انتخاب مشاور می باشند ، 3 و یا کمتر باشد ، همه آنان در فهرست کوتاه قرار می گیرند .
1 ـ دستگاه اجرائی موظف است نتایج ارزیابی توان انجام کار را به اطلاع تمام مشاورانی که اظهارنامه توان انجام کار را ارسال نموده اند ، برساند .
ماده9ـ دعوت به ارایه پیشنهاد
پس از تهیه فهرست کوتاه ، دستگاه اجرائی از مشاوران درج شده در آن فهرست ، برای ارایه پیشنهاد دعوت به عمل می آورد . مدارک دعوت به ارایه پیشنهاد که باید قبلا به تایید هیات انتخاب مشاور رسیده باشد ، به شرح زیر می باشد :
الف - دعوت نامه ( فرم شماره3 پیوست ) که در آن مشخصات کارفرما ( دستگاه اجرائی ) ، آخرین تاریخ دریافت پیشنهادها و آدرس محل دریافت پیشنهادها ذکر می گردد . اسامی همه مشاوران فهرست کوتاه ، در این دعوت نامه ذکر می شود .
ب - شرح و شرایط کار ( موضوع بند الف ماده4 ) .
پ - سایر اطلاعات موردنیاز مشاوران برای ارایه پیشنهاد مطابق نیازهای کارفرما .
این اطلاعات ازجمله ، شامل موارد زیر خواهدبود :
1 ـ نحوه تنظیم پیشنهادهای فنی و مالی .
 2 ـ حداقل مشخصات افراد کلیدی ( تجربه ، تحصیلات ) موردنیاز .
3 ـ نحوه تسلیم پیشنهادها و تفکیک پاکتهای مالی و فنی .
4 ـ نحوه گشایش پاکتهای فنی و جزئیات کامل نحوه ارزیابی .
5 ـ پیشنهادهای فنی ، شامل عوامل موثر در ارزیابی و در صد وزنی هریک از آنها .
6 ـ نحوه بررسی پیشنهادهای مالی ، تاریخ و نحوه گشایش پاکتهای مالی .
7 ـ اشاره به بخشنامه های مربوط برای مواردی که حق الزحمه مصوب موجود است .
8 ـ تاریخ انتخاب نهایی مشاور .
9 ـ نحوه رفع ابهام و پاسخ به سوالات در اثنای تنظیم پیشنهادها .
10 - چگونگی امکان معرفی سایر مشاوران ( باتوجه به ماده10 ) .
ت - متن موافقتنامه ، شرایط عمومی وشرایط خصوصی قرارداد موردنظر .
ماده10ـ انجام کار توسط چندمشاور
الف - در مواردی که انجام کار ، نـیاز به استفاده از خدمات دو یا چند مشاور داشته باشد ، دستگاه اجرائی ( هیات انتخاب مشاور ) پس از دریافت فهرست مشاوران از سازمان ، فهرست کوتاه مشاوران را با توجه به ماده ( 8 ) و به تفکیک تخصصهای موردنیاز تنظیم و از آنان برای ارایه پیشنهاد به صورت مشترک دعوت به عمل می آورد . مشاوران دعوت شده پس از انتخاب همکار موردنظر خود و انجام توافقهای لازم پیشنهاد مشترک خود را همراه با متن موافقتنامه همکاری و به ترتیب تعیین شده در مدارک ( دعوت به ارائه پیشنهاد ) ارایه خواهندنمود . ب - درمورد کارهای موضوع گروههای 4 و 5 ، هریک از مشاورانی که مدارک ( دعوت به اظهار توان انجام کار ) موضوع بند( 1 ) جزء ( ب ) ماده ( 8 ) را دریافت نموده اند ، درصورت تمایل می توانند جهت انجام بخشهایی از موضوع کار ، مشاوران تشخیص صلاحیت شده در پایه ( سه ) را با رعایت ظرفیت آماده به کار به عنوان همکار خود در انجام آن بخشها معرفی نمایند . چنانچه پس از بررسی اظهارنامه های توان انجام کار توسط دستگاه اجرائی ، از این مشاوران برای ارایه پیشنهاد دعوت به عمل آمد ، باید همراه با پیشنهاد خود ، موافقتنامه همکاری با مشاور یا مشاوران همکار معرفی شده را ارایه نمایند . در این گونه موارد ، مسئولیت اصلی انجام تعهدات در مقابل کارفرما ، به عهده مشاور اصلی است .
تبصره - هریک از کارهای انجام شده توسط شرکتهای همکار به ترتیب مذکور در فوق ، درمحاسبه ظرفیت کاری و همچنین به عنوان سوابق کاری ثبت شده این شرکتها ، منظور خواهدشد .
پ - چنانچه دانش و تخصص لازم برای انجام بخشهایی از کار در داخل کشور موجود نباشد ، درمدارک ( دعـوت به ارایه پیشنهاد ) از مشاوران خواسته می شود تا پیشنهاد خود را به صورت مشترک با یک مشاور خارجی که صلاحیت وی براساس آئین نامه تشخیـص صلاحیـت مشاوران تایید شده باشد ، ارایه نمایند . استفاده از مشاور خارجی با رعایت قانون حداکـثر استفـاده از تـوان فنی و مهندسی تولیدی و صنعـتی و اجرائی کشور در اجرای پروژه ها و ایجاد تسهیلات به منظور صدور خدمات - مصوب 1375ـ صورت می گیرد .
ماده11ـ دریافت پیشنهادها و ارزیابی فنی آنها
الف - پیشنهادهای فنی و مالی باید در پاکـتهای سربسته و در مهلت مقرر ، تسلیم کارفرما گردد .محتوای پیشنهادهای فنی باید شامل موارد زیر باشد :
1 ـ متن حاوی قبول شرایط مندرج در ( دعوت به ارائه پیشنهاد ) به پیوست مدارک فنی ضمیمه آن که به تایید مشاور رسیده باشد .
2 ـ شرح تجربیات وسوابق کارهای انجام شده مشاور ( مشخصات کامل و زمان انجام کارها ) مرتبط با موضوع کار موردنظر ، طی پنج سال گذشته اعم از پروژه های عمرانی و یا غیرعمرانی ( طی فرم شماره4 پیوست ) .
3 ـ رویکرد کلی و روش شناسی انجام کار : در این بخش مشاور باید به طور روشن و کامل نحوه انجام کار را به نحوی که پاسخگوی کامل ( شرح و شرایط کار ) باشد ، ارایه نماید . در این راستا برداشت و ارزیابی مشاور از اهداف پروژه بیان می شود . درمورد کارهای موضوع گروه5 ، دستگاه اجرائی می تواند ، طرح و سیمای اولیه پیشنهادی را نیز از مشاور درخواست نماید .
4 ـ نمودار سازمانی و برنامه انجام کار : پس از تفکیک کار به فعالیتهای اصلی ، طی یک نمودار روال صحیـح مـراحل کار بیان شده و نـیـروی انسانـی و زمان لازم به هریک از فعالیتها تخصیص داده می شود .
5 ـ مشخصات و سوابق افراد کلیدی معرفی شده برای انجام بخشهای مختلف کارموردنظر .
6 ـ معرفی سیستم کنترل پروژه ، کنترل کیفیت وروش گزارش دهی به کارفرما .
تبصره - درمورد رشته های ژئوتکنیک ، ژئوفیزیک و نقشه برداری و نظایر آن علاوه بر عوامل بالا ، مشخصات دستگاهها و تجهیزات معرفی شده برای کار موردنظر نیز توسط مشاور بیان می شود و در ارزیابی فنی با توجه به اهمیت آنها توسط هیات مورد توجه واقع می شود .
ب - پیشنهادهای مالی که در پاکت سربسته جداگانه و همراه با ارایه پیشنهاد فنی در زمان مقرر ارایه خواهدشد ، پس از وصول ، تحویل ذیحساب خواهدشد و تا زمان افتتاح به صورت سربسته نزد وی باقی می ماند . پیشنهادهای مالی شامل موارد زیرخواهدبود :
1 ـ قیمت پیشنهادی برای انجام کار و در موارد وجود حق الزحمه مصوب سازمان ، اعلام قبول این حق الزحمه و یا پیشنهاد درصد افزایش نسبت به آن ( چنانچه مطابق بخشنامه های سازمان مجاز باشد ) و همچنین قبول تمامی مالیاتها و عوارض قانونی مرتبط .
2 ـ آنالیز حق الزحمه برای اجزای اصلی کار در مواردی که حق الزحمه مصوب موجود نیست و تفکیک کل حق الزحمه به اجزای اصلی کار ، برای مواردی که حق الزحمه مصوب موجود است .
3 ـ قیمت یا مبانی قیمت پیشنهادی برای کارهای اضافی ( درصورت درخواست کارفرما ) .
پ - ارزیابی پیشنهادهای فنی ، در مهلت مقرر ، براساس ضوابط زیر صورت می گیرد :
( جدول )
1 - ارقام قطعی درصد وزنی هریک از عوامل یادشده در دامنه ارقام فوق از سوی اعضای ردیفهای ( 1 و 2 ) بند ( ب ) ماده ( 6 ) تعیین و برای اطلاع مشاوران در مدارک دعوت به ارایه پیشنهاد منعکس می شود .
2 ـ هیات پس از تـعیین امتـیازهای هریک از مشاوران ، آنان را برحسب امتیاز از بالاترین امتیاز رده بندی می نماید و نتایج طی صورتجلسه ای به امضای اعضای هیات می رسد .
3 ـ در این ارزیابی ، پیشنهادهای فنـی غیـرقابل قـبول و غـیرمنطـبق بـا شرح و شرایط کار از پیشنهادها حذف و پاکت مالی این گونه پیشنهاددهندگان به همان صورت دربسته به آنان بازگردانده می شود .
ماده12ـ ارزیابی نهایی و انتخاب مشاور
الف - انـتخاب مشاوران در تمـامی مـوارد از مـیان مشاوران فهـرسـت کـوتـاه و براساس اولویت عامل کیفیت انجام می گیرد . روش انتخاب مشاور حسب نوع کار ، مطابق یکی از بندهای بعدی خواهدبود .
ب - برای کارهای گروه5 ، ارزیابی نهایی و انتخاب مشاوران به روش ( انتخاب براساس کیفیت - ) و به شرح زیر انجام می شود :
1 ـ پس از اتمام ارزیابی فنی مطابق بند ( پ ) ماده ( 11 ) و تنظیم صورتجلسه مربوط ، فقط پاکت پیشنهاد مالی مشاور با بالاترین امتیاز فنی با حضور اعضای هیات و مشاور یادشده گشوده شده و پس از بررسی قیمت پیشنهادی ، آنالیز و نفر - ساعت ارایه شده ، چنانچه از نظر هیات و با توجه به ضوابط و نرخهای متعارف و ویژگیهای طرح ، قیمت پیشنهادی مقبول باشد ویا با تغییرات جزیی با توافق مشاور ، قابل قبول باشد ، قرارداد با وی منعقد می گردد .
2 ـ چنانچه قیمت پیشنهادی مشاور ازنظر هیات انتخاب مشاور ، غیرقابل قبول بوده و هیات با مذاکره با مشاور نتواند به قیمت قابل قبولی دست یابد ، با تنظیم صورتجلسه ای مذاکره با وی خاتمه یافته و مراحل فوق با مشاور دارای امتیاز در رد ه بعدی ، انجام می شود . در این حالت ( پس از افتتاح پاکت مالی مشاور دوم ) ، مذاکره مجدد و یا عقد قرارداد با مشاور اول ، مجاز نمی باشد .
3 ـ پس از خاتمه مذاکرات و عقد قرارداد با مشاور منتخب ، پاکتهای مالی سایر پیشنهاددهندگان به همان صورت سربسته به آنان بازگردانده می شود .
پ - برای کارهای گروههای 1 تا 4 که حق الزحمه های مصوب برای آنها موجود است ، پس از طی مراحل ارزیابی فنی مطابق بند ( پ ) ماده ( 11 ) ، مشاور دارای بالاترین امتیاز فنی ، به عنوان مشاور منتخب تعیین و قرارداد با وی منعقد می شود .
تبصره - چنانچه مطابق بخشنامه های سازمان درمورد حق الزحمه های مصوب ، پیشنهاد درصد افزایشی نسبت به حق الزحمه های مصوب ، توسط پیشنهاددهندگان مجاز باشد ، دراین موارد ابتدا ( شاخص قیمت پیشنهادی مشاور ) به شرح زیر محاسبه می شود : 100+ درصد افزایش پیشنهادی مشاور نسبت به حق الزحمه مصوب = شاخص قیمت پیشنهادی مشاور آنگاه ارزیابی نهایی به روش بیان شده در بند ( ت ) ماده ( 12 ) صورت می گیرد .
ت - برای کارهای گروههای 2 ، 3 و 4 که حق الزحمه های مصوب برای تمام و یا بخشی از کار موجود نباشد ، استفاده از حق الزحمه های مصوب برای بخشهایی که حق الزحمه مصوب دارند ،الزامی است و ارزیابی نهایی و انتخاب مشاور به روش ( انتخاب براساس کیفیت و لحاظ نمودن قیمت - ) و بـه شرح زیر انجام می شود :
1 ـ پس از اتمام ارزیابی فنی مطابق بند ( پ ) ماده ( 11 ) و تنظیم صورتجلسه مربوط ، تمام پاکتهای مالی پیشنهاددهندگان با حضور اعضای هیات و مشاوران پیشنهاددهنده گشوده می شود . پیشنهاد کمترین قیمت به عنوان بالاترین امتیاز ( 100 ) و امتیاز سایر پیشنهاددهندگان در مقایسه با آن تعیین می شود . 100* قیمت ( یا شاخص قیمت ) پیشنهادی مشاور موردنظر / کمترین قیمت ( یا کمترین شاخص قیمت ) پیشنهادی مشاوران = امتیاز مالی مشاور
2 ـ از ترکیب امتیازهای فنی و مالی پیشنهاددهندگان با نسبتهای وزنی زیر ، امتیاز نهایی هرمشاور تعیین می شود :
( جدول )
مشاور دارای بالاترین امتیاز نهایی ، به عنوان مشاور منتخب تعیین و قرارداد با وی منعقد می شود .
ث - برای کارهای گروه ( 1 ) که حق الزحمه های مصوب سازمان برای آنها موجود نباشد و همچنین کارهای کوچک ، خدمات موردی ، مطالعات پژوهشی ، کنترلهای مهندسی و مانند اینها ، حسب مورد دستگاه اجرائی می تواند به یکی از دو روش زیر عمل نماید :
1 ـ پس از ارزیابی فنی پیشنهادها مطابق بند ( پ ) ماده( 11 ) ، 2 یا 3 مشاور برتر تعیین می گردند و پاکتهای مالی سایرین به آنها بازگردانده می شود . پاکتهای مالی 2 یا 3 مشاور برتر ، درحضور هیات انتخاب مشاور و مشاوران مربوط گشوده شده و مشاور با پیشنهاد حداقل قیمت ، به عنوان مشاور منتخب ، تعیین و قرارداد با وی منعقد می شود .
2 ـ یک مشاور حایز شرایط فنی ازمیان مشاوران فهرست کوتاه و یا به طور مستقیم از فهرست بلند براساس شـناخت کارفرما ، انتخاب و پس از دریافت پیشنهاد و مذاکره ، قرارداد با وی منعقد می شود .
تبصره - انتخاب و ارجاع کار به مشاوران شخص حقیقی به روش شماره ( 2 ) انجام می شود .
ماده13ـ اطلاع رسانی به مشاوران و گزارش به سازمان الف - دستگاه اجرائی موظف است پس از پایان مراحل انتخاب مشاور ، خلاصه نتایج انتخاب مشاوران شامل امتیازهای فنی و مالی و همچنین دلایل رد پیشنهاد هریک از آنان را به طور کتبی به اطلاع تمام پیشنهاددهندگان برساند .
ب - در پایان مراحل انتخاب مشاور ، دستگاه اجرائی موظف است ، گزارش مراحل مختلف انتخاب مشاور ( فـرم شماره5 پیوست ) را به همراه یک نسخه از قرارداد و اظهارنامه ظرفیت آماده به کار مشاور ( فـرم شماره6 پیـوست ) به دفـتر امور مشاوران و درمورد پروژه های استانی به سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مربوط ارسال نماید . دفتر امور مشاوران و یا سازمان استان ( حسب مورد ) ، پس از دریافت مدارک یادشده ، وصول آن را به دستگاه اجرائی اعلام می نماید . چنانچه پس از بررسی مدارک فوق ، اشکالاتی ازنظر انطباق با ضوابط پیش بینی شده در این آئین نامه یا سایر ضوابط مربوط توسط دفتر امور مشاوران و یا سازمان استان ملاحظه شود ، مراتب به دستگاه اجرائی ومراجع مربوط اعلام می گردد .
تبصره 1ـ عدم پاسخگویی دفـتر امور مشاوران و پیـمانکاران یا سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان حداکثر ظرف یک ماه پس از دریافت قرارداد ، به منزله تایید صحت فرآیند انتخاب و ارجاع کار به مشاور می باشد .
تبصره2ـ دستگاه اجرائی پس از دریافت نظرات دفتر امور مشاوران و پیمانکاران یا سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ، موظف است نسبت به تصحیح فرآیند انتخاب و ارجاع کار اقدام نماید .
ماده14ـ مسئولیت اجرای آئین نامه و اصلاح آن :
الف - سازمان مجاز است در قالب مفاد این آئین نامه درصورت لزوم ، دستورالعملها و بخشنامه های لازم را تهیه و به دستگاههای اجرائی ابلاغ نماید . چنانچه پس از تصویب این آئین نامه ، اصلاحاتی در فرمهای پیوست ضروری باشد ، این اصلاحات توسط سازمان انجام و به دستگاههای اجرائی ابلاغ خواهدشد .
ب - مسئولیت حسن اجرای این آئین نامه ، به عهده سازمان می باشد .
پ - با ابلاغ این آئین نامه ، تصویبنامه شماره 40676/ت24698هـ مورخ 21/11/1381 ، موضوع آئین نامه نحوه تهیه قراردادهای ناهمسان خدمات مشاوره ای ، لغو و برای ارجاع کار به مشاوران ، این آئین نامه ملاک عمل خواهدبود .
معاون اول رئیس جمهور - محمدرضا عارف


این آئین نامه جداول دارد برای مشاهده به روزنامه رسمی مراجعه شود

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 17284

تاریخ تصویب : 1383/04/03

تاریخ ابلاغ : 1383/04/13

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.