×

آئین نامه تعیین تعرفه خدمات کنسولی

آئین نامه تعیین تعرفه خدمات کنسولی

آئین-نامه-تعیین-تعرفه-خدمات-کنسولی-

وکیل


شماره17091/ت30673هـ 10/4/1383
وزارت امور خارجه - سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور
هیات وزیران در جلسه مورخ 20/2/1383 بنا به پیشنهاد وزارت امور خارجه و به استناد بند ( د ) تبصره ( 11 ) قانون بودجه سال 1383 کل کشور ، آئین نامه تعیین تعرفه خدمات کنسولی را به شرح زیر تصویب نمود : آئین نامه تعیین تعرفه خدمات کنسولی
ماده 1ـ وزارت امور خارجه در داخل کشور و نمایندگیهای سیاسی و کنسولی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور موظفند اسناد و مدارکی را که صدور یا تسجیل آنهـا در حدود وظایف و صلاحیتشان می باشد طبـق مقررات این آئین نامه و سایر مقررات مربوط صادر و تصدیق نمایند .
ماده 2ـ نرخ تـعرفه خدمات حقـوق کنسولی بر اساس جداول شماره ( 1 ) ، ( 2 ) و ( 3 ) پیوست این آئین نامه تعیین و به میزان وجه دریافتی بابت خدمات مذکور ، روی اصل سند تمبر ابطال یا معادل آن از دستگاه نقش تمبر استفاده می شود و در مواردی که وزارت امور خارجه تشخیص دهد می توان به جای تمبر از رایانه استفاده نمود .
ماده 3ـ تصدیق اسناد در خارج از کشور فقط در صلاحیت نمایندگیهای سیاسی و کنسولی و دفاتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران است که توسط کارمندان رسمی وزارت امور خارجه انجام خواهد شد .
ماده 4 - مبلغ تعرفه تعیین شده به پول محل و سایر ارزهای بین المللی معتبر تسعیر و برمبنای هر یورو ده هزار و پانصد ( 500/10 ) ریال محاسبه و وصول می شود .
ماده 5 - تسعیر مبالغ مندرج در جدول شماره ( 1 ) پیوست این آئین نامه به سایر ارزها تابع شرایط محل و براساس دستورالعملی خواهدبود که از سوی وزارت امورخارجه به نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران ابلاغ می شود .
ماده 6 - سفارت یا کنسولگریها و دفاتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران مجاز به تایید اسناد و اوراقی که در خارج از حوزه ماموریت آنها تنظیم شده است نمی باشند .
ماده 7 - اعتبار کلیه اسناد و مدارک تجاری تنظیم شده در خارج از کشور منوط به تصدیق نمایندگیهای سیاسی و کنسولی و دفاتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در محل است .
ماده 8 - در مواردی که تعرفه باید به تناسب ماه یا سال دریافت شود کسر ماه یا سال ، یک ماه یا یک سال تمام محسوب می شود .
ماده 9ـ چنانچه در یک صفحه اسناد مختلفی درج شده باشد از هر سند تعرفه جداگانه اخذ خواهدشد .
ماده 10ـ چسباندن تمبر روی همدیگر و همچنین چسباندن تمبر نصفه روی اسناد ممنوع است .
ماده 11ـ اسناد و اوراق ذیل از پرداخـت تعرفـه حقوق کنسولی معاف می باشند و تصدیق آنها بدون ابطال تمبر و به صورت رایگان انجام می شود . این امر در روی این اسناد و رونوشتهایی که بایگانی خواهدشد و همچنین ستون مبلغ در دفتر ثبت با مرکب قرمز نوشته و قید خواهد شد :
الف - اسناد اتباع ایران که عدم استطاعت آنان با ارایه مدرک لازم نزد رئیس نمایندگی محرز شده باشد .
تبصره : اصل یا رونوشت مصدق مدارک مربوط و عدم استطاعت باید به رونوشت سند تصدیق شده پیوست و در پرونده بایگانی شود . ب - اسناد و مدارک مقاطع مختلف تحصیلی اتباع ایران در خارج از کشور .
پ - اسناد و مدارک پزشکی بیماران ایرانی در خارج از کشور .
ت - گواهی مربوط به ولادت و فوت اتباع ایران که توسط مقامات خارجی صادر شده باشد .
ث - اسناد مراکز خیریه ایران در امور مربوط به خود آنها و هرگونه کالاهای اهدایی به این مرکز .
ج - اسناد نمایندگان خارجی مقیم ایران که از معافیت سیاسی بهره مند هستند ، درصورتی که موضوع تصدیق یا اقدام مربوط به شخص یا خانواده بلافصل آنها باشد به شرط عمل متقابل .
چ - اسناد مربوط به ماترک افراد نیروهای مسلح و کارمندان رسمی کشور که در راه انجام وظیفه به دلیل حادثه در خارج از کشور فوت نموده باشند .
ح - اسنادی که به موجب پیمانهای بین المللی از پرداخت وجه معاف شناخته شده باشند .
خ - اسنادی که بـه تصدیق وزارت امور خارجه یا سفارتخانه ها ، کنسولگریها و دفاتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران رسیده و تعرفه آن دریافت شده است .
د - در مواردی که در کشور متوقف فیه اتباع ایرانی از تعرفه های مندرج در جداول پیوست معاف می باشند .
ماده 12ـ هرگاه در اخذ تعرفه حقوق کنسولی و ابطال تمبر خلافی ملاحظه شود یا چنانچه از طرف اشخاص یا مقامات ذینفع شکایتی به عمل آید به ترتیب زیر اقدام خواهد شد :
الف - اگر متصدی کمتر از میزان تعرفه وجه دریافت کرده باشد ، مراتب کتبا به وی اخطار و با متخلف یا متخلفین مطابق قانون و مقررات برخورد خواهدشد .
ب - اگر متصدی بیش از میزان تعرفه وجه دریافت و به حساب درآمد واریز کرده باشد ، ضمن اخطار کتبی به متخلف ، مابه التفاوت از حساب درآمد و یا با رعایت ماده( 49 ) قانون محاسبات عمومی کشور از محل درآمد عمومی به شخص و یا قائم مقام ذینفع مسترد می گردد و در صورت تـکرار ، مطابق قانون و مقررات با متخلف و متخلفین برخورد خواهدشد .
پ - اگر متصدی بیش از میزان تعرفه وجه دریافت کند ولی کمتر از میزان دریافتی تمبر ابطال نماید مطابق قانون و مقررات تحت تعقیب قرار خواهدگرفت .
ماده 13ـ هر صفحه عبارت از بیست وپنج سطر و هر سطر بطور متوسط دارای پانزده کلمه است . برای کمتر از بیست و پنج سطر تعرفه کامل یک صفحه دریافت می شود .
ماده 14ـ تعرفه تایید کلیه نسخ اصلی هر سند برابر نرخ تعیین شده در فهرست و تعرفه رونوشت یا کپی اسناد و مدارک ده درصد ( 10% ) مبلغ تعرفه نسخه اصلی تاییدشده همان سند در خارج از کشور خواهدبود .
ماده 15ـ هرگاه کشور خارجی در مواردی که در این تعرفه پیش بینی نشده است یا در مواردی که پیش بینی شده ، اضافه بر مبالغ مذکور در این تعرفه وجهی از اتباع ایران دریافت نماید؛ وزارت امور خارجه مجاز است با اتباع آن کشور عمل متقابل نماید .
ماده 16ـ دستوالعملهای لازم در خصوص چگونگی اجرای این آئین نـامه توسط وزارت امور خارجه تهیه و ابلاغ خواهدشد .
ماده17ـ کلیه مصوبات قبلی مغایر با این آئین نامه لغو می گردد .
این متن جایگزین تصویبنامه شماره 13755/ت30673هـ مورخ 30/3/1383 می شود .
معاون اول رئیس جمهور - محمدرضا عارف

جداول تعرفه در روزنامه رسمی قابل ملاحظه است

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 17286

تاریخ تصویب : 1383/02/20

تاریخ ابلاغ : 1383/04/15

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.