×

طرح ساماندهی بازار گندم ، آرد و نان

طرح ساماندهی بازار گندم ، آرد و نان

طرح-ساماندهی-بازار-گندم-،-آرد-و-نان

وکیل


شماره 11863/ت30826 هـ 13/4/1383
وزارت بازرگانی - وزارت جهاد کشاورزی - وزارت امور اقتصادی و دارایی - سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور
هیات وزیران در جلسه مورخ 31/3/1383 بنا به پیشنهاد شماره 4743/1 مورخ 12/3/1383 وزارت بازرگانی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، طرح ساماندهی بازار گندم ،آرد و نان را به شرح زیر تصویب نمود :
طرح ساماندهی بازار گندم ، آرد و نان
ماده 1ـ برای ترغیب کشاورزان به تولیدگندمهای مرغوبتر ، با پیشنهاد وزارت بازرگانی و تصویب شورای اقتصاد قیمت تضمینی گندم در دامنه 15%+ - قیمت مصوب از سال 1384 طی سه سال اعمال می گردد .
دستورالعمل اجرائی این ماده و شاخص های تعیین کیفیت گندم ظرف دو ماه از تاریخ تصویب این تصویبنامه توسط کارگروهی متشکل از وزارتخانه های بازرگانی و جهاد کشاورزی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تدوین و ابلاغ می شود .
تبصره - بار مالی ناشی از اجرای این ماده در بودجه سالانه پیش بینی و منظور می گردد .
ماده 2ـ وزارت بازرگانی موظف است با همکاری وزارتخانه های صنایع و معادن ، جهاد کشاورزی ، کشور و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ظرف سه ماه از ابلاغ این تصویبنامه ، در چارچوب یک طرح اجرائی ، آثار ، تبعات و روشهای اجرائی لازم برای استقرار نظام خرید آرد از کارخانجات برحسب کیفیت و تبدیل نظام امانی - کارمزدی آسیابانی به نظام رقابتی را بررسی و پیشنهادهای لازم را جهت تصویب به مراجع ذیصلاح ارائه نماید .
ماده 3ـ به منظور کاهش تصدی دولت در بازار گندم ، دستگاههای اجرائی موظفند تمهیدات قانونی و اجرائی لازم برای واگذاری تدریجی خرید داخلی و واردات گندم از سال 1384 به بخش غیردولتی را فراهم نماید . دستگاههای اجرائی ذیربط مجازند منابع مالی و تسهیلات اعتباری پیش بینی شده برای خرید داخلی و واردات گندم را متناسب با برنامه خرید و واردات در اختیار متقاضیان بخش غیردولتی قرار دهند .
ماده 4ـ وزارت بازرگانی موظف است راهکارهای اجرائی عرضه آردبه قیمت تمام شده به نانوایی های متقاضی موجود و یا متقاضیان ایجاد نانوایی به منظور پخت و عرضه انواع نان به صورت آزاد را تنظیم نماید و پس از تصویب شورای موضوع ماده( 25 ) این تصویبنامه به اجرا گذارد .
ماده 5 - وزارت بازرگانی موظف است با در نظر گرفتن امکانات موجود کشور طرح جامع مطالعاتی مکان یابی ایجاد و توسعه سیلوهای گندم ،انبارهای محلی و نگهداری موقت گندم در مزرعه را تهیه نماید . سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور موظف است در چارچوب امکانات کشور منابع مالی لازم برای مطالعه و ساخت سیلوها و انبارهای گندم توسط بخش دولتی و همچنین پرداخت مابه التفاوت نرخ سود تسهیلات اعطایی به بخش غیردولتی را که به این امر مبادرت می ورزند در بودجه های سنواتی منظور نماید .
ماده 6ـ در راستای واگذاری خرید داخلی و واردات گندم به بخش غیر دولتی ، وزارت بازرگانی موظف است نسبت به ایجاد و توسعه امکانات ذخیره سازی گندم با درنظر گرفتن میزان ذخیره استراتژیک ، فصل برداشت گندم تولید داخلی و طرح مکان یابی ، با اولویت مشارکت مالی ، مالکیت و مدیریت بخش غیردولتی اقدام نماید . به منظو ر تشویق بخش غیردولتی در این زمینه ، تسهیلات اعتباری با نرخ ترجیهی به بخش غیر دولتی پرداخت خواهد شد . سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور موظف است اعتبارات مورد نیاز برای اجرای این ماده را در چارچوب امکانات کشور در بودجه های سنواتی منظور نماید .
ماده 7ـ به منظور جلب مشارکت بخش غیردولتی در امر انبارداری گندم ، وزارت بازرگانی مجاز است نسبت به واگذاری استیجاری سیلوهای دولتی و یا اجاره انبارهای بخش غیردولتی حسب مورد اقدام نماید . سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور موظف است اعتبار مورد نیاز را در چارچوب امکانات کشور در بودجه های سنواتی منظور نماید .
ماده 8ـ به منظور تشویق کشاورزان به ایجاد انبارهای گندم ، وزارت بازرگانی مجاز است به ازای هر ماه نگهداری گندم ( از زمان برداشت تا زمان تحویل متناسب با شرایط منطقه ای ) توسط کشاورزان ، تا یک و نیم درصد ( 5/1% ) قیمت خرید را به عنوان حق انبارداری به کشاورزان پرداخت نماید .
ماده 9ـ وزارت بازرگانی موظف است برای بازسازی و روزآمد نمودن سیستم بوجاری گندم با کیفیت مناسب در سیلوها و انبارهای دولتی اقدام کند و تمهیدات لازم برای اقدام مشابه توسط بخش غیردولتی را فراهم نماید . سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور موظف است اعتبار مورد نیاز برای اجرای این ماده و همچنین افزایش خرید گندم از منابع داخلی را در چارچوب امکانات کشور در بودجه سال 1384 و سالهای بعد پیش بینی نماید .
ماده 10ـ وزارت بازرگانی موظف است تمهیدات لازم را به منظور بهبود کیفیت آرد فراهم نماید که این امر می تواند از طریق اختلاط بهینه گندمهای ضعیف و قوی و غنی سازی آرد با استفاده از مکملهای مناسب صورت گیرد .
ماده 11ـ وزارت بازرگانی موظف است امکان برخورداری بخش غیردولتی از جمله کارخانجات آردسازی را از تسهیلات اعتباری و همینطور منابع مالی سازمان مسئول برای خرید و تبدیل گندم به آرد فراهم آورد . استفاده از این تسهیلات منوط به فروش آرد حاصل به سازمان مسئول در چارچوب آئین نامه معاملاتی مصوب آن می باشد .
ماده12ـ وزارت بازرگانی موظف است با همکاری وزارت تعاون نسبت به تشویق و تقویت تشکلهای تعاونی نانوایان و واحدهای نمونه مشارکتی در قالب تجمیع نانوایان شهری اقدام نماید .
ماده 13ـ وزارت بازرگانی موظف است نسبت به جلب مشارکت وتشویق بخش غیردولتی برای ایجاد واحدهای صنعتی تولید خمیر استاندارد و فریز شده و احداث سالنهای صنعتی و نیمه صنعتی تولید نان اقدام نماید و با همکاری وزارت صنایع و معادن و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ، تسهیلات اعتباری را برای بخش غیردولتی که در زمینه های یادشده سرمایه گذاری می کنند فراهم نماید .
ماده 14ـ وزارت بازرگانی موظف است با همکاری وزارتخانه های صنایع و معادن و بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی طرحهای لازم جهت ایجاد تمهیدات قانونی ، مالی ،اعتباری و اجرائی برای تغییر فرآیند پخت نان از روش فعلی ( حرارت مستقیم ) به روش حرارت غیرمستقیم و توسعه تکنولوژی نیمه صنعتی تولید نان را تدوین و به هیات وزیران پیشنهاد نماید .
ماده 15ـ وزارت بـازرگانی موظف است با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور طی مدت یک سال از تاریخ ابلاغ این تصویبنامه نسبت به ارایه طرحی در زمینه هدفمندسازی یارانه گندم ، آرد و نان اقدام نماید .
ماده 16ـ به منظور کاهش تدریجی تنوع آرد و نان یارانه ای ، وزارت بازرگانی مجاز است شش ماه پس از تاریخ ابلاغ این تصویبنامه ، آرد یارانه ای را صرفا به آرد خبازی و انواع معدودی از نان اختصاص دهد .
ماده 17ـ وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی موظف به اقدامات زیر است :
1 ) نسبت به تقویت نظارت بهداشتی برکارخانجات تولید آرد ،خمیرسازی و نانوایها اقدام نموده و بر مصرف خمیرمایه ، افزودنیهای لازم و ضروری و جلوگیری از مصرف جوش شیرین در نانواییها نظارت نماید .
2 ) آزمایشگاههای کنترل کیفی نان را توسعه بخشیده و نانواییها را مکلف به اخذ تاییدیه از آنها نماید .
3 ) با همکاری وزارتخانه های بازرگانی و کشور نسبت به صدور شناسنامه بهداشتی نانوایان اقدام نماید .
4 ) با همکاری وزارتخانه های بازرگانی و وزارت کشور طرح ایجاد واحدهای غیردولتی بازرسی فنی و امور آزمایشگاهی جهت نظارت بر صنعت آرد و نان را تهیه و اجرا نماید .
5 ) با همکاری وزارتخانه های بازرگانی و کشور پیش نویس مقررات قانونی لازم را تنظیم نماید .
ماده 18ـ موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران موظف است ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ این تصویبنامه ، استانداردهای ملی ساخت فرهای تولید نان با حرارت غیرمستقیم و تولید آرد و نان را تدوین و جهت اجباری شدن استانداردهای مزبور به شورای عالی استاندارد ارائه نماید .
ماده 19ـ توسعه ساخت ماشین آلات استاندارد و نوسازی صنایع آرد و نان مشمول تشویقها و حمایتهای پیش بینی شده در تصویبنامه شماره 1925/ت25524هـ مورخ 31/2/1381 می باشند . وزارت صنایع و معادن موظف است گزارش عملکرد این ماده را هر ساله به شورای موضوع ماده ( 25 ) این تصویبنامه ارایه نماید .
ماده 20ـ وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری موظف است با همکاری وزارتخانه های صنایع و معادن و بازرگانی نسبت به طراحی و برگزاری دوره های آموزشی علمی - کاربردی صنعت آردو نان اقدام نماید .
ماده 21ـ وزارت کار و امور اجتماعی موظف است با همکاری وزارت بازرگانی نسبت به برگزاری دوره های آموزش فنی و حرفه ای تولید آرد و نان مرغوب اقدام نماید .
ماده 22ـ سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران موظف است با همکاری وزارت بازرگانی نسبت به تهیه و پخش برنامه های اطلاع رسانی و آموزش همگانی شیوه های مناسب تولید ، نگهداری و مصرف نان به صورت رایگان اقدام نماید .
ماده 23ـ وزارت آموزش و پرورش موظف است با همکاری وزارت بازرگانی در کتب آموزشی و کمک آموزشی ، مطالب درسی متناسب با فرهنگ بهینه نگهداری و مصرف نان را درج نماید .
ماده 24ـ وزارت جهاد کشاورزی موظف است در قالب طرح افزایش عملکرد وتولید گندم علاوه بر افزایش عملکرد کمی گندم در هکتار ، ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ این تصویبنامه راهکارها و سیاستهای بهبود کیفی گندم را اجرا و گزارش آن را به هیات وزیران ارایه نماید .
تبصره - در راهکارها و سیاستهای ارتقای کیفیت گندم به بهبود مولفه های موثر در تولید آرد ونان مرغوب نظیر گلوتن و پروتئین توجه لازم انجام پذیرد .
ماده 25ـ به منظور اجرا ،نظارت و پیگیری این تصویبنامه ، شورای سیاستگذاری ، نظارت و تحول بخش گندم ،آرد و نان به ریاست وزیر بازرگانی و عضویت وزرای صنایع و معادن ، جهاد کشاورزی ، کشور ، امور اقتصادی و دارایی ، بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ، رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و بر حسب مورد نماینده تشکل تخصصی ذیربط تشکیل می شود . آئین نامه اجرائی این ماده توسط وزارت بازرگانی پیشنهاد و به تصویب شورای مذکور خواهدرسید .
ماده 26ـ سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور موظف است منابع مالی برای اجرای برنامه های مندرج در این تصویبنامه را با پیشنهاد شورای موضوع ماده ( 25 ) این تصویبنامه در چارچوب امکانات کشور در بودجه های سنواتی منظور نماید .
ماده 27ـ شورای پول و اعتبار موظف است تسهیلات لازم را برای دستورالعمل پیشنهادی شورای موضوع ماده ( 25 ) این تصویبنامه در زمینه اعطای تسهیلات اعتباری برای اجرای برنامه های مندرج در این طرح پیش بینی کند .
معاو ن اول رئیس جمهور - محمدرضا عارف

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار : 17288

تاریخ تصویب : 1383/03/31

تاریخ ابلاغ : 1383/04/17

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.