×

آئین نامه استخدامی دهیاریهای کشور

آئین نامه استخدامی دهیاریهای کشور

آئین-نامه-استخدامی-دهیاریهای-کشور
شماره 3699/ت26923هـ 13/4/1383
وزارت کشور
هیات وزیران در جلسه مورخ 7/4/1383 بنا به پیشنهاد شماره 34/3/1/3940 مورخ 6/5/1381 وزارت کشور و به استناد تبصره ( 1 ) ماده واحده قانون تاسیس دهیاری های خودکفا در روستاهای کشور - مصوب 1377 - آئین نامه استخدامی دهیاریهای کشور را به شرح زیر تصویب نمود :
آئین نامه استخدامی دهیاریهای کشور
ماده 1ـ به کارگیری افراد در دهیاریها به صورت استخدام موقت و به موجب قراردادی خواهد بود که مدت آن حداکثر پنجاه ( 50 ) ماه است . در صورت رضایت از عملکرد مستخدم ، مدت یاد شده با رعایت ماده ( 4 ) این آئین نامه تمدید می شود .
ماده 2ـ پذیرش افراد برای تصدی پستهای سازمانی هر دهیاری از طریق امتحان در همان روستا و با نظارت بخشداری انجام می شود . چگونگی اجرای امتحان در دهیاریها به موجب دستورالعملی خواهد بود که توسط وزارت کشور تهیه و به تایید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور می رسد .
ماده 3ـ داوطلبان اشتغال در دهیاریها ، پس از گذراندن امتحان ، یک دوره آزمایشی را طی می کنند که حداکثر مدت آن دو سال خواهد بود .
تبصره - مدت هر قرارداد در طی دوره آزمایشی از هشتاد و نه ( 89 ) روز تجاوز نخواهد کرد .
ماده 4ـ انعقاد قرارداد برای بکارگیری نیروی انسانی در هر دهیاری منوط به پیش بینی اعتبار در بودجه سالانه همان دهیاری و تایید استانداری مربوط است .
ماده 5 - داوطلبان استخدام در دهیاری باید دارای کلیه شرایط زیر باشند :
الف - تابعیت جمهوری اسلامی ایران .
ب - تدین به یکی از ادیان به رسمیت شناخته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران .
پ - نداشتن کمتر از بیست سال تمام سن .
ت - التزام به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران .
ث - دارا بودن کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا معافیت دائم از آن برای متقاضیان مرد .
ج - عدم اعتیاد به مواد مخدر و دخانیات .
چ - دارا بودن حداقل گواهینامه پایان دوره متوسطه ( دیپلم ) .
ح - حسن شهرت اجتماعی و نداشتن سابقه محکومیت جزایی موثر .
خ - داشتن توانایی جسمی انجام کاری که برای آن استخدام می شود .
تبصره - در شرایط برابر ، اولویت اشتغال با افراد بومی است .
ماده 6 - حقوق کارکنان دهیاریها بر اساس مصوبات شورای عالی کار متناسب با ساعات کار و نوع شغل تعیین می شود . دهیاریها می توانند متناسب با درآمد دهیاری ، میزان کارایی و بهره وری هر مستخدم ، تا پنجاه درصد ( 50% ) حداقل حقوق مندرج در این ماده را به عنوان فوق العاده کارائی پرداخت نمایند .
ماده 7 - در صورت بکارگیری مستخدمان وزارتخانه ها ، موسسات و شرکتهای دولتی مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت - مصـوب 1370 - یـا دارای مقررات خاص استخدامی برای تصدی سمت دهیار و یا سایر مشاغل دهیاری به عنوان مامور ، حقوق و مزایای مامور براساس ضوابط استخدامی حاکم بر آن مستخدم در دستگاه ذیربط محاسبه و از محل اعتبارات دهیاری پرداخت می شود .
ماده 8 - استانداردهای لازم برای آموزش کارکنان دهیـاریهـا توسط وزارت کشور تهیه و ابلاغ می شود .
تبصره - دهیاریها موظفند از طریق مراکز آموزش فنی و حرفه ای و مراکز آموزش عالی غیردولتی براساس استانداردهای مصوب نسبت به اجرای دوره های آموزشی برای کارکنان خود اقدام نمایند .
ماده 9 - دهیـار و کارکنـان دهیـاریها از نظر تامین اجتماعی و استفاده از مرخصـی و سـایـر مـواردی که در این آئین نامه مسکوت است تــابــع قانون کار - مصـوب 1369 - مجمــع تشخیص مصلحت نظـام و قانون تـامین اجتمـاعـی - مصوب 1354 - و اصلاحات بعدی آنها هستند .
ماده 10ـ به تخلفات کارکنان دهیاری براساس قانون کار رسیدگی می شود . در مواردی که در خصوص تخلفات اداری کارکنان یاد شده در قانون کار حکمی وجود نداشته باشد رسیدگی به تخلفات یاد شده براساس قانون رسیدگی به تخلفات اداری توسط هیاتهای رسیدگی به تخلفات اداری مستقر در استانداریها انجام می شود .
ماده 11ـ حقوق و مزایای دهیار براساس مقررات قانون کار و در چارچوب اعتبارات مصوب شورای اسلامی روستا تعیین و به موجب قراردادی که بین دهیار و ذی حساب دهیاری منعقد می شود پرداخت خواهد شد .
ماده 12ـ ماموریت و مرخصی دهیار با موافقت شورای اسلامی روستا و با اطلاع بخشدار صورت می گیرد .
ماده 13 ـ در صورتی که یکی از مستخدمان وزارتخانه ها ، سازمانها و موسسات دولتی ، نهادهای عمومی غیردولتی ، شهرداریها و سازمانهای وابسته به آنها و دهیاریها ، توسط شورای اسلامی روستا برای تصدی سمت دهیار انتخاب شود ، در صورت رضایت شخص مستخدم ، اداره متبوع در صورت امکان جایگزینی مکلف است با ماموریت او موافقت کند .
تبصره - کارکنان دولت در روستاها می توانند در زمانهای فراغت و خارج از ساعت کار با دهیاری به صورت دهیار یا همکار ، همکاری نمایند . این فعالیت مشمول بازنشستگی و بیمه نخواهد بود . در روستاهای زیر پنجاه ( 50 ) خانوار این افراد با حفظ سمت به عنوان دهیار فعالیت می کنند .
ماده 14ـ در صورتی که دهیار مشترک یکی از صندوقهای بازنشستگی باشد کسور مربوط به سهم او هر ماه از حقوق وی کسر و پس از افزودن سهم کارفرما ( دهیاری ) به صندوق بازنشستگی مربوط واریز می شود .
ماده 15ـ وزارت کشور مسوول حسن اجرای این آئین نامه است . معاون اول رئیس جمهور - محمدرضا عارف

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 17288

تاریخ تصویب : 1383/04/07

تاریخ ابلاغ : 1383/04/17

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.