×

محدودیت سنی برای داوطلبان ورود به دوره دستیاری وجود ندارد

محدودیت سنی برای داوطلبان ورود به دوره دستیاری وجود ندارد

محدودیت-سنی-برای-داوطلبان-ورود-به-دوره-دستیاری-وجود-ندارد

وکیل


شماره دادنامه:201 تاریخ: 18/5/1383 کلاسه پرونده: 81/374

رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری
الف - بند 4/4 ماده4 مصوبه چهل و نهمین جلسه شورای آموزش پزشکی و تخصصی کشور مورخ 28/4/1377 که حداکثر سن داوطلبان ورود به دوره دستیاری را 40 سال تعیین کرده بشرح نظریه شماره 2435/30/81 مورخ 16/11/1381 فقهای محترم شورای نگهبان خلاف احکام شرع شناخته نشده است . بنابراین موردی برای ابطال بند مزبور در اجرای قسمت اول ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری وجود ندارد .
ب - احکام مقرر در بند 3 اصل سوم و دو اصل بیستم و سی‎ام قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در باب ضرورت تعمیم آموزش و پرورش و تربیت بدنی رایگان برای همه در تمام سطوح و تسهیل و تعمیم آموزش عالی و تکلیف دولت در خصوص گسترش وسائل تحصیلات عالی تا سرحد خودکفائی کشور بطور رایگان و تأکید بر تساوی اشخاص در استفاده از کلیه حقوق انسانی از جمله حقوق اجتماعی و فرهنگی ، متضمن لزوم اهتمام دولت جمهوری اسلامی ایران در طریق اعتلای زمینه تجارب علمی شهروندان و نفی هرگونه تبعیض ناروا در جهت برخورداری از امکانات عمومی از جمله امور اجتماعی و فرهنگی است . نظر به مراتب فوق‎الذکر و اینکه شقوق ماده یک قانون تشکیل شورای آموزش پزشکی و تخصصی رشته های پزشکی مصوب 1352 مفید جواز وضع قاعده آمره در زمینه ایجاد محدودیت سنی برای داوطلبان ورود به دوره دستیاری نیست و سلب یا تحدید حقوق قانونی اشخاص اختصاص به‎مقنن دارد ، بند 4/4 ماده 4 مصوبه چهل و نهمین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی کشور مورخ 28/4/1377 که با ایجاد محدودیت سنی ، اشخاص متجاوز از 40 سال را از ورود به دوره دستیاری و ارتقاء سطح علمی و تجربی خود محروم کرده است ، خارج از حدود اختیارات شورای آموزش پزشکی و تخصصی کشور در وضع مقررات دولتی تشخیص داده می‎شود و مستنداً به قسمت دوم ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری ابطال می‎گردد .
رئیس هیات عمومی دیوان عدالت اداری - دری‎نجف‎آبادی

شماره ه - /81/374 25/6/1383
مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری .
شاکی: آقای سعید الوندیان .
موضوع شکایت و خواسته: ابطال بند 4/4 ماده 4 مصوبه چهل و نهمین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی کشور مورخ 28/4/1377 .
مقدمه: شاکی طی دادخواست تقدیمی و لایحه تکمیلی آن اعلام داشته است ، شورای آموزش پزشکی و تخصصی کشور در تاریخ 28/9/1377 در چهل و نهمین نشست خود مقرراتی راجع به تحصیل در دوره دستیاری آموزش رشته‎های تخصصی بالینی پزشکی وضع نموده مخصوصاً بند 4/4 ماده 4 راجع به حداکثر سن داوطلبان (40 سال) که برخلاف شرع مقدس اسلام است . محدودیت سنی مذکور و ایجاد مانع برای ادامه تحصیل در رشته‎های تخصصی برای پزشکان مخالف اصول 3 ، 4 ، 20 ، 30 ، 85 قانون اساسی نیز می‎باشد . بنا به مراتب تقاضای ابطال بند 4/4 ماده 4 مصوبه چهل‎ونهمین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی کشور مورخ 28/4/1377 را دارد .
سرپرست دفتر حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 131134/ ن مورخ 19/9/1381 اعلام داشته‎اند ، مقررات مربوط به گزینش پزشکان برای ادامه تحصیل پزشکان در دوره دستیاری در راستای اهداف کلی تربیت نیروهای متخصص برای تامین نیازهای جامعه صورت می‎گیرد و شرایط برای افراد جهت شرکت در آزمونهای ذیربط براساس اختیارات قانونی محوله به شورای آموزش پزشکی و تخصصی کشور که بالاترین نهاد تدوین مصوبات در وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی می‎باشد تعیین می‎گردد و شرایط معینه از جمله شرط سنی مقرر در مصوبات هماهنگ با قوانین و مقررات مربوطه و ارتقاء کیفیت آموزش و تربیت نیروهای متخصص و بهره‎مندی بیماران از خدمات آنان می‎باشد . بدیهی است که تربیت متخصصین رشته‎های پزشکی که متضمن هزینه‎های هنگفت می‎باشد با توجه به امکان بهره‎وری این نیروها انجام می‎شود که یکی از شاخص‎های این امر انتخاب افراد جوان با احتساب مدت تحصیل است . عنایت خواهند فرمود که این حد نصاب سنی (حداکثر 40 سال) برای شرکت در آزمون دستیاری نه تنها امری خلاف مقررات نمی‎باشد بلکه با موازین قانونی و همچنین ضوابط علمی نیز مطابقت دارد زیرا با توجه به کاهش توان جسمی و روحی در افراد اگر قائل به شرط سنی نباشیم پس از گزینش افراد و پایان تحصیلات آنان عملاً با افراد میان سال و سالخورده که توان کافی برای ارائه خدمات پزشکی تخصصی که نیاز به نیروی جوان دارد ، مواجه خواهیم شد و با رسیدن این افراد به سن بازنشستگی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی که متولی امر بهداشت و درمان می‎باشد با کمبود نیروی متخصص روبروی خواهد بود . با عنایت به مراتب مطروحه رد شکایت مطروح را استدعا دارد .
دبیر محترم شورای نگهبان در خصوص ادعای خلاف شرع بودن مورد شکایت طی نامه شماره 2435/30/81 مورخ 16/11/1381 اعلام داشته‎اند ، بند 4/4 موضوع مصوبه چهل و نهمین جلسه شورای آموزش پزشکی و تخصصی کشور مورخ 28/9/1377 در جلسه مورخ 19/11/1381 فقهاء محترم شورای نگهبان مطرح شد که مغایر با موازین شرع شناخته نشد .
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت‎الاسلام‎والمسلمین دری‎نجف‎آبادی و با حضور رؤسای شعب بدوی و رؤسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بشرح آتی مبادرت بصدور رای می‎نماید .

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 201

تاریخ تصویب : 1383/05/18

تاریخ ابلاغ : 1383/07/15

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.