×

آئین نامه اجرائی بند( س) تبصره (3) قانون بودجه سال 1383 کل کشور

آئین نامه اجرائی بند( س) تبصره (3) قانون بودجه سال 1383 کل کشور

آئین-نامه-اجرائی-بند(-س)-تبصره-(3)-قانون-بودجه-سال-1383-کل-کشور

وکیل


شماره 49254/ت30689ه - 2/9/1383
وزارت امور اقتصادی و دارایی - سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور - بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
هیئت وزیران در جلسه مورخ 20/8/1383 بنا به پیشنهاد مشترک سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد بند( س) تبصره (3) قانون بودجه سال 1383 کل کشور ، آئین نامه اجرائی بند یاد شده را به‎شرح زیر تصویب نمود:
آئین نامه اجرائی بند( س) تبصره (3) قانون بودجه سال 1383 کل کشور
ماده 1 - پروژه های در دست اجرا و پروژه های شروع نشده طرحهای مندرج در پیوست شماره (1) قانون بودجه سال 1383 کل کشور و طرحهای ملی استانی شده با رعایت اهداف قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی^، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران - مصوب 1379 - و حداکثر تا ده درصد (10%) درآمد عمومی پیش بینی شده در قانون بودجه سال 1383 کل کشور ، مشمول مفاد این آئین نامه و احکام مندرج در بند( س ) تبصره (3) قانون یاد شده می گردد .
ماده 2 - در این آئین نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:
1 - تأمین مالی: تأمین تسهیلات مالی موردنیاز اجرای طرحهای تملک داراییهای سرمایه ای ملی ، مندرج در پیوست شماره (1) قانون بودجه سال 1383 کل کشور و طرحهای ملی استانی شده توسط اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی . سهم تأمین کننده مالی در هر پروژه حداکثر هشتاد و پنج درصد (85%) اعتبار مورد نیاز اجرای آن طرح یا پروژه می باشد .
الف - تسهیلات موردنیاز برای طرحها و پروژه های در دست اجرا ، با توجه به‎حجم ریالی باقیمانده عملیات اجرائی در قالب قراردادهای منعقد شده و سایر تعهدات مربوط محاسبه و براساس آخرین برنامه زمانی اجرای کار منضم به قرارداد تعیین می گردد .
ب - تسهیلات موردنیاز برای پروژه های شروع نشده ، معادل برآورد تمامی هزینه های اجرای کار است که براساس برنامه زمانی اجرای کار تعیین می شود .
2 - قرارداد تسهیلات مالی: قراردادی که برای پروژه های در دست اجرای طرحهای مندرج در پیوست شماره (1) قانون بودجه سال 1383 کل کشور و طرحهای ملی استانی شده بین دستگاههای اجرائی و تأمین کنندگان مالی مشتمل بر پیمانکار و یا سازنده طرح ، اشخاص حقوقی ایرانی ، مؤسسات اعتباری مالی و پولی غیردولتی ، اشخاص حقیقی ، با استفاده از منابع داخلی ارزی و ریالی منعقد می گردد .
3 - قرارداد اجرائی: قراردادی که برای پروژه های شروع نشده طرحهای مندرج در پیوست شماره (1) قانون بودجه سال 1383 کل کشور و طرحهای ملی استانی شده بین دستگاههای اجرائی و شرکتهای پیمانکاری بخش خصوصی از طریق مناقصه و با استفاده از منابع داخلی ارزی و ریالی منعقد می گردد .
4 - بازپرداخت: چگونگی بازپرداخت اصل و سود منابع مالی هزینه شده که از سه ماه پس از تحویل موقت شروع می گردد .
5 - نرخ سود منابع مالی: در مورد منابع مالی ارزی ، نرخ پایه برابر با نرخ سود بین بانکی ارزهای مربوط در بازار بین المللی به علاوه یا منهای درصد پیشنهادی تأمین کننده مالی و در مورد منابع مالی ریالی درصد یاد شده برابر با درصد سود ریال براساس تصمیم شورای پول و اعتبار برای بخش مربوط به علاوه یا منهای درصد پیشنهادی تأمین کننده مالی خواهد بود .
6 - بانک عامل: بانکی غیردولتی که از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی تعیین می شود و خدمات مربوط به دریافت و بازپرداخت اصل و سود منابع مالی را انجام خواهد داد .
7 - مؤسسات اعتباری مالی و پولی غیردولتی: مؤسساتی که با مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تأسیس شده و یا می شوند . تبصره - تجهیز منابع بخش خصوصی از جمله انتشار گواهی سپرده عام و خاص جهت تأمین مالی پروژه های موضوع این آئین نامه توسط بانکها و مؤسسات اعتباری غیردولتی بلامانع است .
ماده 3 - شرایط انتخاب پروژه های تملک دارایی سرمایه ای به شرح زیر می باشند:
1 - پروژه های در دست اجرای طرحهای مندرج در پیوست شماره (1) قانون بودجه سال 1383 کل کشور و طرحهای ملی استانی شده: دارا بودن اولویت در فصل مربوط براساس مفاد بند( د) ماده (61) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی^، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران .
2 - پروژه های شروع نشده طرحهای مندرج در پیوست شماره (1) قانون بودجه سال 1383 کل کشور و طرحهای ملی استانی شده: رعایت مفاد شرایط بند (ب - 1) ماده (61) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی^، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و ارسال مستندات لازم به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور .
ماده 4 - قرارداد تسهیلات مالی باید در قالب عقود اسلامی مندرج در قانون عملیات بانکی بدون ربا - مصوب 1362 - انجام پذیرد .
ماده 5 - شرایط الزامی برای درج در اسناد مناقصه پروژه های شروع نشده با شرکتهای پیمانکاری بخش خصوصی و قرارداد تسهیلات مالی حسب مورد به شرح زیر می باشند:
1 - رعایت ضوابط و مقررات طرحهای تملک داراییهای سرمایه ای (عمرانی) .
2 - اعلام نرخ سود منابع مالی توسط تأمین کننده منابع .
3 - شروع بازپرداخت اصل و سود منابع مالی هزینه شده ، سه ماه پس از تحویل موقت .
4 - اعلام حداکثر مدت بازپرداخت اصل و سود آورده تأمین کنندگان مالی .
5 - اعلام حداکثر میزان و درصد اعتبار و زمان بندی آن که توسط دستگاه اجرائی تأمین می شود .
6 - برنامه زمانی تأمین مالی که منطبق با نیاز مالی برنامه زمانی کلی اجرای کار می باشد .
7 - ارایه سندی دال بر تأییدیه تأمین مالی برای تأمین منابع مالی تعهد شده از سوی تأمین کنندگان منابع مالی و یا توسط پیمانکار بخش خصوصی اجرا کننده پروژه از بانکها و یا مؤسسات اعتباری و مالی غیردولتی .
8 - با توجه به تغییرات احتمالی حجم و مقدار کار در طول دوره اجرا ، تأمین‎کننده مالی باید آمادگی افزایش یا کاهش تا بیست و پنج درصد سرمایه موردنیاز را با همان شرایط قرارداد داشته باشد .
9 - اضافه نمودن متن این آئین نامه در اسناد مناقصه .
ماده 6 - نحوه تعیین برنده مناقصه به شرح زیر می باشد:
1 - در پروژه های در دست اجرا ، برنده مناقصه قرارداد تسهیلات مالی مربوط به‎پروژه های در دست اجرا ، پیشنهاد حداقل نرخ سود منابع مالی از سوی تأمین کنندگان مالی می باشد .
2 - در پروژه های شروع نشده پیشنهادهای دریافت شده شامل دو جزء نرخ قرارداد اجرائی (ارایه شده از سوی پیمانکار قرارداد اجرائی) و نرخ سود منابع مالی (ارایه شده از سوی پیمانکار بخش خصوصی یا تأمین کننده مالی که به صورت مشترک با پیمانکار در مناقصه شرکت کرده اند) می باشد . برنده مناقصه براساس مناسب ترین پیشنهاد با تلفیق نرخ قرارداد اجرائی و نرخ سود منابع مالی با توجه به‎برنامه مالی و اجرائی تعیین و اعلام خواهد شد .
ماده 7 - دستگاه اجرائی پس از مبادله قرارداد یک نسخه از آن را به همراه موافقتنامه طرح ، برای سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی ارسال می کند .
بازپرداخت وجوه (ارزی و ریالی) تأمین شده به انضمام سود متعلقه ، حداکثر سه ماه پس از صدور گواهی تحویل موقت ، هر شش ماه و ظرف حداکثر پنج سال (به‎صورت اسعار موضوع قرارداد تأمین مالی) خواهد بود . به این منظور اعتبار لازم به‎ترتیب زیر توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در قوانین بودجه سنواتی منظور خواهد شد:
1 - دستگاه اجرائی گیرنده تسهیلات مالی موظف است همه ساله اعتبار موردنیاز را برای پرداخت اقساط سال بعد تعیین و حداکثر تا پایان شهریور ماه هر سال به‎سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اعلام دارد . سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور موظف است مبالغ اعلام شده را مقدم بر سایر اعتبارات موردنیاز در طرح مربوط در پیش نویس لایحه بودجه کل کشور منظور نماید . دستگاه اجرائی گیرنده تسهیلات و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور موظفند اعتبار مربوط به بازپرداخت اقساط تسهیلات مالی موضوع این آئین نامه را مقدم بر سایر پرداختها در موافقتنامه شرح عملیات طرح عمرانی مربوط منظور نمایند .
2 - کارگروه تخصیص اعتبار موضوع ماده (30) قانون برنامه و بودجه کشور - مصوب 1351 - موظف است اقساط بازپرداخت تسهیلات مالی یاد شده را قبل از سررسید ، مقدم بر سایر هزینه های طرح عمرانی مربوط ، تخصیص و به دستگاه اجرائی ابلاغ نماید . وزارت امور اقتصادی و دارایی (خزانه داری کل کشور) موظف است درخواست وجه مربوط به‎پرداخت اقساط سررسید شده تسهیلات مالی را در اولویت قرار دهد .
3 - در صورتی که دستگاه اجرائی در بازپرداخت اقساط سررسید شده تعلل نماید ، با اعلام بانک عامل ، خزانه وجوه اقساط یاد شده را از محل اعتبار مصوب مربوط تأمین و رأساً مبالغ مذکور را به بانک عامل پرداخت و مراتب را برای اعمال حساب به دستگاه اجرائی مربوط اعلام می نماید .
4 - وزارت امور اقتصادی و دارایی ، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و دستگاه اجرائی طرح به طور مشترک و با توجه به مفاد قرارداد منعقد شده و موافقتنامه مربوط ، ظرف یک هفته پس از واریز اولین قسط به حساب بانک عامل با اعلام دستگاه اجرائی سندی معادل اصل و سود منابع مالی تأمین شده توسط پیمانکار یا تأمین کننده مالی مبنی بر تأمین و پرداخت وجوه مذکور از محل اعتبارات مصوب دستگاه اجرائی طرح مندرج در قانون بودجه کل کشور را به عنوان تضمین بازپرداخت تنظیم و برای تسلیم به پیمانکار و یا تأمین کننده مالی طرف قرارداد در اختیار دستگاه اجرائی طرح قرار می دهد .
5 - مفاد این ماده در سنوات آتی و تا تصفیه کامل قرارداد تسهیلات مالی منعقد شده قابل اجرا می باشد .
6 - متن عمومی سند صادر شده از طرف وزارت امور اقتصادی و دارایی ، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و دستگاه اجرائی موضوع بند (4) ماده (7) این آئین نامه پیوست می باشد .
ماده 8 - چنانچه تأمین کننده مالی ، پیمانکار قرارداد اجرائی نباشد ، پس از رسیدگی صورت وضعیت کارکرد ماهانه پیمانکار قرارداد اجرائی توسط دستگاه اجرائی در مهلت مقرر در قرارداد ، صورت وضعیت تأیید شده به بانک عامل ارسال و بانک عامل مبلغ صورت وضعیت مذکور را در وجه پیمانکار یا سازنده پرداخت می نماید . چنانچه تأمین کننده منابع مالی پیمانکار بخش خصوصی باشد ، از تاریخ تأیید صورت وضعیت کارکرد ماهانه ، سود تسهیلات درج شده در اسناد مناقصه به آن تعلق می گیرد .
ماده 9 - دستگاههای اجرائی استفاده کننده از مفاد این آئین نامه موظفند آورده تأمین کنندگان مالی را در پایان هر سال پس از تأیید ذی حساب به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام نمایند .
ماده 10 - دستگاههای اجرائی موظفند یک نسخه از قرارداد تسهیلات مالی و یا قرارداد اجرائی در قالب بند ( س) تبصره (3) قانون بودجه سال 1383 کل کشور را پس از انعقاد قرارداد برای سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ارسال نمایند .
ماده 11 - دستورالعمل حسابداری تسهیلات دریافتی موضوع این آئین نامه با رعایت ترتیب مقرر در ماده (128) قانون محاسبات عمومی کشور - مصوب 1366 - از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه و به دستگاههای اجرائی مربوط ابلاغ می گردد .
معاون اول رئیس جمهور - محمدرضا عارف

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 17406

تاریخ تصویب : 1383/08/20

تاریخ ابلاغ : 1383/09/07

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.