آئین نامه اجرائی بند( س) تبصره (3) قانون بودجه سال 1383 کل کشور
شماره 49254/ت30689ه - 2/9/1383
وزارت امور اقتصادی و دارایی - سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور - بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
هیئت وزیران در جلسه مورخ 20/8/1383 بنا به پیشنهاد مشترک سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد بند( س) تبصره (3) قانون بودجه سال 1383 کل کشور ، آئین نامه اجرائی بند یاد شده را بهشرح زیر تصویب نمود:
آئین نامه اجرائی بند( س) تبصره (3) قانون بودجه سال 1383 کل کشور
ماده 1 - پروژه های در دست اجرا و پروژه های شروع نشده طرحهای مندرج در پیوست شماره (1) قانون بودجه سال 1383 کل کشور و طرحهای ملی استانی شده با رعایت اهداف قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی^، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران - مصوب 1379 - و حداکثر تا ده درصد (10%) درآمد عمومی پیش بینی شده در قانون بودجه سال 1383 کل کشور ، مشمول مفاد این آئین نامه و احکام مندرج در بند( س ) تبصره (3) قانون یاد شده می گردد .
ماده 2 - در این آئین نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:
1 - تأمین مالی: تأمین تسهیلات مالی موردنیاز اجرای طرحهای تملک داراییهای سرمایه ای ملی ، مندرج در پیوست شماره (1) قانون بودجه سال 1383 کل کشور و طرحهای ملی استانی شده توسط اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی . سهم تأمین کننده مالی در هر پروژه حداکثر هشتاد و پنج درصد (85%) اعتبار مورد نیاز اجرای آن طرح یا پروژه می باشد .
الف - تسهیلات موردنیاز برای طرحها و پروژه های در دست اجرا ، با توجه بهحجم ریالی باقیمانده عملیات اجرائی در قالب قراردادهای منعقد شده و سایر تعهدات مربوط محاسبه و براساس آخرین برنامه زمانی اجرای کار منضم به قرارداد تعیین می گردد .
ب - تسهیلات موردنیاز برای پروژه های شروع نشده ، معادل برآورد تمامی هزینه های اجرای کار است که براساس برنامه زمانی اجرای کار تعیین می شود .
2 - قرارداد تسهیلات مالی: قراردادی که برای پروژه های در دست اجرای طرحهای مندرج در پیوست شماره (1) قانون بودجه سال 1383 کل کشور و طرحهای ملی استانی شده بین دستگاههای اجرائی و تأمین کنندگان مالی مشتمل بر پیمانکار و یا سازنده طرح ، اشخاص حقوقی ایرانی ، مؤسسات اعتباری مالی و پولی غیردولتی ، اشخاص حقیقی ، با استفاده از منابع داخلی ارزی و ریالی منعقد می گردد .
3 - قرارداد اجرائی: قراردادی که برای پروژه های شروع نشده طرحهای مندرج در پیوست شماره (1) قانون بودجه سال 1383 کل کشور و طرحهای ملی استانی شده بین دستگاههای اجرائی و شرکتهای پیمانکاری بخش خصوصی از طریق مناقصه و با استفاده از منابع داخلی ارزی و ریالی منعقد می گردد .
4 - بازپرداخت: چگونگی بازپرداخت اصل و سود منابع مالی هزینه شده که از سه ماه پس از تحویل موقت شروع می گردد .
5 - نرخ سود منابع مالی: در مورد منابع مالی ارزی ، نرخ پایه برابر با نرخ سود بین بانکی ارزهای مربوط در بازار بین المللی به علاوه یا منهای درصد پیشنهادی تأمین کننده مالی و در مورد منابع مالی ریالی درصد یاد شده برابر با درصد سود ریال براساس تصمیم شورای پول و اعتبار برای بخش مربوط به علاوه یا منهای درصد پیشنهادی تأمین کننده مالی خواهد بود .
6 - بانک عامل: بانکی غیردولتی که از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی تعیین می شود و خدمات مربوط به دریافت و بازپرداخت اصل و سود منابع مالی را انجام خواهد داد .
7 - مؤسسات اعتباری مالی و پولی غیردولتی: مؤسساتی که با مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تأسیس شده و یا می شوند . تبصره - تجهیز منابع بخش خصوصی از جمله انتشار گواهی سپرده عام و خاص جهت تأمین مالی پروژه های موضوع این آئین نامه توسط بانکها و مؤسسات اعتباری غیردولتی بلامانع است .
ماده 3 - شرایط انتخاب پروژه های تملک دارایی سرمایه ای به شرح زیر می باشند:
1 - پروژه های در دست اجرای طرحهای مندرج در پیوست شماره (1) قانون بودجه سال 1383 کل کشور و طرحهای ملی استانی شده: دارا بودن اولویت در فصل مربوط براساس مفاد بند( د) ماده (61) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی^، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران .
2 - پروژه های شروع نشده طرحهای مندرج در پیوست شماره (1) قانون بودجه سال 1383 کل کشور و طرحهای ملی استانی شده: رعایت مفاد شرایط بند (ب - 1) ماده (61) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی^، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و ارسال مستندات لازم به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور .
ماده 4 - قرارداد تسهیلات مالی باید در قالب عقود اسلامی مندرج در قانون عملیات بانکی بدون ربا - مصوب 1362 - انجام پذیرد .
ماده 5 - شرایط الزامی برای درج در اسناد مناقصه پروژه های شروع نشده با شرکتهای پیمانکاری بخش خصوصی و قرارداد تسهیلات مالی حسب مورد به شرح زیر می باشند:
1 - رعایت ضوابط و مقررات طرحهای تملک داراییهای سرمایه ای (عمرانی) .
2 - اعلام نرخ سود منابع مالی توسط تأمین کننده منابع .
3 - شروع بازپرداخت اصل و سود منابع مالی هزینه شده ، سه ماه پس از تحویل موقت .
4 - اعلام حداکثر مدت بازپرداخت اصل و سود آورده تأمین کنندگان مالی .
5 - اعلام حداکثر میزان و درصد اعتبار و زمان بندی آن که توسط دستگاه اجرائی تأمین می شود .
6 - برنامه زمانی تأمین مالی که منطبق با نیاز مالی برنامه زمانی کلی اجرای کار می باشد .
7 - ارایه سندی دال بر تأییدیه تأمین مالی برای تأمین منابع مالی تعهد شده از سوی تأمین کنندگان منابع مالی و یا توسط پیمانکار بخش خصوصی اجرا کننده پروژه از بانکها و یا مؤسسات اعتباری و مالی غیردولتی .
8 - با توجه به تغییرات احتمالی حجم و مقدار کار در طول دوره اجرا ، تأمینکننده مالی باید آمادگی افزایش یا کاهش تا بیست و پنج درصد سرمایه موردنیاز را با همان شرایط قرارداد داشته باشد .
9 - اضافه نمودن متن این آئین نامه در اسناد مناقصه .
ماده 6 - نحوه تعیین برنده مناقصه به شرح زیر می باشد:
1 - در پروژه های در دست اجرا ، برنده مناقصه قرارداد تسهیلات مالی مربوط بهپروژه های در دست اجرا ، پیشنهاد حداقل نرخ سود منابع مالی از سوی تأمین کنندگان مالی می باشد .
2 - در پروژه های شروع نشده پیشنهادهای دریافت شده شامل دو جزء نرخ قرارداد اجرائی (ارایه شده از سوی پیمانکار قرارداد اجرائی) و نرخ سود منابع مالی (ارایه شده از سوی پیمانکار بخش خصوصی یا تأمین کننده مالی که به صورت مشترک با پیمانکار در مناقصه شرکت کرده اند) می باشد . برنده مناقصه براساس مناسب ترین پیشنهاد با تلفیق نرخ قرارداد اجرائی و نرخ سود منابع مالی با توجه بهبرنامه مالی و اجرائی تعیین و اعلام خواهد شد .
ماده 7 - دستگاه اجرائی پس از مبادله قرارداد یک نسخه از آن را به همراه موافقتنامه طرح ، برای سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی ارسال می کند .
بازپرداخت وجوه (ارزی و ریالی) تأمین شده به انضمام سود متعلقه ، حداکثر سه ماه پس از صدور گواهی تحویل موقت ، هر شش ماه و ظرف حداکثر پنج سال (بهصورت اسعار موضوع قرارداد تأمین مالی) خواهد بود . به این منظور اعتبار لازم بهترتیب زیر توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در قوانین بودجه سنواتی منظور خواهد شد:
1 - دستگاه اجرائی گیرنده تسهیلات مالی موظف است همه ساله اعتبار موردنیاز را برای پرداخت اقساط سال بعد تعیین و حداکثر تا پایان شهریور ماه هر سال بهسازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اعلام دارد . سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور موظف است مبالغ اعلام شده را مقدم بر سایر اعتبارات موردنیاز در طرح مربوط در پیش نویس لایحه بودجه کل کشور منظور نماید . دستگاه اجرائی گیرنده تسهیلات و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور موظفند اعتبار مربوط به بازپرداخت اقساط تسهیلات مالی موضوع این آئین نامه را مقدم بر سایر پرداختها در موافقتنامه شرح عملیات طرح عمرانی مربوط منظور نمایند .
2 - کارگروه تخصیص اعتبار موضوع ماده (30) قانون برنامه و بودجه کشور - مصوب 1351 - موظف است اقساط بازپرداخت تسهیلات مالی یاد شده را قبل از سررسید ، مقدم بر سایر هزینه های طرح عمرانی مربوط ، تخصیص و به دستگاه اجرائی ابلاغ نماید . وزارت امور اقتصادی و دارایی (خزانه داری کل کشور) موظف است درخواست وجه مربوط بهپرداخت اقساط سررسید شده تسهیلات مالی را در اولویت قرار دهد .
3 - در صورتی که دستگاه اجرائی در بازپرداخت اقساط سررسید شده تعلل نماید ، با اعلام بانک عامل ، خزانه وجوه اقساط یاد شده را از محل اعتبار مصوب مربوط تأمین و رأساً مبالغ مذکور را به بانک عامل پرداخت و مراتب را برای اعمال حساب به دستگاه اجرائی مربوط اعلام می نماید .
4 - وزارت امور اقتصادی و دارایی ، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و دستگاه اجرائی طرح به طور مشترک و با توجه به مفاد قرارداد منعقد شده و موافقتنامه مربوط ، ظرف یک هفته پس از واریز اولین قسط به حساب بانک عامل با اعلام دستگاه اجرائی سندی معادل اصل و سود منابع مالی تأمین شده توسط پیمانکار یا تأمین کننده مالی مبنی بر تأمین و پرداخت وجوه مذکور از محل اعتبارات مصوب دستگاه اجرائی طرح مندرج در قانون بودجه کل کشور را به عنوان تضمین بازپرداخت تنظیم و برای تسلیم به پیمانکار و یا تأمین کننده مالی طرف قرارداد در اختیار دستگاه اجرائی طرح قرار می دهد .
5 - مفاد این ماده در سنوات آتی و تا تصفیه کامل قرارداد تسهیلات مالی منعقد شده قابل اجرا می باشد .
6 - متن عمومی سند صادر شده از طرف وزارت امور اقتصادی و دارایی ، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و دستگاه اجرائی موضوع بند (4) ماده (7) این آئین نامه پیوست می باشد .
ماده 8 - چنانچه تأمین کننده مالی ، پیمانکار قرارداد اجرائی نباشد ، پس از رسیدگی صورت وضعیت کارکرد ماهانه پیمانکار قرارداد اجرائی توسط دستگاه اجرائی در مهلت مقرر در قرارداد ، صورت وضعیت تأیید شده به بانک عامل ارسال و بانک عامل مبلغ صورت وضعیت مذکور را در وجه پیمانکار یا سازنده پرداخت می نماید . چنانچه تأمین کننده منابع مالی پیمانکار بخش خصوصی باشد ، از تاریخ تأیید صورت وضعیت کارکرد ماهانه ، سود تسهیلات درج شده در اسناد مناقصه به آن تعلق می گیرد .
ماده 9 - دستگاههای اجرائی استفاده کننده از مفاد این آئین نامه موظفند آورده تأمین کنندگان مالی را در پایان هر سال پس از تأیید ذی حساب به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام نمایند .
ماده 10 - دستگاههای اجرائی موظفند یک نسخه از قرارداد تسهیلات مالی و یا قرارداد اجرائی در قالب بند ( س) تبصره (3) قانون بودجه سال 1383 کل کشور را پس از انعقاد قرارداد برای سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ارسال نمایند .
ماده 11 - دستورالعمل حسابداری تسهیلات دریافتی موضوع این آئین نامه با رعایت ترتیب مقرر در ماده (128) قانون محاسبات عمومی کشور - مصوب 1366 - از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه و به دستگاههای اجرائی مربوط ابلاغ می گردد .
معاون اول رئیس جمهور - محمدرضا عارف
نوع : آیین نامه
شماره انتشار : 17406
تاریخ تصویب : 1383/08/20
تاریخ ابلاغ : 1383/09/07
دستگاه اجرایی :
موضوع :
منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)
آئین نامه معاملات شرکت دولتی پست بانک اصلاح آئین نامه اجرائی تبصره (1) ماده (6) قانون اصلاح موادی از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران