×

تصویبنامه راجع به مجوز وزارت راه و ترابری درخصوص انعقاد قرارداد مشارکت برای اجرای آزادراه چهارخطه کنارگذر شمالی مشهد

تصویبنامه راجع به مجوز وزارت راه و ترابری درخصوص انعقاد قرارداد مشارکت برای اجرای آزادراه چهارخطه کنارگذر شمالی مشهد

تصویبنامه-راجع-به-مجوز-وزارت-راه-و-ترابری-درخصوص-انعقاد-قرارداد-مشارکت-برای-اجرای-آزادراه-چهارخطه-کنارگذر-شمالی-مشهد
شماره46292/ت30631 ه - 19/8/1383
وزارت راه و ترابری
هیئت وزیران در جلسه مورخ 10/8/1383 بنابه پیشنهاد شماره 1232/11 مورخ 13/2/1383 سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده واحده قانون احداث پروژه های عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانک ها و سایر منابع مالی و پولی کشور - مصوب 1366 - تصویب نمود :
1 - وزارت راه و ترابری که از این پس به اختصار ( وزارت ) نامیده می شود ، مجاز است نسبت به انعقاد قرارداد مشارکت برای اجرای آزادراه چهارخطه کنارگذر شمالی مشهد به طول حدود 2/72 کیلومتر و تأسیسات جانبی خاص آن ( شامل ایستگاه های اخذ عوارض ، پاسگاه های پلیس راه و راهدارخانه ) با شرکت احداث ، نگهداری و بهره برداری از آزادراه کنارگذر شمالی مشهد ( وابسته به بانک ملی ایران و سازمان اقتصادی آستان قدس رضوی ) که از این پس به اختصار ( طرف مشارکت ) نامیده می شود ، اقدام نماید . در اجرای آئین نامه اجرائی قانون احداث پروژه های عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانکها و سایر منابع پولی و مالی کشور ، موضوع تصویب نامه شماره 4506/ت92 مورخ 24/2/1367 نوع مشارکت ( الف ) یعنی تامین منابع مالی می باشد .
2 - وزارت و طرف مشارکت هرکدام پنجاه درصد ( 50% ) منابع لازم برای تصرف اراضی ، تکمیل مطالعات تا تهیه کامل باقیمانده نقشه های اجرائی مورد نیاز و احداث آزادراه و تأسیسات جانبی خاص و تا رسیدن به مرحله بهره برداری آزادراه را به موقع تامین و در مدت احداث متناسب با پیشرفت فیزیکی کار و طبق مفاد قرارداد منعقده به حساب مشترک طرح واریز می نمایند .
تبصره1 - از پنجاه درصد ( 50% ) سهم الشرکه طرف مشارکت ، بیست و پنج درصد ( 25% ) وسیله بانک ملی ایران و بیست و پنج درصد ( 25% ) وسیله سازمان اقتصادی آستان قدس رضوی تعهد و تامین خواهد شد .
تبصره2 - طرف مشارکت در شرایطی منابع لازم برای احداث آزادراه کنارگذر شمالی مشهد را فراهم می نماید که پیمانکاری اجرای این پروژه از طریق ترک تشریفات مناقصه ( با شرایط 99/9 درصد اضافه بر فهرست بهای سال انعقاد قرارداد و پنج درصد ( 5% ) ضریب تسریع برای اجرای کار در مدت 38 ماه به جای 48 ماه پیش بینی شده ) به شرکت مسکن و عمران قدس رضوی واگذار شود . در این شرایط ضرایب اضافه پیشنهادی پیمانکار و تسریع و روش تکمیل مطالعات و تهیه کامل باقیمانده نقشه های اجرائی مورد نیاز با پیشنهاد وزارت به تصویب شورایعالی فنی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور می رسد .
تبصره3 - به میزان منابع تعهد شده توسط سازمان بهینه سازی مصرف سوخت کشور از سهم الشرکه وزارت کسر می شود .
3 - دوران مشارکت آزادراه 18 سال ، مشتمل بر 38 ماه دوران احداث ( تسریع شده ) و باقیمانده دوران بهره برداری منوط و محدود به استهلاک سرمایه و سود مورد انتظار طرف مشارکت می باشد .
تبصره 1 - مسئولیت نگهداری و بهره برداری از آزادراه در تمام دوران بهره برداری به‎عهده طرف مشارکت می باشد .
تبصره 2 - مرجع تأیید استهلاک سرمایه و سود مورد انتظار طرف مشارکت و تأیید هزینه های بهره برداری و نگهداری حسابرس مورد تأیید وزارت امور اقتصادی و دارایی می باشد .
4 - پس از خاتمه دوران احداث و ابلاغ نرخ تعدیل واقعی از طرف سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ، گزارش هزینه - درآمد بر اساس مدت و هزینه واقعی اجرای کار و شاخصهای تعدیل واقعی محاسبه و چنانچه دوران مشارکت بیش از یکسال افزایش یابد مراتب به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید .
5 - نرخ سود سرمایه گذاری طرف مشارکت برابر با سود علی الحساب سپرده های بلندمدت نزد بانکهای دولتی بعلاوه چهار درصد قابل محاسبه خواهد بود که در دوران بهره برداری هر ساله ملاحظه و منظور و دوران مشارکت به هنگام می شود .
6 - تمام منافع حاصل از بهره برداری آزادراه و تأسیسات جانبی آن در دوران بهره برداری و تا زمان استهلاک کامل سرمایه و سود مورد انتظار ، متعلق به طرف مشارکت می باشد و پس از این مدت طرف مشارکت آزادراه و تأسیسات جانبی خاص آن را به وزارت منتقل می نماید .
7 - بیمه ، مالیات و سایر حقوق و عوارض ناشی از اجرای آزادراه و تأسیسات جانبی خاص آن تابع قوانین و مقررات طرحهای عمرانی می باشد .
8 - دولت در دوران بهره برداری در تعیین تعرفه آزادراه ( در حدود تعرفه های مندرج در گزارش هزینه - درآمد منضم به قرارداد ) مداخله نمی نماید . در صورت ضرورت مداخله دولت ، حاصلضرب ترافیک عبوری آزادراه در مابه التفاوت تعرفه های تکلیفی و تعرفه های مندرج در گزارش هزینه - درآمد منضم به قرارداد محاسبه و به‎طرف مشارکت پرداخت می شود .
9 - وزارت موظف است علاوه بر احراز توانایی طرف مشارکت در تامین پنجاه درصد ( 50% ) منابع مالی مورد نیاز برای اجرای آزادراه و تأسیسات جانبی خاص آن ، در قرارداد منعقده ، نحوه استیفای حقوق دولت را در صورت خودداری و یا ناتوانی طرف مشارکت در اجرای قرارداد پیش بینی نماید .
معاون اول رئیس جمهور - محمدرضا عارف

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار : 17395

تاریخ تصویب : 1383/08/10

تاریخ ابلاغ : 1383/08/23

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.