×

تصویبنامه راجع‎ به نرخ کارمزد وام حساب ذخیره ارزی برای استان‎ها و مناطقی که شاخص‎های توسعه آن‎ها زیر شاخص میانگین کشور است

تصویبنامه راجع‎ به نرخ کارمزد وام حساب ذخیره ارزی برای استان‎ها و مناطقی که شاخص‎های توسعه آن‎ها زیر شاخص میانگین کشور است

تصویبنامه-راجع‎-به-نرخ-کارمزد-وام-حساب-ذخیره-ارزی-برای-استان‎ها-و-مناطقی-که-شاخص‎های-توسعه-آن‎ها-زیر-شاخص-میانگین-کشور-است

وکیل


شماره 36112/ ت30393ه -                                    15/ 9/ 1383
سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور - وزارت صنایع و معادن - وزارت کشور وزارت امور اقتصادی و دارایی
      هیات وزیران در جلسه مورخ 1/ 9/ 1383 بنا به پیشنهاد شماره 32995/ 101 مورخ 3/ 3/ 1383 سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور و بهاستناد اصل یکصدوسی‎وهشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به منظور اجرای قانون الزام دولت برای جبران عقب ماندگی های استانها ومناطقی که شاخصهای توسعه آنها زیر شاخص میانگین کشور است - مصوب سال 1381 - تصویب نمود:
        1 - نرخ کارمزد وام حساب ذخیره ارزی برای استانها و مناطقی که شاخصهای توسعه آنها زیر شاخص میانگین کشور است ، موضوع آیین نامه اجرایی قانون الزام دولت برای جبران عقب ماندگی های استانها و مناطقی که شاخصهای توسعه آنها زیر شاخص میانگین کشور است - مصوب سال 1381 - ، 75% نرخ مصوب خواهد بود.
      2 - شرکتهای مادرتخصصی گسترش و نوسازی صنایع ایران و توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران مکلفند حداقل چهل درصد (40%) و شرکت ملی صنایع پتروشیمی تا چهل درصد (40%) از سرمایه گذاریهای جدید خود را به سرمایهگذاری مشترک با بخش غیردولتی (با قید حداقل سهام بخش دولتی) به این مناطق اختصاص دهند.
      3 - کلیه وزارتخانهها و سازمانهای دولتی که از اعتبارات برنامه کمکهای فنی و اعتباری استفاده مینمایند ، موظفند حداقل چهل درصد (40%) از اعتبارات مصوب در قوانین بودجه سنواتی خود را به طرحها و واحدهای تولیدی و خدمات مرتبط ، که دارای توجیه فنی ، اقتصادی و مالی بوده و اشتغال دایم ایجاد مینمایند اختصاص دهند. سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور مکلف به رعایت این موضوع در موافقتنامههای مبادله شده میباشد.
      تبصره - چنانچه متقاضی کافی جهت استفاده از منابع مزبور در هر یک از مناطق وجود نداشته باشد ،جابجایی منابع در محدوده مناطق مشمول با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور مجاز میباشد.
      4 - سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور مکلف است ، در چارچوب تعیین حوزه وظایف عمرانی استان‏ها ، برنامه خاصی تحت عنوان « کمک های فنی و اعتباری» منظور نماید تا با اختصاص قسمتی از اعتبارات در اختیار استان به این برنامه ، منابع مالی لازم جهت کمک به ایجاد زیرساختها و پرداخت قسمتی از سود و کارمزد تسهیلات بانکی واحدهای تولیدی جدیدالتأسیس که اشتغال دایم ایجاد مینمایند ، تأمین و با تصویب شورای برنامه‎ریزی و توسعه استان به این واحدها پرداخت گردد.
      5 - سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور مکلف است ، حداقل سی درصد (30%) از اعتبارات ردیف خاصی را که جهت اجرای قانون « الزام دولت برای جبران عقب ماندگی‏های استان‏ها و مناطقی که شاخص‎های توسعه آنها زیر شاخص میانگین کشور است - مصوب سال 1381 - » در بودجه‎های سالانه پادار میشود ، به تأمین زیرساخت‏ها و کمک یارانه سود تسهیلات بانکی به واحدهای تولیدی جدیدالتأسیس در این مناطق که اشتغال دایم ایجاد مینمایند اختصاص دهد.
      6 - به منظور ارتقای کیفیت خدمات شهری و روستایی و افزایش توان مالی شهرداریها و دهیاری‎های این استان‏ها ، وزارت کشور و سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور مکلفند نسبت به افزایش سهم این مناطق به میزان بیست درصد (20%) بیش از متوسط سهم این استانها در سال 1382 ، از محل اعتبارات موضوع تبصره (3) ماده (2) قانون اصلاح موادی از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و چگونگی برقراری و وصول عوارض و سایر وجوه از تولیدکنندگان کالا ، ارائهدهندگان خدمات وکالاهای وارداتی - مصوب1381 - و سایر اعتبارات مربوط به شهرداریها ، منظور در بودجه عمومی دولت اقدام نمایند.
      7 - وزارتخانه های کشور ، اموراقتصادی و دارایی ، بازرگانی ، راه و ترابری وسازمان میراث فرهنگی و گردشگری مکلفند به منظور استفاده مطلوب از قابلیتهای مرزی مناطق فوق به عنوان یک فرصت ، راهکارها و برنامههای عملیاتی لازم را تنظیم و اجرا نمایند.
      8 - وزارتخانههای صنایع و معادن و جهادکشاورزی و سایر سازمانهای آموزشی و تحقیقاتی موظفند برنامه تسهیلات ویژهای را به منظور ایجاد و توسعه مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی و کشاورزی در زمینه آموزش نیروی انسانی ماهر و متخصص و انجام فعالیتهای تحقیقاتی موردنیاز بخش صنعت و معدن در مناطق توسعه نیافته صنعتی تدوین و به مراجع ذی ربط ارایه نمایند.
      9 - به منظور حمایت از توسعه شهرکهای صنعتی و نواحی صنعتی روستایی در مناطق توسعه نیافته صنعتی ، دستگاه اجرایی ذی ربط در چارچوب قوانین و مقررات مربوط موظف به انجام موارد ذیل می باشد:
      الف - بخشودگی هزینههای ناشی از تغییر کاربری اراضی به صنعتی ، توسط وزارت جهادکشاورزی.
      ب - سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور نسبت به تأمین پنجاه درصد (50%)از هزینه‎های مربوط به آماده ‎سازی شهرکهای صنعتی و نواحی صنعتی روستایی و همچنین هزینه‎های تأمین آب ، برق ، گاز و تلفن.
      ج - وزارتخانه‎های نیرو ، نفت ، ارتباطات و فناوری اطلاعات و راه وترابری نسبت به تأمین آب ، برق ، گاز ، تلفن و راه تا ورودی شهرکهای صنعتی و نواحی صنعتی حسب اعلام دستگاه ذی ربط.
      10 - به منظور شتاب بخشیدن به توسعه ، ارتقای توان تخصصی و جذب نیروهای متخصص در این مناطق ، اقدمات زیر انجامگیرد:
      الف - وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری برنامه لازم را جهت گسترش و افزایش ظرفیت پذیرش دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی این مناطق تهیه و حداکثر ظرف دو ماه به هیات وزیران ارایه نماید.
      ب - سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور در اصلاح قوانین و مقررات مربوط به‎نظام پرداخت کارکنان دولت ، سازوکارهای لازم را برای جذب نیروهای کارآمد به این مناطق پیش بینی نماید.
      11 - وزارت صنایع و معادن مکلف است ، حداکثر تا پایان سال 1383 ، برای دسترسی رایگان متقاضیان سرمایه‎گذاری در این مناطق نسبت به ایجاد و راه اندازی بانک اطلاعات توسعه صنعتی و معدنی این مناطق اقدام نماید.
      12 - شورای برنامه‎ریزی و توسعه استانهای مناطق یاد شده مکلفند بستر لازم را برای شکلگیری نهادهای فنی - مشاورهای (ثبت شرکت ، تهیه طرحهای توجیهی ، اجرا و نظارت و غیره) در زمینه فعالیتهای تولیدی و خدماتی در این مناطق فراهم نمایند.
      13 - سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور مکلف است با هماهنگی دستگاههای ذیربط ، دستورالعمل‏های اجرایی لازم را برای انجام تکالیف مندرج در این تصویبنامه تهیه و بر اجرای آن نظارت و چگونگی اجرای تصویبنامه را در پایان هرسال به هیات وزیران گزارش نماید.
معاون اول رییس جمهور - محمدرضا عارف

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار : 17417

تاریخ تصویب : 1383/09/01

تاریخ ابلاغ : 1383/09/21

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.