×

آئین نامه واگذاری تاسیسات آب و فاضلاب، ماشین‎آلات و املاک مربوط به شرکتهای آب و فاضلاب

آئین نامه واگذاری تاسیسات آب و فاضلاب، ماشین‎آلات و املاک مربوط به شرکتهای آب و فاضلاب

آئین-نامه-واگذاری-تاسیسات-آب-و-فاضلاب،-ماشین‎آلات-و-املاک-مربوط-به-شرکتهای-آب-و-فاضلاب
شماره53375/ت26208ه-                                        21/9/1383
وزارت نیرو - وزارت اموراقتصادی و دارایی - سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور
هیئت وزیران در جلسه مورخ 11/9/1383 بنابه پیشنهاد شماره 100/20/57630 مورخ 20/9/1381 وزارت نیرو و به استناد بند « الف» ماده (133) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی^، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران - مصوب 1379- و بند « ن» ماده (7) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران - مصوب1383- ، آئین‎نامه واگذاری تاسیسات آب و فاضلاب ، ماشین‎آلات و املاک مربوط به شرکتهای آب و فاضلاب را به شرح ذیل تصویب نمود:
آیین نامه واگذاری تأسیسات آب و فاضلاب، ماشین‎آلات و املاک مربوط به شرکتهای آب و فاضلاب
ماده 1- مالکیت املاک، تأسیسات، ماشین آلات و هرگونه مالکیت مربوط به تأسیسات آب و فاضلاب که قبل یا بعد از تشکیل شرکتهای آب و فاضلاب احداث گردیده یا می گردد و دراختیار شرکتهای مذکور قرار گرفته و یا تا انتهای زمان اجرای قانون برنامه چهارم توسعه در اختیار آنها گذاشته خواهد شد، طبق فهرستی که به تأیید وزیر نیرو می رسد، به شرکتهای آب و فاضلاب مربوط انتقال قطعی داده می شود و این اموال از فهرست داراییهای دستگاههای اجرایی قبلی حذف می گردد.
        تبصره - تأسیسات آب و فاضلاب و یا ماشین آلات و املاک مربوط به روستاهایی که (تا انتهای زمان اجرای قانون برنامه چهارم توسعه) به شهر تبدیل وضعیت می یابند نیز مشمول این حکم خواهند بود.
        ماده 2- در صورتی که اموال و داراییهای موضوع ماده (1) این آیین‎نامه از محل طرحهای عمرانی انتفاعی ایجاد شده باشد، شرکتهای آب و فاضلاب مربوط مسئولیت بازپرداخت وامهای موضوع ماده (32) قانون برنامه و بودجه کشور را به تناسب آن قسمت از اموال طرح که در اختیار شرکت قرار گرفته است نسبت به کل طرح از طریق انعقاد قرارداد با وزارت امور اقتصادی و دارایی به عهده خواهند داشت.
        تبصره - میزان بخشودگی وام اعتبار مربوط به طرحهای انتفاعی آب و فاضلاب که طبق این آیین‎نامه به شرکتهای آب و فاضلاب منتقل و شرکتهای مزبور طبق قوانین و مقررات مربوط به عنوان بهره‎بردار تعیین گردیده اند و چگونگی بازپرداخت مابقی آن و میزان سود و کارمزد و مدت آن مطابق ماده (33) قانون برنامه و بودجه کشور توسط شورای اقتصاد تعیین خواهد شد.
      ماده 3- اموال و داراییهای موضوع ماده (1) این آیین‎نامه که از محل طرحهای عمرانی غیرانتفاعی ایجاد شده است یا (تا پایان قانون برنامه چهارم توسعه) ایجاد خواهد شد، با تأیید فهرست آن توسط سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور، به‎طور قطعی و بدون دریافت مابه ازای ریالی به شرکتهای آب و فاضلاب مربوط منتقل می گردند.
      ماده 4 - بهای آن بخش از اموال و داراییهای موضوع ماده (1) که به تشخیص و برآورد وزارت نیرو از محل منابع داخلی شرکتهای آب منطقه ای ایجاد و یا خریداری گردیده است و به شرکتهای آب و فاضلاب واگذار می شود، با اقساط (20) ساله به شرکتهای آب منطقه ای بازپرداخت خواهد شد.
        ماده 5 - معادل ارزش کل اموال و داراییهای موضوع ماده (1) این آیین‎نامه اعم از طرحهای غیرانتفاعی و انتفاعی (پس از کسر وام موضوع ماده (2) این آیین‎نامه) به سرمایه شرکت به نسبت سهم سهامداران اضافه می گردد و در صورت فروش این اموال و داراییها وجوه حاصل پس از وضع هزینه های مربوط باید منحصراً صرف سرمایه گذاری در شرکت آب و فاضلاب مربوط گردد.
      ماده 6 - کلیه تعهدات و دیونی که طبق استانداردهای حسابداری جزء قیمت تمام شده اموال و داراییهای مورد واگذاری این آیین نامه به وجود آمده و ایفا نشده است، به شرکت آب و فاضلاب مربوط انتقال یافته و پاسخگویی به دعاوی احتمالی نیز با شرکتهای مذکور خواهد بود.
        ماده 7- ادارات ثبت اسناد و املاک مکلفند در اجرای بند « الف» ماده (133) قانون برنامه سوم توسعه و بند « ن» ماده (7) قانون برنامه چهارم توسعه به تقاضای شرکتهای آب و فاضلاب، املاک، تأسیسات، ماشین آلات و هرگونه مالکیت مربوط به تأسیسات آب و فاضلاب واگذار شده در اجرای این آیین نامه را براساس فهرست مورد تأیید وزارت نیرو، به نام شرکت آب و فاضلاب ذی ربط ثبت و یا اسناد مرتبط با موضوع را اصلاح نمایند.
      تبصره - دستگاههای اجرایی واگذار کننده مکلفند اسناد و مدارک در اختیار خود را به شرکتهای آب و فاضلاب تسلیم کرده و همکاری لازم را برای امر انتقال انجام دهند.
        ماده 8 - مسئولیت نظارت برحسن اجرای این آیین‎نامه به عهده وزارت نیرو می‎باشد و گزارش عملکرد آن در مقاطع زمانی شش ماهه به هیئت وزیران، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ارایه خواهد شد.
معاون اول رییس جمهور- محمدرضا عارف

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 17421

تاریخ تصویب : 1383/09/11

تاریخ ابلاغ : 1383/09/25

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.