×

آئین نامه خبرنگاران و خبرنگاران عکاس در ایران

آئین نامه خبرنگاران و خبرنگاران عکاس در ایران

آئین-نامه-خبرنگاران-و-خبرنگاران-عکاس-در-ایران
شماره 32056 15و12و43
وزارت اطلاعات
هیئت وزیران در جلسه مورخ 15و12و43 بنا به پیشنهاد شماره 2628/ ط م 43608 مورخ 5و8و43 وزارت اطلاعات آئین نامه خبرنگاران و خبرنگاران عکاس در ایران را به شرح زیر تصویب نمودند.
فصل اول
ماده 1 - خبرنگار نماینده مطبوعاتی روزنامه یا مجله است که به موجب پروانه صادره از طرف وزارت اطلاعات به این سمت شناخته شده باشد.
ماده 2 - خبرنگاران به سه دسته به شرح زیر تقسیم می شوند.
الف - خبرنگار سیاسی
ب - خبرنگار امور اجتماعی
پ - خبرنگار عکاس که منحصرا به کار عکسبرداری اشتغال خواهد داشت.
فصل دوم - شرایط انتخاب خبرنگاران
ماده 3 - مدت اعتبار پروانه های خبرنگار 3 سال تمام از تاریخ صدور است و پس از انقضاء مدت مذکور باید هر سال تقاضای تمدید شود و وزارت اطلاعات با رعایت تبصره ماده 4 این آئین نامه پروانه را تمدید خواهد نمود.
پروانه های صادره برای خبرنگاران و خبرنگاران عکاس شهرستانها از طریق اداره اطلاعات و رادیو استان مربوط در صورت واجد بودن شرایط مقرر در آئین نامه صادر خواهد شد.
ماده 4 - خبرنگاران باید دارای شرایط زیر باشند.
الف - تابعیت ایران
ب - داشتن حداقل بیست سال تمام سن برای خبرنگاران امور اجتماعی عکاس و سی سال سن برای خبرنگاران سیاسی.
پ - برای خبرنگاران امور اجتماعی و عکاسان دارا بودن حداقل سه سال سابقه خدمت در مطبوعات یا داشتن گواهینامه سه سال اول متوسطه در شهرستانها و دیپلم دبیرستان در تهران و در مورد خبرنگاران سیاسی داشتن تحصیلات بالاتر از گواهی نامه کامل متوسطه و یا گواهی نامه دوره مخصوص روزنامه نگاری دانشگاه تهران.
ت - آشنائی به یکی از زبان های رائج خارجی برای خبرنگاران سیاسی.
ث - معروفیت به حسن شهرت و داشتن صلاحیت اخلاقی.
ج - نداشتن سابقه محکومیت جنائی و جنحه ای که موجب سلب بعضی از حقوق اجتماعی باشد.
ج - ارائه معرفی نامه کتبی از طرف روزنامه یا مجله مربوط.
ح - نبودن در استخدام رسمی یا غیررسمی وزارتخانه ها و ادارات دولتی و شرکتها و سازمانهای وابسته به دولت و دریافت نکردن هیچ نوع حقوق و یا دستمزد و پاداش از موسسات مذکور.
تبصره 1 - در صورتیکه خبرنگار فاقد یکی از شرایط مذکور در بندهای الف و ث و ج و ح این ماده بوشد کارت خبرنگاری او از طرف وزارت اطلاعات یا اداره اطلاعات و رادیو استان مربوط لغو خواهد شد.
تبصره 2 - برای احراز صلاحیت مندرج در بند (ث) وزارت اطلاعات نظر مقامات مربوط را تحصیل می نماید و با سایر اطلاعات نظر مقامات مربوط را تحصیل می نماید و با سایر اطلاعاتی که راسا کسب می کند اقدام به تائیت صلاحیت خبرنگار خواهد نمود.
تبصره 3 - یک خبرنگار می تواند در چند روزنامه یا مجله انجام وظیفه کند ولی در هر مورد باید جداگانه از طرف هر روزنامه یا مجله به وزارت اطلاعات معرفی شود.
ماده 5 - در صورتیکه به خدمت خبرنگار در روزنامه یا مجله یا موسسه مربوط خاتمه داده شود صاحب امتیاز یا مدیر روزنامه یا مجله یا موسسه مربوط موظف است مراتب را فورا به وزارت اطلاعات در مرکز و اداره اطلاعات و رادیو در استانها برای لغو پروانه خبرنگاری اطلاع دهد.
ماده 6 - لغو امتیاز و یا تعطیل روزنامه یا مجله طبق قانون مطبوعات موجب لغو پروانه های صادره خبرنگاران آن روزنامه یا مجله می گردد.
ماده 7 - خبرنگارانی که به وزارت اطلاعات یا اداره اطلاعات و رادیو استانها معرفی می شوند باید پرسشنامه چاپی را طبق نمونه ضمیمه تکمیل نمایند و یا چهار قطعه عکس - سه برگ رونوشت مصدق شناسنامه - برگ گواهی عدم سوء پیشینه در تهران به وزارت اطلاعات و در استانها به ادارات اطلاعات و رادیو تسلیم نمایند.
فصل سوم - وظایف خبرنگاران
ماده 8 - خبرنگار مکلف است
الف - اطلاعات صحیح را تحصیل و به موسسه متبوعه گزارش کند.
ب - هنگام شرکت در مراسم رسمی کارت عکس دار خبرنگاری را که ممهور به مهر اداره مطبوعات در مرکز و اداره اطلاعات و رادیو در استانها باشد به ماموران مربوط ارائه دهد.
پ - فقط در حدود صلاحیت خود که در کارت خبرنگاری منعکس است اقدام به کسب خبر نماید.
ماده 9 - کسب اخبار از مقامات انتظامی و نظامی و عکسبرداری از موسسات نظامی و مکانهائی که با امنیت عمومی مرتبط است بدون اجازه مقامات مربوط ممنوع است.
ماده 10 - کسب خبر از جریان دادرسیهای محاکم و دادسراها و عکسبرداری از آن برحسب مورد با موافقت رئیس دادگاه یا دادستان خواهد بود.
ماده 11 - کسب اخبار و عکسبرداری از جلسات سری دادگاهها و همچنین تحصیل اخبار از مدارک سری دولتی به هر عنوان ممنوع است.
ماده 12 - خبرنگار حق ندارد در مصاحبه هائی که به عمل می آورد هیچگونه دخل و تصرفی بنماید و نقل قول مطالب مقامات رسمی یا دولتی باید عین کلماتی باشد که آن مقامات اظهار می دارند.
فصل چهارم - مقررات مختلف
ماده 13 - روزنامه ها و مجلات تهران و شهرستانها موظفند ظرف یک ماه پس از انتشار این آئین نامه و درج در روزنامه رسمی کشور خبرنگاران خود را کتبا در تهران به وزارت اطلاعات و در استانها به اداره اطلاعات و رادیوی استان مربوط معرفی نمایند که پس از بررسی مدارک ارسالی پروانه خبرنگاری آنان صادر گردد.
تبصره - کارتهای خبرنگاری که از طرف وزارت کشور و یا فرمانداری ها باستناد آئین نامه شماره 49029 مصوب 26و7و1337 هیئت وزیران صادر گردیده تا پایان مدت اعتبار به قوت خود باقی است.
ماده 14 - در شهرستانهائی که اداره اطلاعات و رادیو وجود ندارد وزارت اطلاعات می تواند تمام و یا قسمتی از وظایف مقرر در این آئین نامه را به فرمانداران محول نماید که به نمایندگی وزارت اطلاعات اقدام لازم به عمل آورند.
ماده 15 - کارت خبرنگاری متخلفین از مواد ( 1و4و8و 9و 10و 11و12) از طرف وزارت اطلاعا یا اداره اطلاعات و رادیوی استانها لغو می شود و ضمنا در صورتیکه مجازاتهای شدیدتری در قوانین کیفری برای آنان پیش بینی شده باشد از طرف وزارت اطلاعات تقاضای تعقیب کیفری آنان خواهد شد.
ماده 16 - ادارات شهربانی و ماموران انتظامی موظفند از کار خبرنگاران بدون پروانه و یا پروانه هائی که مدت آنها منقضی شده باشد جلوگیری نمایند.

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 6000

تاریخ تصویب : 1343/12/15

تاریخ ابلاغ : 1344/07/04

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.