×

مقررات سهمیه واردات سال 1336

مقررات سهمیه واردات سال 1336

مقررات-سهمیه-واردات-سال-1336

وکیل


شماره 2468 8 -2 -36
وزارت بازرگانی
هیئت بازرگانی در جلسه 4و2و1336 بنا بر پیشنهاد شماره 1323 مورخ 28 -1 -1336 وزارت بازرگانی مقررات سهمیه واردات سال 1336 شامل 28 ماده و 8 تبصره و فهرست کالاهای غیر مجاز و مقررات صادرات را به شرح پیوست تصویب نمودند.
تصویبنامه در دفتر نخست وزیر است.
از طرف نخست وزیر

مقررات سهمیه واردات سال 1336
نقل از شماره 3565 - 18و2و36 روزنامه رسمی
1 - چون در سال 1336 محدودیتی برای ورود کالاهای مجاز در نظر گرفته نشده و فهرست تفصیلی برای واردات کالای مجاز تنظیم نگردیده ورود هر نوع کالا باستثناء آنچه در فهرست کالای غیرمجاز منظم باین تصویبنامه ذکر شده مجاز می باشد.
2 - در سال 1336 ارزهای صادراتی که برای فروش به بانکهای مجاز عرضه می شود به نرخ واحد خرید (نرخ رسمی باضافه بهای گواهینامه) خریداری خواهد شد.
3 - در سال 1336 سهمیه واردات کالاهای مجاز تجاری جمعا مبلغ 7000000000 ریال می باشد بانک ملی ایران موظف است که در مورد کلیه کالاهای مجاز با رعایت مقررات ارزی اقدام به گشایش اعتبار و واریز برات نماید.
هرگاه مقدورات ارزی کشور کافی برای ورود کلیه کالاهای مجاز نباشد فروش ارز برای کالاهای مجاز مندرج در سهمیه سال 35 اولویت خواهد داشت.
4 - صادر کنندگان کالا به کشورهائی که پول آنها مورد معامله بانکهای مجاز نمی باشند و برای واریز پیمان ارزی در بانکهای مجاز پذیرفته نمی شود می توانند ارز حاصل از فروش صادرات خود را به مصرف خرید و ورود کالای مجاز برسانند ولو اینکه محصول یا مصنوع کشور دیگری باشد.
وزارت بازرگانی برای اینگونه واردات پروانه ورود انتقال ارز یا قید مشخصات پیمان ارزی صادر خواهد نمود و کمیسیون ارز هم حساب تعهدات ارزی مربوط به اینگونه صادرات را در مقابل ارائه مدارک ورود کالا بی انتقال ارز از کشور پس از دریافت تفاوت نرخ خرید و فروش ارز واریز خواهد کرد.
5 - کالاهائی که از طریق قراداد پایاپای به کشور وارد می شود تابع مقررات سمیه واردات خواهد بود.
تبصره - اجناسی که ورود آنها غیرمجاز است چنانچه در فهرستهای منضم به قراردادهای تجاری پایاپای صریحا قید شده باشد فقط به مقدار و مبلغ مصرح در قرارداد و از همان کشور اجازه ورود خواهد شد.
6 - در مورد واردات بی انتقال ارز و همچنین واردات در مقابل صادرات صدور پروانه ورود کالای بی انتقال ارز در هر مورد منوط به ارائه مدارک دایر به پرداخت یک در هزار واردات و تفاوت خرید و فروش گواهینامه به بانکهای مجاز خواهد بود.
7 - اشخاصی که در خارجه از طریق کار یا حق العمل یا از هر طریق دیگری غیر از طریق صادرات ارزی بدست میاورند می توانند آنرا به مصرف خرید ورود کالای مجاز برسانند در اینگونه موارد وزارت بازرگانی پروانه ورود بی انتقال ارز صادر خواهد نمود.
8 - وارد کردن کالای انحصاری مخصوص دولت است.
9 - ورود سیم و زر و پلاتین به شکل شمش و ورق و قرص و خاک و همچنین مسوک طلایی بی انتقال ارز و صدور کالا در هر مورد آزاد است و احتیاج به تحصیل پروانه ورود ندارد.
تبصره - کالاهای مذکور فوق و واردات کتاب و مجله و روزنامه از پرداخت تفاوت بهای خرید و فروش گواهینامه معاف است.
10 - کالای وارداتی باید عموما نو و غیرمستعمل باشد.
تبصره - ورود ماشین آلات کشاورزی و تراکتور و هر نوع وسائط نقلیه موتوری اعم از باری و سواری مستعمل و لوازم یدکی آنها مشروط به اینکه طبق گواهی موسسات سورویانس بین المللی بیش از 25% کار نکرده باشد و همچنین فلزات مستعمل که برای دوب و تهیه اجناس تازه وارد می شود و تیوپ های مستعمل اتومبیل (لاستیک توئی) و خرده آن و تیکه و خرده کرپ (کائوچوی خام) و خرده پلاستیک برای استفاده از مواد اولیه آن و اشیاء غیرمجازی که از طرف اشخاص یا موسسات خیریه از کشورهای خارجه برای توزیع بین مستمندان به موسسات از قبیل لباس دوخته و کفش مستعمل و نظایر آنها بدو انتقال ارز مجاز خواهد بود.
11 - ورود ماشین و افزار کار اعم از ماشین آلات و لوازم کار و کامیون مستعمل مشروط به ارائه گواهی رسمی مقامات دولتی کشور مبدا یا نمایندگان رسمی دولت ایران مبنی بر اینکه کالای مزبور وسیله کار وارد کننده بوده است و اثاث خانه اعم از نور و مستعمل متعلق به ایرانیان مقیم خارج که برای اقامت به کشور ایران بازگشت می کند یا خارجیانی که به قصد اقامت به ایران وارد می شوند بی انتفاع ارز مجاز است (مشروط به اینکه برای رفع احتیاجات شخصی باشد یا نه برای فروش و با خود مسافر یا اثاثه ماه بعد از ورود مسافر وارد ایران شود.
تبصره 1 - حداقل مدت اقامت در خارج از کشور یکسال متوالی است که با گذرنامه مسافرت شده است.
تبصره 2 - مسافرین ایرانی که با گذرنامه رسمی به کشورهای بیگانه مسافرت نموده اند می توانند (برای یک مرتبه در سال) هنگام مراجعت یک دستگاه اتومبیل سواری مستعمل همراه خود یا تا چهار ماه بعد از ورود خودشان به کشور وارد نمایند.
12 - اسباب سفر و اشیاء مستعمل به مسافرین تابع مقررات سهمیه نبوده و مطابق مقرارت گمرکی نسبت به آنها رفتار خواهد شد.
ترخیص اجناس مجاز و غیرمجاز که به عنوان هدیه یا سوغات بی انتقال ارز برای مصرف شخصی وارد می شود احتیاج به صدور پروانه ورود ندارد ( به شرط آنکه ارزش آنها برای هر نفر در یکسال از سه هزار ریال تجاوز نکند و هیچ جنبه تجاری نداشته باشد و مقدار کالا و نوع آن با مصرف شخصی تقاضا کننده متناسب باشد).
تبصره 1 - کالائیکه به موجب قانون ممنوع الورود است مشمول این ماده نیست و به هیچ وجه اجازه ورود آن داده نخواهد شد.
تبصره 2 - کالائی که صدور آن مجاز است و بعنوان هدیه و سوغات به کشور بیگانه فرستاده می شود مشروط بر اینکه جنبه تجاری نداشته باشد مشمول مقررات ارزی و تهاتری خصوصی نیست و تا میزان شش هزار ریال از سیردن پیمان فروش ارز معاف می باشد و معافیت مزبور برای شاخص بیش از یک مرتبه در یکسال نخواهد بود.
14 - چنانچه در سال 1336 سهمیه مصوب کافی برای رفع احتیاجات کشور نباشد وزارت بازرگانی با توجه به مقدرات ارزی و جلب نظر کمیسیون ارز و با رعایت مصالح اقتصادی می تواند بر آن بیافزاید.
15 - صادرات و واردات از طریق مبادلات مرزی و معاملات تهاتری سوداگران مقیم مناطق مرزی تابع مقررات تصویبنامه مربوطه خواهد بود.
16 - اگر به واسطه کمیابی یا گرانی کالائی که برای حمایت از مصنوعات داخلی ورود آن غیرمجاز گردیده است مصرف کنندگان در مضیقه باشند وزارت بازرگانی با جلب نظر وزارت صنایع و معادن تا میزانی که مقتضی بداند اجازه ورود آن را صادر خواهد کرد.
17 - به منظور حمایت صنعت ابریشم طبیعی ایران ترخیص پارجه های بافته شده از ابریشم طبیعی یا مصنوعی یا پشم مصنوعی یا سایر الیاف مصنوعی مجاز سهمیه از گمرک اعم از اینکه با الیاف غیر مصنوعی مخلوط باشد منوط به پرداخت هر کیلو بیست و پنج ریال خواهد بود.
تبصره - پارچه های تهیه شده از الیاف مذکور فوق در صورتی که امیر مابل و مخصوص بارانی باشد از پرداخت (هر کیلو 25 ریال) سود بازرگانی معاف خواهد بود.
18 - از نظر مقررات سهمیه پارچه های بافته شده از الیاف مختلف تابع عنوان الیافی خواهد بود که بیش از 50% وزن پارچه آن از الیاف باشد (باستثنای مخمل) که تابع جنس پرز آن خواهد بود و در صورت تساوی میزان الیاف پارچه مزبور تابع عنوان الیافی خواهد بود که بهای آن بیشتر است.
19 - پروانه ورود کالاهای مجاز (اعم از آنچه به انتقال ارز یا بدون انتقال ارز وارد شود) در مرکز و شهرستانها بوسیله مامورین بازرسی گمرک به نمایندگی از طرف وزارت بازرگانی صادر می شود.
20 - اشیاء مجازی که برای مصرف شخصی اشخاص و یا موسسات و شرکت هائی که دارای کارت بازرگانی هستند وارد می شود با تشخیص و موافقت وزارت بازرگانی بدون مطالعه کارت بازرگانی با رعایت مقررات ترخیص و همچنین اشائیکه با تشخیص وزارت صنایع و معادن برای مصرف در یک موسسه یا کارخانه لازم تشخیص گردد با موافقت قبلی وزارت بازرگانی بدون مطالبه کارت بازرگانی با رعایت مقررات ترخیص خواهد شد.
11 - در صورتی که در تشخیص نوع کالاهای مجاز و غیرمجاز اختلافی بین مامورین گمرک و مراجعه کنندگان حاصل شود اختلاف مزبور را کمیسیون قانونی تعرفه گمرکی رسیدگی خواهد نمود و نظر کمیسیون مزبور قاطع خواهد بود.
22 - ورود هر نوع دارو و موادمخدره و مواد سمیه وساکارین و مواد ساکارین دارو بلودومتیلن منوط به اجازه وزارت بهداری و تابع مقررات و آئین نامه های مربوطه خواهد بود.
23 - ورود دینامیت و سایر مواد قابل انفجار مشابه – فتیله - چاشنی و کپسول های قابل انفجار و همچنین هر نوع تفنگ و فشنگ شکاری و تفریحی و سایر سلاح های شکار و لوازم و قطعات آنها و فشنگهای خالی در هر مورد منوط به موافقت قبلی وزارت جنگ خواهد بود.
24 - ورود هر نوع دستگاه فرستنده و قطعات آن منوط به موافقت قبلی وزارت پست و تلگراف و تلفن می باشد.
25 - ورود دامها و پروندگان اهلی زنده حیوانات وحشی برای باغ وحش (بدون انتقال ارز) زنبور عسل و حشراتی که برای دفع آفات نباتی بکار می رود. تخم پرندگان برای اصلاح نژاد - نطفه زنده حیوانات و همچنین هر نوع ریشه - نشاء پیوند - نهال - قلمه - تخم گل و تخم سبزیجات و بذر حیوانات و غلات منوط به ارائه گواهی نامه بهداشت و موافقت وزارت کشاورزی خواهد بود.
26 - ورود توتون سیگار و سیگارت و برگ نساخته آنها - انوع کاغذ سیگار - و مقوا و کاغذ بریده شده برای مشترک سیگار - قند و شکر و تخم نوغان در انحصار دولت است.
27 - به منظور حمایت از مصنوعات و محصولات داخلی از کالاهای غیرمجازی که در سال 336 مجاز گردیده مبالغی مطابق فهرست ضمیمه این تصویب نامه عنوان سود بازرگانی دریافت خواهد شد.
28 - مقررات و تصویب نامه های مغایر با مقررات این تصویب نامه ملغی است.
مقررات مربوط به صادرات
الف - صدور کالاهای زیر از کشور ممنوع است.
1 - اسلحه و مهمات جنگی
2 - زر و سیم و پلاتین به هر شکل اعم از ساخته یا نساخته باستثناء زیورآلات شخصی مسافرین در حدود وضع اجتماعی آنها.
3 - سنگهای گرانبها از هر قبیل اعم از تراشیده یا نتراشیده باستثنای فیروزه ایران و همچنین جواهر آلات شخصی مسافرین در حدود وضع اجتماعی آنها.
4 - انواع دام و همچنین گوشت و جگر و دل و قلوه (غیر از خوک و گراز و گوشت آنها)
5 - انواع غلات و آرد آنها (باستثنای ارزن و انواع ذرت و آرد و نشاسته آنها)
6 - کره و روغن حیوانی (غیر از پیه خوک)
7 - ذغال چوب
8 - خام گاو و گاومیش
9 - کنف خام
10 - فلزات ( باستثنای سرب و روی و انواع فلزات قلمزده و ظروف نقره قلمزده که بهای صنعت کاری آن معادل صدی هفتاد بهای کالای مزبور باشد و آهن قراضه و دم قیچی با شرط اینکه در داخل کشور مصرف نداشته باشد.
11 - قند و شکر
12 - تخم پنبه
13 - کالاهای خارجی الاصلی که با معافیت از حقوق و عوارض گمرکی وارد شده
ب - صدور کالاهای زیر در انحصار دولت و یا بنگاههای دارنده امتیاز صدور از طرف دولت می باشد.
1 - تنباکو و توتون و مشتقات آن با اجازه وزارت گمرکات و انحصارات
2 - کبریت یا برچسب صادراتی
3 - تریاک موجوده
4 - مواد نفتی با اجازه شرکت ملی نفت ایران
ج - صدور دالاهای ذیل موکول به رعایت شرایط زیر است:
1 - صدور حیوانات و مواد حیوانی مجاز در هر مورد موکول بارائه گواهی نامه بهداشت دامپزشکی است.
2 - صدور چوبهای جنگلی و صنعتی و نخلیات و نهال درخت و میوه و تخم توتون و تنباکو و کنف و چغندر موکول بلجاز.
3 - صدور اشیاء عتیقه و آثار باستانی موکول به اجازه وزات فرهنگ است.
4 - صدور سبوس و نجاله در مقابل گشایش اعتبار اسنادی به تشخیص وزارتین کشاورزی و بازرگانی.
5 - انواع برنج با اجازه هیئت وزیران.
6 - داروهای ساخت ایران اعم از اینکه با داروی خارجی ترکیب یا تماما از مواد داخلی تهیه شده باشد یا گواهی وزارت بهداری و انجام مقررات گمرکی.
7 - کالاهای خارجی الاصل (باستثناء وسائط نقلیه و ماده 13 از بند الف) در مقابل گشایش اعتبار یا انتقال ارز قبل از صادرات معادن بهای کالا طبق ارزیابی گمرک.
8 - موتور و قطعات یدکی و سایر لوازم و متعلقات هواپیمای مستعمل به شرط گواهی اداره کل هواپیمائی کشوری در مقابل ورود موتور و لوازم یدکی قابل استفاده و انجام مقررات گمرکی.
9 - کالاهای ممنوع الاصدوری که به منظور تعمیر و تکمیل از کشور صادر می شود در قبال اخذ سپرده معادل بهای آن رعایت سایر مقررات گمرکی و ارزی با تشخیص اداره کل گمرک.
10 - ورود مواد خام حیوانی از کشورهای همجوار با رعایت مقررات گمرکی آزاد و صدور آن در هر مورد موکول به رعایت مقررات مربوط کالاهای داخلی مشابه آن می باشد.
11 - کالاهائی که در سال 1335 صدور آن مجاز بوده و در سال 1336 ممنوع گردیده چنانچه قبل از انقضای سال 1335 برای صدور آن اعتباری باز شده باشد در هر مورد با موافقت وزارت بازرگانی قابل صدور خواهد بود.
12 - وسائل دفع آفات و موسسات مبارزه با ملخ و لوازم آزمایشی متخصصین خارجی که برای نصب کارخانه همراه خود به ایران می آورند در صورتیکه بطور موقت و بدون انتقال ارز وارد شده باشد با تشخیص وزارتین کشاورزی و صنایع و معادن.
13 - کالاهای خارجی الاصلی که مطابق نمونه نبوده و کارخانه سازنده حاضر به تعویض آن بدون دریافت وجه باشد با تشخیص وزارت صنایع و معادن و اننجام مقررات گمرکی.
14 - صدور سایر کالاهای داخلی که در فهرست های فوق ذکر نشده مجاز خواهد بود.

فهرست کالاهای ممنوعه
فصل اول - پیه خوک به هر شکل.
فصل دوم - انواع سبزیجات محفوظ در قوطی قهوه های مصنوعی ساخته شده از جو و ریشه کاسنی و نظایر آن عصاره خشک یا مایع چای فلفل و زردچوبه و سایر ادویه جات کوبیده (باستثنای گرد خردل و گرد ادوریه کاری و گرد فلفل سفید) زعفران - گلرنگ - فلفل فرنگی - شاه دانه - تخم خشخاش - زیره و سیاه دانه - روناس - حنا - رنگ - وسمه - زدو - انقوزه - تریاک - حشیش و بنگ.

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار : 3565

تاریخ تصویب : 1336/02/04

تاریخ ابلاغ : 1336/02/18

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.